Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä ihmettä! Kuinka korkealla rima on mahtanut olla vai eikö hakijoista vain ole löytynyt enempää potentiaalista väkeä? Kyllä se omakin sisäänpääsyn mahdollisuus alkaa tuntua aika olemattomalta jos tuollaiset on lukemat..

No jos hakijoita on ollut n. 200. Kuitenkin aikaisemmin on n. 80 % hakijoista vain kutsuttu pääsykokeisiin (muut ei ilmeisesti täytä hakukelpoisuutta) ja kuntokokeesta tippuu n. 10 %, äidinkielestä tippuu n. 10 %... sitten hakijoita tippuu muissakin testeissä.

Tuommoisia prosentteja muistelen joskus lukeneeni. Ei ne tietenkään ole mitenkään kiveen hakattuja.

Eli n. 15 opiskelijaa per kurssi ja vuodessa aloittaa 7 kurssia, eli n. 105 opiskelijaa aloittaa koulun tällä menolla tänä vuonna. Ehkä se Paateron poliisipula voi joskus tullakin...?

Moro!
Jos tosiaan vaan n.15 opiskelijaa otetaan sisälle, niin on kyllä tosi huonot mahdollisuudet päästä kouluun!:wtf: Eli maalis- ja toukokuussa aloittavia on noin 30.
tuli vähän apea olo!:(

Moro!
Jos tosiaan vaan n.15 opiskelijaa otetaan sisälle, niin on kyllä tosi huonot mahdollisuudet päästä kouluun!:wtf: Eli maalis- ja toukokuussa aloittavia on noin 30.
tuli vähän apea olo!:(

Ei kait ne mahdollisuudet ole sen huonommat. Käsittääkseni pisteraja on sama kuin aikaisemminkin, vai onko peräti laskenut. Eli ei kannatan tuijottaa pelkästään tuota sisään otettavaa määrää.

Mahkut on paremmat kuin ennen. Hyvälaatuiset hakijat hakee muihin töihin, kun uskovat niihin pääsevänsä.

Aiemmin oli minimipisteet ylittäviä hakijoita enemmän kuin kurssille otettavia, nyt leikkaa minimipisteraja.

Testeissä saa myös helpommin parempia pisteitä, koska ymmärtääkseni pisteyteitä annettaessa yksittäistä koetulosta verrataan toisten hakijoiden tuloksiin (mutu). Erityisesti fyysisissä testeissä tämä on ymmärrettävää, koska olosuhteet vaihtelevat.

Hakijathan ovat kehnompia kuin ennen, joten sisäänpääsy on helpompaa kuin koskaan. Toisaalta töihinpääsy on vaikeampaa kuin koskaan :rolleyes:

Mahkut on paremmat kuin ennen. Hyvälaatuiset hakijat hakee muihin töihin, kun uskovat niihin pääsevänsä.

Hakijathan ovat kehnompia kuin ennen, joten sisäänpääsy on helpompaa kuin koskaan. Toisaalta töihinpääsy on vaikeampaa kuin koskaan :rolleyes:

mä olen tästä vähän eri mieltä. ensinnäkin, luen poliisinammatin ns. kutsumusammatteihin, joihin haetaan työllisyystilanteesta huolimatta. ihan niin kuin lääkäriksi tai papiksi. oma kokemukseni on, että mihin tahansa kouluun pääsee, jos on aito motivaatio ja vaikkapa tosiaan se kutsumus.

toisaalta kaipaisin hieman perusteluja tuohon että hakijat ovat nyt kehnompia kuin ennen. joko kirjoittajalla on todella merkittävä tutkimusmateriaali hallussaan (Wau!) tai sitten kirjoittaja on hieman lapsellinen.

kun olin itse hakenut - ja päässyt -kouluihin n. 10 vuotta sitten, muistan sen ylemmyyden tunteen siitä, kuinka valtavan paljon parempi olen kuin muut. se on onneksi sitten rapissut. totuus on että suomen koululaitos tuottaa koko ajan parempia osaajia: kielitaitoisempia ja sosiaalisempia (näihin asioihin, kun on satsattu jo ala-asteella), toisaalta, nykyiset parikymppiset ovat kansainvälisempiä kuin 10-15 vuotta sitten. suurelta osin nämä nuoret ovat myös varakkaampia (tämä johtuu ihan hyvinvointivaltiokehityksestä), jolloin heidän ei "tarvitse" lukea niihin ammatteihin, joissa perinteisesti tienataan enemmän. he voivat seurata vaikkapa kutsumustaan.

lisäksi poliisin ammatti tarjoaa kunnianhimoisille yksilöille ihan merkittäviä etenemisväyliä - jopa kansainvälisesti.

itse luin lopulta lääkäriksi. kun aloitin koulun, lääkäreille ei löytynyt töitä kirveelläkään. tuolloin kirjoiteltiin siitä, miten pian alkaa lääkäripula. sitä ei uskottu ja hakijamääriä ei lisätty. no, nyt on se kuuluisa lääkäripula...

tsemppiä kaikille kouluun hakijoille! toivottavasti motivoituneet hakijat saavat palkintonsa. olette sen ansainneet =)

mä olen tästä vähän eri mieltä. Ensinnäkin, luen poliisinammatin ns. Kutsumusammatteihin, joihin haetaan työllisyystilanteesta huolimatta. Ihan niin kuin lääkäriksi tai papiksi. Oma kokemukseni on, että mihin tahansa kouluun pääsee, jos on aito motivaatio ja vaikkapa tosiaan se kutsumus.

Jos uskot noin, niin ei ole ihme että mielipiteemme eroavat.
Mistä sinusta johtuu tuo poliisikoulun hakijamäärän tippuminen? Minusta siitä että vaikka poliisin ammatti on kutsumusammatti, ovat hakijamäärät laskeneet juuri työllisyystilanteesta johtuen.

Onnea sinulle siitä että olet päässyt hakemiisi kouluihin, kuten ilmeisesti muutkin tietämäsi ihmiset joilla on motivaatio ollut kohdallaan. Minä en usko että kuka tahansa pääsisi lääkkikseen, teatterikouluun, inttiin hakemalleen erityislinjalle jne... On ominaisuuksia mitä ei pänttäämällä saa parannettua vaikka tekisi mitä. Minusta ei uskoakseni olisi esim teatterikorkeaan vaikka olisin alottanut treenaamisen jo 2 vuotiaana.

Toisaalta kaipaisin hieman perusteluja tuohon että hakijat ovat nyt kehnompia kuin ennen. Joko kirjoittajalla on todella merkittävä tutkimusmateriaali hallussaan (wau!) tai sitten kirjoittaja on hieman lapsellinen.

Ei ole merkittävää tutkimusmateriaalia, ihan kuulopuheita hakuprosessin aikana testien pitäjiltä. Eli tarkemmin sanoen kuulin, että aiemmin tuli sen verran minimirajan ylittäneitä hakijoita että minimirajan ylittäminen ei riittänyt sisäänpääsyyn.

Tosin onhan nuo hakutestit hieman muuttuneet ja pituusrajaakaan ei enään ole.

Eli ilmeisesti olen hieman lapsellinen.

Mistä sinusta johtuu tuo poliisikoulun hakijamäärän tippuminen? Minusta siitä että vaikka poliisin ammatti on kutsumusammatti, ovat hakijamäärät laskeneet juuri työllisyystilanteesta johtuen.

minähän en siis ottanut kirjoituksessani mitenkään kantaa siihen, miksi hakijamäärä on tippunut, vaan ainoastaan väitteisiisi siitä, että a) hakijat ovat huonompia kuin aikaisemmin ja b) kouluun on helpompi päästä kuin ennen. näihin väitteisiin takerruin, koska mielestäni et ollut niitä perustellut ja ovat väitteinä aika karuja.

mutta, jos spekuloisin sillä, miksi hakijamäärä ovat tippuneet, niin varmasti työllisyystilannekin on yksi oikein hyvä peruste. pitää muistaa, että KAIKKI poliisikouluun, tai mihinkään muuhunkaan kouluun, hakevat, eivät ole motivoituneita hakijoita. olen siis sitä mieltä, että ns. oikeasti motivoituneidän määrä ei sinänsä ole laskenut, mutta hakijajoukosta ovat varmasti pudonneet ne, joille poliisikoulu ei ehkä kuitenkaan ole se riittävän suuri haave, vaan kouluun ollaan haettu periaatteella "mikä tahansa koulu kelpaa". nämä halijat ovat varmaan nyt sitten hakemassa alalle, jolla on työllisyyspula. toivottavasti ymmärsit, mitä tarkoitan.

pointtini on joka tapauksessa se, että vaikka työllisyystilanne olisikin huono, ei minusta ole oikein uskottavaa, että henkilö hylkäisi unelmansa ja hakisi sitten mihin tahansa muuhun kouluun kunhan alan työllisyystilanne on hyvä.

toisaalta, pakko todeta tuohon teatterikouluun, että miten kukaan voisi kokea kutsumusammatikseen sellaisen ammatin, jossa on kerta kaikkiaan huono ja johon ei yksinkertaisesti ole lahjoja. motivaatioon vaikuttaa kuitenkin yhtenä tekijänä omat taipumukset ja positiiviset onnistumisen kokemukset. jos saisin koko ajan laulutunnilla turpiin, tuskin kokisin siitä sellaista positiivista fiilistä, että kokisin kutsumuksekseni esiintymisen. mitä se motivaatio olisi syönyt kasvaakseen niin isoksi? ei ainakaan positiivista palautetta. mielestäni yksinkertaistit sitä, mitä tarkoitetaan kutsumuksella ja motivaatiolla.

minähän en siis ottanut kirjoituksessani mitenkään kantaa siihen, miksi hakijamäärä on tippunut, vaan ainoastaan väitteisiisi siitä, että a) hakijat ovat huonompia kuin aikaisemmin ja b) kouluun on helpompi päästä kuin ennen. näihin väitteisiin takerruin, koska mielestäni et ollut niitä perustellut ja ovat väitteinä aika karuja.

mutta, jos spekuloisin sillä, miksi hakijamäärä ovat tippuneet, niin varmasti työllisyystilannekin on yksi oikein hyvä peruste. pitää muistaa, että KAIKKI poliisikouluun, tai mihinkään muuhunkaan kouluun, hakevat, eivät ole motivoituneita hakijoita. olen siis sitä mieltä, että ns. oikeasti motivoituneidän määrä ei sinänsä ole laskenut, mutta hakijajoukosta ovat varmasti pudonneet ne, joille poliisikoulu ei ehkä kuitenkaan ole se riittävän suuri haave, vaan kouluun ollaan haettu periaatteella "mikä tahansa koulu kelpaa". nämä halijat ovat varmaan nyt sitten hakemassa alalle, jolla on työllisyyspula. toivottavasti ymmärsit, mitä tarkoitan.

Minustakin poliisi on kutsumus ammatti, kutsumuksen suuruus tosin vahtelee hakijan mukaan. En kuitenkaan usko että poliisikouluun hakisi merkittävässä määrin muita, kuin tähän kutsumus ammattiinsa pyrkiviä. Se vain on niin ettei monikaan edes pyri kutsumusammattiinsa, mikäli töihinpääsy on koulunkin jälkeen epätodennäköistä.

Mutta olivat hakijoiden motivaatiotasot mitä vain, olen edelleen sitä mieltä että:

"Mahkut on paremmat kuin ennen. Hyvälaatuiset hakijat hakee muihin töihin, kun uskovat niihin pääsevänsä."

ja

"Hakijat ovat kehnompia kuin ennen, joten sisäänpääsy on helpompaa kuin koskaan.
Toisaalta töihinpääsy on vaikeampaa kuin koskaan."

Eli nykymenolla poliisikouluun pääsemiseen alkaa riittämään se aiemmin mainitsemasi pelkkä aito motivaatio.

Onhan se totta, että silloin kun kouluun haki paljon porukkaa, oli siinä määrässä luonnollisesti enemmän potentiaalista väkeä. Nyt, kun sinne hakee vähemmän, ei sitä potentiaaliakaan ole niin paljoa. Toisaalta, nyt tammi ja helmikuussa aloittaneille/aloittaville kursseille otettiin myös vähemmän porukkaa, kuin ennen. Eli tuskin niistä kriteereistä kauheasti joustettiin, vaan kouluun otettiin ne jotka testien perusteella sinne parhaiten soveltuvat.

Aina puhutaan "kutsumuksesta" tyyliin, että poliisin, pelastusalan ja esim. pv:n duunit on kutsumus hommia. Selittäkää nyt joku mitä se pohjimmiltaan tarkoittaa. Onko se sitä, että pikkupoikana on leikkinyt rosvoa ja poliisia ja huomannut, että perkules tuo poliisin yms homma on varmasti hienoa hommaa?? Vai onko se luonteenpiirteitä ihmisessä?? Sellaisia piirteitä, joista noissa duuneissa on hyötyä. Onko se sitä, että tuntee itse tekevänsä tärkeää duunia??....mitä se kutsumus on???

Aina kun puhutaan kutsumuksesta niin tulee mieleen, että suunnilleen ihminen on syntynyt pistooli vyöllä. Varmasti on ihmisiä, jotka myöhemmällä iällä ovat tajunneet, että heistä ei ole tekemään omasta mielestään niitä "paska hommia". Haluavat siirtyä tekemään duunia, joka on aivan erilaista kuin ennen ja jonka vanhemmalla iällä näkevät, että tämä on sitä mitä haluan tehdä.

Kertokaa joku, mitä kutsumus on??

Kertokaa joku, mitä kutsumus on??

En osaa vastata, mutta oudolta se minun(kin) korvaan on aina kuulostanut kun joku joka ei kovin kauaa(tai ollenkaan) ole hommia tehnyt ja puhuu kutsumuksesta kyseiseen ammattiin. Mielestäni vasta kokemuksen kartuttua voi uskottavasti todeta, että tekee juuri sitä työtä jota eniten haluaisi tehdä.

Itse olen sitä mieltä, että ihmiset jotka soveltuvat poliisin ammattiin ja tuntevat siihen kutsumusta ovat hyvin potentiaalisia kutsumusammattilaisia millä tahansa alalla, jossa valtion leivissä autetaan ihmisiä ja eletään keskimääräistä nuhteettomammin(?).

Mä jotenkin ajattelen sen kutsumuksen niin, että sulla on ollut jo aika nuoresta saakka selvää, että sä haluat tehdä just sitä tiettyä työtä omien mielikuviesi pohjalta. Se ei välttämättä tarkoita sitä, että kaikista haaveilijoista on siihen työhön tai että he sopisivat alalle. Joistakin tulee tosi hyviäkin. Kutsumusammattiin hakeutuvat eivät mene ammattiin esim. palkan tai jonkun muun "järkisyyn" takia.

Sitten on niitä, jotka ovat esim. ajautuneet poliisin työhön ilman, että olisivat erikseen siitä haaveilleet. Joko järkisyistä tai siksi, että eivät parempaakaan keksineet. Myös tällaisista ihmisistä voi tulla ihan hyviä poliiseja. Ja pettymykset eivät ole niin suuria, jos työ ei ollutkaan sitä mitä etukäteen odotti.

Esimerkiksi mulle poliisin duuni on ollut tietynlainen kutsumusammatti ehkä murrosikäisestä saakka. Ehkä sillä, että faija oli siinä ammatissa, oli myös oma merkityksensä. Päivääkään en ole katunut ryhtymistä tähän ammattiin ja olen tykännyt tosi paljon tehdä juuri tätä duunia. Ja mä luulen, että tämän tyyppinen työ sopii minun luonteelleni.

Muoks:

KUTSUMUS = harras halu jonkun elämäntehtävän, ammatin valintaan, viehtymys, verenveto, halu, taipumus jollekin alalle; elämäntehtävä, jonka joku tuntee omakseen

Lähde: Suomen kielen perussanakirja

KUTSUMUS = harras halu jonkun elämäntehtävän, ammatin valintaan, viehtymys, verenveto, halu, taipumus jollekin alalle; elämäntehtävä, jonka joku tuntee omakseen

Lähde: Suomen kielen perussanakirja

Ehkä siksi tuo kutsumus-sana poliisin hommista puhuttaessa tuntuu niin epäsopivalta, jos se merkitsee "elämäntehtävää, jonka joku tuntee omakseen". Joku sanoi joskus poliisin työstä, että se on sellainen työ jota kenenkään ei pitäisi joutua tekemään.
Mitä kertoo ihmisestä, että hän kokee omakseen homman, jossa puututaan ihmisten perusoikeuksiin ja muutenkin työskennellään ihmiskunnan pohjasakan kanssa, ja jonka tulosta ei varsinaisesti koskaan tule näkemään? Sellainen ihminenhän on selvästi pätemishaluinen ja perverssi.

Näkisin paremminkin, että poliisin työ on sellainen välttämätön paha, jonka joku nyt vaan joutuu tekemään. Siihen eivät kuitenkaan kaikki sovellu. Ja ne ne jotka soveltuvat, soveltuisivat yleensä johonkin muuhunkin paremmin palkattuun ja vaativaan tehtävään. Siksi niiden, jotka valitsevat poliisin työn elämäntehtäväkseen, pitäisikin nauttia kansalaisten arvostusta(ja nauttivatkin) siitä hyvästä, että suostuvat moisen paskahomman tekemään yhteiskunnan vuoksi.

Ehkä siksi tuo kutsumus-sana poliisin hommista puhuttaessa tuntuu niin epäsopivalta, jos se merkitsee "elämäntehtävää, jonka joku tuntee omakseen". Joku sanoi joskus poliisin työstä, että se on sellainen työ jota kenenkään ei pitäisi joutua tekemään.
Mitä kertoo ihmisestä, että hän kokee omakseen homman, jossa puututaan ihmisten perusoikeuksiin ja muutenkin työskennellään ihmiskunnan pohjasakan kanssa, ja jonka tulosta ei varsinaisesti koskaan tule näkemään? Sellainen ihminenhän on selvästi pätemishaluinen ja perverssi.

Näkisin paremminkin, että poliisin työ on sellainen välttämätön paha, jonka joku nyt vaan joutuu tekemään. Siihen eivät kuitenkaan kaikki sovellu. Ja ne ne jotka soveltuvat, soveltuisivat yleensä johonkin muuhunkin paremmin palkattuun ja vaativaan tehtävään. Siksi niiden, jotka valitsevat poliisin työn elämäntehtäväkseen, pitäisikin nauttia kansalaisten arvostusta(ja nauttivatkin) siitä hyvästä, että suostuvat moisen paskahomman tekemään yhteiskunnan vuoksi.

Et taida olla poliisissa hommissa?! Hope so!!!

Kyllä se edellisten kirjoitusten perusteella taitaa olla. Voisi olla työkierron paikka...
(tai sitten syvä katkeruus kun ei pisteraja ylittynyt :))

Back
Ylös Bottom