Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Kuulostaapa valmiiksi tarpeeksi sotkuiselle, jos kyse on verottajan mielipiteestä. :confused:

Mitäpä sellainen keissi, että pyörittää omaa firmaa joka sijaitsee suomessa ja itse asuu ulkomailla?
Tai työskentelee vieraalla suomalaisessa yrityksessä, mutta saa asiat hoidettua ulkomailta käsin vaikka tietokoneella?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäpä sellainen keissi, että pyörittää omaa firmaa joka sijaitsee suomessa ja itse asuu ulkomailla?
Sen sun firman pitää tietysti maksaa verot sinne, missä firman osoite on. Eli Suomeen. Palkkatulojen osalta voinet soveltaa kuuden kuukauden sääntöä, mutta yleisesti ottaen sotu-maksut tms. pitää silti maksaa Suomessa. Tää on vähemmän simppeliä kuin mennä kohdemaassa olevaan firmaan töihin, sillä työnantajilla on eri maissa erilaisia velvotteita.
Tai työskentelee vieraalla suomalaisessa yrityksessä, mutta saa asiat hoidettua ulkomailta käsin vaikka tietokoneella?
Ei sillä taida tässä olla väliä, kuka suomalaisen työnantajafirman omistaa. Freelancerina tää kuvio lienee helpompi kuin työntekijänä. Itse olen aina ollut kohdemaassa toimivan yrityksen palkkalistoilla.

Verottaja on kirjoittanut aiheesta ohjeita.

Sen sun firman pitää tietysti maksaa verot sinne, missä firman osoite on. Eli Suomeen. Palkkatulojen osalta voinet soveltaa kuuden kuukauden sääntöä, mutta yleisesti ottaen sotu-maksut tms. pitää silti maksaa Suomessa. Tää on vähemmän simppeliä kuin mennä kohdemaassa olevaan firmaan töihin, sillä työnantajilla on eri maissa erilaisia velvotteita.

Ei sillä taida tässä olla väliä, kuka suomalaisen työnantajafirman omistaa. Freelancerina tää kuvio lienee helpompi kuin työntekijänä. Itse olen aina ollut kohdemaassa toimivan yrityksen palkkalistoilla.

Verottaja on kirjoittanut aiheesta ohjeita.
Joo firma tietenkin maksaa veronsa suomeen. Kysyin hölmösti samaa asiaa kahdesti. Okei, eli sitten jää sotut silti suomeen maksettavaksi.

Okei, sillä tiedustelin. Kun ois hieno, jos elämän aikana tulis vastaava tilanne, että voisi hoitaa suomen työt ulkomailta käsin. Nostaa täältä isoa liksaa paikalliseen verrattuna, mutta asua taas halvassa maassa herroiksi.

Tätä tapahtuu nykyään aika yleisesti esim. IT-busineksessa, mutta työsuhteen sijaan yleensä näin touhutaan freelancereina, eli siis laskutetaan esim. Suomessa sijaitsevaa asiakasta vaikka jostain webbikehityksestä. Täällä päin palloa sitten muutetaan vaikka Venezuelaan asumaan. Vaativamman softan kehittäminen on yleensä ryhmätyötä, joten ansaintamahdollisuuksilla on rajansa, mutta halvassa maassa ei tartte paljoa verotta tienata, että taas bilettää jonkun viikon.

Tuollaisia "etuja" on sitten tarjolla vain tilanteessa, missä asiakkaalla ei ole sinun lisäksesi mitään muita mahdollisuuksia. Eli olet vaikka toteuttanut jonkun isohkon mission critical järjestelmän firman työntekijänä, mistä kukaan muu ei tiedä mitään. Sitten otat loparit, ja tarjoudut ylläpitämään himmeliä etänä. Jos kyseessä on uusi projekti, halutaan tekijä mieluummin paikasta, mihin käsi ylettää puristamaan palleista asioiden takkuillessa.

Mitäs ketjulaisille ja suomen taaksejättöä miettineille kuuluu?
Itsellä on aika tarkalleen 3v ja 4kk takana. Ensin oli tarkoitus olla puoli vuotta, sitten 2, nyt n.5. Saa nähdä onko pian jo 10..

Kymmenisen vuotta eri puolilla Aasiaa
Nyt lomilla Suomessa ja ehkä parin vuoden päästä töissä Suomessa. Paluumuuttoa ehkä hidastaa Suomen alhaisempi palkkataso ja korkeampi vero% ja yleinen synkkyys / ilmapiiri täällä.

Kymmenisen vuotta eri puolilla Aasiaa
Nyt lomilla Suomessa ja ehkä parin vuoden päästä töissä Suomessa. Paluumuuttoa ehkä hidastaa Suomen alhaisempi palkkataso ja korkeampi vero% ja yleinen synkkyys / ilmapiiri täällä.

Ootko Taiwanissa ollut töissä? Saattais jossain vaiheessa tulla mahdollisuus lähteä pariskuntana sinne, kokemuksia olis mukava kuulla.

Onko Kanadan Ontarioon muutosta kenelläkään kokemuksia? Pariskuntana olisi tarkoitus muuttaa ja molempien ammatit löytyvät työperäisen maahanmuuton listalta, eli "paskaduuneista", jos oon oikein ymmärtäny. Ammatit siis sairaanhoitaja ja ensihoitaja. Koulutuksien siirto ja rekisteröinti Kanadaan on ilmeisesti melko helppoa, mutta mitenhän itse maahanmuuton kanssa? Alkuunsa tarkoituksena olis lähinnä vuoden-parin koejakso, jonka jälkeen tarkempi arvio pysyvästä maahanmuutosta.

Niin, riippuu kai vähän mihin vertaa ja paljonko sinulla on kokemusta muista kulttuureista. Useamman viikon reissulta on kyllä jo mukava palata takaisin suomeen. Usein on vielä päällä fiilis, että kyllä se suomi on vaan hyvä paikka asua.

Tosin toisinaan taas haaveilen, että ois se kyllä aika jees käydä hetki asustaan muualla. Katsotaan, haluaako sitä joskus niin paljon, että sen vielä toteutan. Ei se kerran muusta ole kiinni, kuin omista päätöksistä.
.

Kannattaa sitä muuttaa joskus maasta ihan elämänkokemuksen vuoksi.. Asuminen vs lomailu, ne eroaa toisistaan kuin yö ja päivä.. Siitä myös ei imo voi sanoa onko suomi erityislaatuinen lintukoto jos ei koskaan ole asunut muualla.

Tuo on 100 % totta. Toki osalle ihmisistä osuu kakkaa tuulettimeen vähän isommasta suuttimesta. Mutta sitä kakkaa nyt sattuu tuleen joka ihmiselle varmasti elämän aikana. Se miten siihen suhtautuu, määrittää sen kuinka onnellinen olet. Jokainen tallaa oman polkunsa ja moni ehkä kuvittelee löytävänsä autuuden toisesta kaupungista tai vaikka toisesta maasta. Se arki nyt vaan sattuu tuleen vastaan joka paikassa ja silloin se oma onnellisuus on itsestä kiinni. Tosin, tähänhän voi heittää joku että "mielummin sitä itkee lämpösessä palmun alla, kuin suomessa -25 pakkasessa lumihangessa". Joka ei pidä taas paikkaansa, koska itse vaikka pidän kyllä lumesta ja kymästä. Olen vain sitä mieltä, että syksy ja kevät leikkaa välillä omaan makuun liikaa Suomen kauniista kesästä.

Suomessa on hyvä asua. En mm. pysty allekirjoittamaan tuota M_attin:n heittoa siitä, että ihmiset on ystävällisempiä, kun aurinko paistaa ja alkaa kevät. Täällä ihmiset vaan on erillaisia ja omasta mielestä kyllä läpi vuoden suurin osa on tuppisuita, se kuuluu tähän kulttuuriin. Aina sitä voi itse muille hymyillä, vaikka kaupan kassa onkin naama norsunvitulla.

Niinpä. Elämä on elämää muuallakin, ei se Suomessa asuminen sen onnellisempaa ole kuin muualla, mitä nyt huonommat säät, vitusti isompi riski jäädä työttömäksi kuin monessa muussa paikassa, huonommat palkat ja sitäkautta pienemmät mahdollisuudet varautua tulevaan. Yleinen ilmapiiri ei ole kovin kannustava eikä porukalla ole aina kauhean optimistinen elämänasenne. Vaikkakin Euroopan onnellisinta kansaa onkin, vaan tutkiahan aina saa.

Ilmeisesti sullakin on jäänyt sisäistämättä valtaisasta matkustelustasi huolimatta, että matkustelu aka. lomailu ja asuminen+työskentely ovat aivan eri asia. Ainut yhteinen nimittäjä on, että ne tapahtuvat samassa paikassa. Mietipä vaikka kohteita, joissa olet käynyt ja mitä aikuisia kiinnostavia asioita tiedät niistä, esim: keskimääräinen inssin/ sairaanhoitajan palkka, mihin verot menevät ja paljonko niitä menee, ostovoima, paljonko jää säästöön rahaa kuukaudessa, millaisessa talossa normaali perhe asuu ja mitä he normaalisti arkena syövät, millainen työskentelykulttuuri/-ilmapiiri, millaiset lomat, terveydenhuolto, koulutus, poliittinen ilmapiiri ja valtapuolueet jne jne. Ja kas, et tiedäkkään maassa asumisesta käytännössä yhtään mitään. Tuota tarkoitin ettet paremmasta tiedä, kun et kerran muualla ole asunut.

Jep, nimenomaan näin. Ja sitten suomalaiset kulkee laput silmillä öläöläyyyyhyyyyyyyyyy SUOMI on MAAILMAN paras MAA niin on kun vaan niin on eiks jee ja lottovoitto sentään!

Kun oikeasti se on vaan niin että ei tällä pallolla ole mitään muut maat häpeään saattavia maailman onneloita lottovoittomaita (vaikka Sveitsi ja australia ja baijeri aika lähelle meneekin)

Siksi mä oon vähän sitä mieltä että itsepetoksessa eläminen on vaan aika typerää ja kannattaa oikeasti muuttaa joskus muuallekin. :)

Juu saatiin @Indica jo homma puitua privassa. Täällä alko moderointi leikkaan viestejä, niin oma pointti ainakin hukku bittiavaruuteen :) Joten tämä keskustelu on vähän tynkä.

Aa okei. Mä en ees huomannut mitään erikoista..

Eniveis: mun mielestä mitä enemmän ehtii elämässä kokea sitä parempi.. :)

Tarkotus oiskin kyllä päästä jossain vaiheessa piipahtaan jossain maassa niin, että töitäkin voisi siellä tai sieltä hoitaa. Katsotaan koska tälläinen tsäännssi tulee.

Wilmo: Omakohtaista kokemusta ei ole, kaveri oli Kanadassa duunarihommissa parin vuoden ajan. Todistukset hän käännätti englanniksi, nyt en muista ulkoa miten työlupa-asiat/maassaolo-oikeus rajoituksineen meni, täytyy kysellä kun miestä näkee seuraavan kerran. Jonkin verran byrokratiassa säätöä oli, kaverilla oli siis työpaikka jo valmiina maahan mennessä. Mielenkiintoinen idea, ajatusleikkinä meidänkin pirtissä. Sama ala, itsellä koulu kesken, ajatus oli josko yrittäisi ensialkuun Torontoon suorittamaan työharjoittelua niin näkisi minkälaista siellä olisi olla/työskennellä. Kanadasta maana kyllä todella positiivinen kuva vaikken koskaan ole käynytkään. Arki on arkea muuallakin, mutta kumminkin.
P.S. Mihin on blogin päivittäminen unohtunut, tuli mielenkiinnolla alkuun lueskeltua..;)

Paluumuuttoahdistus alkaa pikkuhiljaa iskemään, kun muutto takaisin lähestyy. Menin ja otin työpaikkatarjouksen Suomesta, kun niin ainutkertainen homma oli tarjolla samalla(=suomalaisittain hyvällä) nettopalkalla. 5 vuotta ulkomailla, 3 eri maata ja tänne Englantiin on tullut kotiuduttua niin hyvin, että se oli joko nyt tai ei koskaan. Nykyään tulee mielellään aina takaisin Suomesta, eikä ahdista niinkuin ensimmäiset pari vuotta, nykyään jopa päinvastoin. Onneksi on sama firma niin mahdollinen paluu pitäisi onnistua helposti.

Tuli taas kesälomalla todettua asioita, jotka Suomessa ahdistaa, kuten sää, asioiden sääntely ja yleinen byrokraattisuus, hintataso, liikenteen hitaus, ihmisten junttimaisuus ja yleinen jurotus ja valitus ja pessimistinen ilmapiiri. Katsotaan kompensoiko kaverit, perhe ja muut positiiviset asiat, vai alkaako kaduttamaan pahemman kerran.

Pääsin englanninkieliseen koulutukseen raksainssiksi ja koulu tarjoaisi mahdollisuuden lähteä ulkomaille.
Jos tulee mahdollisuus, niin voisin lähteä ulkomaille vuodeksi kahdeksi, Tanska on nähtävästi ainakin yksi opiskelupaikka.
En tiedä pääsiskö Islantiin mutta kelpais, maastofillari mukaan ja hurrdurr :)

Pääsin englanninkieliseen koulutukseen raksainssiksi ja koulu tarjoaisi mahdollisuuden lähteä ulkomaille.
Jos tulee mahdollisuus, niin voisin lähteä ulkomaille vuodeksi kahdeksi, Tanska on nähtävästi ainakin yksi opiskelupaikka.

Hui älä Tanskaan lähde, ne ei ymmärrä toisiaankaan! :D

Itse näin tylsänä setänä suosittelisin jo petaamaan vähän tulevaisuuden mahdollisuuksia ja lähtemään sellaisille mestoille missä voisi kuvitella tekevänsä tulevaisuudessa töitäkin. Talouden kehityksestä ja raksaamisen suhdanteista nyt ei pysty sanomaan mitään, mutta ainakin Islanti on turkasen pieni markkina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom