Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös tässä kohtaa olis järkevää opiskella jotain josta olis sitten poliisina hyötyä. Saattais jopa auttaa työhaastattelussa. Kattoo mihin suuntaan koko homma lähtee ja sitten olis kuitenkin toinen oikea ammatti olemassa. Näin henkkoht näkökulmasta karsastan aikalailla junnuja poliiseina. Jotenkin kuvittelisi, että tuohon hommaan vaaditaan hiukan elämänkokemusta, ennen kuin aletaan muita neuvomaan. Nuorella olis aikaa lukea yks kipale muuta tutkintoa ja vaikka vuos pari töitä perään.

Tuommoinen reipas kakskymppinen mut tuossa syksyllä pysäytti. Olin menossa mökiltä duuniin ja pääsin aamutuimaan puhallusratsiaan. Tämän jantterin käyttäytyminen oli melkoisen tympeää. Olis tehnyt mieli sanoa, että poika vois opetella hiukan käytöstapoja. Ei se varmaan hehkeää ole seistä tiensivussa seiskalta vesitihkussa, mutta vittuako minä häntä siihen ole käskenyt.

Onko noista virkamääristä jotain oikeaa tietoa jossain? Jossain on töitä kaikille ja jossain vähennetään 500 virkaa. Ei oikein mene linjassa. Luulis nyt tällaisen asian olevan melkolailla yksinkertaisesti laskettavissa ja siitä sitten suhteutettavissa opiskelijamääriin. Tuo on niin kapea tutkinto, että ihan rahan ja opiskelijoiden ajansäästön kannalta vaikuttaa aikamoiselle tuhlaukselle.

Hei Tanten! annahan kommentti tähän mun kirjoitukseen oliko pahasti kielioppivirheitä?

by: Neutriino

En oo Tanten, mutta sisäinen pilkunnussija heräs, pakko vastata. Ei vittuilua, mut muutama pikkujuttu tosta tekstistä löytyy :)

Eli
"niinkuin" = niin kuin

poliisinarkistoon, fyysistäkuntoa erikseen. Tiesit kyllä varmaan, huolimattomuutta? :D

Lauseen aloittaminen sanoilla mutta/eli/vaikka ym. on arkikielenä ok, mutta kirjakielenä ei. Tyylivirhe, mutta niistäkin äidinkielenkirjoituksissa sakotetaan. (JOS siis viittasit "äidinkielenkirjoituksilla" YO-kirjoituksiin, polamkin kokeista en tiedä).

"Poliisit eivät sammuta esimerkiksi tulipaloa." ----> Poliisit eivät esimerkiksi sammuta tulipaloa. Pikkujuttu, mutta menee tyylivirheisiin. Lauseen sisältö sulla on lähinnä, että poliisit sammuttavat joitakin asioita, mutteivät tulipaloja.

"Vaikka oikeasti voisi kuvitella, että mihin poliisikirjoitusta tarvitsee, kun palomieskin tarvitsee vain fyysistäkuntoa" -----> tarvitsee kun palomieskin tarvitsee. Pilkku pois. Lisäksi tyyliseikkana toisto on huono juttu (tarvitsee, tarvitsee), mutta koskee vain yo-kirjoituksia yms., ei varmaankaan polamkin valintakoetta.

"Palomiehen työ on hieman erilaista, kuin polisiin" ----> Palomiehen työ on hieman erilaista kuin poliisin. Kyseessä ei ole kahden lauseen erottaminen toisistaan, koko virke on yhtä lausetta. Tällöin ei pilkkua (ei myöskään jos molemmissa lauseissa predikaatti olisi sama).

Miten teillä, jotka olitte nyt kokeissa, meni fyysinen osuus? Neutriino? Mä olin laiska, enkä ollu jaksanu juosta about yhtään ennen testejä. Se kyl kostautu! Oli jalat niin hapoilla, että meinas laatta lentää. Hillitsin kuiteski itteni, ja väänsin loputki osuudet :D Ihan nii hyvin ei menny mitä treeneissä, mut eiköhä syynä ollu huonot syömiset ku ei ruoka uponnu ja sit toi juoksu..Naisena tulokset oli tälläset:
juoksu:7:05
vatsat:28
seinämä:8
nukke:8
käsinkohonta talja:10! Omalla salilla 15-17 :o ja kyynärvärret tulessa ton 10 jälkeen!!
penkkipunnerrus:11
uinti: 2min 24s
Joo..ihan tyytyväinen oon, vaikka tietty paremminki ois voinu vetää..Saas nähä riittääkö! Kirjallinen tuntu menevän ihan ok.

Meikäläisellä meni ihan nappii toi fyysinen osuus. Kirjoitustehtävissä ois voinu parantaa. :D
juoksu: 6:01
vatsat: 30
seinämä: 10
nukke: 10
käsinkohonta: 20
penkkipunnerrus: 22
uinti: 2min

Hyvin on näemmä menny D187! Mun on ainaki hirveen vaikee sanoo siit kirjotustehtävästä yhtään mitää. Kyl sitä tekstii nyt tuli ja mikää ei jääny tyhjäks..mut silti vähä hämmentyny olo. Niin ku ois unohtanu jotai!

Miten teillä, jotka olitte nyt kokeissa, meni fyysinen osuus? Neutriino? Mä olin laiska, enkä ollu jaksanu juosta about yhtään ennen testejä. Se kyl kostautu! Oli jalat niin hapoilla, että meinas laatta lentää. Hillitsin kuiteski itteni, ja väänsin loputki osuudet :D Ihan nii hyvin ei menny mitä treeneissä, mut eiköhä syynä ollu huonot syömiset ku ei ruoka uponnu ja sit toi juoksu..Naisena tulokset oli tälläset:
juoksu:7:05
vatsat:28
seinämä:8
nukke:8
käsinkohonta talja:10! Omalla salilla 15-17 :o ja kyynärvärret tulessa ton 10 jälkeen!!
penkkipunnerrus:11
uinti: 2min 24s
Joo..ihan tyytyväinen oon, vaikka tietty paremminki ois voinu vetää..Saas nähä riittääkö! Kirjallinen tuntu menevän ihan ok.

Hei Hazel!

Missä koe ryhmässä olit? Itse olin tuossa C1. Mukava oli kyllä heti aamusta vetää kunto koe. Aivan puhki olin niiden jälkeen. Hazel Täytyy myöntää, mitä katselin noita sun tuloksia. Tosi hyviä ovat nostan kyllä hattua sulle! :) Hienosti olet pärjännyt! mistäpäin Suomea kävit pyrkimässä? Ite pyrähdin täältä Oulustapäin.

omat tulokseni kuntokokeissa:

juoksu: 5.58
vatsat:26
seinämä:10
nukke:10
Leuat: 10
penkkipunnerrus:17
uinti: 2min 41s

Olen tyytyväinen tuloksiini, mitä sain tehtyä. Kirjallisista ainekirjoitus sujui parhaiten omasta mielestä. Nämä tieten aina niitä.. että ku tuntee asiat menevän hyvin, niin tulos onkin toinen..

Tosi hyviä nuo teidän tulokset! Mukava lukea täältä näitä ja verrata omiin.

Itsellä tosin vasta kesällä testit että ehtii parantaa...
Tammikuussa kun aloitin treenaamisen niin lähdin kyllä melko nollasta joten ja nyt kun viimeksi kokeilin niin leukoja menee taljalla n.15, vatsoja 25, seinämää en ole päässyt kokeilemaan, harjoittelitteko sitä etukäteen? Miten? Penkistänosto on aika vaikeaa vielä, menee semmoiset 35 joku 5 kertaa vasta, mutta kuten sanoin niin nollasta lähdettiin, joten eiköhän tässä ehdi vielä parantaa :)

Kertokaa siitä nukennostosta. Oliko vaikeaa, harjoittelitteko etukäteen yms.

Mutta hatunnostot kummallekkin emännälle noista tuloksista:worship:

Neutriino: Sullahan on menny tosi hyvin!! Kovakuntosta jengiä vissiin ollu nyt kokeissa. Olin C3 ryhmässä ja Länsi-Uudeltamaalta pyrähdin paikalle. Meillä oli heti aamusta kirjalliset ja sen jälkeen vasta kuntokoe. Niin oli ihan hyvä, koska ite olin niin sekasin sen kuntokokeen jälkee, ettei ois enää jaksanu keskittyy kirjottamiseen :D saas nähä miten se vaikutti mun psykologian testeihin haha. nooh..

Jossu: Mullaki meni harjotellessa leukoja 15-20, mutta toi koulun talja on tosiaan normaalia jäykempi. 10 toistoa oli niin työn ja tuskan takana. Vatsoja meni harjoitteluissa reilu 30 joka kerta, mut tuolla vaan toi 28. Suosittelen, että harjoittelet noita kaikkia peräjälkeen ja vedät sen juoksun alle. Kestävyys meinas kyl iteltä loppua :D Seinää harjottelin. Rakennettiin oma harjotusseinä mökille ja siellä kävin heittelee itteeni sen yli. Oma seinä tais olla vähän korkeempi ku 2m tai sit koulun matalampi, koska meni kyl kokeissa kepeesti yli. 10 pisteen tekniikkaa en osannu, joten vedin vaa tolla 8p, eli pysätin itteni hetkeks siihen päälle ns. makaamaan ennen kuin tein dipin. Suosittelen harjoittelemaan..mun ryhmässä mua ennen oli 3 naista, joista vaan yks pääs sen yli 5p. 2 muuta ei päässy ollenkaan. Ja mun jälkeenki siinä oli porukkaa tippunu, osa joutu jättää leikin kokonaan kesken. Ei saanu kiivetä ollenkaan, vaan piti yrittää hyppäämällä. Nukenkantoa en ollu kummemmin harjotellu, muuten ku mavea salilla 80-100kg. Nostossa ei mitään ongelmaa, mutta vaikeuksia saada se tohon jalkojen eteen, ku se oli niin pitkä ja roikku holtittomasti (niinku nuket yleensä :D). Kannattaa harjoitella sitäkin, koska se on raskas! Vielä kerkeet parantaa ja jos nollasta oot lähteny liikkeelle, niin hyvältä näyttää kehitys :) Penkissä kannattaa tsekata tekniikka ja painoa vaan lisää! Mut noi sun tulokset näyttää nyt jo paremmalta, mitä suurimmalla osalla meijän ryhmän naisista oli :) Tsemppiä vaan!

Neutriino: Ei millään pahalla, mutta vaikka pääsisitkin sisään, niin kannattaa jatkossa keskittyä tuohon oikeinkirjoitukseen TODELLA paljon. Poliisin työssä pitää kirjoittaa virallista materiaalia päivittäin, ja suoraan sanoen tuo sinun tekstisi on aivan hirveää luettavaa. Ymmärrän toki että tämä on nettipalsta eikä tarkoituskaan ole kirjoittaa äikän ylppäreihin, mutta kyllä alkeellisimmat yhdyssanavirheet ja lauserakenteet pitäisi saada kohdilleen...Älä ota tätä henkilökohtaisena vittuiluna vaan kehittämiskohteena, sillä äidinkielen perusteet PITÄÄ olla hanskassa pollarihommissa, no excuses.

Jossu: Mullaki meni harjotellessa leukoja 15-20, mutta toi koulun talja on tosiaan normaalia jäykempi.

Se koulun talja ei mun mielestä oo juurikaan normaalia jäykempi, mutta kun tekee valmiiksi vähän väsyneenä nuken jälkeen ni ei pysty tekemään yhtä monta kun ilman nukenkantoa. Ja iso vaikutus on myös sillä minkälaisella taljalla harjottelee. Tällä tarkotan siis sitä osaa mistä pidetään kiinni. Ite esimerkiksi harjottelin ennen pääsykokeita semmosella "pitkällä" metallisella, jonka kanssa on paljon helpompi tehä kun sillä jota pääsykokeissa käytetään (lyhyt ja kevyempi, joten ei auta vedossa yhtään). Huonosti selitetty mut toivottavasti ymmärsitte :D Ite sain pääsykokeissa 15 ja tuntu kyllä vaikeemmalta kun ikinä treeneissä, vaikka pyrinkin tekemään ne aina jo valmiiks lihakset väsytettyinä...

^ ite tosiaan harjoittelin semmosella pitkällä metallisella, et voihan se syy olla siinäkin. En oo ees ajatellu, et se tanko vaikuttais sen enempää siihen! Mut nyt ku ajattelee, nii olihan se jotenki eri tuntunen repii siitä kevyestä tangosta alas. Ja siis itekkin tehny ton treeneissä lihakset väsytettyinä, yleensä viimeisenä liikkeenä.

Itse jouduin myös harmikseni huomaamaan, että 100 kg ylätaljalla olikin odotettua paljon raskaampi: vaatimattomat seitsemän toistoa meni. Kahdessa eri paikallisessa salissa 110 kilolla mennyt kevyesti 10 toistoa, kun on ollut muutakin rasitusta takana.

PS: C3:ssa minäkin testini suoritin. :)

Neutriino: Ei millään pahalla, mutta vaikka pääsisitkin sisään, niin kannattaa jatkossa keskittyä tuohon oikeinkirjoitukseen TODELLA paljon. Poliisin työssä pitää kirjoittaa virallista materiaalia päivittäin, ja suoraan sanoen tuo sinun tekstisi on aivan hirveää luettavaa. Ymmärrän toki että tämä on nettipalsta eikä tarkoituskaan ole kirjoittaa äikän ylppäreihin, mutta kyllä alkeellisimmat yhdyssanavirheet ja lauserakenteet pitäisi saada kohdilleen...Älä ota tätä henkilökohtaisena vittuiluna vaan kehittämiskohteena, sillä äidinkielen perusteet PITÄÄ olla hanskassa pollarihommissa, no excuses.

Sori vain Shagrath, mutta kirjoitin sen tahallani huonosti, koska en jaksanut heti alkaa kokeiden jälkeen kyylämään äidinkieltä. Lisäksi tiedän, että minulla on äidinkielessä ongelmia siitä ei tarvitse mainita erikseen minulle! Tiedän kyllä itsekin, mitä pitää harjoitella!

by. neutriino

Hazel: Kiitoksia vinkeistä. Itse en kyllä ole niin näppärä että saisin väsättyä mitään seinää :) Ja nuo koulujen pihalla olevat on niin matalia...:(
Pitää ilmotella että miten reeneissä sujuu ja rohkeasti vaan lyödä painoa sinne tankoon! ;)

Sori vain Shagrath, mutta kirjoitin sen tahallani huonosti, koska en jaksanut heti alkaa kokeiden jälkeen kyylämään äidinkieltä. Lisäksi tiedän, että minulla on äidinkielessä ongelmia siitä ei tarvitse mainita erikseen minulle! Tiedän kyllä itsekin, mitä pitää harjoitella!

by. neutriino
Selvä.

Back
Ylös Bottom