Mitä kertoo ihmisestä, että hän kokee omakseen homman, jossa puututaan ihmisten perusoikeuksiin ja muutenkin työskennellään ihmiskunnan pohjasakan kanssa, ja jonka tulosta ei varsinaisesti koskaan tule näkemään? Sellainen ihminenhän on selvästi pätemishaluinen ja perverssi.
Voi kyllä minä työskentelen hyvinkin paljon ihan tavallisten ihmisten kanssa, jotka eivät ole lainkaan mitään "ihmiskunnan pohjasakkaa". Ja voin sanoa jopa aidosti suoraan sydämestä, että nautin suunnattomasti siitä, että saa auttaa sekä opastaa heitä siltä osin kuin kykene. Ilmeisesti olen sitten kuitenkin pätemishaluinen ja perverssi sinun mittapuusi mukaan.
Poliisin asiakkaita ovat kaikki ne, jotka joutuvat olemaan poliisin kanssa tekemisissä asiakkaan roolissa - ei pelkästään rikoksesta epäillyt. Sulla on aika suppea kuva poliisin työstä, jos ajattelet, että poliisit ovat tekemisissä vain "pohjasakan" kanssa. Asiakkaita ovat muun muassa asianomistajat, todistajat, vainajien omaiset, lupayksikössä asioivat, kadulla tietä kysyvät... Joudumme myös olemaan paljon tekemisissä sidosryhmien kanssa, kun tarvitsemme tietoja puolin ja toisin. Lisäksi yksi poliisin tärkeä työ on valistaa lapsia, nuoria ja aikuisia ennaltaehkäisevässä mielessä.
En ole niin naivi, että kuvittelisin että kykenisisin tekemään tästä "pohjasakasta" parempia ihmisiä, mutta kyllä tätä "pohjasakkaakin" voi kohdata ihan hyvässä hengessä ja heidän kanssaan pärjätä. Ei se aina ole paskaa, välillä jopa ihan hauskaa. Ja jokaisessa työssä on omat hyvät ja huonot puolet, niin myös tässä. En minä murrosikäisenä tästä työstä haaveillessani odottanut, että voi kun pääsisin kyykyttämään "ihmiskunnan pohjasakkaa".