Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ylihuomenna konstaapelin haastattelu;) On kyllä ihanaa päästä yksi askel eteenpäin poliisiksi tulossa. Hiukan kyllä myös jännittää, vaikka konstaapelin haastatteluhan on ilmeisesti rento ja mukava:)

Enää kuukausi tätä duuni-yliopisto-koira-urheilurumbaa ja pääsee vihdoin keskittymään vain koiraan ja pääsykokeisiin pänttäämiseen + treenaamiseen. Kesä- ja heinäkuu siis pyhitetty polamkille!! Mitä mieltä olette, riittääkö 3 kertaa viikossa salitreeni + 2 x viikossa juoksu + 1 x viikossa uinti + joka päivä koiran kanssa 1h-1,5h lenkki? Mietin todella sitä, että kehittyykö lihakset, jos yhtä lihasryhmää treenaa vain kerran viikossa. (minulla on jokaiselle kolmelle salipäivälle tietty lihasryhmä). Tuollaisen ohjelman minulle personaltrainer teki, mutta pohdin, että pitäisikö lisätä vielä yksi salikerta, jossa esim. tekisi juuri testissä vaadittavia liikkeitä (penkki, ylätalja, alaselkää/reisiä nukenkantoa varten, leuanvetoja+ojentajia seinämänylitykseen)?

Ja tosiaan, pk-seudun polamkiin hakevat tytöt - täältä saisi juoksu/seinämänylitys/uintiseuraa:) olisi kiva yhdessä treenailla ja tsemppailla!

Jos raineri teki sen perus 3x10 reidenloitonnusta, pakaran rutistusta ja vähän taljavemputusta yläkropalle, niin ei sillä kuntokokeissa paljoa solttupenaa, ylätaljaa ja nukkea kannella. Kyl noilla reeneillä ainakin juoksu kulkee, muusta en olisi niin varma.

Jos raineri teki sen perus 3x10 reidenloitonnusta, pakaran rutistusta ja vähän taljavemputusta yläkropalle, niin ei sillä kuntokokeissa paljoa solttupenaa, ylätaljaa ja nukkea kannella. Kyl noilla reeneillä ainakin juoksu kulkee, muusta en olisi niin varma.

Mulla on siis saliohjelma kolmiosainen, eli yhtenä päivänä rinta + hauis (7 eri liikettä, jokaisessa 4 sarjaa), toisena jalat (7 liikettä, 4 sarjaa kutakin) ja kolmantena päivänä selkä, ojentaja, olkapäät (7 liikettä, 4 sarjaa kutakin). Eli kohtalaisen rankat ohjelmat jokaisena kolmena päivänä. Sen lisäksi siis 2 x juoksu/vko, 1x uinti/vko ja joka päivä 1-1,5h korkeasykkeinen kävely koiran kanssa. Eli ootko sitä mieltä että pitää vielä lisätä kuntosalipuoleen lisää? mitä ehdotat? Jotain sellasta yhdistelmäpäivää niinkun mä ajattelin, vai jotain muuta?
Mulla nousee tällä hetkellä penkistä 32,5kg n. 7 kertaa (tavoitteena siis 37,5kg väh x 2) ja ylätaljaa menee 40kg x 6 (tavoite 45kg x väh 5). 1500m menee tällä hetkellä aikaan 7:20 (tavoite alle 8:00), uinti sujuu kuin leikki, nukkea en ole päässyt kokeilemaan ja seinämä tuskin menee vielä yli. Vatsat sujuu ongelmitta.

Ja elokuun pääsykokeisiin siis olen tähtäämässä. Enkä halua kyllä kunnon puolesta tippua, vaan mielelläni panostan kunnolla treeneihin kesällä (koko kesä- & heinäkuu), kunhan en vaan vahingossa mee ylikuntoon.

Mulla on siis saliohjelma kolmiosainen, eli yhtenä päivänä rinta + hauis (7 eri liikettä, jokaisessa 4 sarjaa), toisena jalat (7 liikettä, 4 sarjaa kutakin) ja kolmantena päivänä selkä, ojentaja, olkapäät (7 liikettä, 4 sarjaa kutakin). Eli kohtalaisen rankat ohjelmat jokaisena kolmena päivänä. Sen lisäksi siis 2 x juoksu/vko, 1x uinti/vko ja joka päivä 1-1,5h korkeasykkeinen kävely koiran kanssa. Eli ootko sitä mieltä että pitää vielä lisätä kuntosalipuoleen lisää? mitä ehdotat? Jotain sellasta yhdistelmäpäivää niinkun mä ajattelin, vai jotain muuta?
Mulla nousee tällä hetkellä penkistä 32,5kg n. 7 kertaa (tavoitteena siis 37,5kg väh x 2) ja ylätaljaa menee 40kg x 6 (tavoite 45kg x väh 5). 1500m menee tällä hetkellä aikaan 7:20 (tavoite alle 8:00), uinti sujuu kuin leikki, nukkea en ole päässyt kokeilemaan ja seinämä tuskin menee vielä yli. Vatsat sujuu ongelmitta.

Ja elokuun pääsykokeisiin siis olen tähtäämässä. Enkä halua kyllä kunnon puolesta tippua, vaan mielelläni panostan kunnolla treeneihin kesällä (koko kesä- & heinäkuu), kunhan en vaan vahingossa mee ylikuntoon.

Taljassa, penkissä, nukenkannossa ja seinämän ylittämisessä kehittyy parhaiten tekemällä ko. harjoitteita. Ei siinä sen kummempaa salatiedettä ole. Eri foorumeilla on pyörinyt useampiakin pelkästään poliisikoulun pääsykokeisiin tähtääviä kuntoiluohjelmia, kannattaa myös niitä vilkaista. Tietysti myös normaali salitreeni ajaa asiansa vallan mainiosti, sillä ei niissä kuntotesteissä ihmeitä vaadita.

Juoksu ja uinti näyttää sulla onneksi olevan jo ihan hyvin hallussa. Muista vain aloittaa se nuken ja seinämän kanssa pelaaminen jo nyt hyvässä vaiheessa. Niistä saa naisten sarjassa helppoja pisteitä, kun suurin osa kilpasiskoista on liikenteessä ajatusmallilla:"ei ne kuitenkaan mene läpi". Mikäli peruslihaskunto on hanskassa niin kummatkin ovat tekniikkalajeja ja sen tekniikan kyllä elokuuhun mennessä saa hiottua huippuunsa. Ei muuta kuin leikkipuistoon seinämän yli rimpuilemaan ja isää/poikaystävää/puistoon sammunutta juhlijaa raahaamaan:).

Itse treenimäärä vaikuttaa mielestäni hyvinkin sopivalta.

Sali kertoja ei tarvitse lisäillä. Fiksumpi jako olisi ylä/alakroppa jaolla perusliikkeitä, kuten leuat(twenty pullups+ylätaljaa) tai ylätaljan eri variaatiot, mavet, kyykyt, raskaat punnerrukset...jne. Turha tuhlata aikaa mihinkään pikkulihasten pumppailuun erikseen. Ja muistathan, että testeissä liikkeet tehdään melkein(pahimmassa tapauksessa, jopa putkeen) putkeen, joten jos salilla menee osiot nippanappa hyvin levänneenä, hyvin syöneenä ja levättynä, niin testeissä voi yllättyä.

Edit. Niin ja voimareeniä, ei mitään +10 toiston sarjoja. Muutama viikko ennen testejä sitten pitkää sarjaa lyhyillä palautuksillä, niin kroppa tottuu hapotukseen. Vähän kyl tekee ajan kanssa tiukkaa, jos perusliikkeet ei ole tuttuja. Mutta eiköhän ne tuolla jo nyt olevalla reenilläkin toivottavasti hyvin mene.

Kutsu toiseen vaiheeseen tuli myös tänne, tiistaina olis Oulussa haastattelut jne. :D Yllätyin kyllä että pääsin, koska tiivistelmä meni kyllä omasta mielestäni niin huonosti ja parin muunkin kohdalla tuntui ettei menneet kyllä ihan nappiin.
Noi pisteet olis kyllä itseänikin kiinnostaneet, mutta kaikki aikanaan.

Onks tosta Spol-koulutuksesta(armeijassa) paljon hyötyä jos aikoo isona kissalan pojaks?
Ei käytännössä mitään. Lisäpisteitä spollista et saa, ja voimankäyttöjuttuja siellä käydään niin vähän läpi ette tule niistä hullua hurskaammaksi poliisin työtä ajatellen. Voihan toki olla että joku haastattelija arvostaa spollia enemmän kuin siviilipalvelusta, mutta en usko että sillä on kouluun pääsyn kannalta lopultakaan MITÄÄN merkitystä.

Pituuteen/lyhyyteen sanottakoon sen verran että selvästi keskimääräistä lyhyempi ja pienempi henkilö on vaikeammin tunnistettavissa poliisiksi, eli tiedustelu ja tarkkailupuolella voi raameista poikkeavasta fyysisestä ulkomuodosta olla etua.

Oon tässä nyt vähän kahden vaiheilla että pitäisikö nyt pyrkiä tuohon poliisikouluun vai odottaa vielä jonkin aikaa. Vielä olisi minun käsityksen mukaan 15.5 asti aikaa hakea jos meinaa seuraavaan koulutukseen pyrkiä, meneekö liian tiukille, eli olisiko tuohon haastatteluun pitännyt aiemmin jo varata aika?
Ja pystyykö tuohon ensimmäiseen haastatteluun mitenkään erityisemmin valmistautumaan?

Pituuteen/lyhyyteen sanottakoon sen verran että selvästi keskimääräistä lyhyempi ja pienempi henkilö on vaikeammin tunnistettavissa poliisiksi, eli tiedustelu ja tarkkailupuolella voi raameista poikkeavasta fyysisestä ulkomuodosta olla etua.
Mitäs tämä tällainen tiedustelu ja tarkkailu pitää sisällään? Siviilipukuhommia esmes huumerikostutkinnassa vai mitä..?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitoksia Ragnarök ja Jit vastauksista:)
tosiaan 10 toiston sarjoja tällä hetkellä, muutellaan trainerin kanssa sitten määriä kun katsotaan miten kehittyy. Ja tuttu poliisi lupasi näyttää tekniikan seinämän ylitykseen, ja sen treenauksen alankin heti kun tiedän hyvän tekniikan. Mä en kyllä missään nimessä lähde yhteenkään osioon ajatuksella "ei kuitenkaan onnistu", vaan treenaan jokaisen osa-alueen niin, että läpipääsy on varma. Ja vahvuudet (esim. ylätalja joka kehittyy nopeasti, vatsat ja juoksu) vaan niin täydellisiksi että pisteitä ropisee. Ja ajattelin tosiaan välillä tehdä päiviä jolloin kokeilen juoksun, salin ja uinnin putkeen, jotta kroppa tottuu. Onnittelut kaikille toiseen vaiheeseen päässeille!

huomenna siis siihen ensimmäisen komisarion haastatteluun:) jeee!!
Ja nyt koiran kanssa juoksemaan.

Kakkosvaiheessa käyty. Leppoisa oli haastattelu ainkin minulla täällä Oulussa. Ryhmätehtäväkin meni meillä hyvin, psykologisesta testistä en osaa sanoa, riippuu minkälaista persoonaa sinne haluavat. Nyt sitten jännäämään! Muuten, sain käsityksen joistakin aiemmista viesteistä että kutsu kolmanteen vaiheeseen tulee hyväksytyille, mutta tuleeko samalla kirjeellä tieto jollei pääse vai pitääkö sit odotella kuitenkin tuonne loppupäätökseen, ennen kuin saa tietää pisteet?

Minkälaisia mietteitä muille hakijoille jäi 2. vaiheen koettelemuksista?

Omalla kohdallani ryhmätehtävä meni mukavan ryhmän ansiosta oikein sujuvasti eikä haastattelukaan onneksi mennyt sellaiseksi kuulusteluksi, jota odotin. Psykologisista on taas paha mennä sanomaan mitään:). Nyt on enää hakuprosessin tuskaisimmat kolme viikkoa edessä.

709->628->178->96.

2.vaihe käytynä ja yhtään en kyllä osaa sanoo kuin meni haastattelun kohdalta...kertaakaan en jääny sanattomaks vaikka välillä vaikeitakin kysymyksiä tuli ;) jännitti aika hyvin ja siitä oli puhettakin haastattelun aikana mut toivottavasti sain ajatukset selkeesti kerrottua :D
Ryhmätehtävä meni omasta mielestä hyvin ja porukka oli ilmeisen samanlaista ajattelumallia, psykologiset tuli täyteltyä ja toivottavasti niistä paistaa sopiva meininki läpi ;)

Jatkokirjettä sitten odottelemaan :)

Hej, onko tietoa voiko poliisissa suunnata työskentelyn kriisi- ja traumapuolelle? Millä nimikkeellä se poliisissa menee?
Ainoa mikä mieleen tulee on että jotkut ovat käyneet jälkihoitokursseja, ja hoitavat debriefing-hommelit poliiseille. Aika vähän niitäkään koulutettuja on, ja he toimivat ihan normaalisti poliiseina. Sama muissakin erikoistumisissa. Itse olen tukiase- ja jouhamies, mutta ihan normaalisti JP-hommissa.

Ainoa mikä mieleen tulee on että jotkut ovat käyneet jälkihoitokursseja, ja hoitavat debriefing-hommelit poliiseille. Aika vähän niitäkään koulutettuja on, ja he toimivat ihan normaalisti poliiseina. Sama muissakin erikoistumisissa. Itse olen tukiase- ja jouhamies, mutta ihan normaalisti JP-hommissa.

Joo, itse olen lukenut kriisityötä ja voin antaa debriefingiä, haen nyt tässä erässä ja kokeet on elokuussa. Voikohan poliisissa erikoistua esim.poliisipsykologiaan?

Voikohan poliisissa erikoistua esim.poliisipsykologiaan?

Mitä sä tarkoitat poliisipsykologialla? Psykologian hyväksikäyttöä asiakkaiden vai poliisien kanssa? Ilmeisesti asiakkaisiin kohdistuvaa.

Eipä tollaiseen ole mitään erityisiä erikoistumiskursseja Suomessa, vaikka toki psykologiasta on aina hyötyä asiakkaiden käsittelyssä niin kentällä kuin kuulusteluissakin tai jossain profiloinneissa, joita tekee taas tarvittaessa muut kuin poliisikoulutuksen saaneet (esim. Helinä Häkkänen). Eikä se profilointikaan ole pelkkää psykologiaa. Toki jotkut poliisitkin (esim. Thomas Elfgren) ovat saattaneet opiskella jollain tavoin tätä asiaa, mutta lähinnä kait tutkinnan avuksi, eli siis mitään "virallisia" profilointeja eivät pelkät poliisit tee. En ainakaan ole kuullut. Itsekin olen käynyt "epävirallisesti" yhden kurssin maantieteellisestä profiloinnista sekä tehnyt yhden kirjallisen jutun profiloinnista, jotka eivät kuitenkaan ole millään tavoin vaikuttaneet työnsisältööni.

Ja noi debriefing -jutut menevät munkin käsityksen mukaan noin kuten Shagrath jo mainitsi.

Nostaako nämä kuukausipalkkaa jo itsessään vai saako vaikka tosta jouha-hommasta sitten vaan lisää täppiä tilissä kun sattuu joku moinen keikka olemaan?

Jouhassa olo oikeuttaa 04.03 palkkaluokkaan, kun lähtötaso aloittavalla vk:lla on 04.01 (ja noin parin vuoden sisällä aloittamisesta pitäisi tulla 04.02). Tukiaseesta en ainakaan itse saa lisäpalkkaa. Toki joku esimies voi ehkä kehityskeskustelussa yrittää nostaa henkilökohtaista lisää sen perusteella että on lisätehtäviä, mutta lopulta se on päälliköistä kiinni meneekö läpi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom