Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika ristiriitainen blogi. Kuulosti suhteellisen masentuneelta kaverilta, mutta voin olla väärässäkin :rolleyes:

Joo mietin ihan samaa.. Ja asiat jotka itteä kiinnostaa (mm. yöelämä ja autot) ohitettiin kokonaan. Ja se, et oisko siellä saunaa...?

Joo, blogin kirjoittajan persoona vaikuttaa tietysti noihin sen teksteihin :). Eli kannattaa poimia itseä kiinnostavat faktat sieltä välistä.

Tuplaikkunoita ei taida Pohjoismaiden lisäksi olla kovin monessa muussa paikassa. No ehkä Pohjois-Amerikoissa varmaan on. Kylmimmät omat matkamuistot on Meksikosta, kun yövyttiin kaverin sukulaisten luona. Yksinkertaiset ikkunat ja asuntojen tiiviys muutenkin vähän niin ja näin ja ulkona oli aamulla +4 C, eli yöllä vielä vähemmän. Saatiin sitten talon ainoa siirrettävä patteri makuuhuoneeseen, niin pystyi nukkumaan. Kyllä ne paikalliset vähän ihmetteli, kun ollaan kuitenkin kylmästä Suomesta, mutta eihän me sisällä olla totuttu palelemaan.

Ja ne brittityyliset hanat :wtf:. Kyllä vaatii melkosen ylpeyden pitää kiinni tollasesta muinaisjäänteestä, kun muu maailma tyytyväisenä käyttää moderneja ja toimivia sekottajia.

Huppe, eikö se Thaimaa olekaan niin hieno ja mahtava mitä ylistit ennen lähtöä ? :D
Thaimaa on ihan hieno ja mahtava maa. Viranomais-asiat tekevät pysyvästä elämästä sen verran hankalaa etten itse pidä siitä. En siis jaksa käydä uusimassa viisumeita tarpeaksi usein ennalta määrättyinä päivinä naapurimaissa ja sitäkin rajoitetaan piakkoin ja on oltava esim. 180 vuorokautta vuoden aikana pois Thaimaasta jotta voi palata takaisin.
Myöskään meidän vajaa 2-vuotiaalle ipanalle tämä ei pidemmän päälle ole suotuisa kasvuympäristö johtuen useista eri tekijöistä, mm. liikenneturvallisuudesta. Pidemmän päälle kun koulunkäynti tulee ajankohtaiseksi, olisi kuitenkin palattava pois, koska koulunkäynti täällä on sekä kallista että suhteellisen laadutonta, tosin hyviä yksityiskoulujakin on. Tahdon vain että lapseni oppii jonkun järkevän kielen josta hänelle itselleen on iloa myös tulevaisuudessa + äidinkielensä, koska hän on kuitenkin suomalainen. Thaimaankielen opettelussa ei ole mitään järkeä mielestäni, koska "turistia" hiillostetaan Thaimaasta enenevissä määrin pois ja ainoa paikka missä thaita tarvitaan on Thaimaa. (syyt edellä) Korostan vielä kovasti sitä että yllätyksenä nämä miinuspuolet eivät missään nimessä meille tulleet (poislukien nuo uudet viisumijutut), olemme matkailleet tässä maassa jo ennen tätä reilun 5kk ajan. Maitojunalla palaamis-spekuloinnit voi siis unohtaa :jahas:

Parempi siis lähteä nyt kuin sitten vasta kun lapsi on oppinut huonon englannin, huonon suomen ja hieman thaita. Ei meillä mitään tarkoitustakaan ollut tänne pysyvästi tulla, lennotkin on toukokuussa pois ollut jo alusta saakka. Pysyvämmin jääminen oli kuitenkin yksi vaihtoehto jota emme valinneet.

Ei ole tiedossa vielä minne menemme, mutta pois kuitenkin.

Itse olen oleillut esim. Australiassa 7kk ja jenkeissäkin useaan otteeseen max.2kk kerrallaan. Kyllä Thaimaa tuntuu koko ajan päivä päivältä paremmalta paikalta, vaikka veri vetää välillä muuallekin. Jenkit, Eurooppa (ei Suomi) ja Australia voivat aivan hyvin olla tulevaisuuden asuinpaikkoja. Olen aina pitänyt tärkeänä sitä, että tutustuu paikallisiin. Jos eristäytyy liikaa ja on omissa oloissaan ikään kuin toisen kulttuurin tarkkailijana pääsemättä siihen kunnolla sisään->sopeutuminen on vaikeaa.

Tiedän, että ausseihinkin on moni suomalainen innoissaan muuttanut, mutta maitojunalla muuttanut takaisin Suomeen. Syynä voi olla esim. itsestä mitättömiltä tuntuvat asiat kuten esim. ötökät (torakat, liskot yms.). Thaimaassa on moni asia vituillaan ja saa oikein nauraa kuinka jotkut asiat hoidetaan todella idioottimaisesti. Näitä pystyy kuitenkin välttelemään varsin helposti. Tuo viisumikikkailu on aika perseestä ja voi saada aikaan eristäytyneen fiiliksen, koska maasta ei voi pois lähteä ilman paperisotaa ja epävarmuutta. Tämä ei tietenkään koske kaikkia. Pääasia, että on siellä missä viihtyy. Paskoja juttuja on joka maassa, eli plussat ja miinukset vaan paperille :D.

Tämä Suomesta pois -forever on ollut myös minun lempiajatusleikki jo monta vuotta. Suurin syy myös siihen, miksi otin kauppakorkeassa kaikki mahdolliset espanjankielen kurssit. Ei sillä että täällä Suomessa minua mikään ahdistaisi - viihdyn kotimaassa todella hyvin, mutta elämä on jana johon kannattaa mahduttaa muitakin kokemuksia kuin kotimaassa asuminen. Ja ulkomailla asujana viihtyminen edellyttää mielestäni (lähes) täydellistä paikallisen kielen hallintaa.

Kyllä se taitaa olla helpointa muuttaa pysyvästi johonkin EU maahan, jos Suomi ahdistaa. Itse olen aatellut El Hierroa tai jotakin muuta Kanarian ei niin turistikoitua saarta. Espanjankieli on jo 75%:sti hallussa ja loput tarttuu muutamassa kuukaudessa. Peruskoulutus on hyvää ja ympäristö turvallista lapsen kasvaa, jos ei vaaraksi laske jyrkkiä vuorenrinteitä.

Millä sitten perheeni elätän? Yritys, jonka osaomistajana olen, harjoittaa palvelua, joka siirtyy kovalla vauhdilla internetvälitteiseksi. Näin ollen palvelua voi tarjota paikasta riippumattomana. Yritys tulisi siis edelleen olemaan suomessa ja asiakkaat suomalaisia yrityksiä. Vaimon avustuksella hoidetaan hommat ja tienataan leipä.

El Hierrolla on myös euroopan upeimmat sukelluspuitteet, joten siinä lisäsyytä kerrakseen muuttaa sinne asumaan. Ja takaisinhan voi aina tulla. Kerrostalokolmiomme voisi laittaa vuokralle ja sillä vuokralla maksaisikin jo suurimman osan asumiskustannuksista El Hierrolla.

Yksi vinha ajatus olisi hankkia kompressori ja muutama laitepaketti + märkkärit, ja ottaa suomalaisia sukellusturisteja vastaan. Olen toiminut sukellusoppaana Gran Canarialla, joten miksei se sama homma sujuisi myös El Hierrolla. Siinähän tulisi mukavasti lisäsisältöä elämälle ulkomailla. Oma pieni Dive Center. Sama se, tuottaisiko se voittoa vai ei - kunhan kulunsa kattaisi. Leipä tulisi kuitenkin noista aiemmin mainitsemistani hommista.

Voisitko valaista tota aussien reissua, ja niitä käytännön juttuja ko. maasta. Kiinnostas.

Ausseissa suurimman osan ajasta vietin Brisbanessa. Sitten oleilua Perthissä, Sydneyssä, Canberrassa ja Melbournessa. Ja tietenkin Brisbanen lähellä olevilla Gold- ja Sunshine Coastilla.

No käytännön vinkkinä nyt ensimmäisenä, että älä koskaan vastaa "what?", jos et ymmärrä tai kuule mitä sulle sanotaan. Excuse me ja pardon toimii. No tämä nyt vinkkinä kaikille.

Negatiiviset:

Itse yllätyin tosiaan joidenkin paikkojen likaisuudesta, vaikkei se minua haittaakaan. No jos halvalla joutuu asumaan, niin kyllä torakoihin yms. hämisseitteihin saa tutustua. Ei ne nyt niin pahoja ole, enkä nähnyt yhtään kunnon tappospaideria, tai käärmettä.

Ihmiset vetää ihmeellisen paljon huumeita ja viinaa. Eksyin esim. Sydneyssä kunnon streethuumepartyihin ja perskännissä ei oikein tajunnu mitä sitä tuli otettua. Oli muuten silloin joku hemmetin iso gay-paraati keskustassa. Aamuyöllä kun seikkailtiin keskustan puistoissa, niin joku aivan sairas huumehörhö tuli "tappamaan" meitä. No onneks tilanne raukesi ja vähän ajan kuluttua sama jengi juoksi jonkun avuttoman perässä joka ravas karkuun henkensä pitimiks.

Brisbanessa hengailee nämä aborginaalit, jotka ei oikeestaan tehny muuta kuin ryyppäs puistossa ja teki rikoksia. Aika pelottavaa sakkia, eli ei mitään romanttista digeridoon soittoa jne. hehkutusta.

Uutisissa sai kuulla milloin missäkin oli pöllitty lapsi tms. Hulluja liikkuu ausseissakin jne. Ja muista pitää huoli kamoistasi, äläkä luota kehenkään, mutta sehän on sama asia joka maassa ja joka tilanteessa jos kyseessä ei ole oma äitisi tai muuten "varma" tapaus.

Kypäräpakko pyöräilijöillä. Poliisit pysäyttää heti, jos poljet pyörällä ilman kypärää ja saattaa tulla 80AUD sakot naps naps.

No worries asenne. Jos joku sanoo, että tulen korjaamaan viemärin huomenna, niin ei se varmaankaan tule ilman muutamaa puhelinsoittoa ja ehkä viikon päästä jos on tuuri, tai satut tyyppiin vahingossa törmäämään.

Niin ja no worries juttua vielä, eli hyppäsin soolohypyn laskuvarjolla ja kaikki meni mainiosti. Yhden päivän koulutus ja yksin 11000 jalasta :D. No kuukaus myöhemmin aussien pääuutisissa pääuutisena, että samassa paikassa kone tippunu alas ja 5 kuoli ja pari jäi henkiin. Cesnaan oli vaan asennettu no worries meiningillä ylitehokas kone jota varmaan huollettu "no worries" meiningillä. No on noi yleensä kuitenkin turvallisia, eli ei kannata turhaa paniikkinappulaa painaa. Se mun paikka oli vaan semmonen jossa juotiin joka ilta kännit ja päivät hypittiin.

Positiiviset

Viini on halpaa ja olut. Ja oikeasti hyvää. Viinakaupat auki myöhään ja drive-in viinakaupat on in.

Kun tutustut paikallisiin ihmisiin kunnolla, niin ne ovat oikeasti huomioonottavia.

Rento meininki. No worries. Aussit on rentoja tyyppejä ja ei niissä ihmisinä silleen mitään vikaa ole :D.

Valvonta. No ei tämä positiivinen asia ehkä ole, koska viimeisenä viikonloppuna vuokrattiin turbo avo-Saab ja lähdettiin ajamaan kohti Gold Coastin rannikkoa. Ajoin 500km ja matkaa enää ehkä 5km. Välillä hurjastelin ehkä pariasataa, mutta mikäs hurjastella kun on nopea peli ja kauniit ilmat. Ohitin auton ja ihmettelin kun roikkuu perässä. Kiihdytin johonkin 140-150km/h ja perkele olihan se siviilikytät keskellä korpea. Oli ns. tuplasakko viikonloppu ja tuli muistaakseni n.750AUD sakkoa. Nämä näitä kuskin mukavia puolia. Kaverit päissään vaan hymyilivät :D Meinasivat polliisit viedä mut putkaan (joka ois ollu ehkä oikea ratkaisu). Uhkailivat etten pääse maasta pois ellen maksa sakkoja (pääsin). Itse asiassa noi oli mun ensimmäiset sakot ja kiitos aussipoliisien hienon valvonnan en sen jälkeen ole saanut kuin kahdet ylinopeussakot. Kaasujalka ei ole enää raskas.

En mä muuta osaa sanoa kuin kannattaa mennä ehdottomasti. En mä viittiny positiivisia juttuja enempää kertoa, ku täällä varmaan aletaan heti vittuilemaan jos jollakin on ollu kivaa muualla kuin Suomessa...(vitsi + pari :D:D:D)

Kaverit päissään vaan hymyilivät :D Meinasivat polliisit viedä mut putkaan (joka ois ollu ehkä oikea ratkaisu).

Anteeksi, mutta nyt en ymmärtänyt. Kuka oli päissään? Poliisit? Vai jotkut kaverit, jotka oli sun kyydissä? Vai ajelitko itse päissäsi, kun putkaan vieminen olisi ollut oikea ratkaisu?

Anteeksi, mutta nyt en ymmärtänyt. Kuka oli päissään? Poliisit? Vai jotkut kaverit, jotka oli sun kyydissä? Vai ajelitko itse päissäsi, kun putkaan vieminen olisi ollut oikea ratkaisu?
Quottasit/luit väärin, luepa uudelleen:

Nämä näitä kuskin mukavia puolia. Kaverit päissään vaan hymyilivät :D

Niin huppe, millä te elätte siellä ulkomailla? Oletko jossain kansainvälisessä firmassa töissä ja sitä myöden on helppo liikkua maailmalla vai?

Kaikki täällä topahin kimpussa vaikka jätkä puhuu asiaa

Taas tänään samaa paskaa, lukioon aamulla hirveessä rantapaskassa taivas harmaana. Lukiosta himaan taas paskaloskassa rämpiessä. Sitten pienelle punttikselle ja se oli siinä. Taas yks mitäänsanomaton päivä suomessa. Oon just kelannu tota että suomalaiset paiskii perse hiessä duunia, he ovat yleensä opiskelleet perkeleen kovaa, mutta kuitenkaan massia ei jää melkeen yhtään kätee. Jos oikein kovasti paiskii duunia ni saattaa saada jo kerrotaloasunnon hesasta elämänsä aikana, wuppiduu jeejee. Aurinko paistaa hyvä jos ees 3kk, ja muuten pimeetä ja kolkkoa.

Tulevaisuuden suunnitelmana ehdottomasti töitten kautta muutto lämpimään ja mukavaan maahan, jossa elämästä saa enemmän irti. Topahin "hood" ja kämppä on muuten ihan helvetin hieno, varmasti mukava asustella siellä:thumbs:

Jos tosiaan elämä on noin pinnallista, niin vittuun vaan suomesta! Mikä pidättelee?!

Ei tuo Suomen ahdistuneisuuden, ilmaston ja kaiken muunkaan haukkuminen todellakaan ole pinnallista, kaikkea muuta. Pinnallista on enemmänkin uskotella itselleen että mikäs Suomessa on ollessa kun kaikki on niin hyvin (todellisuudessa päin persettä). Ravata räntäsateessa kehä I:en ruuhkissa työpaikan ja asunnon väliä sen vuoksi että saa maksettua ikuisuuslainan, jonka hyvässä lykyssä on maksanut kun täyttää 60 vuotta, jota ennen todennäköisesti kuolee johonkin syöpään.

Perkele elämä eletään kerran ja itse en ainakaan aio sitä tuhlata johonkin tuollaiseen robottina oloon jotta rikastutan muita niinkin pinnalisella asialla kuin rahalla. Mieluummin rikastutan omaa elämääni nautinnollisilla ja monipuolisilla kokemuksilla. Se on elämän rikkautta se!
(Edelleenkään en väitä ettei joku olisi aidosti tyytyväinen normielämään, kuolemaansa saakka, mutta jos siihen ei ole tyytyväinen ja tahtoo sen kertoa niin paskanmarjat se pinnallista silloin ole!) Siellä normisuomielämän pinnan alla on oikeasti jotain, harva sitä vain lähtee etsimään ja ne ketkä ovat lähteneet ovat olleet kyllä enemmänkin kuin tyytyväisiä valintaansa. Toisin kuin nuo huutelijat täällä että painukaa vaan sinne thaimaahan ja pysykää siellä! :jahas:

Topahinkin tunnen kohtalaisesti ja elämänilo paistaa hänen silmistään joka kerta kun hänet tapaa tai soittelee. Hän on oikeasti onnellisen näköinen, toisin kuin ne miljoonat suomalaiset ketkä kävelevät K-Supermarketissa naama norsunvitulla vastaan ja keräävät halvimpia pirkka-tuotteita kärryynsä jotta saavat asuntolainansa maksettua.

Taas tänään samaa paskaa, lukioon aamulla hirveessä rantapaskassa taivas harmaana. Lukiosta himaan taas paskaloskassa rämpiessä. Sitten pienelle punttikselle ja se oli siinä. Taas yks mitäänsanomaton päivä suomessa. Oon just kelannu tota että suomalaiset paiskii perse hiessä duunia, he ovat yleensä opiskelleet perkeleen kovaa, mutta kuitenkaan massia ei jää melkeen yhtään kätee. Jos oikein kovasti paiskii duunia ni saattaa saada jo kerrotaloasunnon hesasta elämänsä aikana, wuppiduu jeejee. Aurinko paistaa hyvä jos ees 3kk, ja muuten pimeetä ja kolkkoa.

Töissä sitä on käytävä, laskut ja lainat maksettava ulkomaillakin.
Ei kasva raha puissa missään ja jokainen päivä ei ole seikkailu, vaan ihan tavallista arkea pääosin.

Sen toki ymmärrän, jos kaikki eivät Suomen ilmastosta pidä. Minä taas pidän vuodenajoistamme, enkä nauttisi ollenkaan ympärivuotisesta kuumuudesta, kun nämä meidänkin kesät ahdistavat välillä kovin.

Vuodenajat ovat olleet elämäni aikana varmaan ainakin 20 vuoden ajan ihan jees, on ollut 4 toisistaan erotettavaa vuodenaikaa, kevät, kesä, syksy ja talvi. Jokainen toinen toistaan mukavampi.
Nyt vain jotenkin viimevuosina, johtunee, tosin vain osittain, myös pk-seudulle muutosta, alkanut tuntumaan että on vain yksi tasaisen harmaa vuodenaika, "kesä" on onneksi hieman vähälumisempi kuin nuo muut. Jokainen vuodenaika on kuitenkin kylmä, sateinen ja useimmiten harmaa (viime kesä taisi kuitenkin olla suhteellisen mukava mutta aivan liian lyhyt). Lunta ei ole näkynyt enää miesmuistiin vaikka menisi 400km Stadista pohjoiseen. Muistan kun vaikkapa 10 vuotta sitten meni landelle niin siellä oli joulunaikaan METRI lunta, oli kuin olisi tullut johonkin lumimaahan, mikäs siinä olisi ollessa, nytkin samassa paikassa oli jälleen kerran harmaa/musta joulu. En ihmettele että itsemurhatilastotkin ovat Suomessa maailman kärkeä.

Pistän tähän jatkoksi pari kuvaa Saksasta, Münchenistä. Tiedän jo etukäteen että ainakin Mike osaa arvostaa näitä maisemia, paljon enemmän kuin esim. palmuja ja hiekkarantaa:

Itse en voisi miellyttävämpää asuinaluetta enää edes keksiä. Kaupunki joka näyttää Eiralta mutta se vain jatkuu, jatkuu ja jatkuu. Mahtavia pieniä kahviloita ja terasseja joka nurkalla jne. En ole tuolla käynyt, mutta kiinnostaisi kovasti. Mutta nyt ne kuvat:

1857-35-f.jpg

4058-35-a.jpg

3094-35-b.jpg

Aivan kuin museokatu Stadissa!

3094-35-e.jpg

4058-35-r.jpg

Itseäkin vituttaa suunnattomasti tämä räntä ja sade. Mutta muut vuodenajat ovat mukavia. Rahaa on jostain saatava joten töissä on käytävä. Menkää vaikka thaimaaseen jossa suurin asuvat kamalissa taloissa ja rahaa on just ja just ruokaan. Ei se herkkua ole. Meille suomalaisille on käynyt hyvä tuuri että ollaan synnytty vakavaraiseen maahan ja täten voimme matkustella. Helppo se on meidän sanoa kun rahaa on paljon enemmän verratuna näihin "onnellisiin" paikallisiin jonka budjetti on pikkasen pienempi.

JA HUPPE! mistä sä rahat teet reissuihisi? (kolmannen kerran kysyin)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom