Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
A-83 sanoi:
Mutta kun juttelin haastattelusta aiheesta poliisin kanssa....ei osannut itsekään sanoa miten se menee.
Kun vaikka mulla värisokeutta niin esim. tulenjohto-auk:ssa ei ollut mitenkään haitaksi ja siellä kuitenkin tutkin karttaa lähes joka päivä 9kk ajan. Ja esim. olin sotilas 5-ottelun suomenmestaruuskilpailuissa 10.s ja siellä yhtenä lajina on ammunta. Ja kun muutenkaan ei ole ikinä ollut haitaksi....muussa kuin juuri tuossa hemmetin ishiharan testissä. Ja näkö muuten on erinomainen.
Tuskin sen takia sanovat automaattisesti....."sorry, sulla ei asiaa kouluun kun et näe testissä tarpeeksi hyvin". Ja varsinkaan jos kaikki muuta testit suoriutuu hyvin.

Ei siellä Suomenmestaruudet vaikuta. Maisteri ja montunkaivaja lähtevät samalta viivalta. Kuulin itsekin nuo sanat, vaikka en millään tavalla itseäni mainostanut, haastattelija vain näki papereista mitä kaikkea olen tehnyt työn ja opiskelun saralla. Sekä tietysti hullut harrasteet päälle :)

Käsittääkseni värinäkö on ehdoton ja sinua ei kutsuta edes kokeisiin, jos on yli neljä virhettä väritestissä. Kaverilleni kävi näin vuonna 2003.

En halua kuitenkaan latistaa tunnelmia, onhan siellä saattanut käydä muutos tuossakin rajassa. Onnea odotteluun minun puolestani :thumbs:

A-83 sanoi:
Sanoi poliisi muuten että joskus jos joku pieni miinus on mutta kaikki muut on hyvin niin se miinus poistetaan kokonaan.

En kauheasti luottaisi näihin kuulopuheisiin tällaisessa asiassa. Pääsyvaatimukset selviävät poliisikoulun sivuilta ja siellä myös kerrotaan miten vaatimuksia sovelletaan. Osa vaatimuksista on ehdottomia, osasta voidaan joustaa.

Aapina sanoi:
Ei siellä Suomenmestaruudet vaikuta. Maisteri ja montunkaivaja lähtevät samalta viivalta. Kuulin itsekin nuo sanat, vaikka en millään tavalla itseäni mainostanut, haastattelija vain näki papereista mitä kaikkea olen tehnyt työn ja opiskelun saralla. Sekä tietysti hullut harrasteet päälle :)

Käsittääkseni värinäkö on ehdoton ja sinua ei kutsuta edes kokeisiin, jos on yli neljä virhettä väritestissä. Kaverilleni kävi näin vuonna 2003.

En halua kuitenkaan latistaa tunnelmia, onhan siellä saattanut käydä muutos tuossakin rajassa. Onnea odotteluun minun puolestani :thumbs:

Luulisi vaan että jos tuo olisi ehdoton, olisi siitä poliisipäällikkö tiennyt ja sanonut että hankaluuksia tulee. Mutta päinvastoin, sanoi että mielellään paperini koululle lähettää. Ei auta joo, kun toivoa ettei olisi heti eliminoitava asia. Sitä kun ei treenaamalla paranna...

A-83 sanoi:
Luulisi vaan että jos tuo olisi ehdoton, olisi siitä poliisipäällikkö tiennyt ja sanonut että hankaluuksia tulee.

Mistäpä se poliisipäällikkö tuollaisista tietäisi, pk:n valintakokeet tuskin kiinnostaa ketään organisaatiossa. Jos itse olisin poliisipäällikkö, en kyllä jaksaisi ottaa selvää jostain koulupoikien värisokeustestistä.

Heh ihan letkeet kokeet. Just sellaset kun arvelinkin. Fyysiset helpot, psykologiset utopiset ja äidinkielenkoe yhtä helvettiä.

:( :itku: Poliisi ammattina kiinnostaisi täälläkin mut opinnoista ei ole suoritettuna kuin peruskoulu ja muistaakseni vaadittiin ammattitutkinto ja ruattia puhun 8 sanaa välttävästi ja veteen ku tipun ni pinnalla pysyn.:itku:

no ei muutakun lukioon ja uimakouluun. Kyllä sen ammatin eteen saa vähän vaivaa nähdä.

Ei taida enää onnistua.:wall: Pännii vaan kun ois ollu "nuorena vähän viisaampi niin...:kippis1: ".Jos joku tietää riittääkö pitkä työkokemus korvaamaan ammattitutkinnon ni kertokaa.

Ei riitä, sama juttu kun ton värinäön kanssa. Se on yks hakuvaatimus. Pitää täyttää hakuvaatimukset ennenku paperit lähtee edes poliisikoululle.

Sementti sanoi:
Jos joku tietää riittääkö pitkä työkokemus korvaamaan ammattitutkinnon ni kertokaa.

Pääsyvaatimukset ilmoitetaan edelleen poliisikoulun sivulla.

Sementti sanoi:
Jos joku tietää riittääkö pitkä työkokemus korvaamaan ammattitutkinnon ni kertokaa.

Eipä taida todellisuudessa riittää. Valitettavasti. Vaikka sitä varmasti tuolla yössä monet "kenttäsiat" toivoisivatkin. Niitä koulupoikia- ja tyttöjä kun riittää sinne pilvin pimein, vähemmän kuitenkin niitä, joilla olisi jotain muuta tarjota...lähinnä elämästä ja miksei läheltä liippaavista aloistakin (tarkoitan siis jotain muuta, kuin sitä, että on ollut Falckilla 1/2 vuotta.).

Poliisikoulun sivuilta löytyy yllättävän paljon tietoa erilaisiin kysymyksiin, kuten:

Usein kysytyt kysymykset
Ynnä monia muita hakijoita kiinnostavia linkkejä. Joten vähemmän arvailua, enemmän oma-aloitteisuutta niiden hakuvaatimusten selvittämiseen.

Lisätietoja

Keskusrikospoliisi: www.poliisi.fi/krp
Suojelupoliisi: www.poliisi.fi/supo
Liikkuva poliisi: www.poliisi.fi/lp
Poliisikoiralaitos: www.poliisi.fi/poliisi/pkoira/home.nsf
Helsingin kihlakunnan poliisilaitoksen www-sivuilta (www.poliisi.fi/helsinki) löytyy tietoa esimerkiksi vene- ja ratsupoliisista (kohta Poliisitoiminta).

Lähde: http://www.poliisikoulu.fi/

Lisään vielä rutsin tekstiin sen verran, että valintayksikkö vastaa myös puhelintiedusteluihin sekä sähköpostiin erittäin ystävällisesti ja nopeasti näistä hakuehdoista ja jutuista. Itse käytin sähköpostia monta kertaa hakiessa, jos jokin askarrutti mieltä ja vastaus tuli aina päivän sisällä.

Osoite löytyy poliisikoulun etusivulta.

Täsmentäkääpä, jotka asiasta tietävät...
Olen ymmärtänyt, että poliisikoulutuksessa ekan opiskeluvuoden jälkeen alkavan ohjatun työharjoittelun jälkeen opinnot ovat palkallisia? Kuinka suurta (tai pientä) palkkaa silloin maksetaan?

Jos muistan oikein, niin työ- ja kenttäharjoittelussa oleville nuoremmille konstaapeleille maksettava vaativuustaso on 04.00, eli palkka on silloin n. 1580 euroa/kk ja lisät päälle.

Uutisissa oli toissa päivänä että "puolet poliisikokelaista jää vaille työpaikkaa". Ei hirveästi motivoinut, mutta sillä mielelellä lähden hakemaan ja opiskelemaan, että hyvin koulun suorittaneille löytyy aina töitä...
Ja vähän muutenkin ihmetyttää, kun yksin tampereen poliisilaitokselta jää kymmenen poliisia tänäkin vuonna eläkkeelle, niin miten ei voi riittää..?

Virat jäädytetään tai lakkautetaan, koska ei ole varaa palkata porukkaa. Täytyy sanoa, että koulun hyvin suorittamisella ei kauheasti ole väliä paitsi ehkä siinä vaiheessa, jos parempi ja huonompi kilpailevat samasta virasta.

Oikeastaan eniten voi olla merkitystä sillä, että suorittaa harjoittelut oikealla asenteella ja hyvin. Tietysti jos on koulunsa käynyt täysin rimaa hipoen, niin se voi vaikuttaa negatiivisesti. Itse en haluaisi kauheasti tehdä töitä ihmisen kanssa, jolle ei ole jäänyt juuri mitään mieleen koulunpenkiltä. Ja usein on merkitystä myös sillä, että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan, saa jalkaa oven väliin tarpeeksi ajoissa.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö koulua kannata käydä mahdollisimman hyvin. Koulussa oppii sellaista tärkeää teoriatietoa, mitä kentällä ei kukaan opeta ja kentällä oppii tärkeää käytäntöä, mitä koulussa ei opeteta.

Pitää muistaa, että esim. erilaiset lakipykälät (ja niiden soveltaminen ja niillä perusteleminen) on yksi tärkeimpiä työvälineitä poliisin ammatissa samoin kuin erilaisten poliisin tietojärjestelmien käyttö, jotka kannattaa opetella koulussa hyvin. Jätin nyt tarkoituksella pois omien aivojen ja maalaisjärjen käytön, kun niitä ei niin siellä koulussa opeteta.

Anonymity sanoi:
Jos muistan oikein, niin työ- ja kenttäharjoittelussa oleville nuoremmille konstaapeleille maksettava vaativuustaso on 04.00, eli palkka on silloin n. 1580 euroa/kk ja lisät päälle.

Nuoremmat konstaapelit tienaa lisien kanssa vuodessa vähän alle 30000 euroa.

Back
Ylös Bottom