Pituuskasvun häiriintyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZeiZei
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
36
Miten ja minkä takia juuri mave ja kyykky vaikuttavat pituuskasvuun, ja kuinka helposti??? tekis vaan kauhee mieli alkaa tehä tota mavee...:(

Tuskin se nyt pituuskasvuun vaikuttais jos vaan maltat pysyä kevyissä painoissa ja teet oikealla tekniikalla.
Yo Z, katos sun privamailin.

Ei vaikuta pituuskasvuun(mikäli tekniikat on suunnilleen oikeita). Isojakin romuja saa toki ottaa , mutta ei tekniikan kustannuksella.

Itse en ole puntin vaikutuksesta pituuskasvuun sen koommin perehtynyt, mutta koska huhuja kovan treenin vaikutuksesta kasvuun on, kannattanee miettiä asiaa.

Mikäli vaikutusta on ja jäät pygmiksi sen takia, saattaa asia myöhemmällä iällä harmittaa. Silloin tulee mieleen, että piru kun piti alkaa kiskoa maasta 14-vuotiaana.

Mutta kuten jos sanoin, itselläni ei asiasta ole tieteellistä faktaa, joten tämän viestin voit myös sivuuttaa.

Olen itse elävä esimerkki siitä, että murrosikäisenä eli kasvuikäisenä aloitettu punttiharjoittelu vaikuttaa pituuskasvuun. Tosin se taitaa riippua myös painojen suuruudesta. Miun valmentaja pani miut tekemään rinnallevetoja ja tempausta ihan liian varhain ja raskailla painoilla. Oma paino olisi ollut tuossa iässä (13 vee) parhainta vastusta.

Se pituuskasvuun vaikuttavuus taitaa tulla siitä, painavatko liikkeet selkärankaa tai muuta luustoa "kasaan". Eilen vastikään luin jostakin (taisi olla Googlesta hakusanalla voimaharjoittelu), että nuorilla, murrosikäisillä, tukirakenteet, luusto, rustot ja kiinnityskohdat, eivät ole vielä kunnolla kehittyneet, ja sen takia raskasta painoharjoittelua ei suositella keskenkasvuisille.

Tietysti painonnostoa opetetaan jo kymmenvuotiaille, mutta lähinnä tekniikkaa. Silti, en toki estele, zeizei, jos haluat jo nyt aloittaa mavet ja jalkakyykyt. Tekniikka luonnollisesti ensin kuntoon, niin haittavaikutukset jäävät minimiin elleivät poistu aivan kokonaan. Hiljaa hyvä tulee.

Mä oon itse sitä mieltä, että kannattaa miespuolisten ainakin antaa pituuskasvun päättyä tai ainakin edetä sopivalle korkeudelle ennen kuin rupee tekee noita pituuskasvuun vaikuttavia liikkeitä, kun voi tulla jotain alemmuuskompleksia, jos on joku 150cm sitten aikuisenakin.

(Just mikä lause..)

Ennen kuin epifyysilevyt ovat sulkeutuneet, ei suositella painoharjoittelua raskailla painoilla, koska se saattaa häiritä pituuskasvua. Mikää ei tietenkään estä harjoittelemasta maastavetoa ja sen tekniikkaa pienemmillä painoilla. Sama pätee tietysti myös muuhun harjoitteluun.

muistaakseni isä kerto että esim.kyykyssä ku on paljon rautaa niin se painaa selkärankaa "kasaan",eikös nikamien välissä oo jotai nestettä,se ikäänkuin lytistää kasaan päin. kun suht koht aktiivisesti nostelee niin ei kasva niin pitkäks.
en oo asiantuntija joten varmaa tietoa on ihan turha odottaa multa. isäki oli kova jannu nostelee,15vuotiaana 115kg tempautti maasta rinnalle ja siittä punnersi ylös. legendan mukaan:D
huomaa että isä on nostellu nuoresta asti ku on alle 169 pitkä.

Originally posted by gladiator
muistaakseni isä kerto että esim.kyykyssä ku on paljon rautaa niin se painaa selkärankaa "kasaan",eikös nikamien välissä oo jotai nestettä,se ikäänkuin lytistää kasaan päin. kun suht koht aktiivisesti nostelee niin ei kasva niin pitkäks.
en oo asiantuntija joten varmaa tietoa on ihan turha odottaa multa. isäki oli kova jannu nostelee,15vuotiaana 115kg tempautti maasta rinnalle ja siittä punnersi ylös. legendan mukaan:D
huomaa että isä on nostellu nuoresta asti ku on alle 169 pitkä.

no mitäs mieltä äiti on asiasta?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Enpä usko tuolla punttisalilla kamalasti vaikutusta pituuteen olevan.
Itse olin n.175cm, kun 13-vuotiaani aloitin tekemään raskaitakin liikkeitä, nyt siis 187cm ja kasvua tapahtui vielä parikymppisenäkin.

Eikös noihin litistymisongelmiin pitäs auttaa treenin päätteeksi roikkuminen? Ne Wrangen jalkakoukut riippumiseen ois varmaan pätevät mutta kai siinä sais friikin maineen jos alkas treenien päätteksi roikkumaan pää alaspäin.

Mitenkähän muuten on, yksi kaveri väitti että kasvavassa iässä saa levennettyä hartioita (siis luustoa) riippumalla leveällä otteella tangosta? Itseäni tämä ei kyllä enää auta :(

Toisaalta kompensaatiota tuo hiukan se jos syö hyvin ja proteiinipitosta ruokaa :)
Lapset varmaan kasvas oikeesti hiukan isommiks jos ne söis hyvin. Proteiiniakin kasvuikäiset tarvii hiukan enemmänkin vielä, aika harva varmaan saa sitä aina tarpeeksi.

Tulikohan kovin selvä teksti, ei kai.

kiitti!

Kiitti teille, jotka jaksoitte vastailla:) Taidanpa alottaa niillä "suht" pienillä painoilla tekniikan opettelemisen ja sit jonkun vuoden päästä vast kunnol tekee, jos vaan jaksaa odottaa:D

Mulla ei ainakaan haitannu pituuskasvua. Kun alotin punttien noston syksyllä 1999 olin noin 178cm. Seuraavana keväänä olin kouluterveyden tarkastuksella 189. Tänä päivänä olen 193cm elikkä mun kohdalla ei ollu kauheasti vaikutusta pituuskasvuun. Punttien noston vaikutus pituuskasvuun on aika paljo yksilöstä kiinni.

Originally posted by Jortsu
Eikös noihin litistymisongelmiin pitäs auttaa treenin päätteeksi roikkuminen? Ne Wrangen jalkakoukut riippumiseen ois varmaan pätevät mutta kai siinä sais friikin maineen jos alkas treenien päätteksi roikkumaan pää alaspäin.

Mitenkähän muuten on, yksi kaveri väitti että kasvavassa iässä saa levennettyä hartioita (siis luustoa) riippumalla leveällä otteella tangosta? Itseäni tämä ei kyllä enää auta :(

Eikös se luuston muovautuminen lopu jo 13 v- 14 v vanhana? itellä on kyllä jostain syystä muotoutunut kaappimainen luusto rakenne vaikka mitään riipuntoja ikinä oo tehny!!. Kapea vyötärö(32") ja suht leveä hartia luuston rakenne.

edit: niin ja tosta pituudesta silloin kun aloitin 175 cm, 1,5 v jälkeen 176 cm eli empä taida paljon kasvaa... no aika näyttä, ei sitä nyt kannata murehtia.

Pavel "The Evil Russian" Tsatsouline kertoo kirjassaan Beyond Stretching seuraavaa. Joku äijä oli ollut tyytymätön pituuteensa ja rupesi roikkumaan tangossa päivittäin oman vaimon toimiessa lisäpainona. Vähän ajan jälkeen hän oli tullut yli tuuman pidemmäksi! Hän myös suosittelee raskaiden nostotreenien jälkeen tangossa roikkumista, mikä tuntuukin erittäin loogiselta.

Originally posted by JohnnyB
Ennen kuin epifyysilevyt ovat sulkeutuneet, ei suositella painoharjoittelua raskailla painoilla, koska se saattaa häiritä pituuskasvua. Mikää ei tietenkään estä harjoittelemasta maastavetoa ja sen tekniikkaa pienemmillä painoilla. Sama pätee tietysti myös muuhun harjoitteluun.
Jees näihän se menee eli niin kauan kuin epifyysilevyt eivät ole sulkeutuneet tapahtuu pituus kasvua.Ja ihan salettiin kaikki raskaat liikkeet jotka vaikuttavat selkärankaan pituus-sunnassa kuten raskaat kyykyt ja maastavedot kusevat pituuskasvua kun epifyysilevyt sulkeutuvat sen seurauksena tjsp...

Mun mielestä kannattaisi jättää ne kyykky ja mave kokonaan pois, jos näyttää siltä että tulet vielä kasvamaan. Vai luuletko todellakin että pystyt tekemään kyykkyä ja mavea kaksi vuotta pienillä painoilla?
Eri asia tietty, jos olet nyt jo yli 180 senttinen etkä omasta mielestäsi halua enää kasvaa. (siis pituutta :rolleyes: )
Hipan kanssa samaa mieltä, että myöhemmällä iällä saattaa sitten ketuttaa olla 150 senttinen, jos luonto olisi suonut vielä parikymmentä senttiä.

Nimim. Vaivaiset 172 senttimetriä.

Itse oon 180 cm pitkä ja todennäköisesti selän pitäisi kasvaa vielä! Mitkä ovat liikkeet, jotka voisivat haitata tuota selän kasvua? Kyykyn, prässin ja maastavedon olen jo jättänyt ohjelmani ulkopuolelle! (Teen hack-kyykyn)

Voinko kuitenkin selänojennukset ja hyvää huomenta liikkeet tehdä entiseen tapaan? Pitäisikö sitten varmuuden vuoksi venytellä selkää joka treenin jälkeen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom