pituuskasvu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rampee
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
onks se totta et murrosiässä kun tulee näitä kasvupyrähdyksiä niin yleensä niissä vartalo kiinteytyy? olis kiva tietää?:)

Omalla kohdallani yhdessä vaiheessa pituutta 188cm ja paino oli 65kg eli en tiedä voisiko sitä enään kiinteyttämiseksi sanoa. Ja varmasti geeneistäkin se riippuu. Mutta kyllä sillä liikunnalla ja oikealla ravinnolla sitä kiinteyttä parhaiten saa.

Murrosiässä tietty voima/lihakset kasvaa
ja yleensä moni myös laihtuu "huimasti" mutta toihan on tietysti geeneistä kiinni.

Veljellä on käynyt ainakin sillee että tullu 10cm lisää ja muuttu ihan solakaksi pojaksi siitä pullamössöstä. Mulla ei sellasia sillo tullu.

Itsellä on samat läskit kiikkuneet mukana kyllä 3-luokasta, ei kasvu pyrähdykset laihduttaneet :) Niitä terkkarien lupauksia lihaville pojille :D

"Murrosiässä hoikistuu" -väite on totta siinä mielessä että, kun kasvupytähdys alkaa, pituuskasvu luonnollisesti vie rutkasti energiaa, koska massaa tulee lisää ylöspäin. Jos energian kulutukseen ei vastaavasti syö enemmän tai sitten liiku vähemmän sytyy energiavaje. Elimistö paikkaa tietenkin tämän energiavajeen käyttämällä omia energiavarastojaan (rasvaa) energiaksi. Pojilla lisäksi alkaa murrosiässä erittyä testosteroonia ja se vähentää rasvakudosta ja lisää lihasmassaa.

Noh kaikkihan eivät murrosiässä laihdu. Tämä taas voi johtua esim. siitä, että murrosiässä yleensä alkaa saamaan vähän enemmän omaa rahaa, ja rahoilla tietty ostetaan karkkia, sipsiä, kydään mäkissä yms.

Moni tutustuu murrosiässä alkomahooliin ja siitähän ei energiaa puutu. 15-vuotiaana saa myös halutessaan mopokortin. Jos fillari vaihtuu mopoon energian kulutuskin pienenee.

Moni pienenä ulkoleikkejä kavereiden kanssa leikkinyt siityy murrosiän tullen pleikkariin ja tietokoneseen. Osalla aas kasvupyrähdys on niin onnettoman pieni, ettei se radikaalisti energian kulutusta lisää.

Noh tulihan luritus:)

"Murrosiässä hoikistuu" -väite on totta siinä mielessä että, kun kasvupytähdys alkaa, pituuskasvu luonnollisesti vie rutkasti energiaa, koska massaa tulee lisää ylöspäin. Jos energian kulutukseen ei vastaavasti syö enemmän tai sitten liiku vähemmän sytyy energiavaje. Elimistö paikkaa tietenkin tämän energiavajeen käyttämällä omia energiavarastojaan (rasvaa) energiaksi. Pojilla lisäksi alkaa murrosiässä erittyä testosteroonia ja se vähentää rasvakudosta ja lisää lihasmassaa.

Noh kaikkihan eivät murrosiässä laihdu. Tämä taas voi johtua esim. siitä, että murrosiässä yleensä alkaa saamaan vähän enemmän omaa rahaa, ja rahoilla tietty ostetaan karkkia, sipsiä, kydään mäkissä yms.

Moni tutustuu murrosiässä alkomahooliin ja siitähän ei energiaa puutu. 15-vuotiaana saa myös halutessaan mopokortin. Jos fillari vaihtuu mopoon energian kulutuskin pienenee.

Moni pienenä ulkoleikkejä kavereiden kanssa leikkinyt siityy murrosiän tullen pleikkariin ja tietokoneseen. Osalla aas kasvupyrähdys on niin onnettoman pieni, ettei se radikaalisti energian kulutusta lisää.

Noh tulihan luritus:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Elikkäs tässä tämmöstä, vastauksia kiitos:
Alotin nostelemaan puntteja kun olin 13v ja pituutta sillon 171cm kasvupyrähdys oli jo kutosluokalla. nyt oon 15v treeniä takana 2v ja pituus vaan 173cm. :curs: ..kyykkyjä ja mavee en oo tehny ollenkaaan tai joskus pienillä painoilla kyykkyä.
Miten saisin selville etä kasvanko enää?? Esim pystyykö rötgenkuvalla selästä näkemään onko se kasvu loppunu?? Siks näin koska jos näin pätkäks jään nii rupeen ainaki vetään mavee ja kyykkyä tosissaan. Ja sit semmonen et jos pitäisin parin kuukauden tauon treeneistä niin voisko se energia mennä pituuskasvuun sitte jos ne selkärangan epifysilevyt vai mikkä olikaan ei oo sulkeutunu?? Ja sit vielä et voiko kasvuhormonihoitoja saaha ton takii ja vielä että mikä edistäis pituuskasvuu esim. vaikka joku lisäravinne tai ruoka??? Kiitän vastauksista :worship:

PS. tylsää olis jäädä pätkäks

nii ja vielä lisään että oma pituusennuste on 188 cm ja isoveli (20v) on 191cm ja pikkuveli (14v) on 180 cm ja äiti 169cm ja iskä 189cm ja muutki sukulaiset kaikki pitkiä elikkäs semmosta.. vastatkaa jotka tiedätte kysymyksistäni jotain kiitos!

MassaHemmo92, kasvuvuosien määrän saa selville röntgenkuvalla ranteesta. Ja älä näytä yhtään nyrpeää naamaa tuon 173cm kanssa, sillä itse olen 162cm ja olen aloittanut punttien nostamisen. Oma henkilökohtainen tavoitteeni pituudessa on ainakin päästä tuohon 170cm.
Tässä hyvä esimerkki, että pituus ei tee sitä kaappia ja miestä: Salillani käy eräs noin 40-vuotias kaappi, jolla on kokemusta ja vuosia takana lajin kanssa. Kaverini on vielä tikku ja 176cm pitkä ja meni hänen rinnalleen tänään, sitten huomasin, että kaverini oli puolipäätä häntä pidempi, vaikka olin tätä konkaria pitänyt jonain lähellä 180cm pitkänä.

Pituuskasvua odotellessa...

meijänki luokalla "oli" semmonen lyhyt tyyppi joka valitti ja kysyi et kuinka pitkäksi vois viel kasvaa ja näin, sit ku sill' alko se spurtti niin se oli 164cm pitkä --->180cm ja paino 60--->75 ja tuo tapahtu sillä tyypillä n 2 vuodesssa. nukkuminen auttaa ;)

No musta oikeest tuntuu että jään pätkäksi vaikka ennuste on 188 broidi on 186... mut en varmaa kasva enää punttiksen takii :D toivottavasta kasvan... en haluu jäädä 165vcm naperoks (oon vast 13v 4kk pääst 14)

Kasvuennusteet ovat tosiaan vain ennusteita, turha niitä on tuijotella. Itsellänikin kasvuennuste oli +190cm ja jossain 15v iässä olin jo nykyisessä 172cm pituudessa. Punttia en harrastellut ja ravintoa tuli takuulla tarpeeksi.

Ei kannata silti vetää itseään kiikkuun, kyllä sitä pätkänäkin pärjäilee vaikka pojankloppina saattaa tuntua suunnattoman ahdistavalta tarkastella kavereiden nenäkarvoja alaviistosta...

Hmmm... Itse olin 14-vuotiaana ~170cm pitkä, 16-vuotiaana ~183cm, 19-vuotiaana 187cm, ja lopulta vasta 21-vuotiaana nykyisessä 190cm pituudessa.

Aika yksilöllistä tuo kasvu siis, kun toiset lopettavat kasvun jo 15-vuotiaana. Mainittakoon että olen aina nukkunut paljon, ehkä se on auttanut. Tai sitten ei. Geeneihin tuo kai on kirjoitettu.

No musta oikeest tuntuu että jään pätkäksi vaikka ennuste on 188 broidi on 186... mut en varmaa kasva enää punttiksen takii :D toivottavasta kasvan... en haluu jäädä 165vcm naperoks (oon vast 13v 4kk pääst 14)
Joo no ei oikeasti tuossa tapauksessa kannata stressata, pituuskasvua voi tosiaan tapahtua vielä 20-vuotiaanakin henkilöstä riippuen.

Itse kasvoin kasvuni 10cm/vuodessa vauhdilla. Pikkuveli pisti paremmaksi ja kasvoi vuodessa 12 cm.

Nyt olen 17 ½, ja kasvan vielläkin, tosin jonkun ½-1 cm vuodessa.

Back
Ylös Bottom