Mietippä ihan ekana mitä hyödyt tommoisesta duunista tulevaisuutta ajatellen? Suomalaiset ovat niin hölmöä sakkia, että pelkkä aurinko ja hiekkaranta pyhittää kaiken. Mietippä jos sulle tarjottais samaa duunia vaikka Virosta, menisitkö? Et menisi, vaan miettisit mitä tommoinen duuni antaa sulle tulevaisuuteen. Lomalle pääsee aina, mutta ei nyt kannata vuotta hukata tommoiseen epämääräiseen hommaan.
Ei se aurinko nyt noin hieno asia ole.
Ennemmin siivoaisin Sveitsissä kuin neuvoisin jurrisia ihmisiä lähimpään homobaariin.
Aika "vihamielistä" suhtautumista joillain tähän asiaan. :down: Se, että tiettyä henkilöä ei kiinnosta, ei tarkoita etteikö jotain muuta ihmistä voisi kiinnostaa.
Ei mun mielestä tuossa vaiheessa tarvitse miettiä niin paljon sitä, että mitä hyötyä hommasta on tulevaisuudessa. Tietysti, jos tarkoitus on olla "uraohjus", niin sitten kannattaa ehkä miettiä asiaa vakavasti nimenomaan työkokemuksen kannalta. Alyssa kuitenkin menossa yliopistoon useammaksi vuodeksi opiskelemaan. Kun me tuossa taannoin haettiin uusia työntekijöitä (vastavalmistuneita), niin ei mua ainakaan olisi pistänyt silmään se, että tyyppi on ollut joskus 3-4v sitten talven Thaimaassa - ja vieläpä töissä. Mua ei pistäisi silmään edes se, että tyyppi on vaikka vain matkustellut vuoden. Enemmän mua kiinnostaa se, että mitä tyyppi on hommaillut vaikka pari viimeistä vuotta ja mitä relevanttia työkokemusta löytyy. Ei mua kiinnosta, että onko se ollut 4 vuotta sitten siwan kassalla vai biitsillä notkumassa (tosin tälläinen "notkuminen" yleensä tarkoittaa sitä, että kaveri ei muutenkaan koskaan mennyt mihinkään huippuyliopistoon). Ja ketään ei kiinnosta joku työtodistus jostain Thaimaan hotellista - tai no ehkä jossain hotellialan hommissa? Parin vuoden työkokemuksen jälkeen ketään ei kiinnosta joku sun 6 vuoden takainen "välivuosi" - päinvastoin se voi olla kiinnostusta herättävä asia - ainakin työhaastattelussa.
Huom! Sitä oikeaa työkokemusta pitäisi kyllä sitten hankkia jossain vaiheessa. Ja vastaavan reissun tekeminen vaikkapa juuri valmistumisen kynnyksellä ilman työkokemusta olisi kyllä aika iso FAIL.
Tuli vielä mieleen tässä taannoin tv:stä tullut dokumentti Cityboy (tai Citiboy). Tämä kyseinen (englantilainen) heppu lähti heti valmistumisen jälkeen hengaamaan Intiaan/Aasiaan ja vietti siellä useamman vuoden. Sen jälkeen kun rahat loppui, niin palasi Lontooseen ja onnistui saamaan jonkun alemman tason analystin paikan, ja ideana oli, että kerää rahaa 5 vuotta ja palaa sitten taas reissailemaan. No kaveri innoistuikin hommista ja osoittautui ERITTÄIN päteväksi. Eikä vähiten merkinnyt se, että kaverilla oli hyvät sosiaaliset taidot (jotka eivät varmaan ainakaan menneet huonompaan suuntaan reissailun aikana). Lopputulos oli se, että kaverista tuli kovan luokan finanssihai ja veti miljoonaliksaa. Mies "lopetti" hommat juuri finanssikriisin tullessa päälle. Aiheesta löytynee helposti matskua internetistä, kun kaveri on kirjoittanut kirjoja yms. En tarkoita että näin kävisi jokaiselle, mutta sitä vaan, että kaikki on mahdollista. Kaikki riippuu lopulta vaan siitä, että saa edes jonkun aloituspaikan ja sitten todistaa kykynsä ja tekee kovasti duunia. Sen jälkeen on taivas rajana.
Kuitenkin tsekkaa tosiaan että kaikki on virallista, etkä joudu vaikeuksiin tai lain kanssa tekemisiin. Thai-vankilat eivät ole mukavia paikkoja. (etsi vaikka youtubesta videoita hakusanoilla Thai Prison). No, tuskin joku työluvan uupuminen ketään vankilaan vie.
Korkeintaan saa jonkun karkoituksen tms. Kunhan et pelleile huumausaineiden kanssa!
Ja mä en sitten ole mikään Thaimaan tai rekrytoinnin asiantuntija (eli älä ota näitä neuvoja liian vakavasti). Ajattelin vain avautua noiden mun mielestä liiankin varovaisten/negatiivisten kommenttien takia. Itsellä plakkarissa n. 5v työkokemusta ja ajatuksissa aika ajoin on jonkinlaisen "irtioton" tai "välivuoden" pito.
PS. Ja mieti muuten sitäkin, että taloudessa ei mene kovin vahvasti tällä hetkellä, enkä usko että menee seuraavan talven aikanakaan. Onko työpaikka siellä Koh Changilla varma? Mitä jos turistit vetää liinat kiinni? Lähteekö ensimmäisenä farangi vai paikalliset, kun hotellilla alkaa mennä huonosti? Tosin aina pääsee takaisin räntäsateeseen Siwan kassalle, joten ehkäpä tätäkään ei kannata liikoja mietiskellä.
Edit: Ja Hupella on asialliset kommentit. Älä tosiaan ressoo liikoja. Voit tosiaan kuolla huomenna junan alle. Tai miettiä sitten 10 vuoden päästä siellä rivarissa asuntovelat niskassa kultaista noutajaa silitellessä, että *ittu kun ei tullut lähdettyä.