Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Hohhoh. Eiköhän poliisin koulutuksella löydy muutakin työtä tarvittaessa kuin poliisista.

Asiaa oli tapoutilla, mutta ah kuinka ihanan provokatiivinen sävy. Kuin poliisiopisto.netistä konsanaan...

Se, että poliisien työllistymisaste huolestuttaa näkyy suoranaisesti hakijamäärien laskussa. Toisaalta on myös monta muuta AMK tasoista koulua, joiden suorittaminen vie kortistoon.

Kerroppa tapout joku toinen AMK tasoinen tutkinto jonka suorittaa yhtä nopeasti ja yhtä hyvillä opintososiaalisilla eduilla? Ja mitä sitten, jos nuori ihminen joutuu odottamaan useammankin vuoden, että pääsee tekemään sellaista työtä mitä haluaa. Monelta menee sama aika pelkästään pyrkiessä oikikseen.

Lisäksi olen fishin kanssa samaa mieltä siitä, että polisiikoulusta saatuja papereita arvostetaan ja ne avaavat monia työllistymismahdollisuuksia.

Kerroppa tapout joku toinen AMK tasoinen tutkinto jonka suorittaa yhtä nopeasti ja yhtä hyvillä opintososiaalisilla eduilla? Ja mitä sitten, jos nuori ihminen joutuu odottamaan useammankin vuoden, että pääsee tekemään sellaista työtä mitä haluaa. Monelta menee sama aika pelkästään pyrkiessä oikikseen.

Poliisin perustutkinto ei ole ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto. Että aloitetaas siitä ensimmäisestä AMK-tasoisesta tutkinnosta jonka voi suorittaa yhtä nopeasti ja yhtä hyvillä opintososiaalisilla eduilla.

Poliisin perustutkinto ei ole ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto. Että aloitetaas siitä ensimmäisestä AMK-tasoisesta tutkinnosta jonka voi suorittaa yhtä nopeasti ja yhtä hyvillä opintososiaalisilla eduilla.

Ei ole, siinä olet oikeassa.

Kyllä toi työllisyystilanne on monella muullakin alalla ihan sama. Valmistuin sosiaalipuolelta -03. Meidän luokalla oli 15 oppilasta, joista kaksi ei valmistunut ja meistä 13:sta vain kaksi sai vakkari paikan, muut hakivat jotain alaa sivuavaa työtä. Minua ei ainakaan huolestuta työn suhteen yhtään. Aina löytyy jotain... Onnea vain kaikkille pääsykokeissa olleille ja tietysti meille ketkä vielä haaveillaan sisäänpääsystä.

Vaikka kaikkialla muualla rahat on loppunut jo ajat sitten, Poliisikouluun sitä on kuitenkin syydetty käsittämättömällä tavalla.

...Sen sijaan koulun tulisi panostaa resurssinsa nykyisen poliisikunnan kouluttamiseen. Esim. alipäällystökurssien aloituspaikkoja voisi lisätä huomattavasti...

Pääosiltaan komppaan suorasukaisen purnauksen.:) Se, miksi Poliisikouluun syydetään rahaa, johtuu ihan siitä, että ko. puulaaki on käsittääkseni ministeriön alainen laitos, jolla on myös omat tulostavoitteensa. Näin ollen heidän täytyy pyörittää laitosta, vaikkei siinä ole vi*unkaan järkeä. Järjenkäyttö tunnetusti vähenee ylemmässä johtoportaassa (lue: ministeriössä) ja tilastot saavat jalansijaa. ;)

Alipäällystötasoisia duunareita ei puolestaan tulevissa kihlakuntamalleissa tarvita lähellekkään niin paljoa, kuin mitä nykypäivänä. Isot kihlakunnat --> vähemmän johtajia. Käsittääkseni jo nyt on ylitarjontaa ap-pätevyyden omaavista työntekijöistä.

Jokaisen oma päätöshän se on, mitä alkaa tekemään isona, mutta hyvä kuitenkin, että joku kertoo kuinka asiat oikeasti on tällä hetkellä.

Alipäällystötasoisia duunareita ei puolestaan tulevissa kihlakuntamalleissa tarvita lähellekkään niin paljoa, kuin mitä nykypäivänä. Isot kihlakunnat --> vähemmän johtajia. Käsittääkseni jo nyt on ylitarjontaa ap-pätevyyden omaavista työntekijöistä.

Näin se taitaa olla tänä päivänä. Paljon on vieläkin "vanhaan malliin" alipäällystötutkinnon suorittaneita, joilla on ns. "viikot täynnä" ja joilla ei vielä ole ylikonstaapelin virkaa. Ennen siis käytiin kait erilaisia kursseja läpi epäsäännöllisen säännöllisesti. Tämä nykyinenhän koulutussysteemi on (muistaakseni, muoks: näköjään vuodesta 2001) ollut voimissaan parisen vuotta ja nykyään alipäällystökoulutukseen haetaan pääsykokeiden kautta.

Tuossa aiemmin joku pohti sitä, kuinka paljon kuntotesteistä saa pisteitä tietyillä tuloksilla... Ei kuitenkaan kannata lähteä pääsykokeisiin sillä asenteella, että "kunhan nyt samankaltaisilla tuloksilla pääsisi läpi kuin jotkut joskus aiemmin". Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että niissäkin pitää pyrkiä parhaimpaansa, sillä hakijoitahan verrataan toisiinsa ja pisteet määräytyvät sen mukaan.

Olen myös sitä mieltä, että noita äidinkielen juttuja kannattaa myös kerrata. Se on aika tärkeä osa-alue ja porukkaa kuulemma karsiutuu aika paljon sen takia. Suurin osa heistä on kuulemma miehiä suhteessa naisiin, jos muistan oikein erään opettajan kertomana.

Tuossa aiemmin joku pohti sitä, kuinka paljon kuntotesteistä saa pisteitä tietyillä tuloksilla... Ei kuitenkaan kannata lähteä pääsykokeisiin sillä asenteella, että "kunhan nyt samankaltaisilla tuloksilla pääsisi läpi kuin jotkut joskus aiemmin". Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että niissäkin pitää pyrkiä parhaimpaansa, sillä hakijoitahan verrataan toisiinsa ja pisteet määräytyvät sen mukaan.

Totta joka sana. Itse ainakin tein täysillä kuntokokeet, mutta suoritukset ovat "keskitasoa". Jos tekee puoliteholla, niin mielestäni ei voi valittaa, jos kutsua kouluun ei tulekkaan.

Olen myös sitä mieltä, että noita äidinkielen juttuja kannattaa myös kerrata. Se on aika tärkeä osa-alue ja porukkaa kuulemma karsiutuu aika paljon sen takia. Suurin osa heistä on kuulemma miehiä suhteessa naisiin, jos muistan oikein erään opettajan kertomana.

Käytyäni äidinkielen kokeissa en epäile HETKEÄKÄÄN, etteikö se olisi kuntokokeitten jälkeen helpoin tapa karsiutua. Naisethan muuten tunnetusti on lähes aina parempia kirjoittajia kuin miehet (provoprovoprovo:david::anssi::david: )

Jos viittasit minun pohdintaani, siihen todettakoon: Kaikki otettiin irti mitä miehestä lähti, kädet mustana ja lihaksia venähtäneinä. Joten siis pääsykokeisiin en lähtenyt sillä asenteella, että se tehdään ja siihen tähdätään mikä on aiemmin riittänyt sen osa-alueen suhteen. Jokatapauksessa kuntokoe on vieläpä pieni osa, mutta yhtälailla siitä on hyvä saada pisteitä mahdollisimman paljon. Kaikki pisteet lasketaan. Kyseessähän oli selvästi pohdiskelua siitä mihinkä pisteisiin sen hetkinen paras kunto ja tulokset sen myötä yltävät. Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Lähisukulainen on poliisi ja yrittää jatkuvasti provosoida, joten en laske tuota edes provokaatioksi. Lienee tapahtunut pienoinen misunderstood, uskoisin. Pakko oli kuitenkin vastata..)
Totta on, että äidinkieli näyttelee erittäin merkittävää roolia. Ei kysymysmerkkejä mihinkään suuntaan tämän suhteen varmasti kenelläkään.

Jos viittasit minun pohdintaani, siihen todettakoon: Kaikki otettiin irti mitä miehestä lähti, kädet mustana ja lihaksia venähtäneinä. Joten siis pääsykokeisiin en lähtenyt sillä asenteella, että se tehdään ja siihen tähdätään mikä on aiemmin riittänyt sen osa-alueen suhteen. Jokatapauksessa kuntokoe on vieläpä pieni osa, mutta yhtälailla siitä on hyvä saada pisteitä mahdollisimman paljon. Kaikki pisteet lasketaan. Kyseessähän oli selvästi pohdiskelua siitä mihinkä pisteisiin sen hetkinen paras kunto ja tulokset sen myötä yltävät. Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Lähisukulainen on poliisi ja yrittää jatkuvasti provosoida, joten en laske tuota edes provokaatioksi. Lienee tapahtunut pienoinen misunderstood, uskoisin. Pakko oli kuitenkin vastata..)
Totta on, että äidinkieli näyttelee erittäin merkittävää roolia. Ei kysymysmerkkejä mihinkään suuntaan tämän suhteen varmasti kenelläkään.

Viittasin kait sun ja muidenkin pohdintoihin. Pääasia on, että treenailee etukäteen vähän säännöllisemmin ja tekee parhaansa kokeissa kaikissa osa-alueissa. Muoks: Lähinnä tuli vaan tosta mieleen, mitä juttuja voi etukäteen treenailla eniten ja mitkä jutut tosiaan karsivat porukkaa.

Kun kävin itse aikoinaan siellä pääsykokeissa, niin mä juttelin yhden naishenkilön kanssa ja kysyin siltä että onko treenannut paljon salilla ennen kokeita? Tämä nainen vastasi, että yhden kerran (:rolleyes: ) ja että työpaikalla tulee nosteltua kyllä kaljakoreja Minä mietin siinä sitten, että milläköhän asenteella se oli oikein liikenteessä...? No, hän ei päässyt sisään. Ja sitten oli yks kundi, joka ei jaksanut vetää kuin yhden leuan. Toisaalta mä taas en kauheasti loistanut tolla juoksupuolella, vaikka muuten toi jumppaaminen menikin hyvin läpi...

Näin karrikoiden esitettynä tulee sellainen olo, vievätkö nämä "soitellen sotaan" lähteneet jonkun motivoituneemman paikan siellä pääsykokeissa ehkä vain sen takia, että ovat jostain syystä pärjänneet siellä alkujutuissa ja lippujen sekä lappujen täytössä paremmin? Toisaalta tulee muistaa, että poliisin tärkein työväline ei ole hauis, vaan se pää... (vaikka sitä hauistakin saattaa joutua joskus käyttämään). Mutta on se vaan niin, että kyllä tuo hyvä fyysinen kunto auttaa pitämään sitä päätäkin kasassa.

Totta. Sanonta "Terve sielu terveessä ruumiissa" ei ole turhaan säilynyt. Psyykkinen kunto on erittäin riippuvainen fyysisestä kunnosta.
Jos nyt ei sisään pääse, niin ensi kertaa ajatellen treeni, niin fyysisen kuin kirjallisen/tekstin tuottamisen suhteen, tulee moninkertaistumaan. Näin, vaikka valmistauduttua tuli tälläkin kertaa kohtuullisesti.

asiaa asiaa.. :)

Kyllä meitä mahtuu tähän hakijoiden ja poliisien porukkaan kaikenlaisia tyyppejä. Pieniä - isoja, voimakkaita - heikkoja, fiksuja - vähän tyhmempiä... Kaikille varmasti löytyy käyttöä, eikä kukaan vie kenenkään paikkaa. Nämä ovat mun ajatuksia.

Ainut mikä mietityttää on se, että miksi lähteä opiskelemaan poliisiksi, jos on epävarma haluaako siihen hommaan? Työ kuitenkin on henkisesti ja fyysisesti raskasta. Toisekseen, mitä järkeä on lähteä tampereelle "kokeilemaan" omaa fyysistä kuntoa? Leuanvetoa tai penaamista voi tehdä _millä_ tahansa salilla. Omasta mielestä on rahojen tuhlausta pössötellä autolla Tampereelle vetämään yksi leuka ja takasin himaan (ellei tietysti asu Tampereella ja vielä koulun vieressä ;)) En vaan ymmärrä. Kouluun hakijoilla täytyy olla hyvä fyysinen kunto ja sitä varten ns. TAVIKSEN tarvii treenata (muutakin kun kaljalaatikoita nostamalla)

Ja mitä tulee tähän älylliseen puoleen: älylliset lahjat todellakin on melko suuressa osassa noissa pääsykokeissa. Ja hyvä niin, fiksuja ihmisiä tarvitaan aina. Itse en itseäni jatkoon laskisi (jos on niin urpo ettei tajua kattoa, että onko paperin toisella puolella tekstiä)

Mielenkiintoinen topic, todella hauskaa luettavaa (kahlannut nyt vuodesta 2006 kaikki postaukset läpi ;):thumbs: :thumbs:

Hei vaan, kyselisin tässä löytyiskös toista hiukka "varttuneempaa" naista, joka ois hakemassa poliisikouluun? Olis kiva vaihtaa kuulumisia/ tuntemuksia vaikkapa treenin suhteen, kyllä kai sinne poliisikouluun hakee naisiakin, täällä niitä vain ei ole paljoa kuulunut, ei näkynyt...vai onkohan tämä ihan väärä paikka moisia kysellä? Jään kuitenkin intopiukassa odottelemaan...:)

Hei vaan, kyselisin tässä löytyiskös toista hiukka "varttuneempaa" naista, joka ois hakemassa poliisikouluun? Olis kiva vaihtaa kuulumisia/ tuntemuksia vaikkapa treenin suhteen, kyllä kai sinne poliisikouluun hakee naisiakin, täällä niitä vain ei ole paljoa kuulunut, ei näkynyt...vai onkohan tämä ihan väärä paikka moisia kysellä? Jään kuitenkin intopiukassa odottelemaan...:)

Heissan! Olen myös perään kuulutellet... Olen -71 syntynyt ikinuori. Milloin olet hakemassa? Olis mukava vaihtaa kuulumisia.

Mä en ole mikään ikäloppu nainen (kohta 27), mutta olin pääsykokeissa vanhimmasta päästä. Pääsin sisään kouluun ja aloitan 21.5. Voin kertoa tuoreeltaan kuulumisia, jos kiinnostaa :) Muutakin voi kysellä, jos on mielen päällä.

Mä en ole mikään ikäloppu nainen (kohta 27), mutta olin pääsykokeissa vanhimmasta päästä. Pääsin sisään kouluun ja aloitan 21.5. Voin kertoa tuoreeltaan kuulumisia, jos kiinnostaa :) Muutakin voi kysellä, jos on mielen päällä.

ONNEA OIKEIN PALJON !
En minäkään itseäni ikäloppuna pidä. Onhan tässä vielä melkein 30 vuotta eläkeikään:D Olen kahlannut tämän palstan läpi ja varmaan toistan samoja kysymyksiä, toivottavasti jaksat silti vastailla? Miten valmistauduit kuntokokeeseen ja muistatko suoritus aikoja/määriä? Kirjallisiin olen jo harjoitellut, mulla vielä 6 kuukautta pääsykokeisiin. On pakko ottaa tosissaan ja päästävä ekalla sisään. Kertoile kaikki mikä sun mielestä oleellista. Ai niin, minkälaisia kysymyksiä oli psy.tehtävissä?

Onneksi olkoon oikein kovasti! :thumbs: Juu, kuulumiset olis todella tervetulleita, itse kun en tunne henk.kohtaisesti ketään, kuka olis poliisikouluun pyrkinyt/pääs-
syt...:

Heissan! Olen myös perään kuulutellet... Olen -71 syntynyt ikinuori. Milloin olet hakemassa? Olis mukava vaihtaa kuulumisia.

Moikkelis! Ihanaa kuulla muistakin "ikä-leideistä" jotka poliisikouluun mielivät!
Seuraavaa hakujaksoa olen ajatellut, taikka sitten sitä seuraavaa, entä itse?
Treenaillut olen poliisikoulua silmälläpitäen jo melkein vuoden, ei ne kuntokokeet minua niin jänskätä, enemmänkin se psykologinen testi, moisessa kun en ole koskaan ennen ollut...mut eiköhän se siitä, kun ottaa lungin asenteen. Mut tosiaan, mukava, että on juttukavereita joiden kanssa vaihtaa ajatuksia, joten palataan!:hyper:

Back
Ylös Bottom