Poikien kestävyyskunto heikentynyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Pienten lasten liikuntaharrastus on vanhemmista kiinni. Skidit saa kyllä helppohoitoiseksi kun tuuppaa ne tv:n tai pleikkarin eteen. Sitten voi itse löhötä kun lapsilla on puuhaa. Se on kuin panisi rahaa väärään pankkiin. Kun ne on noin tehnyt koko pienen ikänsä ei se helposti muutu teininä.

Vanhempien on muistettava kannustaa ja nähdä vaivaa lastensa liikkumisen eteen. Sitä ei voi jättää koulun/kunnan/armeijan hommaksi. Pallo vaan mukaan aina kun mennään ulos. Ei siinä seuroja tai ohjaajia tarvita ennen kuin ollaan vähän vanhempia. Eikä jäädä sisään löhöämään vaikka olisi vähän heikompi sää. Pallon kanssa lapset oppii sosiaalisemmiksikin. Tulee uusia kavereita.

Lapset ei myöskään liho jos niille antaa oikeata ruoka ja ne liikkuu normaalisti. Kaikki naksut/raksut/sipsit/karkit ja limpsat kokolailla veke. Oikeaa ruokaa saa antaa niin paljon kun ne syö.

Itse olen pirun huono juoksia. Olin kuitenkin pari viikkoa sitten ensimmäistä kertaa lenkillä esikoispoikani (7 v) kanssa. Hyvä että lähdin nyt sillä ensi vuonna tuskin pysyn kyydissä. Pallo sillä jo pysyy paremmin jalassa kuin meikäläisellä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tape sanoi:
Enään ei kuljeta kävellen/hiihtämällä/pyöräillen kouluun. Enään ei mennä raksalle kesätöihin laastikärryä kuskaamaan 15 - 19 vuotiaana. Enään ei syödä aamupalaa, kuoluruokaa, jne. Enään ei leikitä sotaa, piilosta, jne koko päivää ulkona, vaan pelataan boxeja ja chatttaillaa. Vieläkö jatketan listaa...

= Enemmän hinttejä.

Kyllä mä ainakin oon sitä mieltä että nykyään kaikista lapsista kasvatetaan semmosia nössöjä jotka ei uskalla tehä mitään ilman vanhempien lupaa. Ei saa tapella, ei kiroilla ja pitää olla muutenkin sliipattu. Toista se on mulla ollu, aina tapeltiin ala-asteella ja lanssilla vietiin sairaalaan luokkaretkeltä. Liian tiukkaa kuria, luovuudella vaan lisää tilaa.

charter sanoi:
Kyllä mä ainakin oon sitä mieltä että nykyään kaikista lapsista kasvatetaan semmosia nössöjä jotka ei uskalla tehä mitään ilman vanhempien lupaa. Ei saa tapella, ei kiroilla ja pitää olla muutenkin sliipattu. Toista se on mulla ollu, aina tapeltiin ala-asteella.

Nyt menee kyllä jo vähän yli. Kyllä lapsille pitäisi asettaa selvät rajat eikä antaa heidän itse päättää mitä tekevät.Vapaa kasvatus ei opeta lapsia ottamaan muita huomioon samalla tavalla (Jos lapsi ei saa rangaistusta teostaan, hän kokee asian sallituksi. Jos esim. nuorella iällä ei kaverin lyömisestä välitetä, voi lapsia sisäistää asian sallituksi ja lyödä myöhemminkin. Tunnetaan Pavlovin klassinen ehdollistumisteoria).

Ilman rajoja lapsi saattaa kokea kiellettyjä asioita sallituiksi. Suuri osa vapaan kasvatuksen saaneista lapsista alkaa polttaa ja/tai juoda nuorella iällä mikä ei voi olla vaikuttamatta kys. henkilön terveyteen pitkällä tähtäimellä.

Itselleni se on ihan sama onko omat (tulevat) lapseni näitä "nössöjä" vai eivät, kunhan oppivat jo pienestä pitäen liikkumaan ja "elämään" (=syöminen, sosiaalisuus, jne) ns. oikein.

Kyllä meistä vaikeimmistakin tapauksista lopulta kasvaa ihan yhteiskuntakelpoista ainesta. Liika tasapäistäminen pitäisi lopettaa kouluissa, pennut tottuu siihen että ei ole häpeä olla huonoin. Tästä seuraa yrityksen puute, liikuntatunneille vain enemmän kisailua. Häviäminen saa vähän vituttaakin vaikka vanhemmat kuinka silittelis päätä "Tärkeintä ei ole voitto vaan reilu peli"- sanomisten säestäminä.

thymorg sanoi:
Nyt menee kyllä jo vähän yli. Kyllä lapsille pitäisi asettaa selvät rajat eikä antaa heidän itse päättää mitä tekevät.Vapaa kasvatus ei opeta lapsia ottamaan muita huomioon samalla tavalla (Jos lapsi ei saa rangaistusta teostaan, hän kokee asian sallituksi. Jos esim. nuorella iällä ei kaverin lyömisestä välitetä, voi lapsia sisäistää asian sallituksi ja lyödä myöhemminkin. Tunnetaan Pavlovin klassinen ehdollistumisteoria).

Ilman rajoja lapsi saattaa kokea kiellettyjä asioita sallituiksi. Suuri osa vapaan kasvatuksen saaneista lapsista alkaa polttaa ja/tai juoda nuorella iällä mikä ei voi olla vaikuttamatta kys. henkilön terveyteen pitkällä tähtäimellä.

Itselleni se on ihan sama onko omat (tulevat) lapseni näitä "nössöjä" vai eivät, kunhan oppivat jo pienestä pitäen liikkumaan ja "elämään" (=syöminen, sosiaalisuus, jne) ns. oikein.

Ilmaisin vain mielipiteeni. Tällä kokemuksella ei välttämättä kauhean oikea, mutta tulipahan nyt kerrottua.

Ainahan kotona tuli torut tappelimisesta koulussa, mutta näkisin että on ihan normaalia jos pikkupojat vähän tappelee.

En tarkoittanut vapaankasvatuksen lisäämistä (en edes tarkoittanut vapaatakasvatusta). Ihan yksinkertaisesti koitin sanoa sitä että liian tiukka kuri tappaa lapsen luovuuden ja innon. Nyt kuitenkin aletaan menemään liian kauas itse aiheesta.

Viimeiseen kappaleeseesi voin yhtyä, eikö tässä kaikki loppujen lopuksi tavoittele onnellista elämää.

Edit. Sata turhaa postia täynnä.

charter sanoi:
Ilmaisin vain mielipiteeni. Tällä kokemuksella ei välttämättä kauhean oikea, mutta tulipahan nyt kerrottua.

Ainahan kotona tuli torut tappelimisesta koulussa, mutta näkisin että on ihan normaalia jos pikkupojat vähän tappelee.

En tarkoittanut vapaankasvatuksen lisäämistä (en edes tarkoittanut vapaatakasvatusta). Ihan yksinkertaisesti koitin sanoa sitä että liian tiukka kuri tappaa lapsen luovuuden ja innon. Nyt kuitenkin aletaan menemään liian kauas itse aiheesta.

Viimeiseen kappaleeseesi voin yhtyä, eikö tässä kaikki loppujen lopuksi tavoittele onnellista elämää.

Edit. Sata turhaa postia täynnä.

Jooh, tais olla mun moka toi. Tajusin pointin väärin :jahas:

Ahh, njoo minun vanhemmat, erityisesti äiti o kannustanu minua koko elämän urheilemaan. Futista,sählyä,squashia yms pelannu. Silti en saanu yhtäkään leukaa seiskaluokalla. Seiskalta->9lk laihduin ja kasvoin pituutta ymsyms. 0-25 kehitys tuossa. En ollut vaan tyytyväinen itseeni ja päätimpä laihuttaa. Vanhemmat kannusti kokoajan liikkumaan jnejne. Ainakin omille lapsilleni jos niitä joskus tuun saamaan niin aion opettaa liikkumisen tärkeyden pllaaaplaaplaa. :D Joo täälläpäin jalista pitää alottaa pelaamaan aika junnuna et tämän ikäsenä pystyy seurassa pelaamaan.

Bloo sanoi:
Joo täälläpäin jalista pitää alottaa pelaamaan aika junnuna et tämän ikäsenä pystyy seurassa pelaamaan.

Juu ja harrastelijafutaajille on olemassa miljoona erilaista puulaakisarjaa (joissain jopa ihan kohtuulliset palkinnot), että ei se nyt siitäkään pitäisi kiinni jäädä, vaikka ei olisi kersana aloitellut tai ei löydy kylästä valmentajaa.

Eugen sanoi:
Maailma kehittyy, fyysiset työt siirtyvät koneiden harteille. Se on helppo kummastella nuorten heikkoa lihaskuntoa, mutta jos menisitte itse tekemään -60 luvulla metsätöitä 10 vuodeksi, niin takuulla vaihtaisitte itse toimistohommiin. Ottakaa huomioon, että samalla odotettu elinikä on kasvanut.

Tuosta eliniän kasvamisesta tulikin mieleen eräs äskettäin julkaistu tutkimus, jonka mukaan nyt syntyvien lasten odotettu elinikä on lyhyempi kuin vanhempiensa. Näin on ensimmäistä kertaa historian aikana, ja syynä on liikalihavuus ja sen aiheuttamat sairaudet.

mage sanoi:
Vanhempien on muistettava kannustaa ja nähdä vaivaa lastensa liikkumisen eteen. Sitä ei voi jättää koulun/kunnan/armeijan hommaksi. Pallo vaan mukaan aina kun mennään ulos. Ei siinä seuroja tai ohjaajia tarvita ennen kuin ollaan vähän vanhempia.
Joo omat vamhempani eivät ole kovin urhelullisia eli eivät minunkaan kanssa pelaa mitään jalkapalloa. Mutta en syytä heitä siitä, nimittäin isänikin maanviljeliänä ja yrittäjänä tekee ruumiillista työtä aamu kuudesta ilta yhdeksään (tietty ruokailut ja muut häslingit välis), mutta tajusitte pointtini että ei isäni paljo jaksa lenkillä ruveta käymään ja jalkapalloa potkimaan. Mutta kaikissa harrastuksissa vamhempani ovat minua tukeneet ja patistaneet minua koneiden äärestä pihalle. :whip:

Ps.tosta painimisesta vielä, itse kyllä muistan kun hyvän kaverini kanssa tuli otettua pienenpänäpientä matsia.Monta tuntia painittiin ja kyllä oli rätti olo sen jälkeen, siinä oli kaks poikaa aivan hikisenä ja väsyksis (ei mitään homo-hommaa :D ), eikä vahinkoja paljoa sattunu.

Image-tägin innoittamana koko homma pähkinänkuoressa:

mckidsfatty203.jpg

Ei näin! (Tietokonepelit ja McDonalds)

baggyguy.gif

Vaan näin! (Rullalautailua, koulumatkat kävellen, äidin tekemät safkat)

Keskustelua McDonaldsista täällä: CLICK!!

protsku sanoi:
Vaan näin! (Rullalautailua, koulumatkat kävellen, äidin tekemät safkat)

Paitsi ei rullalautailua. En tiedä yhtään oikeasti hyväkuntoista tyyppiä, joka skeittaa, vaikka täälläpäin tuntuu jokainen yläasteikäinen tyyppi rullalautailevan. Samanlaisia huonoryhtisiä narukäsiä jokainen. Tottakai skeittauskin on parempi kuin ei mitään, mutta paljon parempiakin muotoja harrastaa liikuntaa on olemassa.

Kuntien liikuntapaikkapolitiikkakin on osasyyllinen lasten ja nuorten liikkumattomuuteen. Kuluneella viikolla ilmestyneessä futari-lehdessä kerrottiin, kun joku ulkomaalainen jalkapallovaikuttaja oli käynyt Suomessa ja ihmetellyt: "noin paljon jalkapallosta innostuneita lapsia, mutta vain yksi Litmanen". Syyksi jutussa todettiin, että hyvin monessa kunnassa on nurmikentällä pelaaminen kielletty, että kenttä pysyisi paremmassa kunnossa. Tuollainen varmasti tappaa pikku-litmasen innon pelaamiseen, kun yhteiskuntakaan ei tue lasten ja nuorten urheilua. :david:

Päättäjät raivaavat mieluummin metsiä Golfkentiksi kuin järjestävät lapsille liikuntaa. Kyllä liikunnan pitäisi olla seurassakin melkein ilmaista. Meillä oli yläasteella oikein mainio liikuntakerho. "Kerho" oli aina maanantaisin 16-18 ja siellä sai tehdä liikunnanopettajan valvonnassa kaikkea, mihin salilta löytyi esim. pallopelejä ja kuntosalia.

"Vaan näin! (Rullalautailua, koulumatkat kävellen, äidin tekemät safkat)"
hehe.. ihan kuin minä:) Kyllähän tuo skeittauskin liikunnasta käy, kun ollaan yli neljä tuntia ulkona pomppimassa ja välimatkat kuljetaan pyörällä. Ruokailut voivat jäädä vähemmällä jos sessiot venyvät 6- tuntisiksi. Tästä syystä kaikki skeittaajat ovatkin juuri näitä 50kg kynäniskoja:) Vaikka tuskin laji niin hirveästi kuntoa kohentaa niin onpahan parempi vaihtoehto kuin pleikkari.

Tuo Protskun kuva antaa ainakin motivaatiota:lol2: :urjo:
Taitavat lapsoset muutenkin tarvita hieman motivaatiota, sillä miksi liikkua, kun pleikkari on sillä hetkellä kivampaa ja vaivattomampaa.

Sukulaku sanoi:
Päättäjät raivaavat mieluummin metsiä Golfkentiksi kuin järjestävät lapsille liikuntaa. Kyllä liikunnan pitäisi olla seurassakin melkein ilmaista. Meillä oli yläasteella oikein mainio liikuntakerho. "Kerho" oli aina maanantaisin 16-18 ja siellä sai tehdä liikunnanopettajan valvonnassa kaikkea, mihin salilta löytyi esim. pallopelejä ja kuntosalia.

"Vaan näin! (Rullalautailua, koulumatkat kävellen, äidin tekemät safkat)"
hehe.. ihan kuin minä:) Kyllähän tuo skeittauskin liikunnasta käy, kun ollaan yli neljä tuntia ulkona pomppimassa ja välimatkat kuljetaan pyörällä. Ruokailut voivat jäädä vähemmällä jos sessiot venyvät 6- tuntisiksi. Tästä syystä kaikki skeittaajat ovatkin juuri näitä 50kg kynäniskoja:) Vaikka tuskin laji niin hirveästi kuntoa kohentaa niin onpahan parempi vaihtoehto kuin pleikkari.

Tuo Protskun kuva antaa ainakin motivaatiota:lol2: :urjo:
Taitavat lapsoset muutenkin tarvita hieman motivaatiota, sillä miksi liikkua, kun pleikkari on sillä hetkellä kivampaa ja vaivattomampaa.

edit: pitääkin itse alkaa lenkkeilemään enemmän

edit: no perskeles painoin väärää nappia :david:

abine sanoi:
Joo omat vamhempani eivät ole kovin urhelullisia eli eivät minunkaan kanssa pelaa mitään jalkapalloa. Mutta en syytä heitä siitä, nimittäin isänikin maanviljeliänä ja yrittäjänä tekee ruumiillista työtä aamu kuudesta ilta yhdeksään (tietty ruokailut ja muut häslingit välis), mutta tajusitte pointtini että ei isäni paljo jaksa lenkillä ruveta käymään ja jalkapalloa potkimaan. Mutta kaikissa harrastuksissa vamhempani ovat minua tukeneet ja patistaneet minua koneiden äärestä pihalle. :whip:

