Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Millainen se III-vaiheen terveystarkastus on? Ihan peruskamaa (verenpaine, sydämen kuuntelu yms.) huumetestin lisäksi? Vai onko siellä jotain kunnon/liikkuvuuden testaamista, psykologisia keskusteluja tms?

Toisekseen: Onko poliisikouluun mennessä heti alussa jonkinlainen kuntokoe, ja jos on niin millainen? Jotain sellaista muistan kuulleeni...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millainen se III-vaiheen terveystarkastus on? Ihan peruskamaa (verenpaine, sydämen kuuntelu yms.) huumetestin lisäksi? Vai onko siellä jotain kunnon/liikkuvuuden testaamista, psykologisia keskusteluja tms?

Toisekseen: Onko poliisikouluun mennessä heti alussa jonkinlainen kuntokoe, ja jos on niin millainen? Jotain sellaista muistan kuulleeni...
Peruskamaa. Sitten välskäri käskee sut jossain vaiheessa nurkkaan ja kuiskii erinäisiä sanoja kuulon testaamiseksi. Kuten mm. "Kynä, kumi" jne.

Ensimmäinen kuntokoe kestää miltei vuoden. Siinä testataan istumalihasten kestävyyttä. Vapaa-ajalla voi sitten testata juomakuntoa Apinassa. Mun muistaakseni ensimmäinen varsinainen kuntokoe tuli jossain 2. jakson tienoilla ja se taisi olla kolmen kilsan juoksu.

Shagrathilla on hyviä pointteja. Mitä oon koulu- ja työkavereideni (osa ollut hakuvaiheessa/kouluaikaan perheellisiä, osa asuntovelallisia, osa molempia) kanssa asiasta jutellut, niin moni on sanonut sitä, ettei opiskelu ilman noita etuja olisi ollut kovinkaan realistinen vaihtoehto. Sen ekan vuoden on moni sinnitellyt läpi vain sillä ajatuksella, että loput 1,5 vuotta opinnoista on palkallista ja toivottavasti edes suht lähellä omaa kotipaikkakuntaa. Jatkossahan opinnot ovat mallia vuosi Herwoodissa, vuosi palkallista harjoittelua paikassa X ja vuosi Herwoodissa. Itsekin olisin joutunut myymään kotini, jos ei asuminen olisi ollut ilmaista Tampereella. Puhumattakaan siitä, että korkeakoulututkintojen opintotukikuukaudet on rajoitettu 70:een ja koska mulla on aiempi tutkinto, niin en olisi edes voinut nostaa opintotukea koko opiskeluajalta. 2. asteen opintojen (mihin vanhanmallinen poliisin perustutkinto kuuluu) tukikuukausia sen sijaan ei ole rajoitettu, eikä kouluun hakiessa tarvinut miettiä mitään tukikuukausien loppumista.

Eikä tarvitse olla edes perheellinen ja asuntovelallinen. Itse olin vuokrayksiössä asuva sinkkumies, kun hain itse kouluun. Ei kovin kirkasotsaista, mutta päätökseen hakea silloiseen Poliisikouluun vaikutti hyvin suuresti (vähintään 70%) juuri se, että koulunpenkillä ei tarvinnut istua kuin yhden vuoden ja loppuajan sai palkkaa. Itse ainakin olin niin saamarin kyllästynyt koulunkäyntiin siinä vaiheessa.

Mutta jos tuota nuuskan myyntiä mietitään, niin se on kyllä ihan oma valinta ja jotenkin eri tavalla tietoinen valinta kuin esimerkiksi ylinopeuden ajaminen. Poliisiorganisaatiota mietittäessä jännää on se, että vanhempi konstaapeli saa rattijuopumuksesta kenkää, mutta komisario saattaa hyvinkin pitää työpaikkansa. Reilua?
Sekin on jännää että törkeästä ratista ei saanut kenkää, mutta työajalla autossa nussimisesta sai..?

Nyt ollaan mun osaamisen ydinalueella... Virkamieslautakunta tuntee yhden tapauksen, jossa poliisi on saanut pitää virkansa törkeän ratin jälkeen. Kyseinen tapaus koski poliisia, joka oli virkavapaalla ja rikos tapahtui virkavapauden loppupuolella. Eri asia on sitten tapaukset, joista ei ole valitettu virkamieslautakuntaan eli käytännössä ne tapaukset, joissa työntekijä on tyytynyt työnantajan määräämään sanktioon...

Mä olen ymmärtänyt, että siinä vaiheessa kun ratti on törkeä, niin sitä kenkää tulee aika automaattisesti. Tavisratit ovat sitten olleet asia erikseen ja on vähän riipppunut ihmisestä/tapauksesta, mikä on ollut lopputulos.

Toki asioita on hyvä käsitellä tapauskohtaisesti ja kokonaisuutta arvostellen, mutta jos noin karkeasti yleistää, niin välillä on tuntunut siltä, etteivät sanktiot samoista rikoksista ole aina olleet tasapuolisia. Ja on ollut havaittavissa myös ristiriitaa juurikin siinä, että yleisen oikeustajun mukaan lievemmistä rikoksista on saattanut saada kenkää, kun taas jostain kovemmasta rikoksesta on saattanut joutua siirtymään kulmahuoneen kautta vähän syrjempään parrasvaloista (tätä tapahtuu lähinnä päällystötason ihmisillä).

^ Okei, ajattelinkin joskus olleen vielä pienempi todennäköisyys. Tietääkö muuten joku, tuleeko tähän viimeiselle kurssille viime haun varasijoilta opiskelijoita? Koska sittenhän aloituspaikkoja on sitäkin vähemmän.

Tervehdys!

Matkaan Helsinkiin 14.6 valintakokeen jälkeen ja olisi kimppakyydille tarvetta. Onko pääkaupunkiseudulta ketään kokeeseen osallistuvaa? Ethän pelkää oululaista? En puhu oudosti, mutta puhun outoja.

ps. En ole aivan täysin ****aukinen ja osallistun paluumatkan kustannuksiin.

Onko kukaan menossa perjantain pääskykoepäivään Oulusta omalla autolla? Torstainahan sinne toki kannattaa jo mennä, kun päivä alkaa niin aikaisin. Olisin halukas hyppäämään kyytiin ja maksamaan bensoja.

Onko kukaan menossa perjantain pääskykoepäivään Oulusta omalla autolla? Torstainahan sinne toki kannattaa jo mennä, kun päivä alkaa niin aikaisin. Olisin halukas hyppäämään kyytiin ja maksamaan bensoja.

Torstaiaamuna ois tarkoitus lähteä ajelee siinä klo. 9-10. Soittele tai laita viestiä, että mistä päin otetaan kyytiin. Oisko vielä muita tulossa? Mieluusti jaan polttoainekustannukset :)

0443646441

Osallistun tokaa ja vikaa kertaa näihin vanhanmallisiin pääsykokeisiin. Aika utopistista päästä edes kakkosvaiheeseen kun on niin paljon jengiä hakemassa, laitokselta sanottiin että triplasti hakijoita normaaliin verrattuna. Keskiviikkona aamusella näkyy kokeissa, tsemppiä kaikille mutta ei kuitenkaan liikaa ;) T. Se pitkä kaveri.

Huomenna, huomenna....! Jännittää ihan törkeesti, onneksi tiedän oloni normalisoituvan heti kun tositoimet alkaa :D Huomenna tähän aikaan ollaan jo viisaampia. Mitenköhän siellä meni tämän päivän ryhmillä, oliko pakkislaisia mukana?

Osaiskos joku sanoa, miten koulu suhtautuu valmiussitoumukseen kesken opintojen? Mahtaako tuottaa isoja solmuja, jos lähiopintojen aikana kokelas lähtee rauhanturvaajaksi?

Tsemppiä kaikille kokeisiin!

Kertokaas te valmistuneet tai koulussa olevat, että onko tuo äidinkieli miten tärkeä sielä koulussa saati kentällä työssä. Itse en ole se kummoiselta A.Kivi enkä omaa parhaita kirjoitustaitoja, mutta suututtaa niin pahasti, kun sain pääsykokeiden tiivistelmästä 0:n eli hylätyn. Viime kierroksella sain 2/4 tiivistelmästä.
Aloin miettimään, että jos on todella hyvä äidinkieli ja osaa kirjoittaa mallikkaasti niin eihän tarvitse kuin saada 4/4 ja 4/4 kummastakin osioista niin on jo vahvoilla. Sitten vielä 3/3pst monivalinnasta niin on jo 11pst koossa (mikä oli toiseksi viimeisen haun edellytys päästä kakkos vaiheeseen.)
Eli näin maallikkona ajatellen voit olla millainen vinkuheinä ja vetää fyysisestä minimit niin olet jo vahvoilla pisteiden kanssa.

Tsemppiä muille! Itse odottelen sitä AMK-ajan hakua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom