Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Hei vaan, kyselisin tässä löytyiskös toista hiukka "varttuneempaa" naista, joka ois hakemassa poliisikouluun? Olis kiva vaihtaa kuulumisia/ tuntemuksia vaikkapa treenin suhteen, kyllä kai sinne poliisikouluun hakee naisiakin, täällä niitä vain ei ole paljoa kuulunut, ei näkynyt...vai onkohan tämä ihan väärä paikka moisia kysellä? Jään kuitenkin intopiukassa odottelemaan...:)

Itse en edusta varttuneempi tai nainen katekoriaa mutta meidän kurssilla on -64 syntynyt nainen ja hyvin kait tuo on vielä matkassa pysynyt. Että tsemppiä vaan!

Olen lukenut poliisikoulun sivuilta (korjatkaa jos olen väärässä) eli joka vuosi varataan ns. sidosryhmille 2-4 koulutuspaikkaa. Ymmärsin, että tarkoittaa tullimiehiä ym. en ihan käsittänyt pitääkö heidän silti suorittaa samaiset pääsykokeet kuin meidän yhteishaussa hakevien. On silti positiivista kuulla että on muitakin varttuneita hakijoita ja etenkin sisään päässeitä.
Mukavaa viikonloppua!!!

Hei vaan, kyselisin tässä löytyiskös toista hiukka "varttuneempaa" naista, joka ois hakemassa poliisikouluun?

Täällä olis kohta 26 vee naikkonen...vaikka nimimerkki ei siihen viittaakaan :D
Mun olisi pitänyt jo olla tässä kuussa kokeissa, mutta flunssa kaatoi sängyn pohjalle! Joten ensi elokuussa yritän uudelleen :)
Kiva ois tosiaan kuulla naisten treenailuista pääsykokeisiin..ja vaikka muitakin kuulumisia :)

Moikka vaan naiset, mitenkäs olette treenailleet tuohon poliisikoulun kunto-
kokeeseen? Entäpä kouluun päässeet, millaisia tuloksia? Niinkuin jo tuolla aiemmassa viestissä kerroin, niin kuntokoe ei niinkään huolestuta, paitsi se nukenkanto...mutta olisihan se valaisevaa kuulla, että mitä sitä sitten joskus on edessä siellä kokeissa. Tosi hyvin on kaikki miespuoliset kaverit suhtautuneet tähän minun poliisikoulu-projektiin, naiset enemmänkin myhäilee ja kyräilee ja ehkä jopa epäilee, mut epäilkööt vaan, tämäpä tyttö porskuttaa vaikka läpi harmaan kiven! Rentouttavaa viikonloppua kaikille!:D

ONNEA OIKEIN PALJON !
En minäkään itseäni ikäloppuna pidä. Onhan tässä vielä melkein 30 vuotta eläkeikään:D Olen kahlannut tämän palstan läpi ja varmaan toistan samoja kysymyksiä, toivottavasti jaksat silti vastailla? Miten valmistauduit kuntokokeeseen ja muistatko suoritus aikoja/määriä? Kirjallisiin olen jo harjoitellut, mulla vielä 6 kuukautta pääsykokeisiin. On pakko ottaa tosissaan ja päästävä ekalla sisään. Kertoile kaikki mikä sun mielestä oleellista. Ai niin, minkälaisia kysymyksiä oli psy.tehtävissä?

Kitoos :)

Kuntokokeeseen en mitenkään varta vasten treenannut, paitsi penkkiä. Taustalla oli ihan normaali kuntoilu, saliharrastusta tavistasolla (bodypainotteisesti) nelisen vuotta 3 - 4 kertaa viikossa, 1 - 2 lenkkiä viikossa, palloilua ja uintia 1 - 2 kertaa viikossa. Tosin pääsykoe sattui asepalvelukseni viime päiville, joten siinä vaiheessa juoksukuntoa oli vähän tavallista enemmän ja läskiä vähemmän. Kuntokokeen maksimipistemäärä on 5 ja sain 4 pistettä. 1500 m juoksin reiluun kuuteen minuuttiin (en siis vieläkään ole mikään maratoonari :) ja seinä meni heittämällä yli (vaikken ole kuin 164 cm - sisulla..). Ketteryyshyppelyssä ei ollut mitään ihmeellistä: jos oikean ja vasemman erottaa, niin siitä selviää. Rata (tiikerihyppy, juoksua, aitojen yli ja ali) meni tosi hyvin, aikaa en tosin muista. Nukenkannosta sain täydet pisteet, kiitos maastavetoharjoittelun. Ylätalja ok (olikohan 45 kg ja toistakymmentä toistoa), pituudessa muistaakseni 210, penkissä säälittävät kuusi (harjoittelusta huolimatta...). Uinnissa luppoaikaa taisi jäädä minuutin verran (maksimiaika 3 min/200 m). Ja en ole siis mikään urheilija, vaan ihan tavallinen kuntoilija.

Niin kuin tällä palstalla on moneen otteeseen mainittu, kuntokoetta on turha pelätä - ja sen painotus kokonaispisteissä ei olekaan mikään päätähuimaava. Mitään yli-ihmisen ominaisuuksia siinä ei vaadita. Jos seinä tai nukenkanto arveluttaa, kannattaa treenata etukäteen. Niihin minun erästäni jäivät ne naiset, jotka kuntokokeessa putosivat.

Kirjallisiin kannattaa panostaa, sekä etukäteen että paikan päällä. Suurin osa kysymyksistä ja tehtävistä on sellaisia, että niissä tarvitaan tiedon ymmärtämistä ja soveltamista (esim. miten virkamiesetiikka toteutuu poliisin käytännön työssä). Sain kaikista kirjallisista täydet, vaikka en todellakaan ollut opetellut materiaalia ulkoa. En edes muistanut EU:n jäsenvaltioiden lukumäärää... Kynän kanssa ei tosin aiemminkaan ole ollut ongelmia, nykyinen ammattikin on kielten parissa.

Ekan karsintapäivän psykologiset tehtävät olivat päässälaskuja, kuviopäättelyitä ja monivalintakysymyksiä (yleistietoa sekä omaa persoonallisuutta käsitteleviä kysymyksiä). Päässälaskuissa ja kuviopäättelyissä oli melko vähän aikaa, ja niiden oli tarkoituskin kai koetella stressinsietokykyä ja ongelmanratkaisukykyä painostavissa tilanteissa. Eivät mitään ihmeellisiä olleet, vaikka oli aika hermostuttavaa ynnäillä lukuja kellon raksuttaessa sekunteja :) Nämä tehtävät tehtiin kaikki tietokoneella. Lisäksi oli sanelu, joka piti kirjoittaa paperille ulkomuistista. Persoonallisuuskysymyksissä tiedusteltiin kaikkea hassua ja vähemmän hassua (haluaisitko upottaa varpaasi mutaan? voisitko opetella tunnistamaan kymmeniä kasvilajeja? onko työpöytäsi epäjärjestyksessä?). Jos ei ole sarjamurhaaja tai muu psykopaatti ja vastaa rehellisesti, ei niissäkään pitäisi olla mitään ihmeellistä.

Toinen karsimispäivä sisälsi ryhmätehtävän (jota on kuvattu aiemmin tässä ketjussa), psykologisen itsearvioinnin (paperilla, piti sijoittaa itsensä sellaiselle ääripäiden väliselle janalle kymmenen persoonallisuuspiirteen suhteen) ja haastattelun. Ryhmätehtävässä auttaa, jos ei ole päällepäsmäri, mutta osaa esittää asiansa napakasti ja tiivistetysti. Haastattelu oli aika jännä paikka, kun pitkän aution huoneen toisessa päässä istui kaksi virkapukuista poliisia ja kyseli vuorotellen aika kiperiä. Normaalilla ulosannilla ja aitoudella siitäkin selviää. Ylipäänsä koko kokeesta jäi sellainen tuntu, että elämänkokemuksesta ja stressinsietokyvystä on hyötyä ihan koko prosessissa (niin kuin tietysti poliisin ammatissakin). Tuskin olisin itse esimerkiksi lukiosta päässeenä päässyt yhtä kivuttomasti sisään. Varsinkin ensimmäinen karsintapäivä (joka oli siis Poliisikoululla ja käsitti kuntokokeet, psykologiset ja kirjalliset - meidän erällä tässä järjestyksessä, muilla erillä oli eri aikataulu) oli todella raskas niin fyysisesti kuin henkisestikin. Kirjallisissa piti jo vähän pinnistellä, että pysyi ajatus kasassa, ja kotimatkalla oli sellainen olo kuin olisi juossut maratonin ja kirjoittanut reaalikokeen peräjälkeen. Mutta jos ei hätkähdä pienestä ja on ehtinyt jo jossakin prässissä olla elämänsä aikana, siitäkin selviää. Rauhallisuutta, itseluottamusta ja sisua peliin vaan.

Tällaisilla tuloksilla sain 23 pistettä (18 oli minimi kouluun pääsyyn). Ei mikään mission impossible siis. Jääkaappi-pakastinyhdistelmäpoliisia minusta ei tule, mutta ehkä olen sitten se poliisi, joka osaa sekä lukea että kirjoittaa :)

Toivottavasti tästä oli apua. Kohtahan mäkin tiedän tästä hommasta lisää - viiden viikon päästä on lähtö Hervantaan...

Olen lukenut poliisikoulun sivuilta (korjatkaa jos olen väärässä) eli joka vuosi varataan ns. sidosryhmille 2-4 koulutuspaikkaa. Ymmärsin, että tarkoittaa tullimiehiä ym. en ihan käsittänyt pitääkö heidän silti suorittaa samaiset pääsykokeet kuin meidän yhteishaussa hakevien. On silti positiivista kuulla että on muitakin varttuneita hakijoita ja etenkin sisään päässeitä.
Mukavaa viikonloppua!!!

Ei tarvitse. Tullin tyypit tulevat koululle suorittamaan vasta niitä viimeisiä ekan vuoden jaksoja, joista on hyötyä heille omassa työssään. Ne olivat muistaakseni niitä tutkintapainotteisia jaksoja. He eivät siis käy läpi koko poliisin perustutkintoa.

Samoin poliisissa (siis laitoksilla) käy tietyissä jaoksissa ns. kierrolla esim. rajavartijoita, jotka opettelevat/ottavat opiksi poliisin työstä juttuja omaan työhönsä.

Kaikille tulee kyllä kirjallisena ilmoitus mahd. jatkoon pääsystä. Mulla se oli tossa alkuvuonna ikävää luettavaa, mut ens vuonna uusi yritys:rock: Musta ei selviä ees hevillä, kun kerta sinne haluan:evil:

Kyllä ilmeisesti tulee kaikille joo( ei jatkoon päässeille paljon myöhemmin), mutta viime vuonna ainakin tän foorumin kirjoittajat olivat saaneet ilmoituksen jatkoonpääsystä viimeistään 19.4
Eihän se tarkoita sitä, että päivät olisi täsmälleen samat. Eli teoreettinen mahdollisuus on saada vielä kirje alkuviikosta. Vai voiko/pystyykö joku kumoamaan tämän oletuksen?? Jos tulis maanataina niin on tullut vedettyä vodkaa turhanpäiten..) No aina ei voi voittaa,vaikka vituttaakin. Toivotaan ettei aikataulu ole tismalleen sama ja että maanataina-tiistaina kirje tulisi.

sama täällä, ei ollu kusti tuonut mitään tähän päivään mennessä...Odotus on raastavaa, vaikka tuloksen osaankin jo melkein aavistella :)

hirveetä :) onneks flunssa vie ajatukset helposti muualle :):)

Moi!
Miten musta tuntuu, että huomenna No pain2much, Jusba' Andrewx, Justeri ja niin monen muun paras kaveri on posteljooni ja mukavin ääni postilaatikon kolke. Onnea kaikille ja peukkuja pitelen. :)

Bamse, en oo IKINÄ heränny vapaaehtoisesti näin aikaisin..:D :D

Joo todellakin ihan sama mitä sieltä tulee kuhan nyt vaan sais tietää jonkun vastauksen. Sit se on joko :kippis1: , :wall: tai :itku:

No huhhuh! Tulin just ruokatunnille ja katoin et pari isoo kirjettä meitsille. Olin, että asiaa! No sitten ne olikin jotain vitun chiquita kisan palkintoja, dmn..)
Eikös hylsykirjeet tuu vasta kesäkuus??

no_pain2much :)

ei tullu tänään mitään. voi ilon päivää kun huomasin että itellalaatikossa oli yksi mainos. Alkaako hermo pettämään? :) :david:

+ antti

Back
Ylös Bottom