Ps.tosta painimisesta vielä, itse kyllä muistan kun hyvän kaverini kanssa tuli otettua pienenpänäpientä matsia.Monta tuntia painittiin ja kyllä oli rätti olo sen jälkeen, siinä oli kaks poikaa aivan hikisenä ja väsyksis (ei mitään homo-hommaa :D ), eikä vahinkoja paljoa sattunu.

No joo, en minä itse asiassa yritä minään esimerkki-isänä esiintyä. Yrittäjä olen itsekin ja aika on kortilla. Mutta se tehdään mikä pystytään. Pointti oli tuo vanhempien mukavuudenhalu eli videoilla ja pleikkareilla saadaan pikkukersat hiljaisiksi ja jos se opitaan pienenä ei sitä ole enää helppo korjata. Kyllä minunkin pojat tsiigaisi TV:tä niin kauan että taju lähtisi vaan kun minä ja vaimo ei anneta.

Fudis on hieno laji lapsille. Aloituskynnys on niin matala ja melkein missä vaan voi pelata.

Sukulaku sanoi:
Päättäjät raivaavat mieluummin metsiä Golfkentiksi kuin järjestävät lapsille liikuntaa.
Jep ,Golf on muutenkin täysin turhaa touhua, eihän sitä harrasta muut kuin rikkaat rasvavalaat :david: ja jotkut entiset lätkäpelaajat. :wall:

mage sanoi:
minä itse asiassa yritä minään esimerkki-isänä esiintyä. Yrittäjä olen itsekin ja aika on kortilla. Mutta se tehdään mikä pystytään.
Joo ymmärsin pointisi, ja oikeassa olet että tavat tarttuu ja niitä on vaikeaa vanhempana muuttaa.
Ja stemppiä lapsiesi "treeneihin", ei tiiä minkälaisia pikku Jari Litmasia sieltä tulee ku pikkusen vauhtiin laittaa. :thumbs:

mage sanoi:
Kyllä minunkin pojat tsiigaisi TV:tä niin kauan että taju lähtisi vaan kun minä ja vaimo ei anneta.

Fudis on hieno laji lapsille. Aloituskynnys on niin matala ja melkein missä vaan voi pelata.

Joissain perheissä vanhemmilla ei ole mitään muuta annettavaa lapsilleen kuin rahaa->lapset hilluu nakki kiskoilla yms. ja paisuu huikeiksi jokinorsuiksi.

Tai joissain perheissä ei ole vanhemmilla ei ole yhtään mitään annettavaa lapsilleen(ei rakkautta, ei rahaa)-> lapset heitteille, katuja tallaamaan tai perhekotiin(osasta näistäkin ihmisistä lopulta kasvaa vastuuntuntoisia aikuisia ihmisiä vaikka lähtökohdat on mitä on).

Jossain näiden välissä ovat rakastavat vanhemmat(olivat sitten köyhiä duunareita tai yritys pomoja), jotka oikeasti välittävät jälkikasvustaan.

Sinä olet epäilemättä sellainen vanhempi:thumbs:.

MKS: Etpä paljoa skeittareita tunne. Ehkä pientä yleistämistä?

Simo%20ollie.jpg

Simo%20nollie%20pop%20shove%20it.jpg

Kyllä skeittaus on rock! Sanokaa joku toinen aerobinen laji missä tarvitaan yhtä fantastisen tarkkaa ja monipuolista kehon kaikkien lihasryhmien hallintaa! Jos olisin 10 vuotta nuorempi niin saattaisin itsekin kokeilla mutta nyt vaan katson aina ohimennen miten nuoret omistaa. :rock: :rock: :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom