Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Suomi on masentava paikka... Kas tässäpä hyvä threadin aloituskommentti ja varmasti lokaa tulee niskaan koska suurin osa tämän lukijoista asuu Suomessa. Joka tapauksessa en tullut rehentelemään sillä, että asun ulkomailla. Haluaisin vaan rohkaista ihmisiä kertomalla omia kokemuksia muualla kuin Suomessa olemisesta. Haluaisin myös kuulla muiden mielipiteitä miltä oikeasti tuntuu. Onko Suomi se paras paikka asumiselle, vai onko vaan pakko olla Suomessa koska sinne synnyit?

Mulla on ainakin helppo laskea plussat ja miinukset yhteen. Suomi saa plussaa koulutusjärjestelmästä ja sosiaalietuuksistaan. Perhe ja kaverit tuovat sen kolmannen plussan. Ja on kai Suomi aika turvallinenkin maa, mutta riippuu miltä suunnalta sitä katsoo. Jos ajatellaan, että olen vitun masentunut Suomessa ja mielenterveys on heikko, niin eihän se silloin turvallista ole.

Miinuksia Suomi saa ihmisten käyttäytymisestä ja ilmastosta. Aurinko ei paista tarpeeksi ja asumisolotkin ovat aika perseestä jossei ole paljoa rahaa. Tai onhan ne oikeastaan joka tapauksessa perseestä. Jos vaikka asut jossain keskisuuressa kaupungissa ja katsot ympäristöäsi niin aika heikolta näyttää. Varsinkin kun ei aurinko paista ja on harmaata sen lähes 9kk vuodesta. Baariinkin kun lähtee niin terasseilla on lämpimimpinäkin aikoina yöllä jo viileää. No joo mulla on henkilökohtainen patouma kylmiä ilmoja vastaan ja ehkä voisin harkita Suomessa asumista jos ilmasto olisi ympäti vuoden loistava.

Ainoa syy mielestäni suomalaisten asumiseen Suomessa on se, että synnymme sinne ja se on monille sitten elinkautinen Suomessa. Yhä useammalla on onneksi varaa matkustaa talvella pariksi viikoksi lämpimään ja toivon että se tuo monelle positiivista mieltä.

Aika ihmeellistä on kuitenkin se, että olen isänmaallista sorttia. Tykkään kannustaa suomalaisia urheilijoita ja olen ainakin jollain tasolla ylpeä suomalaisuudesta. Meillä on kai hyvä maine maailmalla.

Onko täällä samanhenkistä porukkaa? Niin ja lupasin laittaa kuvia asuinympäristöstäni täällä Bangkokissa ja monet voivat yllättyä miltä "tavallinen" asuminen täällä näyttää. Ei se olekkaan pelkkää paskanhajua ja likaisia kujia...

Niin ja henkilökohtaisesti en näe sentinkään vertaa järkeä viettää eläkepäiviä Suomessa. Syitä voidaan laitella tänne kohta lisää...

edit: niin ja sen verran vielä haluaisin sanoa, että ei se elämä sen kummallisempaa missään muuallakaan näin periaatteessa ole. Itseään ai pääse karkuun vaikka muuttaisi minne. Monet asiat ovat vaan Suomea vastaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä olen syntynyt Suomeen:arvi:

Se on ihan mistä tykkää.

Ilmasto - Suomessa olemme poikkeuksellisessa asemassa etelänmaihin verrattuna. Meillä on 4 kaunista vuodenaikaa ja syksy niistä IMO ylivoimaisesti parasta aikaa. Vuodenajat tuovat vaihtelua elämään, ne aktivoivat sesonkiluontoisesti kaupan alaa ja pääsemme kokemaan muutakin kuin vain hikisiä öitä.

Ihmiset - Suomessa parasta on ihmiset, jotka antavat olla jumalauta rauhassa. Vituttaisi suunnattomasti jos joku alkaisi rupattelemaan ja tyrkyttämään seuraansa jossain metrossa, ei kiinnosta pätkääkään tuntemattoman ihmisen jorinat.

Miinuksia on toki kuten kaikissa muissakin maissa. Suomen hintapolitiikka on perseestä ja verotus kaikessa sairasta.

Suomi on masentava paikka... Kas tässäpä hyvä threadin aloituskommentti ja varmasti lokaa tulee niskaan koska suurin osa tämän lukijoista asuu Suomessa. Joka tapauksessa en tullut rehentelemään sillä, että asun ulkomailla. Haluaisin vaan rohkaista ihmisiä kertomalla omia kokemuksia muualla kuin Suomessa olemisesta. Haluaisin myös kuulla muiden mielipiteitä miltä oikeasti tuntuu. Onko Suomi se paras paikka asumiselle, vai onko vaan pakko olla Suomessa koska sinne synnyit?

Mulla on ainakin helppo laskea plussat ja miinukset yhteen. Suomi saa plussaa koulutusjärjestelmästä ja sosiaalietuuksistaan. Perhe ja kaverit tuovat sen kolmannen plussan. Ja on kai Suomi aika turvallinenkin maa, mutta riippuu miltä suunnalta sitä katsoo. Jos ajatellaan, että olen vitun masentunut Suomessa ja mielenterveys on heikko, niin eihän se silloin turvallista ole.

Miinuksia Suomi saa ihmisten käyttäytymisestä ja ilmastosta. Aurinko ei paista tarpeeksi ja asumisolotkin ovat aika perseestä jossei ole paljoa rahaa. Tai onhan ne oikeastaan joka tapauksessa perseestä. Jos vaikka asut jossain keskisuuressa kaupungissa ja katsot ympäristöäsi niin aika heikolta näyttää. Varsinkin kun ei aurinko paista ja on harmaata sen lähes 9kk vuodesta. Baariinkin kun lähtee niin terasseilla on lämpimimpinäkin aikoina yöllä jo viileää. No joo mulla on henkilökohtainen patouma kylmiä ilmoja vastaan ja ehkä voisin harkita Suomessa asumista jos ilmasto olisi ympäti vuoden loistava.

Ainoa syy mielestäni suomalaisten asumiseen Suomessa on se, että synnymme sinne ja se on monille sitten elinkautinen Suomessa. Yhä useammalla on onneksi varaa matkustaa talvella pariksi viikoksi lämpimään ja toivon että se tuo monelle positiivista mieltä.

Aika ihmeellistä on kuitenkin se, että olen isänmaallista sorttia. Tykkään kannustaa suomalaisia urheilijoita ja olen ainakin jollain tasolla ylpeä suomalaisuudesta. Meillä on kai hyvä maine maailmalla.

Onko täällä samanhenkistä porukkaa? Niin ja lupasin laittaa kuvia asuinympäristöstäni täällä Bangkokissa ja monet voivat yllättyä miltä "tavallinen" asuminen täällä näyttää. Ei se olekkaan pelkkää paskanhajua ja likaisia kujia...

Niin ja henkilökohtaisesti en näe sentinkään vertaa järkeä viettää eläkepäiviä Suomessa. Syitä voidaan laitella tänne kohta lisää...

edit: niin ja sen verran vielä haluaisin sanoa, että ei se elämä sen kummallisempaa missään muuallakaan näin periaatteessa ole. Itseään ai pääse karkuun vaikka muuttaisi minne. Monet asiat ovat vaan Suomea vastaan.

Masentava paikka? No jaa, riippuu missäpäin suomea on ja milloin, Marraskuussa loskassa räntäsateessa jep. Kyllä mieluummin on jossain muualla.

Paskaa niskaan? en mä vaa tajua miksi? Saa sitä jos itsensä elättämään muualla pystyy ja viisumin/ tai EU-maahan menee, niin mennä vaikka kuuhun. Ei se muilta ole pois.

Suomi paras asumiselle? No jaa, riippuu varmasti missä päin suomea asuu, Voisin varmaan olla tyytyväinen jos asuisin kunnon kaupungissa, mutten asu. Tai paras? ei voi tietää kun ei ole asunut kaikissa mahdollisissa maissa.
onko pakko? no ei musta, enkä ajatellut koko loppuelämääni suomessa viettää.
Koulutusjärjestelmä plussaa? Peruskoulu kyllä joo kv-vertailussa on aika vitun kova sana, mutta eihän yliopistot pärjää yhtään millään vertailulistalla ulkomaisille yliopistoille. Ammattikorkeakouluja on niin ihmeellisentasoisia, että ois tosi vaikea uskoa että ne ois maailman parhautta.

Perhe ja suku on täällä, kavereita saa kyllä muuallakin, ja paremmin mä oon tullu toimeen ulkolaisten kavereitten kanssa kun suomalaisten, eikä mulla oikeastaan täällä ole juuri kavereita. ei saa yleistää!

Asumisolot perseestä?

no riippuu missä asuu, mutta en kyllä haukkuisi. Vittumaisemmissakin oloissa asuu ihmisiä kuin kukaan suomessa voisi kuvitellakaan.
Suomessa on tosiaan ilmasto vähän perseestä revitty, mutta huonompiakin on! Englanti, Hollanti, Saksa, Irlanti, Tanska esimerkkeinä.

On samanhenkistä porukkaa pakkiksella, on toki, Thaimaaseen mua ei sais jalkaa laittamaan ees ite jumala, pitäisi siellä kyllä käydä kun vaurastuu, mutta en mä usko että mulla koskaan tulee kyllä olemaan rahaa mennä sinne.

Asua en kyllä suostuisi missään banaanitasavallassa, no offence! Lämpimässä todella mieluusti. Mutta ainoat lämpimät paikat mitkä kelpaa muuten, on Australia, Florida/Kalifornia ja Uusi-Seelanti.

Niin ja elämä sen kummallisempaa ole. Totta, oonkin aina sanonut että miksi pitäisi sitten asua suomessa? ;)
Suomessa on aika kallista, ja suomessa on helvetillisen kalliit autot. Iso miinus siitä.

Kyllä lähtee Green Card hakemus menemään tän syksyn haussa. Joskus jos pystyisikin saamaan viisumin Australiaan, niin oisin kanssa enemmän kuin tyytyväinen, mutta todennäkösesti joudun kyllä *kärsimään* elinkautiseni loppuun suomessa, ja enpä usko että niin paljoa vaurastun että mulla oisi varaa käydä toisilla mantereilla.
ja plussaa suomelle! Maailman ehdottomasti korkeatasoisimpia naisia! Pohjoismaissa ja Saksassa on ainoat kilpailijat. Jos mennään johku aasiaan tai latinomaihin, niin eukot siel on ihan tosi perseestä. Jos suomessa onkin ankarampi ilmasto, niin suomessa on kyllä multimiljoonakertaa ihanaisemmat naiset ku jossaa thaimaassa

SuomiBlondia ei oo voittanutta tällä pallolla!

edit: nii ja harva paikka on niin hieno ku suomenlinna kesällä.

Ansioverotushan on Suomessa varsin maltillista tähän yhteiskuntarauhaan suhteutettuna. Pääomaverotus on niin alhaista, että takuulla joka suomenruotsalainen kermaperse pystyy aika vitun huolella kartuttamaan omaisuuttaan.

Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen, jotenkin noinko se meni? Mutta joo, kyllähän tää syksy tympii hieman, mutta onhan sekin ns. rikkautta. Verot on hirveät, mutta se piristää ettei tarvitse nähdä kerjääjiä ym kaduilla.

Sama buumi kuin aikanaan Ingles-buumi. Kaikki sinne hönkii nytten. Menee sykleissä nuo turistirysät. Mutta kukas sen sanoi aikanaan parhaiten, että "Paras lomakohde on Saksa, koska siellä ei ole saksalaisia turisteja".

Todentotta, mä oon käyny saksassa 7 kertaa viimisen vuoden aikana;) mahtava maa!
Enpä thaimaaseen kyllä haluaisi oikein mennä. Jos ois rahaa,niin ennemmin sitten sinne kuuluisaan Riioon!

Kyllä Suomessakin noita kerjälisiä on, mutta ovat pitkälti ulkomaalaisia. Normaalit suomalaiset pummit ovat erilaisia, ne ihan kävelevät ja pummaavat kaikkea mahdollista, eivät jää yhteen mestaan kerjäämään jokaiselta, niillä on pelisilmää. Oslossa oli kerjäläisiä ihan vitusti joka kadunkulmassa apaattisena kahvikuppi kourassa vaikka maa on todella vauras.

Ja jos pitäisi pistää rahaa matkustamiseen, niin mulle sais maksaa, että menisin thaikkuihin, Japaniin sen sijaan on mentävä maksoi mitä maksoi.

Ihan hyvää tekstiä Indicalta.

Nuorempana mulla oli hirveä hinku muuttaa pysyvästi ulkomaille. Ajatus siitä, että viettäisi lopun ikänsä Suomessa oli ihan mahdoton.

Sen jälkeen olen asunut Irlannissa (Dublin, 6 kk) ja Tanskassa (Kööpenhamina, 1.5 vuotta) ja viettänyt muutamia kuukausia Hollannissa (Enschede) sekä Espanjassa (Madridissa) ja mieli on osin muuttunut.

Ihan mukavia kokemuksia nuo ulkomaan keikat olivat kokonaisuutena, mutta jos nyt verrataan Suomeen ja tarkoituksella listataan vähän niitä ikävämpiä puolia, niin niitä löytyykin sitten seuraavia.

Irlannissa ja Espanjassa vitutti kun monet asiat tehtiin paikallisten toimesta vähän sillä tavalla juostenkusten ja oli sotkuista. Lisäksi Espanjassa englanti ei oikein toimi ja muutenkin ihmiset tuntuu vetävän herneen nenään kovin helposti.

Tanskassa taas kulttuuri, vaikka onkin pohjoismainen ja varsin salliva, on kuitenkin melko sisäänpäin lämpiävä ja omahyväinen varsinkin kieli- ja kulttuuriasioissa. Erityisesti kun joku vielä kuulee, että olet Suomesta, jossa tunnetusti kaikki puhuvat ruotsia, saat suurinpiirtein pyydellä anteeksi ettet puhu tanskaa. Suomesta tuttua "silloin ei puhuta kotimaankieltä kun seurassa on kieltä osaamaton henkilö"-tapaa ei myöskään tunneta, vaan vieraalle opetetaan kieltä vaikeamman kautta.

Säiden puolesta Tanska, Hollanti ja Irlanti olivat ihan perseestä. Kesällä saattoi olla ihan kivaa, kun se kesti vielä 1-2 kk pidempään kuin Suomessa, mutta syksy/kevät/talvi olivatkin sitten ihan syvältä. Pimeämpää kuin Suomessa, ei lunta vaan sellaista vaakasuoraa sadetta päivästä toiseen ja sumua.

Suomeen on aina ollut kiva palata kun täällä asiat toimivat loppujen lopuksi oikein hyvin, on siistiä ja on turvallista. Kerjäläisiä ja narkkeja näkyy katukuvassa, mutta sopii käydä katsomassa miten ihanaa jossain Köpiksessäkin on kun eksyy vähän sivummalle turistien täyttämältä Strøgetiltä ja Tivolin nurkilta.

Oma osansa siinä tietenkin on sillä, että on syntynyt tähän systeemiin, mutta kyllä täällä hommat toimivat muutenkin. Tuon SniffDaddyn kommentti verotus vs. yhteiskuntarauha oli aivan erinomainen huomio. Suomen talvi on ihan ok ja kesähän on ihan mahtava. Irkkukolleega halusi viettää kesänsä Suomessa juuri täkäläisen kesän vuoksi.

Se mikä täällä kusee eniten on se, että kaikesta pitää aina tehdä jotenkin niin vaikeaa - mistään ei voi antaa positiiivista palautetta ja kaikesta vähänkin poikkeavasta pitää marista. Jos joku ärsyttää, esimerkiksi äänet tai tupakan käryt kerrostalossa, niin sitä lähdetään ajamaan aina jonkun isännöitsijän kautta, sen sijaan että itse yritettäisiin hyväksyä elämän merkit, tai sitten etsittäisiin sopuratkaisua naapurin kanssa.

Tällainen pikkusieluisuus häiritsee suomalaisessa kulttuurissa vieläkin eniten.

+ Perusasiat ja infrastruktuuri kunnossa, kaikki pelaa

+ Koulutus ja terveydenhuolto

+ Kesällä Suomi on kaunis ja valoisa maa

+ Luonto ja puhtaus (muihin verrattuna)

+ Turvallisuus

- Hillittömästi turvonnut valtio syö kansalaisten tulot, ostovoiman ja päätösvallan.

- Yleinen apatia ja keskustelemattomuus yhteiskunnallisista asioista (talous, maaahanmuutto, sosiaali- ja terveyspolitiikka, turvallisuuspolitiikka, ulkopolitiikka)

- Yleinen harhaluulo, että elämää ei ole muualla ja Suomen malli on ainoa oikea (illuusio hyvinvointivaltiosta). Nurkkakuntaisuus.

- Kateus. Kateus. Kateus. (Häkämiehen tyyliin kolmasti painottaen)

- Vastuuttoman käyttäytymisen palkitseminen työttömyystuella, ilmaisella terveydenhuollolla, lepsuilla rangaistuksilla.

- Kansalaisten ylitsepursuava holhoaminen. Ikäänkuin suomalaiset eivät itse osaisi päättää mitä elämässään tekevät.

- Yhden sukupuolen ihmisoikeuksien polkeminen, sorto ja orjuutus, jota myös asevelvollisuudeksi kutsutaan. Liittyy seuraavaan kohtaan...

- Menneisyyteen takertuminen. Ennen kaikki oli paremmin. Sota, sota, sota. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Maailman proletaarit yhtykää.

- Suurimman osan aikaa vuodesta Suomessa on kauhea sää. Synkkää, harmaata, vetistä ja kylmää.

Yhteenveto:

Suomi on maa, jossa olisi hauska käydä kaksi kertaa vuodessa (keskikesällä ja sydäntalvella) hieman lomailemassa ja mökkeilemässä. Toimeentuloa en yrittäisi täällä hankkia ellei olisi pakko. Yritteliäisyys palkitaan monessa muussa maassa paljon paremmin.

Eipä tuohon Topahin kirjoitukseen ole mitään lisättävää. Uskon että tulemme hyvin juttuun talven aikana :thumbs:

Itsestäni sen verran että ei, en ole syntynyt Suomessa mutta olen Suomen kansalainen ja olen oikeastaan (ainakin välillä) ylpeä suomalaisuudestani. Toisaalta kun katselee esim. muutamia "kanssamatkustajia" mitä turistikohteissa pyörii, alkaa suomalaisuus hävettämään, joskus paljonkin.

Eikä liity nyt Thaimaaseen millään tavalla, kuten Mike ja moni muu tuota "buumia" kuvailevat. Miksi tuo Thaimaa-kortti piti ylipäänsä ottaa esille, kun Topah ei missään vaiheessa kertonut tässä threadissa Thaimaasta yhtään mitään? Onko se todellakin niin herkkä asia jos joku siellä asustelee?
Thaimaassa voi muuten viettää aikaa kuukausitolkulla ihmisten ilmoila näkemättä ainoatakaan suomalaista. Sanotaan vaikka näin että Phuket/Pattaya/Hua Hin eivät välttämättä ole sitä Thaimaata mihin ns. "höyrähtäneet" ovat koukussa.

Miinusta Suomessa:
Ihmiset, Hinnasto, Ilmasto, Verotus.

En tajua miksi pitää esim. naapureiden kävellä vastaan naama norsunvitulla päivästä toiseen, ei morjesteta vaan katsotaan maata pitkin esim. parkkipaikalla, ovatko nämä ihmiset todellakin niin tyytymättömiä elämäänsä? No onneksi esim. Pohjois-Karjalassa ei aivan näin ole mutta tämä pk-seutu :urjo:

Ja itse olisin valmis tällä hetkellä lähtemään mihin tahansa muuhun maahan, kunhan vain pääsee pois Suomesta. Harkinnassa ovat olleet mm. Saksa, Ranska (Pariisi) sekä muutama muu kohde. Valkkasin kuitenkin mukavan ilmaston perusteella tuon "kiellettyä mainita täällä" -maan.

on%20lotto%20voitto%20synty%c3%a4%20suomeen.jpg

Ja tarvitaan lottovoitto elääkseen Suomessa. ;)

Muuan kaverini on myös sitä mieltä että oli lottovoitto syntyä Suomeen ja oli toinen lottovoitto päästä muuttamaan Bangkokiin. Asunut nyt 9v siellä. Onneksi meitä on erilaisia ihmisiä, suotta sitä päreitään polttamaan (edes täällä foorumeilla) jos joku vain yksinkertaisesti masentuu esim. vuodenajoista tai tahtoo muuten vain pois täältä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom