Pituuskasvua aikuisiässä (onko mahdollista?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kromi
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ikä
40
Kun ihminen syntyy muailmaa (ja sitä ennenkin) kasvaa hän tasasta tahtia, ja murrosiän vaiheilla on kasvupyrähdys jolloin kasvaminen on nopeimmillaan. Tämän jälkeen ihminen kasvaa vielä pituutta muutamia senttejä. Miehillä se päättyy yleensä siinä 17-20 ikävuoden aikana luiden epifyysilevyjen sulkeuduttua, naiset aikaisemmin.
Itse kysymys kuuluu, että onko mahdollista saada enää lisää pituutta kroppaan millään keinolla tämän jälkeen, edes vähän? Olen kuullut, että venyttelemällä voisi saada pari-muutama senttiä lisää, tässä ilmeisesti yritetään muokkaa selkärangan asentoa (varsinkin huonoryhtisten, joilla on selkäranka käyristynyt pahoin) tai jotain vastaavaa. Sitten on näitä raffimpia juttuja jossa katkaistaan reisiluut ja jollain "venyttimillä" tehdään luutumalla uutta luuta milli milliltä katkenneeseen kohtaan... Sitten on jotain kasvuhormonihoitoja kääpiöille, mutta ne taitaa toimia vain kasvuikäisillä. Mut kertokaa ihmeessä toimiviksi todettuja keinoja, mikäli niitä on?

Ei.

Joissain tapauksissa voidaan jalkoja pidentää murtamalla reisiluut hallitusti ja antamalla niiden luutua pidemmiksi metallisten kehikoiden venyttäminä. Mutta ainakin länsimaissa kyseessä on poikkeuksellinen toimenpide todella lyhytkasvuisia varten.

Ne venyttelytsydeemit, joita mainostetaan joillakin nettisivuilla ovat täyttä paskaa. Porukat väittävät kasvaneensa jopa tuuman verran aikuisiässä oikealla venyttelytekniikalla (yllätys, yllätys, jenkit kyseessä).

Itsekin tuota joskus surffailin (185 cm pituisena Jerome LeBannerin 190+ cm pituuden inspiroimana) niin tulin siihen tulokseen, että ei tuota luonnollista luiden pituuskasvua enää aikaan saa vanhemmalla iällä. Tulipa tv:stä dokumentti kiinattarista, jotka jalkojaan kuvatulla katkaisu-luudutussysteemillä venyttivät, puolen vuoden tuskallinen toipuminen.. lisäksi miltä nyt näyttäisi suomalainen(?) mies jos jalkoihin iskee senttejä lisää, tuskin samalta kuin luonnollisesti muualtakin sopusuhtaisesti samaiseen pituuteen kasvuiässä venähtänyt. Liekö pidennettyjen jalkojen kestävyyskään alkuperäisen veroinen.

Ainoa mahdollisuus siis lienee epifyysilevyjen avaaminen meditoimalla. Onko ketään kokeillut? :rolleyes:

Helpointa varmasti on hyväksyä oma pituus. Minkä pituinen olet, kromi? Jos nyt vaikka jossain 160+ luokassa on, niin en usko että kannattaa itselleen tarpeetonta huolta aiheuttaa näitä miettimällä. On lyhyydessä omat hyvät puolensa jos ajatellaan vaikka voimanostoa tai sitten ihan yksinkertaista juoksemista.. eli lyhyempi varsi *keskimäärin* korreloi tietysti kevyempään massaan jolloin juoksemista esim. polvet kestävät selvästi pidempään.

Kromi näyttäs olevan 178cm eli miksikä siitä stressata. Imo paras pituus miehelle:)

täh?? no voe vittu.. jos ton pitune oot niin ihme vinkumista kyllä sitte jostai pituudesta.. niinku tossa sanotaan niin munki mielestä 178-180 on unemla pituus :) itekki niissä rajoissa :)

jos haluut sentin lisää pituutta niin nukuppa ilman tyynyä. voi tulla pieniä alaselkäkipuja aluksi mutta tuo sentti pitää. toki se katoaa sitten jos alat nukkumaan taas normaalisti tyynyn kanssa, mutta niin kauan kuin nukut ilman sitä tyynyä niin olet vähän pidempi. ps. toki tuo sentti on joustava käsite, ja joillakin se voi olla vaikka puoli senttiä tai enemmän kuin sentti ja Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. jos ette usko niin kokeilkaa, minä tiedän kun olen kokeillut! en vaan jaksanut nukkua ilman tyynyä pidemmän päälle, kun tuppasi tuo uni tulemaan huonommin :D

(niin ja vielä että kaikille tulee selväksi, niin pituuttahan ei voi lisätä pysyvästi mitenkään, mutta venyttelyt ja tämä minunkin mainitsema metodi vähentävät ihmisen kasaan painumista, jonka johdosta voi saada muutamia senttejä enemmän varteen pituutta, vaikkei pysyvästi. ja tämä lytistyminenhän on sitä, kun selkärangan välilevyjen välissä oleva neste painautuu päivän mittaan lyttyyn ja kadotamme päivän aikana sentistä pariin senttiin pituutta. itsekin olen aamulla 176, mutta illalla 174.)

Ei.

Joissain tapauksissa voidaan jalkoja pidentää murtamalla reisiluut hallitusti ja antamalla niiden luutua pidemmiksi metallisten kehikoiden venyttäminä. Mutta ainakin länsimaissa kyseessä on poikkeuksellinen toimenpide todella lyhytkasvuisia varten.

Itse en asiasta mitään tiedä, mutta ei kuulosta kovin terveeltä hommalta.

Sivuvaikutuksia? :wtf:

En tiä sivuvaikutuksista, mut katkastuilla jaloilla ei käytännössä tee enää mitään.. Se luutuminen ei oo samanlaista kun esim. murtumassa. En tiä mistä johtuu, mut näin ainakin yks lääkäriekspertti Tampereelta kertoi. Mainitsi myös, että päivittäisellä roikkumisella voi saada sen sentin kaks pituutta, mut nekin katoo jos roikkumisen lopettaa!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Onhan se todella kivuliasta, kun tukiraudat menee lihan läpi luuhun ja saa elää kuukausia semmoset häkkyrät jaloissa koivet poikki ja avohaavoilla. Riskit ovat samat kuin raajojen luunmurtumissa ja eihän ne tosiaan ihan uudenveroisiksi enää tulla...

Tuotahan sovelletaan kääpiöille. Paska menetelmä, jos ajatellaan että se pidentää luita vain tietystä kohtaa. Voi tulla hieman out of proportion-vaikutelma operaation jälkeen.

En tiä sivuvaikutuksista, mut katkastuilla jaloilla ei käytännössä tee enää mitään.. Se luutuminen ei oo samanlaista kun esim. murtumassa. En tiä mistä johtuu, mut näin ainakin yks lääkäriekspertti Tampereelta kertoi. Mainitsi myös, että päivittäisellä roikkumisella voi saada sen sentin kaks pituutta, mut nekin katoo jos roikkumisen lopettaa!

Ei hallitte elämää tai mitään semmone :D

Selänvenytyslaite tai ihan vaan leuanvetotangosta riippuminen venyttää selkärangan nikamat äärimmilleen, jolloin pituus lisääntyy 1-2 cm. Kuten aiemmin mainittiin tulee tuon olla säännöllistä, sillä ilman venyttelyä ne hiljalleen painuvat taas kasaan. Onko tuolla yhdellä sentillä lopulta mitään merkitystä mihinkään..? EI.

No jo on ihme, jos mittaa on 178cm ja pitäs saada lisää. Muistaakseni suomalaisten miesten keskimitta on 176cm. Ite 168cm ja jonku sentin oisin voinu pidemmäks tulla(jos sen sais jotenkin valita) mutta max 175cm...Ei tuosta juuri koskaan ole ollut haittaa(no ehkä jalkapallossa pääpelitilanteissa).;)

Aika uskomattomalta kyllä kuulostaa että aikuis iällä sais kasvua aikaan, taitaa olla niitä amerikkalaisten juttuja joo-o:D Ps: ite oon 184 pitkä eli hieman ylipitkä:hyper:

Kromi näyttäs olevan 178cm eli miksikä siitä stressata. Imo paras pituus miehelle:)
Kyllä muakin itkettäis jos ois vaan 178cm ja joutuis aina varvistelemaan jotta näkis ittensä vessan peilistä. Itse olen valtavat 181cm pitkä.

Mikäli tuollainen aikuisiän kasvattaminen olisi mahdollista, niin sellaisissa lajeissa kuin esimerkiksi lentopallo ja koripallo tuota olisi käytetty jo pitkään.

Joskus muistan lukeneeni sumopainijasta joka ei päässyt johonkin "sumoakatemiaan", kun pituusraja oli jotain 180cm. Kaveri asennutti 6cm möykyn silikonia päälaelle ja voin sanoa, että kaveri näytti Dan Aykroydiltä leffasta ConeHeads :D

Eli helpointa on vain hankkia lyhyemmät kaverit :kippis1:

Ei.

Hahaha meikä on tavallaan tehny just tolleen. Meinaa molemmat reisiluut on menny poikki ja olen huomattavasti pitempi kun muut sukulaiset. Ja mul oli tollaset ihme häkkyrät jaloissa (fiksaattori) eli ne piteli luitani kasassa ja sinne jäi sitte rako, aika isoki jonka luut kasvoivat umpeen. Ja nyt olen luonnottoman pitkä. 182cm :hyvä: tosin vielä kasvuiässä.

JIM:iltähän tuli se ohjelma lyhyistä miehistä tuossa taannoin. Siiinähän tuli ilmi, että Serbiassa tehdään noita pidennysleikkauksia. Yks kanukki, joka oli vähän päältä 160 cm, halusi välttämättä 170 senttiseksi. Oli sitten myöhemmin joku ruuvi löystynyt jalasta, ja eikun takas Serbeihin. Näyttivät pätkää kun tekivät yhdelle kääpiölle kyseistä leikkausta...veikkaan että jäis tekemättä vaikka kuinka lyhyt olisin.

Mietin tässä vaan, että eikö siinä mene kroppa aika luonnottomaksi, jos nyt esim. sen kahdeksan senttiäkin onnistut venymään? Ja eihän se luusto ole enää entisensä sen jälkeen.

Suositut

Back
Ylös Bottom