Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen ensimmäistä kertaa menossa kokeisiin ensi viikon tiistaina. Mielessä tietenkin pyörii molemmat vaihtoehdot jatkon kannalta. Mahtavaahan se olisi ensimmäisellä kerralla päästä, mutta aion hakea uudelleen tietenkin jos ensimmäinen kerta ei onnistu. Mihinkään aikaisempaan tekstiin nyt suoranaisesti viittaamatta, kysyisin sellaisilta jotka ovat jo useamman kerran hakeneet. Ja kysymys koskee 3 tai ehkä nyt jo 4 kertaa uudistuksen myötä kouluun hakevia. Eli, onko mielessä koskaan käynyt/oletteko omalla kohdallanne miettineet, että ehkä se koulu/ammatti ei ole juuri sinua varten? Ja ketään en todellakaan tuomitse/aliarvioi tms tällä kysymyksellä. Lähinnä uteliaisuudesta. Itse ainakin olen miettinyt jo nyt asiaa, pohtinut lähinnä sitä kuinka monta kertaa viitsiin hakea, vai uskonko jo vähemmällä että jos/kun en kokeita läpäise, niin ko. ammatti ei ole minua varten. Tietenkin se riippuu, mistä vajaiksi jääneet pisteet ovat koostuneet. Esim. kuntokoetta on suhteellisen helppo parantaa, mutta psykologisia ei niin vaan treenatakkaan kuntoon.

Ja olen pahoillani jos aiheutan jollekkin mielipahaa puuttumalla asiaan.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen ensimmäistä kertaa menossa kokeisiin ensi viikon tiistaina. Mielessä tietenkin pyörii molemmat vaihtoehdot jatkon kannalta. Mahtavaahan se olisi ensimmäisellä kerralla päästä, mutta aion hakea uudelleen tietenkin jos ensimmäinen kerta ei onnistu. Mihinkään aikaisempaan tekstiin nyt suoranaisesti viittaamatta, kysyisin sellaisilta jotka ovat jo useamman kerran hakeneet. Ja kysymys koskee 3 tai ehkä nyt jo 4 kertaa uudistuksen myötä kouluun hakevia. Eli, onko mielessä koskaan käynyt/oletteko omalla kohdallanne miettineet, että ehkä se koulu/ammatti ei ole juuri sinua varten? Ja ketään en todellakaan tuomitse/aliarvioi tms tällä kysymyksellä. Lähinnä uteliaisuudesta. Itse ainakin olen miettinyt jo nyt asiaa, pohtinut lähinnä sitä kuinka monta kertaa viitsiin hakea, vai uskonko jo vähemmällä että jos/kun en kokeita läpäise, niin ko. ammatti ei ole minua varten.

Ja olen pahoillani jos aiheutan jollekkin mielipahaa puuttumalla asiaan.

Iste hain kolme kertaa ja olisin lopettanut leikin ellei toinen kerta olis mennyt edes liki. Tokalla jäi siis pisteen päähän, jos olisin ollut kahden päässä tai vielä kauempana niin olisin tehnyt juurikin sen johtopäätöksen että auttamatta väärä ala. Kolmannella sitten osui.

Hei tiltu!

Elikkä tuohon täytyy sanoa, että ei saa antaa periksi, jos siitä todella haaveilee. Toki kolmaskerta on aikapaljon, mutta pitää muistaa sellaisiakin asioita, että 1 tuttuni meni palo-opistoon vasta kahdeksannella kerralla. ja on näitä esimerkkejä huimasti yksi tunnettu suomalainen meni teatterikorkeakouluun vasta 11 kerralla. kyllä näitä tosiaan on. en aio vain antaa periksi. En tule ikinä miettimään sitä, että tämä ammatti ei olisi minua varten se on luovuttamisen merkki!

Jos vähänkin haluaa tiettyä asiaa sen eteen pitää tehdä töitä. Ei tosiaankaan tuo sinun kommenttisi masenna tai loukkaa :) Sen kuitenkin sanon, että oot aika suhteellisen nuori hakija vielä. Yleensä ne ottavat sisään noin 24-25-vuotiaita.

Mors!
Ihan ensimmäinen kerta on itsellä. Eikös niitä junalippuja pysty nykyään enään peruuttamaan? Joskus muinoin vissiin pystyi, jos oikein muistan... Voi toki olla että ihan väärin muistan. Kivasti tulisi halvemmaksi, kun kimpassa autolla menisi.

Yksi kyytiläinen on ilmoittautunut, ELI VIELLÄ 2 MAHTUU KYYTIIN.

Moro! joo sulla on jännät paikat kun ensimmäistä kertaa menet :) muistan itse, kun olin ekakertaa vuosi sitten... olihan se tiukkaa... meillä on heti aamusta kuntokoe se on aika rankka...

mutta tosiaan tuo kyyti juttu.. kun ollaan jo sovittu tuo juna homma niin me mennään sillä, vaikka se kimppa kyyti tulisi kyllä halvemmaksi todellisuudessa.. :(

niin ja tiltu sillä hakumäärällä ei ole tosiaan mitää merkitystä! se on vain itsestään kiinni, mitä elämässää haluaa! jos tosiaan haluaa tuonne täytyy taistella eikä antaa periksi!

Jos vähänkin haluaa tiettyä asiaa sen eteen pitää tehdä töitä. Ei tosiaankaan tuo sinun kommenttisi masenna tai loukkaa :) Sen kuitenkin sanon, että oot aika suhteellisen nuori hakija vielä. Yleensä ne ottavat sisään noin 24-25-vuotiaita.

Kyllä ne sinne ottavat nuorempiakin ja aika paljonkin. Sehän nyt on ihan henkilökohtasista ominaisuuksista (=miten hyvin menee pääsykokeet) kiinni. Meidän kurssilla on todella monta suunnilleen mun ikästä (21v). On samanikäsiä, vuoden vanhempia ja muutama nuorempikin, yksi jopa 2 vuotta nuorempi. Mutta on sitten niitä yli kolmekymppisiäkin, jotka nostaa keski-ikää.

Ja vielä tohon hakijamäärään... Niin on sillä sen verran merkitystä, että jos on todella paljon hyviä hakijoita, nousee pisteraja. On tässä ollut pari hakukertaa kun on päässyt sisään 19 pisteellä, kun joskus pienempien hakumäärien aikana pääs 17 pisteellä.

Hei tiltu!

Elikkä tuohon täytyy sanoa, että ei saa antaa periksi, jos siitä todella haaveilee. Toki kolmaskerta on aikapaljon, mutta pitää muistaa sellaisiakin asioita, että 1 tuttuni meni palo-opistoon vasta kahdeksannella kerralla. ja on näitä esimerkkejä huimasti yksi tunnettu suomalainen meni teatterikorkeakouluun vasta 11 kerralla. kyllä näitä tosiaan on. en aio vain antaa periksi. En tule ikinä miettimään sitä, että tämä ammatti ei olisi minua varten se on luovuttamisen merkki!

Kyllä, ehdottomasti olen samaa mieltä siitä, että jos jotain haluaa, on sen eteen tehtävä runsaasti töitä. Eihän esim. lääkiksenkään kovin moni hakija pääse ensimmäisellä kerralla, vaan vasta seuraavilla kun tietoa ja taitoa alkaa olemaan enemmän. Mutta tosiasiat ovat tosiasioita, kaikista ei ole kaikkeen. Se että tuntee itsensä, tietää rajansa ja kykynsä ja sen pohjalta tekee päätöksen jättää leikin kesken, jos siihen ei vaikuta olevan saumaa, en lähtisi kutsumaan luovuttamiseksi. Ja kuten edellisessä viestissä sanoin, riippuu se paljolti niistä pisteistä mitkä jättävät sopivuuden vajaaksi, onko järkevää yrittää. Mutta onneksi siellä on viisaammat arvioimassa kunkin sopivuutta alalle. Ja täysin ilman sarvia tämä kommentti. :)

Itse olen myös vähäistä ikääni miettinyt, mutta sen verran rohkaisevaa kommenttia kuultuani samanikäisenä kouluun päässeiltä, uskaltauduin jo hakemaan. Kuten Han-ni tuossa sanoikin, vaikuttaa kouluun pääsemiseen onneksi niin paljon monet muut asiat kuin pelkkä ikä.

Yliopistoon ei oo mikään poikkeus, että vasta toisella tai kolmannella kerralla pääsee sisään. Poliisikouluun voi hyvinkin hakee vielä neljännen kerran jälkeen, koska tuloksiaan voi AINA parantaa. Jos osaat esim. pääsykoekirjan lipastolle ulkoo, mutta yo-pisteet on paskat, niin et voi käytännössä mitään. Jos ei viitti polamkia varten reenata vaikkapa sitä kuntotestiä edes neloseen tai essee jumittaa aina kolmessa pisteessä, niin sitten pitäs kyllä jo kattoo peiliin et onko tää nyt se mitä tosiaan haluan :)

Huomenna olis sitten koettelemukset heti aamusta! Tänää viel viimeset luennat ja vois käydä uimahallissa vähän polskimassa. Jännitys tiivistyy... kaasusta nesteeksi. Ehe ehe :P

Joo itse en jaksa enään juurikaan lukea keskiviikko aamuna on sitten lähtö... kohti tamperetta. Saapa nähdä miten käy fyysisesti tunnun olevan elämäni kunnossa, mutta ainekirjoituksista en mene takuuseen ainakaan vielä.....

Miten muilla on valmistautumiset sujuneet tarkoitan oulun porukkaa?? hei onko ketään oululaisia menossa klo 14.45 junalla?? ois kiva törmätä ja jutella.. onneksi itellä lähtee kaveri niin ei tartte yksin olla koko matkaa... ja kun kolmaskerta jo niin tietää mitä vastassa on :)

Mun piti piikata kunto kokeisiin, no kaks viikkoa oltiinki sit flunssan oireiden kanssa ja liikunnat jäi sikseen. :F

toivottavasti sulla menee kuntokoe hyvin! Sillä on ikävää sairastua niiden alla... itellä taas päinvastoin kuntokokeesta ei jää kiinni hommat. Kirjallisista en uskalla mennä sanomaan, sillä niiden takia on kussut kaksikertaa.

No se on nyt nukkumaan ja huomenna mennään ihmettelemään, että minkälainen tapahtuma on kyseessä! Nähdään siellä kanssakisaajat!

Juu huomenna ois kans edes. Nähdään! :)

Onnee teille kaikille koetukseen ! :)

Itse kyselisin sellaista, kun ei ole ihan jakeluun mennyt, että niin kuinka paljon se koulutodistus merkistee ? Varmaan ei peruskoulun päättötodistus paljoa ollenkaan, mutta jos lukion päättää, niin katsotaanko kirjoitettujen aineiden tulokset/koko lukion numerotodistus, ja miten paljon se merkitsee ? Voiko poliisikouluun pääseminen jäädä kiinni siis numeroista ?

Onnee teille kaikille koetukseen ! :)

Itse kyselisin sellaista, kun ei ole ihan jakeluun mennyt, että niin kuinka paljon se koulutodistus merkistee ? Varmaan ei peruskoulun päättötodistus paljoa ollenkaan, mutta jos lukion päättää, niin katsotaanko kirjoitettujen aineiden tulokset/koko lukion numerotodistus, ja miten paljon se merkitsee ? Voiko poliisikouluun pääseminen jäädä kiinni siis numeroista ?

Terve thyer!

jos oikein muista, niin noilla numeroilla ei ole mitään väliä. Vaan sillä on väliä, miten kirjoitat siellä kokeissa sen aineen. Polamkille riittää, että sinulla on toiseenasteen koulutus vähintään 3 vuoden lukion oppimäärä tai ammatillinen koulutus.

Kertokaa tämän päivän testeissä olijat, mitä kysyttiin ainekirjoituksessa?

"Polamkissa valintakokeet

05.04.2011

Marras-helmikuun aikana poliisin perustutkintoon hakeneista henkilöistä 530 on kutsuttu valintakokeen ensimmäiseen vaiheeseen, joka järjestetään 5.–8.4. Poliisiammattikorkeakoululla (Polamk). Hakijoista valitaan opiskelijoita sekä suomen- että ruotsinkieliseen perustutkintokoulutukseen.

Suomenkielisen koulutuksen valintakokeen ensimmäinen vaihe on 5.–7.4., ja kokeeseen on kutsuttu 465 hakijaa. Ruotsinkielisen koulutuksen valintakokeen ensimmäinen vaihe järjestetään 8.4. ja kokeeseen on kutsuttu 65 hakijaa."

Sohaistaan taas muurahaispesään ja todetaan että ihan älytöntä hakea tällä hetkellä poliisikouluun. Töihin on lähes mahdoton päästä ja tilanne tulee Taaperon mukaan vain huononemaan. Kuuden viikon välein hakemuksiaan tulee heiluttelemaan 46 uutta, eikä edellisetkään kurssit ole vielä ehtineet työllistyä. Työllistymislukuihin ei luonnollisestikaan oteta huomioon niitä jotka eivät ole kortistossa, mutta kuitenkin kyttäävät laitoksilta paikkaa.

Jos joutuisin nyt vastavalmistuneen tai valmistuvan pöksyihin, niin olisi kova paniikki päällä.

Minna Laukka kirjoitteli taannoin blogissaan(Minnan kurssi valmistuu nyt parin viikon päästä), että hänen kurssiltaan(40 henkeä) muutamalle on EHKÄ luvassa töitä heti valmistumisen jälkeen. Kyllä nyt olisi POLAMKilta reilu veto kaikkia kohtaan hieman hillitä tätä opiskelijatulvaa. Pitäisi keskittyä nykyisten määräaikaisuuksien vakinaistamiseen. Sen jälkeen voi sitten taas katsella tilannetta.

Kävin tuossa äsken marketissa ja siinä oli maija pihassa. Olisiko myymälävarkaudesta ollut kyse. Tulipahan siinä vaan mieleen, että kyllä tällaisessa keskisuuressa kaupungissa päivävuorot ovat varmaan melko hiljaisia. Palstan poliiseilta kysyisin, että eivätkö nämä arkipäivät ole aivan helvetin rentoja verrattuna viikonloppuöihin? Siis tehtävien määrässä ja/tai haastavuudessa mitattuna.

Suositut

Back
Ylös Bottom