Varmasti asiaan vaikuttaa myös se, kuka haastattelee. Heitäkin on erilaisia. Eivät he kuitenkaan ammatikseen haastattele, vaan ovat ihan tavallisia komisarioksi opiskelevia poliiseja. Uskoisin, että myös haastateltavan oma käytös voi vaikuttaa siihen, millä tavoin kysmyksiä esitetään (vaikka itse "tärkeät" kysymykset ovat kaikille samat). Lisäksi haastateltavat saattavat tulkita ja kokea kysymykset eri tavoin riippuen henkilöstä.
Oma haastatteluni oli aikoinaan ihan leppoisa, vaikkakin he heittivät sinne väliin yhtäkkisesti sellaisia "kiperiä" kysymyksiä. Kun he olivat saaneet haastetteluilmapiirin rennoksi ja minulta kivan vastauksen, saattoivat he yhtäkkiä yrittää ajaa minut seuraavalla kysymyksellä nurkkaan ja saada minulta pasmat sekaisin. Ensin saatettiin kysyä esimerkiksi, mitä mieltä olen uskonnonvapaudesta ja kun vastasin, että asia on ihan ok, niin sitten kysyttiin perään, että kun sun mielestä uskonnonvapaus on ihan ok, niin ilmeisesti sitten noi ympärileikkauksetkin ovat. Tässä tilanteessa joutui sitten sanomaan, että en kuitenkaan hyväksy kenenkään pahoinpitelemistä uskonnon varjolla. Unohdin käsitellä miesten ympärileikkauksia, mutta naisten ympärileikkaukset huomioin.
Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut sen kummemmin mihinkään ja pääsin sisään. Itse asiassa se poliisi, joka oli pelkästään hiljaa ja teki muistiinpanoja, näytti minulle ilmeellään haastattelun jälkeen ruokalassa, että kaikki oli mennyt ok. Arvasin siis tuossa vaiheessa, että tulen todennäköisesti pääsemään kouluun sisään.