Plasma- ja LCD tv:n valinnasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JH4
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli sitten pitkällisen harkinnan jälkeen tilattua 42" FullHD Plasma Panasonicilta (TH-42PZ70EA) PS3:lle. Toinen vaihtoehto olisi ollut
Sonyn KDL-40W3000 mutta mielestäni Panassa oli luonnollisempi värintoisto ja liike sulavampaa eikä edullisempi hintakaan haitannut yhtään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ankeuttaja, tässäkin tapauksessa pitää miettiä se miten ison töllöttimen ostaa. Kuten täälläkin on monesti jo todettu, eroa ei juuri huomaa jollain 32" töllöllä vaan todellisen hyödyn saa vasta 46" ->

edit. hidz

Tuli sitten pitkällisen harkinnan jälkeen tilattua 42" FullHD Plasma Panasonicilta (TH-42PZ70EA) PS3:lle.

Hyvä valinta, mulla on sama laite 50" kokoisena HD-DVD:n kaverina. Ainoa häiritsevä seikka on se anti-glare pinnoite, joka vie osaltaan pois plasman "kristallinkirkkautta".

Eikä muuten tartte tv-huonetta lämmittää. Riittää, kun toi töllö on päällä pari tuntia illassa :D Kesähelteitä odotellessa...

Kuka sanoo? :D
ja missä telkkarissa on tommonen kontrasti? jossain 5000e telkuissako?
Kuvaputki- ja plasmatelkkareissa on kaikissa tuota parempi kontrastisuhde. LCD-telkkareissa taas ei päästä lähellekään millään rahalla.

Kuka sanoo? :D
ja missä telkkarissa on tommonen kontrasti? jossain 5000e telkuissako?

Helposti on edullisissakin plamoissa parempiakin kontrasteja. Ja panokset vain kovenevat:

Panasonicin tänä vuonna myyntiin tuleva PZ800 sarja -

Kontrasti: 30000:1 natiivi, 1 000 000:1 dynaaminen.

toi dynaaminen on kyllä joku markkinointiosaston keksimä juttu :wtf: Ja oikeastaan toi 30000:1 kuulostaa myöskin aika hurjalta.

Mitäs telkkua mulle suosittelisitte?

Olen nyt täysin hajalla noitten telkkareiden speksien ja ominaisuuksien keskellä.

Katselu/pelaamisetäisyys on noin 1.5-3.5m. Pääsääntöisesti olen aina ennenkin katellut leffat kauempaa ja pelit pelailtu sitten ihan nenä ruudussa kiinni.

Ajattelin, että tuon 40" Lcd:n ottaisin, mutta siitä en sitten tiedä pitäiskö otta FULL HD, vai HD-Ready. Liikkeissä en huomannut mitään eroa ko. vehkeillä, paitsi hinnan =)

Mitäs telkkua mulle suosittelisitte?

Olen nyt täysin hajalla noitten telkkareiden speksien ja ominaisuuksien keskellä.

Katselu/pelaamisetäisyys on noin 1.5-3.5m. Pääsääntöisesti olen aina ennenkin katellut leffat kauempaa ja pelit pelailtu sitten ihan nenä ruudussa kiinni.

Ajattelin, että tuon 40" Lcd:n ottaisin, mutta siitä en sitten tiedä pitäiskö otta FULL HD, vai HD-Ready. Liikkeissä en huomannut mitään eroa ko. vehkeillä, paitsi hinnan =)

Riippuu monesta seikasta kuten budjetista, käyttötarpeesta jne.

Jos pelaat paljon, niin LCD:n kanssa ei tartte pelata kuvan kiinni palamista. Tosin tuo ei nykyplasmoissakaan ole kovin suuri riski.

Jos suurin osa käytöstä on tv-lähetysten katselua ei kannata ostaa full-HD:tä.

Jos haluat full-HD:n, on tuolla katseluetäisyydellä kuvan oltava väh. 46", mieluiten kuitenkin väh. 50". Jos päädyt 40", älä tuhlaa rahaa full-HD:hen ellet aio siirtyä istumaan pysyvästi siihen 1,5m päähän töllöstä.

Ja ennen kaikkea käy liikkeissä katsomassa telkkuja. Vaikka olosuhteet, telkkujen säädöt jne ovat kaukana optimaalisesta, pystyt tutustumaan esim. plasman ja LCD:n eroihin. Itse en LCD:tä ottaisi koska pidän enemmän plasman kuvasta, mutta se on makuasia.

DVDplazalla on paljon infoa, mutta vaarana on infoähky, joka vain vaikeuttaa laitteen valintaa.

edit: konkreettisia ehdotuksia antaakseni, jos LCD:hen olet tykästynyt, niin Sony KDL-xxW3000 (xx tilalle tuumakoko, esim. 40 tai 46) ei varmasti petä. Plasmapuolella katsoisin Panasonicin suuntaan.

Kiitos Orsilla!

Mulle taisi just aiemmin iskeä tuo mainitsemasi "infoähky" joka sai pääni sekaisin.

Panasonicin plasmaa PX70 olen kovasti miettinyt ja kuva miellyttää ja suoraansanottuna jopa kiihottaa, mutta silti olen kallistunut LCD:n puoleen seuraavista syistä:

-Kevyempi
-Ei pelkoa kiinnipalamisesta
-Syö puolet vähemmän sähköä. Telkkari on kuitenkin aika paljon päällä mun taloudessani.

Taidan ihan suosiolla lähteä tsiigailemaan noita 40" LCD Hd-Ready töllöjä.

edit: konkreettisia ehdotuksia antaakseni, jos LCD:hen olet tykästynyt, niin Sony KDL-xxW3000 (xx tilalle tuumakoko, esim. 40 tai 46) ei varmasti petä.
Kaveri oli tuossa ostanut Sonyn KDL-52X3500 -mallin, jota pienehkön koekatselun jälkeen tosin myös suositella, jos vaan pörssissä on varaa.

Sonyn W- ja X-sarjat ovat tekniikaltaan lähes samat. X-sarja on vain enemmän desing-henkinen. Ja maksaa myös enemmän. Eli jos haluaa yhtä hyvän LCD:n kuin Sonyn X-sarjalainen nii kannattaa mielummin ostaa W. X-sarja on hifistelijöille ;)

Ja tosiaan ei kannata niistä spekseista hirveesti niitä kontrastilukuja tuijotella. Niissä on välillä "pientä" markkinointihenkeä. Ja yleensä taulutelkkareissa ilmoitetaan juuri tuo dynaaminen kontrasti, joka käsittääkseni vaikuttaa lähinnä vain mustan syvyyteen. Se "normaali" eli pienempi kontrastiluku vaikuttaa sitten kaikkeen muuhun.

Sonyn W- ja X-sarjat ovat tekniikaltaan lähes samat. X-sarja on vain enemmän desing-henkinen. Ja maksaa myös enemmän. Eli jos haluaa yhtä hyvän LCD:n kuin Sonyn X-sarjalainen nii kannattaa mielummin ostaa W. X-sarja on hifistelijöille ;)

X-sarjassa on sadan hertsin kuva. Sen kyllä huomaa, vaikka ei olisi hifistelijäkään.

Ostin just Panasonicin 42" PX70 mallin. 1299 hintaan paikallisesta Anttilasta. Samalla nappasin mukaan 99e hintaan Philipsin HDMI/USB DVD soittimen. Ei ainakaan vielä kaduta. Kuva on IMHO hyvä DivX videoilla sekä Topfieldin digiboksista. Itse asiassa tuo TV kuva on huomattavasti parempi meikällä kotona mitä missään liikkeessä olen nähnyt. Liekö Toppyssä sitten jotenkin parempi viritin mitä telkkareissa itsessään?

Kauan aikaa pähkäilin FullHD:n ja tämän Panan välillä. Lopulta päätin että prkl säästän pari sataa ja ostan ehkä PS3:n myöhemmin. DVD leffoissakaan ei riitä dataa 720p:lle, joten paskaakos meikä FullHD:llä. Blueray olisi ok, mutta toisaalta DVD leffoissa on tähän asti ollut hyvä kuva, joten tuskin se siitä mihinkään muuttuu.

Summa summarum, vaikeinta oli se päätkösen teko. Ostokrapulaa ei vielä ole jostain syystä tullut. Ja pitää huomata sekin, että 30v olen katsellut putkitöllöä. Kuva on ollut ihan ok. Eli tuskin se telkkarin kuva aivan perseelleen menee sama minkä ostaisi (paitsi ehkä joku Maskun aletöllö :D)

p.s. Samsungista ja Sonystä puheenollen, taisivat ao. firmat pistää hynttyyt yhteen jo muutama vuosi sitten. Tekevät kai yhdessä panelinsa telkkareihin. DSP:t ovat sitten erit telkkareissa, niistä se kuvaero taitaa sitten tulla.

PX70 on aika turvallinen valinta. Ei tuulettimia (=hiljainen), hyvä kuva (tosin töllön oma digiviritin on aika hanurista) ja riittävät liitännät.

Vaihdoin HD-DVD:n ja PS3 hankinnan jälkeen 42" PX70:en 50" PZ50 (full-HD) ja täytyy myöntää, että vaikka katson kuvaa parin metrin päästä ei PX70 juurikaan hävinnyt tolle full-HD:lle.

edit: monia näyttää mietityttävän vastakkainasettelu pienempi full-HD vs. isompi HD-ready. Itse lähtisin liikkeelle siitä, että selvittää itselleen sen, minkä mallin haluaa ja ostaa sitten suurimman mihin rahat riittää.

Miltä etäisyydeltä kattelet ko. telkkua? Muakin kiinnostaa paljon juuri tuo televisio, mutta en sitten tiedä onko se kauhea virtasyöppö?

Virrankulutus on jännä juttu. Kesällä hukkalämpö on turhaa. Mutta talvella/syksyllä (>50% Suomessa) tämä "hukka"lämpö lämmittää taloa. Mullakin on kämpässä LTO joten tappiota ei hirveästi tule, varsinkaan jos on sähkölämmitys. Toisaalta kun meillä muija jättää muutenkin valoja päälle joka huoneeseen ja muksu räppii niitä muuten vaan, niin virrankulutuksen osalta mun taistelu on hävitty :D

Katseluetäisyys...Olisikohan jotain 2-3 metriä. Vaikka ei se kuva nyt metrinkään päästä paha ole. 42" vaan alkaa olemaan 1m etäisyydeltä aikas kookas.

Tuosta töllöstähän on vielä PX7 malli, 999e hintaan myynnissä. Siinä on vain yksi HDMI liitin (=ihan tarpeeksi IMHO) mutta jostain syystä kontrasti on 1:8000 (8000:1? :confused:) Eli liekö paneli sitten eri. Siksi ostin tämän PX70:en. Toki FullHD plasma olisi hieno, mutta mulla on muuta käyttöä sadoille euroille. Sitäpaitsi olen 110% varma, että nämä littunäytöt ottavat olohuoneessa vasta ihan ensiaskeleita. Joka vuosi tulee tapahtumaan huimaa kehitystä. Kukaties 3D näytöt ovat standardi 5v päästä?

Paskaa touhua tuo töllön osto oli. Tuntikausia ja viikkotolkulla selasin DVD plazaa ja afterdawnia. Tsekkailin hintoja Saksasta. Laskin excelillä hintoja. Vertailin rinnakkain eri malleja, ja koko ajan meni hankalammaksi. Eka piti ostaa Samsungin M-sarjan fullhd. No siinä on kuulemma bugeja. Ei toimi. No ostetaan LG sitten. Kuulemma laatu paskaa, maahantuoja ei vastaa mistään. Sony kallis. Plasmaan palaa kuva kiinni. Muut merkin ihan haitarista. Valkkaa tästä sitten jotain. Markettiin kun menin katselemaan töllöjä, niin en nähnyt mitään eroja. Kaikki näytti hyvältä. Tuo Panasonic oli aivan inun verran parempi normaalilla digitv-kuvalla. Ja sitähän meidän perhe tuijottaa. Joten ostettiin sitten Pana.

Nostetaanpa keskustelua ylös, kun taulutelevisioiden kehitys laukkaa niin hurjaa vauhtia eteenpäin.

Eli kysymykseni kuuluvat:
- Mikä virkistystaajuuden (50Mhz vs 100Mhz) todellinen merkitys on 40" LCD-televisioissa? Eli kannattaako maksaa vastaavasta 100 Mhz televisiosta 400 euroa enemmän, kuin käytännössä muita - minulle merkityksellisiä - eroja ei juuri ole?

- Mikä on vasteajan (esim. 5ms vs 8ms) todellinen merkitys 40" LCD-televisiossa?

t. Pikaisia vastauksia kaipaava

- Mikä on vasteajan (esim. 5ms vs 8ms) todellinen merkitys 40" LCD-televisiossa?

t. Pikaisia vastauksia kaipaava

En minä eikä tutu ole ainakaan 3ms, 5ms ja 8ms eroja huomannut.
16ms on jo liian hidas niin tulee hieman oeikein noepissa pelikohdissa sellaista "häntimistä".
Mutta 8ms on varmasti tarpeeksi nopea pelaamiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom