Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä kertoo ihmisestä, että hän kokee omakseen homman, jossa puututaan ihmisten perusoikeuksiin ja muutenkin työskennellään ihmiskunnan pohjasakan kanssa, ja jonka tulosta ei varsinaisesti koskaan tule näkemään? Sellainen ihminenhän on selvästi pätemishaluinen ja perverssi.

Voi kyllä minä työskentelen hyvinkin paljon ihan tavallisten ihmisten kanssa, jotka eivät ole lainkaan mitään "ihmiskunnan pohjasakkaa". Ja voin sanoa jopa aidosti suoraan sydämestä, että nautin suunnattomasti siitä, että saa auttaa sekä opastaa heitä siltä osin kuin kykene. Ilmeisesti olen sitten kuitenkin pätemishaluinen ja perverssi sinun mittapuusi mukaan.

Poliisin asiakkaita ovat kaikki ne, jotka joutuvat olemaan poliisin kanssa tekemisissä asiakkaan roolissa - ei pelkästään rikoksesta epäillyt. Sulla on aika suppea kuva poliisin työstä, jos ajattelet, että poliisit ovat tekemisissä vain "pohjasakan" kanssa. Asiakkaita ovat muun muassa asianomistajat, todistajat, vainajien omaiset, lupayksikössä asioivat, kadulla tietä kysyvät... Joudumme myös olemaan paljon tekemisissä sidosryhmien kanssa, kun tarvitsemme tietoja puolin ja toisin. Lisäksi yksi poliisin tärkeä työ on valistaa lapsia, nuoria ja aikuisia ennaltaehkäisevässä mielessä.

En ole niin naivi, että kuvittelisin että kykenisisin tekemään tästä "pohjasakasta" parempia ihmisiä, mutta kyllä tätä "pohjasakkaakin" voi kohdata ihan hyvässä hengessä ja heidän kanssaan pärjätä. Ei se aina ole paskaa, välillä jopa ihan hauskaa. Ja jokaisessa työssä on omat hyvät ja huonot puolet, niin myös tässä. En minä murrosikäisenä tästä työstä haaveillessani odottanut, että voi kun pääsisin kyykyttämään "ihmiskunnan pohjasakkaa".

Näkisin paremminkin, että poliisin työ on sellainen välttämätön paha, jonka joku nyt vaan joutuu tekemään. .

Mä tartun kyllä tähän. Käsittääkseni ketään ei vastentahtoisesti pistetä poliisiksi.

Myöskään kaikki eivät tee työtä tähdätäkseen mahdollisimman korkeaan palkkaan.

Voi kyllä minä työskentelen hyvinkin paljon ihan tavallisten ihmisten kanssa, jotka eivät ole lainkaan mitään "ihmiskunnan pohjasakkaa".

Niin nojoo. Tuo nyt on tietysti vähän katsojan silmissä. Kyllähän sitä tavalliset ihmisetkin poliisin palveluja tarvitsee. Mutta vähemmässä määrin kyllä mitä kaikki sosiaalitapaukset jne.

Ja voin sanoa jopa aidosti suoraan sydämestä, että nautin suunnattomasti siitä, että saa auttaa sekä opastaa heitä siltä osin kuin kykene. Ilmeisesti olen sitten kuitenkin pätemishaluinen ja perverssi sinun mittapuusi mukaan.

Jos haluat auttaa ja opastaa, niin olisit voinut ruveta sairaanhoitajaksi, lääkäriksi, asianajajaksi, opettajaksi tai vaikka feissariksi. Miksi haluat auttaa ja opastaa juuri poliisina? Poliisin suorittama auttaminen ja opastaminen pitää sisällään usein kiinniottamista ja koppiin sulkemista, rangaistusvaatimusten kirjoittamista ja muuta sellaista josta asiakkaat eivät usein pidä.

Asiakkaita ovat muun muassa asianomistajat, todistajat, vainajien omaiset, lupayksikössä asioivat, kadulla tietä kysyvät... Joudumme myös olemaan paljon tekemisissä sidosryhmien kanssa, kun tarvitsemme tietoja puolin ja toisin. Lisäksi yksi poliisin tärkeä työ on valistaa lapsia, nuoria ja aikuisia ennaltaehkäisevässä mielessä.

Kopioitko tämän suoraan jostain powerpointista? :)
Joskus olen kyllä asianomistajiakin jututtanut..
Tuosta nuorten valistamisesta. Niin tärkeää kuin se onkin, se on nykyisellään häviävien resurssejen aikana melkolailla vähenemään päin. Kouluissa saatetaan käydä kerran pari vuoteen jos ehditään. Nythän ne on kai tosin panostanut lähipoliisisysteemiin siten, että nimetyt ukot saisivat keikkua C-valmiudessa ja tehdä tätä työtä rauhassa. Noin kokonaisuutena arvioisin kuitenkin, että melko pieni pala poliisin tekemästä työstä tuo nuorten valistaminen(jos lasketaan pois normaali kenttätyön lomassa tapahtuva).

En ole niin naivi, että kuvittelisin että kykenisisin tekemään tästä "pohjasakasta" parempia ihmisiä, mutta kyllä tätä "pohjasakkaakin" voi kohdata ihan hyvässä hengessä ja heidän kanssaan pärjätä. Ei se aina ole paskaa, välillä jopa ihan hauskaa. Ja jokaisessa työssä on omat hyvät ja huonot puolet, niin myös tässä. En minä murrosikäisenä tästä työstä haaveillessani odottanut, että voi kun pääsisin kyykyttämään "ihmiskunnan pohjasakkaa".

Joo. Samaa mieltä. Ja mainittakoon epäilijöille, että itse pidän kyllä työstäni. Tuo aikaisempi postaus oli enemmän sellaista filosofista pohdintaa laajemmalla skaalalla. Edelleen on mielestäni vähän perverssiä haluta tehdä poliisin työtä, mutta toivottavasti sellasia huumorintajuisia ja selväjärkisiä perverssejä riittää tulevaisuudessakin hommia tekemään.

Et taida olla poliisissa hommissa?! Hope so!!!

Olen. Oletko itse?

Mä tartun kyllä tähän. Käsittääkseni ketään ei vastentahtoisesti pistetä poliisiksi.

Myöskään kaikki eivät tee työtä tähdätäkseen mahdollisimman korkeaan palkkaan.

Joo ei pakoteta, mutta ihminen saattaa pakottaa itsensä poliisiksi ajatusmallilla: jonkun tämäkin on tehtävä. Ja tärkeä homma kun on, on parempi tehdä itse. Mutta se ei tarkoita, että erityisesti kokisi hienoksi hommaksi kuolinviestien viemisen, juoppojen kannon tai kiireellisten huostaanottojen turvaamisen.

Kyllähän sitä tavalliset ihmisetkin poliisin palveluja tarvitsee. Mutta vähemmässä määrin kyllä mitä kaikki sosiaalitapaukset jne.

Ilmeisesti sulla on esittää tilastoa? Mulla ei ole ja siksi mua kiinnostaa tietää, että keiden kanssa poliisi eniten asioi ylipäätään.

Silloin kun mä hain kouluun, eräs komisarioksi opiskeleva tuttu kysyi multa minua testaten, että kuka on poliisin asiakas? Vastasin suurinpiirtein samoin kuin nyt. Tämä nyt jo komisariona työskentelevä tyyppi sanoi sitten tämän mun vastauksen jälkeen, että vastasin oikein. Hän oli yksi niistä, joka haastatteli poliisikouluun hakijoita.

Jos haluat auttaa ja opastaa, niin olisit voinut ruveta sairaanhoitajaksi, lääkäriksi, asianajajaksi, opettajaksi tai vaikka feissariksi. Miksi haluat auttaa ja opastaa juuri poliisina?.

Terveydenhuoltoalan hommat eivät kiinnosta, vaikka olen sellaistakin alaa hetken opiskellut. Ehkä mä vaan en pidä niistä erilaisista hoitotoimenpiteistä mitä siellä pitää tehdä. Poliisina olemisessa tykkään myös siitä, että voin yrittää olla oikeudenmukainen. Ja nimenomaan tämä työ on se mun kutsumus, ei mikään muu. Välillä omia mielihalujaan voi olla vaikeaa selittää.

Poliisin suorittama auttaminen ja opastaminen pitää sisällään usein kiinniottamista ja koppiin sulkemista, rangaistusvaatimusten kirjoittamista ja muuta sellaista josta asiakkaat eivät usein pidä.

Kopioitko tämän suoraan jostain powerpointista? :)

Joskus olen kyllä asianomistajiakin jututtanut...

Höpö höpö. Poliisin työ on paljon muutakin auttamista. Olen edelleen sitä mieltä, että sulla on aika suppea näkemys tästä työstä, jos noin ajattelet ja kokemuksesi ei-pohjasakka-asiakkaista on sitten ilmeisesti aika vähäinen. Tai sitten olet vain omaksunut tietyn asenteen työhösi ja asikkaitasi kohtaan.

Ja en kopioinut. Luettelin vaan sen, mitä tuli mieleen omasta työstä... ;)

Ja mainittakoon epäilijöille, että itse pidän kyllä työstäni. Tuo aikaisempi postaus oli enemmän sellaista filosofista pohdintaa laajemmalla skaalalla.

Pohdinta ei ole ikinä pahasta ja on tärkeää olla myös kriittinen. Esitit sen vain aika musta-valkoisesti, suppeasti ja ikäänkuin täytenä totuutena. Tai siltä se minun silmiini näytti... :)

Olen. Oletko itse?

Minkä takia hait itse poliisiksi? Koetko itse olevasi perverssi tai onko sinulla pätemisentarvetta vai mikä oli syy? Kutsumus?

Entä oletko vielä valmistunut koulusta ja jos olet, niin onko sulla jo pitkä sekä laaja kokemus tästä työstä?

P.S. Sun nimimerkistä tulee mieleen eräs henkilö.

Minustakin poliisi on kutsumus ammatti, kutsumuksen suuruus tosin vahtelee hakijan mukaan. En kuitenkaan usko että poliisikouluun hakisi merkittävässä määrin muita, kuin tähän kutsumus ammattiinsa pyrkiviä. Se vain on niin ettei monikaan edes pyri kutsumusammattiinsa, mikäli töihinpääsy on koulunkin jälkeen epätodennäköistä.

Mutta olivat hakijoiden motivaatiotasot mitä vain, olen edelleen sitä mieltä että:

"Mahkut on paremmat kuin ennen. Hyvälaatuiset hakijat hakee muihin töihin, kun uskovat niihin pääsevänsä."

ja

"Hakijat ovat kehnompia kuin ennen, joten sisäänpääsy on helpompaa kuin koskaan.
Toisaalta töihinpääsy on vaikeampaa kuin koskaan."

Eli nykymenolla poliisikouluun pääsemiseen alkaa riittämään se aiemmin mainitsemasi pelkkä aito motivaatio.

no höh. kyllähän se on helppoa esittää mielipiteitä. mä olisin toivonut perusteluita.

mä en oikein tajua sellaista mielipidettä, jota ei osaa/ei ole halua perustella. siitä jää vähän sellainen maku, ettei se asia ole oikein selvä väitteen tekijällekään.

Millä tavalla ruotsinkielen osaaminen testataan poliisikoulun hakuvaiheessa, vai testataanko sitä ollenkaan? Opiskeluaikanahan pitää suorittaa kielitutkinto..

no höh. kyllähän se on helppoa esittää mielipiteitä. mä olisin toivonut perusteluita.

mä en oikein tajua sellaista mielipidettä, jota ei osaa/ei ole halua perustella. siitä jää vähän sellainen maku, ettei se asia ole oikein selvä väitteen tekijällekään.

:) Se on sinun mielipide :)

Sitäpaitsi olen kyllä perustellut alkuperäisen viestini mielipiteet, jos haluat todisteita niin se alkaa olemaan jo mahdotonta.

Mutta olivat hakijoiden motivaatiotasot mitä vain, olen edelleen sitä mieltä että:

"Mahkut on paremmat kuin ennen. Hyvälaatuiset hakijat hakee muihin töihin, kun uskovat niihin pääsevänsä."

ja

"Hakijat ovat kehnompia kuin ennen, joten sisäänpääsy on helpompaa kuin koskaan. Toisaalta töihinpääsy on vaikeampaa kuin koskaan."

Eli nykymenolla poliisikouluun pääsemiseen alkaa riittämään se aiemmin mainitsemasi pelkkä aito motivaatio.

Tiedoksi että hakuvaatimuksista ei ole tingitty vaikka hakijämäärät ovatkin pienentyneet. Eli samoilla pistemäärillä pääsee pollariksi kuin ennenkin. Myöskään valintakoe ei ole millään tavalla muuttunut eli kuinkas se olis yhtäkkiä helpompaa?

Ilmeisesti sulla on esittää tilastoa? Mulla ei ole ja siksi mua kiinnostaa tietää, että keiden kanssa poliisi eniten asioi ylipäätään.

Ei ole esittää tilastoa. Ainoastaan perstuntuma. Kyllä minä voin ainakin ihan kirkkain silmin sanoa, että asiakkaina on enemmän laitapuolenkulkijoita, alkoholisteja, mielenterveysongelmaisia ja narkkeja kuin ns. "tavallisia ihmisiä".
Tietysti poliisissa on monenlaisia työtehtäviä, eikä esim. liikkuva poliisi kohtaa työssään suhteessa läheskään yhtä paljon tätä mainitsemaani "pohjasakkaa" kuin järjestyspoliisi.

Silloin kun mä hain kouluun, eräs komisarioksi opiskeleva tuttu kysyi multa minua testaten, että kuka on poliisin asiakas? Vastasin suurinpiirtein samoin kuin nyt. Tämä nyt jo komisariona työskentelevä tyyppi sanoi sitten tämän mun vastauksen jälkeen, että vastasin oikein. Hän oli yksi niistä, joka haastatteli poliisikouluun hakijoita.

Jos joku opiskelee komisarioksi tai jopa on sellainen ei (todellakaan) tarkoita, että hän tietäisi kaikki oikeat vastaukset. Tuohon kysymykseen voi vastata oikein miljoonalla tavalla.
Onnittelut silti pisteistä.

Poliisina olemisessa tykkään myös siitä, että voin yrittää olla oikeudenmukainen. Ja nimenomaan tämä työ on se mun kutsumus, ei mikään muu. Välillä omia mielihalujaan voi olla vaikeaa selittää.

..varsinkin jos ne ovat perverssejä. :)

Höpö höpö. Poliisin työ on paljon muutakin auttamista. Olen edelleen sitä mieltä, että sulla on aika suppea näkemys tästä työstä, jos noin ajattelet ja kokemuksesi ei-pohjasakka-asiakkaista on sitten ilmeisesti aika vähäinen. Tai sitten olet vain omaksunut tietyn asenteen työhösi ja asikkaitasi kohtaan.

No siinä mielessä mulla on suppea käsitys työstä, että olen tehnyt pääasiassa töitä kentällä enkä täten omaa kuin yhden sektorin käytännön näkökulman. Väittäisin kuitenkin, että kentällä tehtävä monipuolinen peruspoliisityö on juuri sitä mitä monet ihmiset käsittävät poliisityönä kun siitä puhutaan.
Myönnetään, että olen varmasti omaksunut tietyn asenteen työhöni. En ole yltiöpositiivinen.

Poliisin työ ei vaan ole mielestäni työtä sanan varsinaisessa merkityksessä vaan enemmänkin tietyn tehtävän hoitamista. Mikä se ero nyt sitten on. Poliisit eivät tee tulosta tai saa valmista.

Minkä takia hait itse poliisiksi? Koetko itse olevasi perverssi tai onko sinulla pätemisentarvetta vai mikä oli syy? Kutsumus?

Kai siinä oli halu tehdä ja nähdä jotain sellaista mikä jää monilta näkemättä. Ja ottaa rosvot kiinni!

Entä oletko vielä valmistunut koulusta ja jos olet, niin onko sulla jo pitkä sekä laaja kokemus tästä työstä?

Olen valmistunut, kokemus on tarpeeksi pitkä, mutta kuten sanottu ei kovin laaja.

Mutta täytyy varmaan jättää tämä threadi oikealle keskustelulle poliisikoulusta ja sinne hakemisen ja siellä opiskelun haasteista..

Tiedoksi että hakuvaatimuksista ei ole tingitty vaikka hakijämäärät ovatkin pienentyneet. Eli samoilla pistemäärillä pääsee pollariksi kuin ennenkin. Myöskään valintakoe ei ole millään tavalla muuttunut eli kuinkas se olis yhtäkkiä helpompaa?

Noilla "faktoilla" ei olekkaan.

En tiedä kuinka pitkälle menneisyyteen valintakokeen muuttumisessa katsot, mutta viime vuosina on poistettu monenlaista rajoitusta esim pituusrajoitus & intinkäynti.

Aiemmin oli minimipisteet ylittäviä hakijoita enemmän kuin kurssille otettavia, nyt leikkaa minimipisteraja. Eli jos koulun asettama minimipisteraja olisi vaikka 20 pistettä, pääsisi sillä nyt kouluun. Aiemmin kurssit tulivat täyteen yli 20 pisteen opiskelijoista jolloin 20 pistettä ei riittänyt, vaikka se olisikin koulun asettama minimipisteraja.

Tietysti poliisissa on monenlaisia työtehtäviä, eikä esim. liikkuva poliisi kohtaa työssään suhteessa läheskään yhtä paljon tätä mainitsemaani "pohjasakkaa" kuin järjestyspoliisi.

No siinä mielessä mulla on suppea käsitys työstä, että olen tehnyt pääasiassa töitä kentällä enkä täten omaa kuin yhden sektorin käytännön näkökulman. Väittäisin kuitenkin, että kentällä tehtävä monipuolinen peruspoliisityö on juuri sitä mitä monet ihmiset käsittävät poliisityönä kun siitä puhutaan.

Mulla itselläni on kokemusta valmiina poliisina niin päivystyksestä, kentältä kuin tutkinnastakin. En väitä itseäni miksikään huippukokeneeksi, mutta sen verran on tullut kokemusta, että olen ymmärtänyt asiakkaita olevan laidasta laitaan. Ihan tavallisesta Matti Meikäläisestä "pohjasakkaan".

Jos joku opiskelee komisarioksi tai jopa on sellainen ei (todellakaan) tarkoita, että hän tietäisi kaikki oikeat vastaukset. Tuohon kysymykseen voi vastata oikein miljoonalla tavalla. Onnittelut silti pisteistä...

Nyt sä vähän kuittailit tossa viimetteeks, mutta antaa mennä... :) Komisarioksi opiskelleet eivät sinällään ole mitään kaikkitietäviä, mutta pointtini jonka ehkä epäselvästi esitin, oli se että ilmeisesti tämä kysymys "ketkä ovat poliisin asikkaita?" taitaa olla yksi kysymys, mitä haastattelijat saattavat heittää hakijoille poliisikoulun haastatteluissa. Eli ilmeisesti heitä opetetaan haastattelutekniikkaa harjoitellessaan huomaamaan sen, minkälaiseen työhön hakija kuvittelee hakeutuvansa sekä minkälaisten ihmisten kanssa hän joutuu olemaan tekemisissä ja että ovatko nämä odotukset realistisia.

Poliisit eivät tee tulosta tai saa valmista...

Tästä olen täsmälleen samaa mieltä. En itse koe olevani mikään kukkahattutäti, joka kuvittelee muuttavansa sekä parantavansa maailmaa ja siellä elävää "pohjasakkaa". Mutta se, että tulee toimeen kaikenlaisten asikkaiden kanssa - myös sen "pohjasakan" kanssa, tekee työstäni mukavampaa. Ei tietenkään kaikkien kanssa, mutta valtaosan. Sitä kautta se palaute tulee, ei niinkään työnantajan taholta. Välillä ne onnistumisenilot pitää vaan itse kaivaa sieltä jostain, sillä haluan tehdä tätä työtä eläkeikään saakka ilman, että mua vituttaisi aamulla mennä töihin.

Mutta täytyy varmaan jättää tämä threadi oikealle keskustelulle poliisikoulusta ja sinne hakemisen ja siellä opiskelun haasteista..

Olen samaa mieltä. Jätetään ja lopetetaan off topic.

Ei ole kuulunut! Jos 2-postissa laittavat, niin kirjeet ei välttämättä tule perille seuraavana päivänä. Jos kuitenkin perjantaihin mennessä ;) Jännittää kovasti...

Moikka, oli myös pakko rekisteröityä tänne!! Onko ketään pakkislaisia hakemassa tähän nyt alkaneeseen hakuun? Itse ajattelin vihdoin hakea, monta vuotta pyöritelly ajatusta mielessäni. Ja onko muita "ikä-ihmisiä"? Itse olen kohta 34v:down:. Ammattitutkinto pohjalla ajattelin mennä, vain se Ruotsin-kielen
tutkinto-koe mietityttää, ei oikein ymmärrä kieltä... Onko paha rasti, onko kellään käsitystä???

Poliisikouluun..

Moikka, oli myös pakko rekisteröityä tänne!! Onko ketään pakkislaisia hakemassa tähän nyt alkaneeseen hakuun? Itse ajattelin vihdoin hakea, monta vuotta pyöritelly ajatusta mielessäni. Ja onko muita "ikä-ihmisiä"? Itse olen kohta 34v:down:. Ammattitutkinto pohjalla ajattelin mennä, vain se Ruotsin-kielen
tutkinto-koe mietityttää, ei oikein ymmärrä kieltä... Onko paha rasti, onko kellään käsitystä???

Stressaa nyt ensin ennemmin siitä kouluun pääsemisestä, kuin kielitutkinnosta. Sen aika on sitten vasta siellä koulussa ja jos taakse päin threadia selaat, niin aika paljon juttua siitä jo löytyy. Se mikä on kenellekkin paha rasti on vaikeaa määritellä. Itse oon paria pistettä vajaan C:n ylppäreissä napannut, mutta nyt jos joutuisin virkamiesruotsia testaamaan niin huonosti kävisi. :)

Itsekkin pitäisi keväällä hakemus tokaa kertaa laittaa, kunhan saan paperit ja itseni täältä Keski-Suomesta Tampereelle muuttamaan.

Totta puhut! Katotaan vaan nyt askel kerrallaan, mihin asti sitä päästään... Kyllä se ruatti sieltä aivojen perukoilta kaivetaan koulussa vaikka väkisin, onhan siellä kuulemma hyvä opetuksen(ruotsin) taso...:rolleyes:

Back
Ylös Bottom