Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen aika rapakuntoinen ihminen, joten kovasti pitäisi treenata.

Pääsen hakemaan poliisikouluun aikaisintaan tosin neljän vuoden kuluttua, enkä ole edes varma mikä on näköni. Silmälasien vahvuudet ovat -0.75 ja -1.25.
Se mitä hakijoiden pitäisi OIKEASTI miettiä, ei ole se että pääsenkö testeistä läpi, vaan se että onko minusta poliisiksi. Miettikää tilanteita mitä voisitte kuvitella poliisille tulevan eteen, ja miettikää tarkkaan onko se teidän hommanne. Poliisin työ ei todellakaan ole mitään ydinfysiikkaa, mutta se on kuitenkin todella erityinen ammatti, missä vastaan tulee tilanteita mitä ei missään muussa työssä tule. Vaikka poliisin homma ei pelkkää painia olekaan, itse ainakin pidän edes JONKINLAISTA fyysistä uskottavuutta tarpeellisena.

Tämä ei ollut suoraan sinulle Grieffos, vaan kaikille tuleville hakijoille. Viime aikoina POLAMK on syytänyt pihalle niin uskomattomia harjoittelijoita, että he eivät ainakaan itse ole ikinä pohtineet kriittisesti omaa soveltuvuuttaan alalle. Nykyinen opiskelijamateriaali vaikutti suorastaan pelottavalta joiltain osin, kun koululla kävin.

Olen pienestä asti pitäny poliisia kiinnostavana, mutta nyt vastikään olen alkanut todenteolla miettimään tätä uraa.

Ruotsintaito on kyllä minulla ihan täysin olematon, joten kysyisin että millaiset ruotsinkielen taidot tulisi olla jo koulutukseen tullessa?

Niistä psykologisista testeistä kysyisin, että jos sen suhteen tulee hylätty niin ilmeisesti ei kannata hakea uudestaan? jos niiden perusteella selviää onko ihmisesta yleensäkään poliisiksi.

Voisi kuvitella että jos vaikka 18 vuotiaana on tullut hylky haastattelun perusteella niin 10 vuoden päästä on täysin erilainen kun on (toivottavasti) kasvanut henkisesti tai jotain siihen suuntaan. Ehkä heti seuraavana vuonna ei kuitenkaan kannata hakea.

Olen nyt 18 vuotta, aloitin merkonomiopinnot tänä syksynä.
Ja ihan vakavalla naamalla vertaat poliisin perustutkintoa lukioon? Poliisin työ ei varmasti ole älyllisesti rakettitiedettä, elämänkokemusta, pelisilmää ja sosiaalisia taitoja sitäkin enemmän. Ja esimerkiksi paineensietokykyä. Pikkuisen kuule eri asia olla siniset haalarit päällä kentällä kuin lukea luonnontieteitä mamman helmoissa.

Ja ihan vakavalla naamalla vertaat poliisin perustutkintoa lukioon? Poliisin työ ei varmasti ole älyllisesti rakettitiedettä, elämänkokemusta, pelisilmää ja sosiaalisia taitoja sitäkin enemmän. Ja esimerkiksi paineensietokykyä. Pikkuisen kuule eri asia olla siniset haalarit päällä kentällä kuin lukea luonnontieteitä mamman helmoissa.

Yksi hyvä vinkki olisi kaikille hakijoille selvittää mitä tämä poliisin työ on oikeasti ennen kuin hakee kouluun. Eikä lähde hakemaan vain siltä pohjalta, että "olis siistii olla poliisi". Mielestäni ei ole mitään järkeä siinä,(en tiedä kuinka suuri osa tekee näin) että haetaan poliisikouluun vain sen takia että saa pitää sinistä haalaria yllään. Tässä työssä oikeasti näkee kaikenlaista paskaa ja sen pohjalta kannustan ottamaan selvää siitä pystyykö käsittelemään kaiken sen mitä töissä tulee vastaan.

Näitä asioita kannattaa pohtia kauan ennen kuin hakee kouluun. En ole hetkeäkään katunut sitä, että hain, mutta olinkin sen verran onnekkaassa asemassa, että sain tietoa poliisintöissä olevilta tutuilta.

Yksi toteamus perhetutulta jäi mieleen: " Hanki pari vuotta ELÄMÄNKOKEMUSTA ennen kuin haet kouluun."

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Taasko täällä keuhkotaan elämänkokemuksen tärkeydestä poliisin työssä? Ei poliisin tehtävä ole olla mikään vanha ja viisas henkinen johdattaja. Poliisin tehtävän voi lukea siitä poliisilain ekasta pykälästä.

Riittää, että olet oikeamielinen, uskottava, katuviksu ja hermorakenne on siten kunnossa, ettet murru paineen alla. 23-vuotias selviytyy oikein hyvin jos nämä ominaisuudet on kunnossa. Elämänkokemus voi vaikuttaa ihmisen kykyyn suoriutua poliisin tehtävistä monellakin tavalla.

Ja jos kohta joku tulee sanomaan, että perheriitojen selvittely yms. vaatii perspektiiviä elämästä, niin ei vaadi. Sosiaalitoimi on sitä varten, että ymmärretään ongelmien syitä ja ratkaistaan niitä. Poliisin tehtävä on sellaisissa tapauksissa ihmisten turvallisuus ja häiriöihin puuttuminen.

Kun haastatteluissa varmasti kysytään syitä miksi haluaa poliisiksi, niin ei siinä ainakaan minulla ole mitään romaanin mittaista selitystä. Minua kiinnostaa poliisin työtehtävien monipuolisuus rikosten ja onnettomuustilanteiden selvittelyssä ja yleisen järjestyksen ylläpito.

Taasko täällä keuhkotaan elämänkokemuksen tärkeydestä poliisin työssä? .

Oman perseeni suojaamiseksi :D Olin 18-vuotias kun kävimme siis tuon keskustelun. Ja olen samaa mieltä, että poliisin ei kuulu olla tilanteiden grand old man, mutta ei siitä parista ylimääräisestä vuodesta ole mitään haittaa.
tämä lähinnä ajatus tuon viestin taustalla.

Itse olin 20v kun pääsin kouluun, nyt 27v. En koe nuoresta iästäni olleen sinänsä mitään haittaa, mutta kieltämättä joidenkin keski-ikäisten idioottien (asiakkaana) kanssa tulisi vähemmän vänkäämistä, jos olisi "iän tuomaa auktoriteettia". En olisi kyllä jaksanut odottaa nelikymppiseksi ennen kouluun hakemista =)

Mielestäni nuoren kohdalla se uskottavuus riippuu hiukan siitä minkä näköinen henkilö on kyseessä. Hjuva fyysinen preesens ja ei-niin-nuoren-näköinen on plussaa. Jos sitten on semmoinen pienikokoinen kaveri korvikset korvissa ja tukka nutturalla ja vielä nuoren näköinen, niin kyllä siinä varmaan mussutusta saa kuunnella enemmän kuin muut. Henkiseen kypsyyteen en ota kantaa, sillä ihmiset ovat erilaisia. Ainoastaan ulkomuotoa jokainen voi puntaroida jo ensi kohtaamisella.

Itse olin 20v kun pääsin kouluun, nyt 27v. En koe nuoresta iästäni olleen sinänsä mitään haittaa, mutta kieltämättä joidenkin keski-ikäisten idioottien (asiakkaana) kanssa tulisi vähemmän vänkäämistä, jos olisi "iän tuomaa auktoriteettia". En olisi kyllä jaksanut odottaa nelikymppiseksi ennen kouluun hakemista =)

Mielestäni nuoren kohdalla se uskottavuus riippuu hiukan siitä minkä näköinen henkilö on kyseessä. Hjuva fyysinen preesens ja ei-niin-nuoren-näköinen on plussaa. Jos sitten on semmoinen pienikokoinen kaveri korvikset korvissa ja tukka nutturalla ja vielä nuoren näköinen, niin kyllä siinä varmaan mussutusta saa kuunnella enemmän kuin muut. Henkiseen kypsyyteen en ota kantaa, sillä ihmiset ovat erilaisia. Ainoastaan ulkomuotoa jokainen voi puntaroida jo ensi kohtaamisella.

Itse olen sitä mieltä että ihminen pääsääntöisesti viisastuu vanhetessaan. Mitä olen uusissa harjoittelijoissa huomannut, niin kaikkein uskomattomimmat tapaukset ovat olleet poikkeuksitta näitä 20-23 -vuotiaita. Joukossa on ollut todella hyviäkin tapauksia, mutta aika epätasaista ikäluokkaa verrattuna esim 30+. Tämä oma näkemykseni.

Loppujen lopuksi alalle jää kuitenkin vain ne, jotka soveltuvat/jaksavat, oli sitten 20v tai 40v.

Juurikin näin, itse myös 20 v. kouluun suoraan intistä. Olin luokkani nuorin, ja kurssin toiseksi nuorin. Missään vaiheessa ei nuori ikä muodostunut sen suuremmaksi ongelmaksi, ehkä joitain näitä mainitsemiasi tilanteita lukuunottamatta. Aika vähiin nekin jäi.

Kyllä se on henkilöstä itsestään kiinni, miten siellä pärjää. Haitaksi se kokemus ei varmaan (yleensä) ole, mutta toisaalta enemmän ikävuosia ei todellakaan tarkoita välttämättä enemmän elämänkokemusta. Tämäkin on nähty.

Ja ehtii niitä kokemuksia keräillä sitten vaikka valmistumisen jälkeen...

ylihuomenna on IIvaihe. Saa nähä mitä käy kun oon tälläänen nuori kloppi jolta puuttuu elämänkokemus;D
No sinne kouluun nyt aina pääsee. Siinähän se ongelma onkin. Porukkaa joilla ei pitäisi olla mitään asiaa poliisiksi, pääsevät koulun erittäin hataran seulan läpi.

Ja jos kohta joku tulee sanomaan, että perheriitojen selvittely yms. vaatii perspektiiviä elämästä, niin ei vaadi. Sosiaalitoimi on sitä varten, että ymmärretään ongelmien syitä ja ratkaistaan niitä. Poliisin tehtävä on sellaisissa tapauksissa ihmisten turvallisuus ja häiriöihin puuttuminen.

Jos sen perheriidan rauhoittelun ohessa onnistuu hieman parantamaan näiden ihmisten kykyä elellä, ei siitä haittaakaan ole. Se on selviö, ettei sosiaaliviranomaiset ehdi jokaisen perheen avuksi riittävässä määrin. Siinä voi säästyä yhteiskunnan rahaa ja perheen lasten edellytykset kasvuun voi parantua, jos poliisilla on silmää tilanteen ratkaisuun. Oikeasti poliisilla ei ole myöskään niin kiire, etteikö kotikeikan hoitamiseen voisi käyttää ylimääräistä varttia.

Tärkeää tietenkin on myös, että jaksetaan siirtää tietoa keikoista niille, joille asia varsinaisesti kuuluu, siis sosiaaliviranomaisille.

Itse asiassa kotikeikkojen hoitaminen niin, että ei keskity vain akuutin konfliktin ratkaisemiseen, on hyvinkin poliisilain ennaltaehkäisevän hengen mukaista.

Monesti tietenkin, varsinkin jos ei ole lapsia perheessä, on vain hyvä kehottaa pariskuntaa eroamaan.

Jos ei ole kykyä tai intoa, voi tietenkin vain käydä noukkimassa miehen putkaan, mutta laaduttomampaa toimintaa se on.

Mutta tulin siis sanomaan, että perspektiivi elämään on tärkeää perheriitojen sovittelussa ja kaikessa muussa poliisitoiminnassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom