Plasma- ja LCD tv:n valinnasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JH4
  • Aloitettu Aloitettu
Ite oon vaan aina telkkaria ostaessa kallistunut kalliimpaan versioon, ei voi mennä kauheesti pieleen. Tietenkin sunkaltaiset nörtit varmaan miettiikin jokaisen vitun ominaisuuden ja vertaa kaikkiin myynnissä oleviin mikä olisi paras beeäffän pelaamiseen. Ja veikkaan, että yllämainitulla telkkarilla tvn katsominen ja pelaaminen onnistuu myös ilman traumoja :face:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Uus töllö pitää hankkia kesällä. Alle 65" en edes harkitse, kun haluan isolla näytöllä. Merkkeinä kelpaa vaan Sony ja Panasonic. Sonyyn saatan kyllä kallistua, kun melki aina ollut sony. Panasonic tekee ehkä parhaat plasmat.
Lapsille ostin just jonku uuden 40" Sonyn, ihan peruskauraa.

Suosittelen harkitsemaan videotykkiä, jos on sopiva olohuone. Tonnilla saa ihan hyvän tykin ja kun on sadan tuuman kuvaan tottunut, niin joku 65 tuumaakin tuntuu aika pieneltä.

Onhan se hölmöä ostaa töllö jossa on vaikka vittumaisen hidas viritin, paskat valikot, heikompi kuva ja liitäntöjä uupuu. Mikään noista ei ole mitään rakettitiedettä mutta saahan sitä ostaa ihan arvallakin ja toivoa että saa hintansa väärtin vehkeen. Käsittämätöntä miksi aina kun joku haluaa vähän miettiä eri vaihtoehtoja niin jonkun einarin sen mielestä se on hifistelyä. Pääseehän ladalla perille ihan kuin mersullakin.

Tottakai jos joku haluaa miettiä jonkun telkkarin ostossa kaikkea mahdollista ja vertailla jokaisen tuotteen läpi ennen ostopäätöstä, niin ei se multa ole pois tehkööt joku jos niin haluaa ja varmaan ihan hyvä jos ymmärtää asioiden päälle ja näkee erot jne. Mä vaan oon yleensä ostanut semmosen vähän kalliimman kuitenkaan pahemmin miettimättä ja hyvin oon tähän asti pärjännyt, mulle riittää tällähetkellä kunhan on iso, 3D tekniikka ja nykyajan malli. Ja varsinkin jos rahaa ei liiemmin ole kuten schawrts mainitsi niin eiköhän tuollasellakin lg:llä ihan mielellään katso ohjelmia :D Ite oon tuota videotykkiä kelannut kyl, siinä varmaan pitää vähän miettiä sitten millasen laitteen hommaa kun ei ole mitään käsitystä niistä vielä...

Minkälaista TV:tä näillä spekseillä?

- Budjetti: 700e
- Katseluetäisyys: n. 2,5m

TV tulee toimimaan (jatkuvasti) läppärin päänäyttönä. Ei pelikäyttöä.

Onko 50" sopiva tuolle etäisyydelle? Alla muutamia vaihtoehtoja joita olen itse harkinnut. Kumpi on parempi? Löytyykö parempia vaihtoehtoja?

LG 50PN650T 50" Full HD plasmatelevisio, 600 Hz, DVB-T2 | Plasma | 50 - 51" | Verkkokauppa.com
Sharp LC-50LE751E 50" 3D Smart LED televisio, 200 Hz, DVB-T2 | 3D | 50 - 51" | Verkkokauppa.com

Vaikka nykyplasmoissa on vähemmän kuvan kiinnipalamisongelmaa kuin ennen, ei ongelma ole korkeiden kontrastien osalta kokonaan poistunut.
Mulla on Panan plasma ja vaikka loistava tv onkin niin en voi plasmaa suositella läppärin näytöksi. Jo PS3 ajopeleissäkin kierrosajan kirkas valkoinen minuuttiluku tummalla taustalla ehtii palamaan pieneksi hetkeksi ruutuun. Pysyvää kiinnipalamista ei sentään tapahdu.

Vaihtoehdoistasi siis ainoa järkevä on LED. Tohon käyttöön plasma on väärä valinta.

Onko plasmalla ja lcd.llä mitään oikeasti konkreettista eroa jos tv tulee pelkästään tv.n katseluun? Smartit ja 3D ominaisuudet ei omalla käytöllä paina mitään. Hinnoissa noi vaan tulee melko selvästi vastaan kun LG 50 tuumasen plasman saa 500€ ja vastaava LCD maksaa yleensä vähintään huntin enemmän.
Ja onko noilla Hz mitään väliä vieläkään katselukokemuksissa, varsinkin nopeatempoisemmassa urheilussa jne? Onko se 100Hz ja 600Hz ihan se ja sama?

Normi LCD:tä en ainakaan missään tapauksessa ottais, jos taas LED:iin vertaillaan niin ovat jo tasaisempia. Lyhyesti ja yleistäen sanottuna se menee näin:
- Kirkkaus: 1. LED; 2. CCFL-LCD; 3. Plasma
- Mustan "vahvuus": 1. Plasma; 2. CCFL-LCD; 3. LED
- Kontrastit: 1. Plasma; 2. CCFL-LCD, 3. LED
- Motion blur: 1. Plasma; 2. CCFL-LCD/ LED
- Katselukulmat: 1. Plasma; 2. CCFL-LCD/ LED
- Virrankulutus: 1. CCFL-LCD/ LED; 2. Plasma

Itelläni on Panasonicin plasma, ja aion plasmassa pysyä kunnes katoavat markkinoilta kokonaan. Nimenomaan nopeatempoisessa urheilussa jne. ne plasman vahvuudet tulee peliin, varsinkin kun plasmoissa ei tota motion blur:ia esiinny juuri lainkaan. Motion blur voidaan kuvata ilmiönä, jossa katot lätkämatsia ja näyttää siltä kun luistelevan pelaajan perään jäisi pieni varjo tai häntä pelaajasta. Muistetaan vielä muutama tärkeä juttu:
Ihmisen silmä ei erota juuri 100Hz nopeampia päivitystaajuuksia. Hi-end LED-tv:ssä ne on luotu "keinotekoisesti" (eli esim 2000Hz LED tv ei luonnollisesti näytä 2000 kuvaa sekunnissa), kun taas usein plasmoissa näkyvä "600Hz" ei tarkoita 600 kuvaa sekunnissa:

"As we discussed in "What is refresh rate?," LCDs use a higher-than-normal refresh rate to combat motion blur. Plasmas, by how they work, don't have an issue with motion blur. The 600Hz claim by all the current plasma TV manufacturers has to do with how the TVs create an image, but is not 600 images per second.

So yes, 600Hz is a marketing term. However, because plasmas don't require faster refresh rates to produce a clear, sharp image, and this is technically how they work, it's fair to give Panasonic, LG, and Samsung a pass...for this one."

What is 600Hz? - CNET

Suosittelen harkitsemaan videotykkiä, jos on sopiva olohuone. Tonnilla saa ihan hyvän tykin ja kun on sadan tuuman kuvaan tottunut, niin joku 65 tuumaakin tuntuu aika pieneltä.

Samat sanat, elokuvia ja urheilua on ylellistä katsoa kankaalta ja kun HD-tykin on hankkinut, miksi tyytyä 100" kankaaseen kun 150" näyttää selvästi paremmalta, eikä paluuta pienempään ole.

Kyllä plasmassa paremmat värit ja mustan taso on yleensä. Itse ostaisin plasman jos telkkaria olisin hakemassa.

"Hertsit" on plasmoissa usein korkeammat mutta pitää ottaa huomioon paneelin "aidot hertsit", kun näissä mainostetaan usein näitä mitä keinotekoisesti pystytään tuottamaan. Ja kyllä se hertsi määrä helpottaa varsinkin urheilun seuraamista.

^ Onko noilla valmistajilla sitten väliä? Onko tänäpäivänä myytävissä enään ongelmana minkäänlaista kuvan palamista, vaikka pelaisikin välillä töllön kautta?

Panasonic on ainakin aina ollut plasmatelkkareiden kuninkaita, mutta ilmotti just tossa talvella että lopettaa plasmanäyttöjen valmistamisen, joskin niitä saattaa vielä löytyä kaupasta. LG tietääkseni noita vielä tekee, samoin samsung. Jos rahaa on kuin roskaa niin Pioneerilta löytynee.

Itse en pelaa koskaan, ainakaan tolla näytöllä niin en voi siihen ottaa kantaa. Joskus on sekunniks tai pariks palanu kuva kiinni kun siinä on vaan tietokoneen työpöytä ollut (tämän takia mulla vaihtuu automaattisesti taustakuva 20 min välein ja pysyvää kiinnipalamista ei ole ollut).

Kyllä plasmassa paremmat värit ja mustan taso on yleensä.

Värintoiston pitäisi oikein säädettynä olla identtinen. Plasmassa on parempi musta, mutta kirkkaudessa jää jälkeen.
Karkeasti ottaen plasma on hyvä jos katsot televisiota sivusta päin pimeässä huoneessa. Normi päivänvalossa LCD on aika selvä ykkönen.

Värintoiston pitäisi oikein säädettynä olla identtinen. Plasmassa on parempi musta, mutta kirkkaudessa jää jälkeen.
Karkeasti ottaen plasma on hyvä jos katsot televisiota sivusta päin pimeässä huoneessa. Normi päivänvalossa LCD on aika selvä ykkönen.
Ei pidä paikkaansa. Kirkkaus on ledissä parempi, mutta "normi päivänvalossa" sillä ei ole mitään merkitystä, pikemminkin jos aurinko paistaa suoraan sisään niin ledipaneelin kirkkaus on vahvuus. Väritoistokaan ei ole edes oikein säädettynä identtinen, plasmassa kun on paremmat kontrastit.

Väritoistokaan ei ole edes oikein säädettynä identtinen, plasmassa kun on paremmat kontrastit.

No saattaa olla, mutta ei värit. Ja plasman himmeyden nyt näkee ihan gigantin valoissakin, siitä ei näe paskaakaan.
Motion blurkaan ei ole ongelma koska en ole sitä ikinä huomannut. ;)

Sulla on niin vanhat silmät niin ne ei huomaa sitä, tai sitten katsot pelkästään jumalanpalveluksia ja eduskunnan täysistuntoja ;).

Nikula: ite ottaisin noista tuon toisen, mutta jos pelaat paljon niin myös kolmas on varteenotettava vaihtoehto.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom