SUPERCARB 1kg -40%

PMS-oireita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja April
  • Aloitettu Aloitettu
mulla viikkoa ennen tissit turpoaa yhen koon verran ja syön ku hevonen..suklaat pitää siinä välissä syöttää miehelle,ite oon yrittäny proteiinipatukoilla pärjätä mutta aina se ei riitä.. :( mahaki turpoaa jalkapalloksi ku on niin kipeä ja puolikenossa pitää mennä. särkylääkkeitä menee paketillinen..reseptilääkkeitä ku buranat ei auta. mielialaan ei kyllä pahemmin vaikuta, en ainakaa hoksi että olis ollu mitään vaikutuksia. Se vaan että ku tulee syötyä niin sitte masentaa ja ei huvita yhtää liikkua..

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Jep.. mullakin totaalinen vittu päivä, päivää ennen menkkoja :D Olen nyt huomannut kun ei ole mitään hormoonallista ehkäsyä, että ovulaatio aikaan turpoan älyttömästi :/ Niin kuin tänäänkin! Ihan hirveä olo ja väsyttää.. tunnin päästä lähtö kuntonyrkkeilytreeneihin ja sen jälkeen vuorossa syvävenyttely.. kiva kiva..

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Pari päivää ennen menkkoja puolestaan megaturvotus, nestepöhö ja se MAKEANHIMO :kuola: Voisin syödä kaikki karkit makuunista ja litran jädeä päälle :hyper: Että tämmöstä. Ei kiva.

Itellä kans ilmeisesti taas tämä ongelma..ei voi olla varma ku niin epäsäännöllistä ja endometrioosi vaivaa niin turvotus ja tuska on yhtä HELVETTIÄ!!!!rasvaa syön yli äyräiden eikä auta,magnesiumia kans..mitä ne oli ne homeopaattiset avut..joku kirjoitti? niin nyt sitte kaks päivää tässä syöty ja kun ajattelin käydä siinä inbody mittauksessa niin taitaa olla etten sitte kehtaakkaa mennä. mutta vinkkejä otetaan vastaan miten selvitä jopa parin viikon suklaa, rasva, ylisyömis himo oireista pms aikaan..?liikkunukki olen yrittäny ku hullu mutta mikään ei oikein tällä hetkellä kiinnosta..nukuttuakaa ei saa ja sitte ku stresssaa ettei saa nukuttua niin tulee pää kipeäksi ja vielä vähemmän saa unta..tuntuu että nyt antasin mitä vaan että olisin mies..:D

Viikkoa ennen menkkoja alkaa kasvava ahdistus, joka helpottaa vasta menkkojen aikaan. Ahdistus saattaa olla hetkittäin niin voimakasta, että kaupassa käyminenkin voi tuntua ylivoimaiselta. Se on ärsyttävin kuukautisiin liittyvä asia.

Myös tissit ja alavatsa turpoavat ennen kuukautisia ja kolmea päivää ennen menkkoja mieliala vaihtelee (ts. itkettää/raivostuttaa pienetkin asiat). Muutama päivä ennen menkkoja alkaa myös jatkuva päänsärky, mutta onneksi särkylääkkeet auttavat tähän vaivaan.

Itseäni kyllä helpottaa ajatus, että tiedän mistä vaivat johtuvat (niin ärsyttäviä, kuin ne osaavatkin olla!). Mulla ei oo siis käytössä hormoniehkäisyä.

Alavatsan ja vyötärön turpoaminen on mulla kans jotain ihan järkyttävää. Huomasin taannoin, kun olin tyhmä, ja ostin pitkät housut just menkkojen alkamispäivänä. Ajattelin, että en kai mä nyt niin turvonnut voi olla, että tulisi ostettua sen takia vääränkokoiset housut. No, olinhan mä, menkkapöhön poistuttua ne housut pyörivät jalassa! No, vyön kanssa pysyvät ylhäällä, ja onhan se toisaalta hyvä, että on jotain, joka mahtuu ja tuntuu mukavalta PMS/menkkojenkin aikana, vielä kun löydä ja rento malli kyseessä muutenkin...

Tänään tajusin että mulla on PMS! Pillereiden lopettamisesta on jo vuosi ja kroppa alkaa ilmeisesti pääsemään vasta nyt normaalirytmiin. Satuin lukemaan netistä artikkelin koskien oireita. Ja löysin itseni niistä täysin! Kiukkua, turvotusta, finnejä....ihan tässä mittakaavassa en ole joutunut ennen oireita kokemaan!

Perjantaina oli ihan kauheaa. Olin ihan zombie eikä mulla koskaan ole ollut sellaista, niin masentunutta oloa. Mies katteli aivan ihmeissään kun makasin sohvalla lohduttomana. Pelästyin itsekin että oon saanut pisaratartuntana jonkun jakomielitaudin :hyper:! Onneksi olo meni viikonloppuna ohi ja tänään hain apteekista B6 vitskua ja helokkiöljykapseleita mulla onkin jo valmiiksi kaapissa. Aijon käydä tosissani taistoon!:D

Tänään olen myös siivonnut aivan maanisesti....No, siitä ei ainakaan mies kärsi toisin kuin perjantaisesta ahdistuneesta ja surkeasta avovaimosta joka vain vittuilee ja äksyilee pienimmästäkin asiasta.
Nouseeko teillä muuten paino? Kävin mielenkiinnosta vaa'alla ja viikon takaisesta paino oli noussut 2kg, enkä ihmettele, koska näytän vatsani perusteella olevan ainakin jo viidellä kuulla...

Kyllä. Paino on noussut melkein kilolla PMS-päivinä! Varastoituuko neste sillon kehoon jotenkin erityisen hanakasti, vai mitenköhän se voi vaikuttaa painoon noinkin paljon? En tietääkseni edes syö mitenkään kovin eri tavalla silloin... Vatsa näyttää tosiaan pullottavalta ja niin keho kuin mielikin tuntuu kömpelöltä/raskaalta/voimattomalta.

1-2 vuorokautta ennen kuukautisten alkamista mun on hyvin vaikeaa olla ottamatta muiden ystävällisiä kommentteja henkilökohtaisena vittuiluna. Tulee yhtä typertyneen ja hallitsemattoman emotionaalinen olo, kuin pahimmissa itkukänneissä on joskus tullut. Tekee mieli tuhota kaikki. Talloa kukkapenkit ja jättää poikaystävä lopullisesti.

Jumppapallo, metsässä rämpiminen, parapähkinät, paini ja sauna ovat tepsineet. Oon myös opastanut poikaystävää niin, että se tietää jo etukäteen milloin pitää ottaa ohjat ja miten (etten niin paljoo räjähtäs):

1. Pidä suusi kiinni, tee hyvää ruokaa ja siivoa.
2. Anna mulle jalkahierontaa ja työnnä sokeritonta suklaata suuhun.
3. Jos itken, halaa tosi kovaa, myötätuntosesti ja hellästi vaikka koittasin työntää sua pois.
4. Muuten pysy loitolla.

Muistakaa ladyt käyttää paljon puhuttua D-vitamiinia. Sillä on tutkitusti vaikutusta myös PMS-oireisiin. Opiskelen itse sairaanhoitajaksi, ja meillä juurikin oli gynekologian-kurssi missä mm. tätä aihetta käsiteltiin kattavasti.

Vaikka naisella olisi minkälaisia oireita ennen vuodon alkua, ei oireita luokitella PMS-oireiksi mikäli psyykkiset oireet puuttuvat. Tarkoittaen sitä, että jos lääkäriltä apua asiaan hakee, eikä mitään psyykkistä ole yhteydessä oireisiin, ei PMS diagnoosia saa; Formal definitions absolutely require the presence of emotional symptoms as the chief complaint; the presence of exclusively physical symptoms associated with the menstrual cycle, such as bloating, abdominal cramps, constipation, swelling or tenderness in the breasts, cyclic acne, and joint or muscle pain—no matter how disruptive these physical symptoms are—is not considered PMS."

Ravinnon osalta asiaan monesti vaikuttaa juurikin joidenkin vitamiinien ja mineraalien puute; magnesiumi, manganeesi, E-vitamiini sekä D-vitamiini.

Ja tosiaan oireethan voi olla aivan helvetillisiä. Esimerkkinä seuraava: "Preliminary studies suggest that up to 40% of women with symptoms of PMS have a significant decline in their circulating serum levels of beta-endorphin. Beta endorphin is a naturally occurring opioid neurotransmitter which has an affinity for the same receptor that is accessed by heroin and other opiates. Some researchers have noted similarities in symptom presentation between PMS symptoms and opiate withdrawal symptoms."

Lainaukset on mun opiskelumateriaaleista. :)

Vaikka naisella olisi minkälaisia oireita ennen vuodon alkua, ei oireita luokitella PMS-oireiksi mikäli psyykkiset oireet puuttuvat. Tarkoittaen sitä, että jos lääkäriltä apua asiaan hakee, eikä mitään psyykkistä ole yhteydessä oireisiin, ei PMS diagnoosia saa; Formal definitions absolutely require the presence of emotional symptoms as the chief complaint; the presence of exclusively physical symptoms associated with the menstrual cycle, such as bloating, abdominal cramps, constipation, swelling or tenderness in the breasts, cyclic acne, and joint or muscle pain—no matter how disruptive these physical symptoms are—is not considered PMS."
Mikä ihmeen logiikka tuossa on taustalla, ja mitä tarkoitusta tuollainen voi mahdollisesti palvella?

Mikä ihmeen logiikka tuossa on taustalla, ja mitä tarkoitusta tuollainen voi mahdollisesti palvella?

Kun keksit tähän vastauksen, kerro mullekin. Näin on vaan lääketiede asian määritellyt. Tietty psyykkiset oireet voi olla lieviä, mutta ne voi olla myös niin pahoja, että häiritsevät elämää elämän kaikilla osa-alueilla lähes koko kierron ajan. Mutta joo, itse olen samaa miettinyt. Toisaalta, jos psyykkiset oireet poissuljetaan, sillon varmasti jokainen nainen kärsisi pms:stä. Tuskin nimittäin kovin moni nainen selviää kuukautisista ilman niitä perussettejä: turvotusta, pahoinvointa, mahakipua, selkäkipua, päänsärkyä yms yms. Nämä kun ovat ns. yleisoireita menkoissa...

Niin, kai ideana on että "premenstruaalinen syndrooma"-niminen oireyhtymä ja "pms-oireet" ovat kaksi eri asiaa. Liki jokaisella on ainakin silloin tällöin joitakin pms-oireita, mutta saadakseen diagnoosiin täytyy oireiden olla moninaisia ja arkielämää haittaavia. Näinhän länsimainen lääketiede toimii: suurin osa sairauksista tai ongelmista ei ole selkeästi on/off, vaan raja "sairauden" ja "terveyden" välille vain vedetään johonkin tietyn keskihajontaluvun päähän keskiarvosta. Asia olisi ok, ellei monesti avun saamisen kriteerinä olisi juuri se dg. Lääkärit siis hoitavat vain sairauksiksi nimeämiään asioita eivätkä yleensä tee muissa tapauksissa mitään, vaikka kyse olisi ihan samoista asioista koko ajan. :jahas:

Mitä apua lääkäriltä sitten voi saada tähän vaivaan? Tai onko e-pillerit tai mieialalääkkeet ainoa mitä asialle voi tehdä? Musta outoa " että terveyskirjastossa mainittiin, että "hormonimittauksia ei pms-oireiden yhteydessä tarvita koska kyseessä ei ole hormonaalinen häiriö". Kyllähän on olemassa monia sairauksia jotka vaikuttavat hormonitoimintaan. Heti ensimmäisenä tulee mieleen kilpirauhasen toimintahäiriöt yms, mutta kai se on perus käypähoitohenkeä... Itse haluaisin kyllä tietää, että minkä hormonin vajaus tai kohoaminen aiheuttaa tän joka kuukautisen sekoamisen. Ainakaan keltarauhashormoni ei todellakaan parantanut näitä vaan pahensi.

Mitä apua lääkäriltä sitten voi saada tähän vaivaan? Tai onko e-pillerit tai mieialalääkkeet ainoa mitä asialle voi tehdä? Musta outoa " että terveyskirjastossa mainittiin, että "hormonimittauksia ei pms-oireiden yhteydessä tarvita koska kyseessä ei ole hormonaalinen häiriö". Kyllähän on olemassa monia sairauksia jotka vaikuttavat hormonitoimintaan. Heti ensimmäisenä tulee mieleen kilpirauhasen toimintahäiriöt yms, mutta kai se on perus käypähoitohenkeä... Itse haluaisin kyllä tietää, että minkä hormonin vajaus tai kohoaminen aiheuttaa tän joka kuukautisen sekoamisen. Ainakaan keltarauhashormoni ei todellakaan parantanut näitä vaan pahensi.

En tiedä ikääsi tai taustaasi, mutta voin kertoa lyhyesti omasta kokemuksestani. E-pillerit ei ainakaan itellä auttanu vaivaan mitään. Oireet vaan lisäänty vuosien pillereiden käytön myötä. Oli kovia kipuja, mielialanvaihtelut oli järjettömiä ja haluttomuus siihen päälle. Itsellä oireet on jokseenki tasottunu nyt, kun pillereitä tosiaan tuli syötyä yhtäjaksosesti noin 9 vuotta ja 1½ vuotta olen nyt ollut ilman minkäänlaista hormonaalista ehkäisyä. Toki vieläki viikko ennen menkkoja ruokahalu (ja nälkä!) kasvaa ja oon aika räjähdysherkkä pari päivää ennen menkkojen alkamista, mutta nyt sitä tunnekuohua osaa itse myös jotenkin säädellä.

Toki jos suvussa on esim. kilpirauhasen toimintahäiriöitä, niin kannattaa niitä tutkimuksia vaatia lääkäriltä säännöllisesti. Mikäli aavistelet jotakin muuta hormonaalista häiriötä, niin siinä ei kai auta kuin etsiä oireita kuunteleva lääkäri. Itse sain aikoinaan myös hieman apua kovasta, viikon kestävästä, b-vitamiinikuurista, jonka aloitin kun tiesin menkkojen olevan tulossa lähipäivinä. Oli plaseboa tai ei, mutta koin tämän auttavan paitsi mielitekoihin ruuan suhteen, myös niihin tunnekuohuihin.

Yleensä ajatellaan kait, että johtuisi loppukierron liiasta estrogeenista suhteessa keltarauhashormoniin. Siksi sitä hoidetaan keltarauhashormonilla, jota otetaan kuurina ennen kuukautisia. Useimmat myynnissä olevat keltarauhashormonivalmisteet eivät ole kuitenkaan samaa tavaraa mitä elimistö tuottaa, vaan hiukan erilaisia molekyylejä verrattuna siihen luonnolliseen hormoniin. Se saattaa olla syy, mikseivät ne toimi odotetusti. Toisaalta luulen, että todellisuudessa asia saattaa olla huomattavasti monimutkaisempi kuin vain estrogeeni-progesteronibalanssista johtuvaa. Sitä sitten en tiedä, tietääkö kukaan tällä hetkellä vielä koko totuutta asiasta.

Yleensä ajatellaan kait, että johtuisi loppukierron liiasta estrogeenista suhteessa keltarauhashormoniin. Siksi sitä hoidetaan keltarauhashormonilla, jota otetaan kuurina ennen kuukautisia. Useimmat myynnissä olevat keltarauhashormonivalmisteet eivät ole kuitenkaan samaa tavaraa mitä elimistö tuottaa, vaan hiukan erilaisia molekyylejä verrattuna siihen luonnolliseen hormoniin. Se saattaa olla syy, mikseivät ne toimi odotetusti. Toisaalta luulen, että todellisuudessa asia saattaa olla huomattavasti monimutkaisempi kuin vain estrogeeni-progesteronibalanssista johtuvaa. Sitä sitten en tiedä, tietääkö kukaan tällä hetkellä vielä koko totuutta asiasta.

Joo. Mulla on jotenki sellanen kutina, että homma ei ehkä ole niin yksiselitteinen kun terveyskirjastot yms. antaa ymmärtää. Jotenkin turhauttavaa, ettei näitä tutkita tarpeeksi. Mulla on siis kilpirauhasen vajaatoiminta joka on vaikuttanut ja vaikuttaa varmaan tiettyyn pisteeseen saakka aina näihinkin oireisiin. Siihenkin olen joutunut hakemaan apua yksityiseltä funktionaaliselta lääkäriltä koska julkiselta puuttui minun kokemuksen mukaan ammattitaito sekä mielenkiinto kuunnella potilasta. Mun täytyis ehkä tyypata vielä uudemman kerran noi b-vitamiinit. Olen syönyt jossain vaiheessa lääkärin kehotuksesta bioteekon super E:tä kaks kapselia pms-aikana, mutta jotenkin en vaan ole huomannut noiden lisäravinteiden kohdalla mitään suurta vaikutusta. Mä oon käyttänyt joskus kahtia eri yhdistelmäpillereitä ja vähän yli vuoden söin keltarauhashormonia, mutta mulle ei sovi mikään noista hormonaalisista ehkäisyistä ja koen, että tän kilpirauhassekoomisen myötä en uskalla enää sotkea hormonitoimintaa yhtään enempää. Ärsyttävää välillä kun tuntuu että pää hajoo ihan totaalisesti tähän 2 viikon sykleissä elämiseen ja olemiseen!!

Suositut

Back
Ylös Bottom