Pituuskasvun häiriintyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZeiZei
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
vaikuttaako prässikin???:confused: toivottavasti ei, teen sillä nimittäin suht suurilla painoilla (10 x 150 kg) ja sillee et jalat osuu melkeen ylävartaloon. toivottavasti ei kauheest vaikuta kasvuun:(

Tietääkseni se ottaa alaselkään, ainakin jos laskee sen "kelkan" kovin alas, niin selkärangan rasitus kasvaa. Voin toki olla väärässä. :(

Mun mielestä ei selänojennuksen ainakaan pitäisi vaikuttaa pituuskasvuun, jos sen vaan tekee oikein. Siinä liikkeessähän ei selkärankalle tule niin kovaa rasitusta, kuin esim. kyykyssä. Jullesta en uskalla sanoa mitään.

Minä oon kyllä käsittäny, että sillä ei nyt oo hirveesti merkitystä ottaako se selkään vai ei. Siis pituuskasvun päättyminenhän johtuu luidenpäiden epifyysien sulkeutumisen johdosta tai jotain sinne päin. Ja punttitreeni rasittaa luuta ja vahvistaa sitä ja samalla nopeuttaa noiden epifyysien sulkeutumista. Siis jos reisien luita rasittaa kovin paljon, ne saattaa nopeuttaa kasvun pysähtymistä reisissä jne. Ei se selkäranka mitenkään erityisasemassa ole tässä.

Se on sitten toinen asia kuinka paljon tällä on merkitystä käytännössä. Kuitenkin kannattaisi olla hieman varovainen treenin suhteen ja tehdä suhteellisen pienillä painoilla, koska varmaa tietoa ei tunnu löytyvän. Ja se on tärkeetä että SYÖ hyvin, jos meinaa kasvaa pituutta ja voimaa. kevyt treeni ja hyvä ruokavalio voittaa voimankehityksessä tuossa iässä reilusti kovan treenin ja huonon ruokavalion.

noh....

En kyl aio siirtyä mihinkään "kevyeeseen treeniin":) mut taidan tosiaan jättää ainakin kyykyn pois viel vuodeks ainakin, maven tekniikkaa alan kuitenkin opetella ´jo lähipäivinä. Mut voiks se vaikuttaa pituuskasvuun, jos teen vail 15 toiston sarjoja??:confused:

Re: noh....

Originally posted by ZeiZei
En kyl aio siirtyä mihinkään "kevyeeseen treeniin":) mut taidan tosiaan jättää ainakin kyykyn pois viel vuodeks ainakin, maven tekniikkaa alan kuitenkin opetella ´jo lähipäivinä. Mut voiks se vaikuttaa pituuskasvuun, jos teen vail 15 toiston sarjoja??:confused:

No kyllä tämä jankkaaminen jo riittää. Ei vaikuta pituuskasvuun. Helvetti jos kaikkea rupeaa pelkäämään niin eihän elämästä tule mitään. Itselläni ei ole vaikuttanut pituuskasvuun vaikka on koko nuoruusaika otettu sillointällöin maksimeita.

Mekin väännettiin kaverin kanssa 13-vuotiaana maastavetoa sadalla kilolla selkä pyöreänä ja hyvin kasvettiin. :) En nyt ihan sitä suosittele, mutta kyllä kaikkia liikkeitä voi tehdä, kunhan tekniikka on kunnossa ja painot ovat omille voimille sopivat.

Mä oon nyt kasvanu viimesen vuoden aikana 10 senttiä ja oon nytten 174cm. Terkkari laski jotain kasvukäyrää ja sano, että 178-180cm musta pitäis tulla... Tuntuu vaan, että enemmän on ruvennu pituuskasvukin lisääntyyn, kun oon punttaamisen ohella ruvennu syömään niin perkeleesti! :D

Maastavetoo ja kyykkyä teen. Molempia tosin vaan jollain 50%, mikä on varmaankin aika viisasta tässä vaiheessa. Saa tekniikkavirheet minimoitua ja kuitenkin pitkillä sarjoilla, kunnon poltteen! :hmmm: En usko sen vaikuttavan juurikaan pituuskasvuuni... Ainakaan yhtä paljoa, kun esim. tupakointi, jonka tosin lopetin monien haittojen tuloksena! Onneks ajoissa! :kippis1:

Juoksussa rasitus on moninkertainen painonnosto- ja voimanostotreeniin verrattuna ja silti lapset jotka kipittelevät pitkin päivää tulevat aivan normaalikokoisiksi. Itänaapurissa nuoria aletaan treenaamaan systemaattisesti jo aikaisessa vaiheessa ja silti sieltä tulee nostajia muihinkin kuin kääpiösarjoihin. Uskoisin että nuorten valmennus vaatii kuitenkin paljon tietoa ja järkeä. Jos tuntuu ettei ole viisasta koskea isoihin rautoihin niin antaa sitten niiden olla. Kyllä rautaa ehtii laittaa tankoon myöhemminkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Punnus
Juoksussa rasitus on moninkertainen painonnosto- ja voimanostotreeniin verrattuna

Osaatko perustella tuon että juoksussa rasitus on moninkertainen punttaamiseen verrattuna?
Pääsis sitte vaikka viisasteleen kavereille, kun ois jotain tietoa millä väittää. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom