En tiedä onko muita vastaavia tapauksia olemassa, mutta itse olen kasvanut ikävuosien 18-30 välilä 5cm. Aloittaessani punttitreenin 18-vuotiaana olin 182cm pitkä. Armeijan lähtötarkastuksessa 20-vuotiaana olin 184 ja nyt mitattaessa olen 187. Silmämäärinkin mitattuna olen kiipinyt monen kaverin ohi sitten teinivuosien. Viimeisen sentin kasvoin n. 25-vuotiaana.
Ilmeisesti heräsin myöhään ja kasvoin vielä aikuisiällä pituutta ja samanaikaisesti paransin ryhtiäni (lievä skolioosi ja erimittaiset jalat) kehonrakennusharjoittelulla...Arskan kirjan opeilla alkuun tietysti, n. 20 sarjaa/lihasryhmä*kolmesti viikossa tai jotain vastaavaa älyvapautta. Harva kuitenkaan kasvaa enää kolmea senttiä 20 ikävuoden jälkeen. Kumarran kalifornian kuvernöörin tuolia kohti..
Onneksi älysin jossain vaiheessa vähentää treenimääriä.
Treenillä on osuutta asiaan ainakin parantuneena ryhtinä. Painoa on natuna tullut n. 20 kg vuodesta -91 (72-92 kg). Välillä tosin kasvatin itteni juopottelemalla 105-kiloiseksi. Sitä ei laskettane.
Treeni ei ole tosin viimeiseen viiteen vuoteen ollut enää haudanvakavaa. Treenaan lähinnä pitääkseni itseni yhtenä kappaleena, en edes tosissani hae kehitystä enää. Kunto pysyy helposti, mutta kehittyminen vaatisi siinä määrin lisäpanostusta, ettei se ole enää mielekästä. Treeni kulkee elämän ehdoilla, ei päinvastoin.