PITKÄ pohdiskelu kotipaikkakunnan "hylkäämisestä"

ALKUSANAT​

Tähän tekstiin on oikein kirjoitettava oma aloituskappaleensa, jotta vältytään draamalta ja väärin käsityksiltä. Teen nyt heti selkeäksi, että en halua todellakaan pilkata pk-seutua tai pikkukaupunkeja saatika maaseutua. Enkä todellakaan halua mitenkään arvostella sitä, että ylioppilas muuttaa isoon kaupunkiin opiskelujen takia. On päivänselvää, että opiskelumahdollisuuksia on rajatusti pienemmillä paikkakunnilla ja tiettyjen alojen vuoksi on pakko muuttaa tiettyihin kaupunkeihin. Lisäksi erilaiset syvemmät analyysit nimenomaan Lahdesta voidaan jättää muuhun ketjuun. Ihan vapaasti voidaan varmaan perustaa ”Lahti epäarvostus-ketju” ja ”Lahti arvostus-ketjukin”.

”PAKKO” MUUTTAA​

”Asun X:ssä… se on paska paikka”. ”Heti ku lukio on ohi, muutan täältä pois… tää on niin kämänen käpykylä”. Siinä lauseita, joita kuuluu Suomessa paljon nuorten keskuudessa. En ala tässä mitenkään nostamaan itseäni jalustalle; olin itsekin tuollainen… ja loppujen lopuksi hyvin syvällä, koska aloin jo joskus 10-11-vuotiaana julistamaan, kuinka muutan tuppukylästä pois (jossa lopulta asuin 3-vuotiaasta 18-vuotiaaseen asti). Asuin alle 25 000 asukkaan pikkukaupungissa, joka oli jo lapsuudessani pahemman luokan muuttotappiopaikkakunta… nykyään taitaa olla jo lähellä, että sukeltaa alle 20 000 asukkaan.

Asun Lahdessa nykyään. Pari kertaa olen ollut lähellä muuttaa isommalle paikkakunnalle töiden takia, mutta aina olen todennut, että niitä töitä löytyy kyllä täältäkin, kun vaan etsii. Muutin heti yo-kirjoituksista suoriuduttuani tänne. Vaikka kotikaupunkia oli kovasti parjattu ja varsinkin lukiolaisten kohdalla oli selvää, että 95% muuttaa hyvin nopeasti opiskelujen perässä pois, niin sain ihmetystä aikaa, kun tulin Lahdesta käsin hakemaan yo-lakkia. ”Ai sä asut Lahdessa?!”. Kovista kotikaupungin parjauspuheista huolimatta oli näköjään erikoista, että joku sitten todella otti ja muutti heti kirjoitusten jälkeen pois. Myöhemmin huomasin, että valtaosa ikäisistäni asui vielä ainakin yhden välivuoden, ellei enemmänkin paikkakunnalla. Pojat suorittivat armeijan ihan hyvillä mielin pikkukaupungissa edelleen viikonloput asuen ja tytöistäkin yllättävän moni sitten kuitenkin vielä mietiskeli tulevaisuuden suunnitelmia vanhempien luona asuen. Onko se sittenkin niin, että suomalainen kyllä haukkuu kotikaupunkiaan, mutta tekoihin ei niin vaan ryhdytäkään?

Itse kotiuduin Lahteen helposti. On hassua, miten lahtelaisia pidetään erittäin vaikeasti lähestyttävinä ja muualta tänne muuttaneet valittavat, ettei täältä löydy kavereita, mutta itse koin asian ihan toisin. Samaan aikaan kun muutin, tuli eräällä kaverillani jo vuosi täyteen lahtelaisena; hän oli vuotta aiemmin muuttanut samaan kaupunginosaan. Hän kirosi edelleen vuoden oltua jo täynnä, että kavereita ei tästä kaupungista löydy ja että lahtelaiset on ”sisäänpäin kallellaan”… kaksi vuotta kun oli hänellä täynnä, niin hän julisti, kuinka ei ikinä voisi muuttaa ihanasta Lahdesta mihinkään. Hänellä vei kaksi vuotta, itselläni ei päivääkään; löysin kyllä kavereita ja jos yksinäisiä hetkiä oli, niin niistä pystyi syyttämään vain ja ainoastaan itseään. Tottakai kaupungissa kuin kaupungissa on yksinäistä, jos et tee mitään muuta, kuin olet töissä ja kotona. Itsellä oli joskus hetkiä, jolloin tykkäsin olla omassa rauhassa ja silloin tosiaan sai ollakin itsekseen. Mutta aina kun laittoi menevämmän vaihteen päälle, niin samanhenkisiä ihmisiä löytyi ympärille. Ei tämä kaupunki kuitenkaan mikään Turku ole.

Kun armeija oli takana ja pari vuotta kului aloin huomaamaan, kuinka lahtelaisten parikymppisten kohdalla oli erittäin suosittua muuttaa pk-seudulle. Lahti oli kuulemma ”hikinen” tuppukylä. Itse olin 5 kertaa pienemmältä paikkakunnalta ja olin jotenkin huvittunut puheista. Mutta näin se on; täällä syntyneet ja täysi-ikäisyyden saavuttaneet nuoret suuntaavat täältä pois, vaikka opintomahdollisuuksia olisi ja töitäkin jonkin verran. ”Ei tänne kukaan jää” sanoi aikanaan eräs parikymppinen tyttö, jonka kanssa olin treffeillä.

Itse huomasin ilmiön vielä selkeämmin käytyäni parin vuoden koulun Lahdessa (yo-pohjainen nopeatahtinen perustutkinto). Luokallani oli silloin 19-29-vuotiaita opiskelijoita, jotka olivat osa syntyperäisiä lahtelaisia ja osa koulun takia paikkakunnalle muuttaneita. Koulun jälkeen meitä jäi ihan oikeasti lisäkseni kaksi Lahteen asumaan kahdestakymmenestä… ja tässä porukassa vieläpä valtaosa muutti ihan täysin siitä syystä, että ”Lahti on pieni ja paska paikka”. Jotkut jatkoivat opintoja, mutta heistäkin kaikki menivät linjalle, jollainen olisi löytynyt täältä pk-seudun sijaan.

Todella erikoisen mausteen aiheeseen olen saanut viime vuosina veljiltäni, jotka ovat muuttaneet tämän vuosikymmenen puolella Tampereelle. Heidän mielestään Lahteen ei päästä vaan ”jäädään” ja että on kuulemma lähes sama asia, että jääkö siihen meidän entiseen kotikaupunkiin vai Lahteen… kumpikin on merkki siitä, ettei ole päästy elämässä kovin pitkälle… (tästä aiheesta jatkoa myöhemmin).

SUOMALAISTA VÄHÄTTELYÄKÖ? ARVOLIBERAALIA MEININKIÄ? KUMPPANIN ETSIMISTÄ?​

Olen miettinyt monelta kantilta tätä hakeutumista isoihin kaupunkeihin. Onko se oman paikkakunnan haukkuminen suomalaista vähättelyä? Suomalaisten itsetunto keskimäärin kuitenkin on mitä on ja harvoin sitä ylpeillään omilla saavutuksilla ja kansallisidentiteetillä (tai paikkakuntaidentiteetillä?).

Sen ymmärrän hyvin, jos muuttaa isompiin piireihin vapaamielisemmän meiningin perässä. Itselle tärkein syy isompaan kaupunkiin muuttamiseen oli se, että rap-, reggae-, reggaeton-, dancehall ja r’n’b/soul-musiikki eivät olleet kovin ”sallittuja” harrastuksia pienellä paikkakunnalla. Turpaan sai vähemmästäkin. Ahdasmielisyys alkoi painaa mieltä niin, että oli muutettava ja ymmärrän täysin kohtalotovereitani. Monesti kaupungin koon kasvaessa arvoliberaali ilmapiiri on yleisempi ilmiö, kuin homogeenisessä pikkukylässä. Erityisesti jossain opiskelijakaupungissa suvaitaan hyvin herkästi erikoiset harrastukset ja ajatukset ja eläminen on varmasti helpompaa, kuin pienellä kotipaikkakunnalla.

Jos on erikoiset harrastukset ja asuu vieläpä pienellä paikkakunnalla voi kumppanin löytäminen olla vaikeaa. Pienemmillä paikkakunnilla etenkin ikäluokka 20-30-vuotiaat on hyvin huonosti edustettuna; ne ovat enemmänkin keski-ikäisten ja eläkeläisten asuttamia. Näin ollen kumppanin löytäminen voi olla hiukan vaativampaa, etenkin jos on jotain ennakko-odotuksia ja ”maku”, mutta loppujen lopuksi se nainen isketään melko samanlailla missä vain. Eli isoon kaupunkiin muutto ei automaattisesti tarkoita asioiden muuttumista parempaan.

ETEENPÄIN PÄÄSYÄ?​

Kuten jo aiemmin mainitsin, niin tamperelaisten veljieni mielestä en ole päässyt elämässä eteenpäin, koska asun Lahdessa. On totta, että pienillä paikkakunnilla esim. opiskelumahdollisuudet ovat rajatut ja töitäkään ei yleensä ole joka nurkalla tarjolla, mutta tekihän tuossa yksikin kaveri siten, että muutti kotipaikkakunnaltani 80 000 asukkaan opiskelijakaupunkiin opiskelemaan ja palasi heti tutkinnon suoritettuaan hyvään, koulutusta vastaavaan työpaikkaan kotipaikkakuntani keskustaan. Voiko häntä pilkata siis? Hän ei ole päässyt elämässä eteenpäin?

LOPPUJEN LOPUKSI​

On mielenkiintoinen vastailmiö, että pk-seudulla työskentelevien parissa muutto pienelle paikkakunnalle pk-seudun tuntumaan on myös muodissa. Monet ajelevat pk-seudulle töihin Keravalta, Järvenpäästä, Sipoosta, Porvoosta, Kirkkonummelta, Mäntsälästä jne. Työmatkavähennys ja asuntojen hintapolitiikkahan tämän aiheuttavat. Lisäksi pienempää paikkakuntaa pidetään hyvänä paikkana kasvattaa lapsia. Toki edellä mainituista paikkakunnistakin on alkanut tulla kalliimpia ja kalliimpia... aika näyttää miten käy.

Lisäksi on hauska huomata täällä Lahdessakin, että porukkaa muuttaa myös takaisin. Joillain on todella mennyt homma siten, että se tutkinto ja kumppani on haettu isolta paikkakunnalta ja sitten päädytään takaisin. Ja toki heitäkin on aika paljon, jotka sitten tulevat ”maitojunalla takaisin”, eli joutuvat itse käytännössä huomaamaan sen, mitä pk-seudulla asumisen kustannuksista on puhuttu. Asuntojen hinnat/vuokrat kun ovat ihan eri lukemissa siellä kuin esimerkiksi täällä Päijät-Hämeessä.

Eräs hyvä kaverini muutti kotipaikkakunnaltani isompaan ja taas isompaan kaupunkiin. Valitti, kun ei löydy muijaa eikä kavereita. Lopulta hän maailmalla harhailun jälkeen tajusi, että se oma aktiivisuus on se juttu; vaikka muuttaa New Yorkin keskustaan, niin yksin saa olla, jos erakoituu ja odottelee, että löytyisi kavereita. Eli oma asennekin ratkaisee hyvin paljon näissä asioissa. Jotkut ovat ”stadilaisia forever” ja toiset pikkukaupungin kannattajia. Ehkä kaikkein eniten arvostan sellaisia, jotka eivät liikaa mieti, vaan elävät vaan elämäänsä siellä missä ovat. Sinä teet elämästäsi sen mitä se on, ei se kaupunki ympärilläsi.

No nyt on vuodatettu pitkä teksti… mitä mietteitä herää?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
20 vuotta tässä lahden nurkilla asuneena en näe lahdessa mitään suurempaa vikaa.. Pk seutu on saatanasta. Jo Mäntsälän jälkee alkaa ahistaa.. Onhan lahti kyllä täysin maalaiskaupunki. Ympärillä pelkkää mettää ja peltoa, joten ei se mikään metropoli oo. Nykynuoriso toivonmukaa muuttuu suvaitsevammaks myös täällä maalla. En kyllä pidä minkäänlaisena saavutuksena isossa kaupungissa asumista. Maalla on mukavaa.

PASKAMYRSKY ALKAKOON!

Itselle riitti 20 vuotta Jyväskylässä. En kadu pätkääkään päätöstä muuttaa PK-seudulle. Jyväskylään on kiva mennä käymään, mutta en sinne kyllä tule todennäköisesti enää ikinä muuttamaan.

Onhan lahti kyllä täysin maalaiskaupunki. Ympärillä pelkkää mettää ja peltoa, joten ei se mikään metropoli oo.

No PK-seutukin on vielä aika kaukana oikeesta metropolista. Juurihan taisi olla hesarissa juttu siitä kuinka malmin kentältä operoivat siviili-ilmailijat naureskelee puheille metropolialueesta kun suurin osa tästä nk. metropolista on metsää. Porvoon jalostamoa käytetään mieluummin visuaalireferenssinä kun jotain maamerkkiä Helsingissä kun Helsinkikin on aika pitkälti metsää.

Maalla on mukavaa.

Erittäin mukavaa ja mielelläni matkustan ihan oikeasti maalle viettämään aikaa. Tosin kun on tottunut siihen, että palvelut ovat lähellä, niin on vaikea kuvitella yhtäkkiä muuttavansa johonkin missä lähimpään erikoisliikkeeseen on matkaa 50 kilometriä.

Eipä oikein mitään mietteitä herätä. Itse olen kohta puoleen muuttamassa täältä pois. Syynä ei ole se, että tämä olisi "paska" kaupunki tms, vaan että muualla tarjoutuu paremmat mahdollisuudet töihin liittyen, ja tämä kaupunki tuntuu jo "nähdyltä". Ehkä monen kohdalla juttu on tuo, ettei se kaupunki/kylä välttämättä huono mesta ole, mutta kenties "nähty" ja siinä mielessä tylsä. Vaihtelu voi virkistää, varsinkin jos on halua nähdä muita mestoja. Miksi ei?

Itselle riitti 20 vuotta Jyväskylässä. En kadu pätkääkään päätöstä muuttaa PK-seudulle. Jyväskylään on kiva mennä käymään, mutta en sinne kyllä tule todennäköisesti enää ikinä muuttamaan.
Itse asuin 20 vuotta Jyväskylässä, jonka jälkeen muutin Tampereelle jossa asuin 4 vuotta ja nyt olen asunut vajaa pari vuotta Helsingissä ja jo pidemmän aikaa on ollut haaveena muuttaa pois täältä. Yksi viime aikoina herännyt ajatus olisi muuttaa takaisin Jyväskylään joskus, eli näemmä ihmiset viihtyvät erilaisissa paikoissa. Tiedä sitten mitä todellisuus siellä tulisi loppuviimeksi olemaan, kun suurin osa kavereista on muuttanut toisille paikkakunnille.

Luultavasti seuraava asuinpaikka tulee kuitenkin olemaan joku pienempi pitäjä täältä pohjoiseen päin, kun työt on jonkun matkaa sinne suuntaan Helsingistä mutta toisaalta olisi hyvä, että tännekin pääsisi käymään tarvittaessa, sillä onhan täällä toki runsaasti harrastusmahdollisuuksia, palveluita, kulttuuritarjontaa ynnä muuta, sitä ei voi kieltää. Haluaisin kuitenkin, että olisi luontoa lähellä. Tällä hetkellä joutuu käytännössä ajamaan n. 10km autolla, että pääsee kunnon metsään vaikkei keskustassa suoranaisesti asutakaan ja muutenkaan tämä ei ainakaan vielä ole alkanut tuntumaan kodilta

Itse muutin vajaat 10 vuotta sitten kaksikymppisenä umpimaaseudulta Helsinkiin, enkä katunut ole.

Ei itselläni tosin maaseutuakaan vastaan mitään ole, mutta jos vähääkään lenkkeilyä tai eräilyä kummoisemmista asioista on kiinnostunut, ovat niiden toteutusmahdollisuudet maaseudulla hieman hankalat.

Alkuperäisenä lahtelaisena totean, että itse aion muuttaa Lahteen takaisin ainoastaan kilon palasina. Olen asunut jo parikymmentä vuotta Helsingissä, lukuun ottamatta muutamia välivuosia muualla opiskelujen takia.

Lähdin aikoinaan Lahesta pois siksi, että sen pienuus alkoi ahdistamaan. Jos olin kiinnostunut jostain miehestä, niin todennäköisesti viisi tuttavanaista olivat jo todennäköisesti ehtineet seurustella saman miehen kanssa - näin kärjistetysti ilmaistuna. Lisäksi jos Lahessa asui ja pyöri siinä keskustassa, niin tuntui että sitä tiesi/tunsi kaikki, vaikka siellä asuukin ihmisiä suhteellisen paljon. Ja kaikki tiesivät sinun asiasi.

Loppujen lopuksi minä, joka olin aina vannonut "minä en ikinä Hesaan muuta- paska paikka", hankin työpaikan ja sunnon Hesasta ja muutin pois. En ole katunut tätä päätöstä kertaakaan. Jos on aikaa, rahaa tai halua, niin Hesassa voi tehdä Suomen mittakaavassa aika paljon asioita - lähestulkoon mitä vaan. Asioita ei tarvitse suunnitella etukäteen kauheasti, kunhan vaan lähtee ulos, niin aina on jotain. Ja sitä kaunista luontoakin on, vaikka ei ehkä ihan heti 100 metrin päässä, jos asuu kantakaupunginalueella. Kun oli itse aktiivinen, niin tutustuin aika nopeasti uusiin ihmisiin ja tätä nykyä tunnen aika paljon ihmisiä. Paitsi että Hesakin tuntuu vähän pieneltä tätä nykyäja tuntuu, että kaikki tuntee kaikki. Kalliit asuinkustannuksethan täällä on, mutta kyse on valinnasta.

Jokainen taaplatkoot tyylillään. Mulle käy tämä. Jos muuttaisin muualle, niin se vaatisi vakituisen parisuhteen ja omakotitalon (kerrostaloon en muualle muuttaisi), jota mulla ei ole rahaa Helsingistä ostaa. Asuinpaikan pitäisi olla pääkaupunkiseudulla, max puolen tunnin ajomatkan sekä hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä Helsingistä, jotta voisin käydä töissä Hesassa sekä ihmisten ilmoilla.

Tuntuu, että Lahteen muuttavat takaisin ne, jotka ovat muuttaneet sieltä alunperin pois töiden tai koulun perässä, ja jotka eivät ehkä ole saaneet luotua läheisiä ihmissuhteita Hesassa. Parhaat ystävät ovat siis Lahessa. Tai ne, joilla on perhe ja jotka haluavat saada talon edullisemmin Lahesta ja joilla on lastenhoitajat lähempänä (isovanhemmat). Töiden takia harva on muuttanut takaisin, koska niitä siellä ei kauheasti ole. Monet käyvät töissä pääkaupunkiseudulla.

Tuntuu, että Lahteen muuttavat takaisin ne, jotka ovat muuttaneet sieltä alunperin pois töiden tai koulun perässä, ja jotka eivät ehkä ole saaneet luotua läheisiä ihmissuhteita Hesassa. Parhaat ystävät ovat siis Lahessa. Tai ne, joilla on perhe ja jotka haluavat saada talon edullisemmin Lahesta ja joilla on lastenhoitajat lähempänä (isovanhemmat). Töiden takia harva on muuttanut takaisin, koska niitä siellä ei kauheasti ole. Monet käyvät töissä pääkaupunkiseudulla.

Mitä tulee heihin, jotka eivät saaneet luotua läheisiä ihmissuhteita, niin tämä on juuri sitä ainesta, joista puhuin; ajatellaan, että pk-seutu tekee automaattisesti elämän paremmaksi. Kavereita harva saa ihan itsestään kotona yksin mököttämällä.

Tulee mieleen entinen opiskelukaveri, joka oli tosi tyhmä. Siis oikeasti vähä-älyinen päälle parikymppiseksi naiseksi. Hän muutti Helsinkiin vain siksi, kun muutkin ja "ku siel on niin siistii". Mitään suunnitelmia työn suhteen siellä ei ollut ja sanoin itsekin, että tuossa ei ole järkeä. Jos ei ole mitään säästöjä, niin Helsinkiin ei kannata työttömäksi muuttaa tuosta vaan. Sain kuulla tähän takaisin, että olen ilonpilaaja ja ikävä ihminen. En tajua mitään ja en arvosta toisten tulevaisuuden suunnitelmia. No, annoin asian olla ja kuinka ollakaan; 10 kk päästä näin hänet takaisin Lahdessa kaupan kassalla. Helsinki oli kuulemma paska paikka, kun kaikki maksaa niin paljon siellä...:rolleyes:

Kyllä mäkin olisin Kanta-Hämeeseen jäänyt tai tullut Helsingistä opiskelujen jälkeen takaisin, jos niitä TÖITÄ olisi vaan ollut. Nyt se on 14-vuoden jälkeen aika mahdoton ajatus.

Itse olen kanssa kotoisin pieneltä n. 20 000 ihmisen paikkakunnalta, josta muutin 24-vuotiaana pois jatko-opintojen perässä. Muistan itsekin, että varsinkin teini-iän angsteissa moni uhosi muuttavansa "paskakaupungista" pois. Kovimmat uhoajat eivät tainneet koskaan oikeasti muuttaa. Mulla ei ollut mitään hirveää hinkua. Jotkut lähtivät henkselit paukkuen isoihin kaupunkeihin ja palasivat vajaan vuoden päästä takaisin. Ehkä sitä varsinkin nuorena on vähän jokaisella tapana pitää itseään jollain tapaa toisia lahjakkaampana ja onnekkaampana ja ajatellaan, että pelkkä muutto riittää siihen, että elämä ja ura lähtevät rullaamaan. Sitten kun huomaa, ettei se ihan niin menekään niin palataan "turvalliseksi" todettuun kotikylään ja "tyydytään" siihen.

Synnyinseuduilta muutettuani olen ehtinyt asunu jo Jyväskylässä, Helsingissä ja tällä hetkellä Tampereen kehyskunnassa. Kotiseutua kaipaan, mutta kun puhutaan siitä, että matkailu avartaa niin ainakin itse huomaan lauseen paikkaansapitävyyden kyläillessäni kotiseudulla. Olen aivan eri aaltopituudella sinne jääneiden kavereiden ja tavallaan jopa omien vanhempieni kanssa. Ulkopuolisena huomaan kaupungin pikkuhiljaa kuihtuvan ja se tekee surulliseksi. Juuret on mulle tärkeät, mutta tuskin tulisi enää muutettua takaisin. Itse en silti arvota yhtäkään kaupunkia toista paremmaksi. Riippuu paljon siitä millaisen elämän kukakin itselleen haluaa. Oma haaveeni on maalla, kuitenkin ison kaupungin läheisyydessä ja duunit siellä isossa kaupungissa.

Jos jotain kannattaa tässä elämässä oppia niin se on se, että jokaisen pitää tehdä omat ratkaisunsa ja miettiä mikä itselleen on se mieluisin ympäristö. Muiden mielipiteet kannattaa jättää muiden mielipiteiksi.

Hassua lukea, miten joidenkin mielestä Lahti (tai mikä tahansa muu kaupunki) on niin PIENI paikka. No, kaikki on suhteellista. Itse olen syntynyt, kasvanut ja vieläkin osittain asun pienessä maalaispitäjässä. Asukkaita noin 2000. Arvatkaa, tunteeko silloin oikeasti kaikki? Kyllä. Mutta se ei ole mun mielestä huono/ikävä asia. Kun on väleissä ihmisten kanssa, niin mitä haittaa, vaikka kaikki tuntee kaikki. Okei, kumppanin tai työn löytäminen voi olla hankalaa omalta kylältä, muttei mahdotonta.

Sekin on hassua, että jonkun mielestä 50km on pitkä matka erikoisliikkeeseen tai harrastuksiin tai mihin vain. Itse on tullut tuollaisia 50-100km matkoja ajettua töiden, opiskelujen, harrastusten, kavereiden, huvin yms. vuoksi jatkuvasti (vieläkin usein, vaikka kaupungissa asunkin). Siihen on niin tottunut, ettei asiaa edes huomaa/ajattele enää. Tosin tietysti ymmärrän, että on ihmisiä, jotka ovat asuneet aina melko lähellä palveluja ja pitävät tuollaistakin matkaa pitkänä.

Kaikki on siis suhteellista ja paljon vaikuttaa missä on kasvanut ja millainen asenne vanhemmilla ja lähipiirillä on maalla/pienessä paikassa asumiseen. Mulla on unelma, että vielä jonain päivänä muutan vakituisesti takaisin kotipitäjään maalle. En ole ikinä halunnutkaan muuttaa sieltä pois siksi, että olisi niin pienet piirit. On vaan ollut pakko opintojen takia.

Ja mitä tarkoittaa eteenpäin pääsy elämässä? Onko vain se oikeaa etenemistä, että muuttaa jonnekin pääkaupunkiseudulle, ”isoihin piireihin”? Miksi sen pitäisi olla ainoa tavoittelemisen arvoinen eteneminen ja asia elämässä? En voi ymmärtää. Enkä ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat pienemmistä paikoista pois VAIN sen takia, että on muka niin pienet piirit. Työ ja opiskelujutut on tietty eri asia, niitä kun ei joka paikasta löydy.

Kuten arvata saattaa, niin mä en ainakaan vähättele yhtään omaa taustaani. Päinvastoin, kerron aina kysyttäessä mistä olen kotoisin, sen pitäjän, jossa on lapsuudenkotini. Mulla on sellainen fiilis, että usein nämä oman kotiseudun vähättelijät ovat sellaisista keskisuurista kaupungeista. Jos on oikeasti maalta, ei se yleensä ole niin suuri ”häpeä”. No, tää nyt on vaan mun tuntuma asiaan, ei faktaa.

No, loppujen lopuksi mä olenkin sellainen metsänpeikko, joka viihtyy omassa rauhassa luonnon keskellä...

Ps. Joo, se on totta, että kyllä matkailu avartaa ja maailmaa on hyvä nähdä, vaikka pienestä paikasta onkin. Se avaa silmät ja sivistää, mutta samalla myös näkee, mitä hyvää siitä kotipitäjästä löytyy.

Kai sitä voi olla muitakin "hyväksyttäviä" syitä muuttaa pois kuin työ ja opiskelu? Mitä tulee "pieniin piireihin", niin kenties joku haluaa vaihtelua niihin? Esim. tapauksessa jossa voisi jäädä samaa alaa opiskelemaan kotikonnuille, mutta päättääkiin mennä muualle opiskelemaan. Sinällään vaikea ottaa kantaa kun en tälläisiä "kotiseudun vähättelijöitä" tunne, mutta jotenkin tuntuu että joidenkin mielestä on jotenkin väärin jos kaipaa jotain vaihtelua, tai kenties haluaa vaan nähdä ja kokea eri paikkoja. Kenties se koetaan jotenkin hyökkääväksi tms.

Väittävät että "kukaan ei ole profeetta omalla maallaan" joten kyllähän se aina on fiksumpaa lähteä pois. Itäisimmästä itä-suomesta olen ajatunut vähän kerrallaan tänne etelärannikolle asti. Ei kaduta lähtö yhtään eikä tee oikein edes mieli edes käymäänkään. Isompikin kaupunki kelpais jos kunnon töitä olisi, mutta eipä tärppää. Joten jatketaan täällä "bättrefolketin" keskellä Turun ja Helsingin välissä.

Hassua lukea, miten joidenkin mielestä Lahti (tai mikä tahansa muu kaupunki) on niin PIENI paikka. No, kaikki on suhteellista. Itse olen syntynyt, kasvanut ja vieläkin osittain asun pienessä maalaispitäjässä. Asukkaita noin 2000. Arvatkaa, tunteeko silloin oikeasti kaikki? Kyllä. Mutta se ei ole mun mielestä huono/ikävä asia. Kun on väleissä ihmisten kanssa, niin mitä haittaa, vaikka kaikki tuntee kaikki. Okei, kumppanin tai työn löytäminen voi olla hankalaa omalta kylältä, muttei mahdotonta.

Sekin on hassua, että jonkun mielestä 50km on pitkä matka erikoisliikkeeseen tai harrastuksiin tai mihin vain. Itse on tullut tuollaisia 50-100km matkoja ajettua töiden, opiskelujen, harrastusten, kavereiden, huvin yms. vuoksi jatkuvasti (vieläkin usein, vaikka kaupungissa asunkin). Siihen on niin tottunut, ettei asiaa edes huomaa/ajattele enää. Tosin tietysti ymmärrän, että on ihmisiä, jotka ovat asuneet aina melko lähellä palveluja ja pitävät tuollaistakin matkaa pitkänä.

Kaikki on siis suhteellista ja paljon vaikuttaa missä on kasvanut ja millainen asenne vanhemmilla ja lähipiirillä on maalla/pienessä paikassa asumiseen. Mulla on unelma, että vielä jonain päivänä muutan vakituisesti takaisin kotipitäjään maalle. En ole ikinä halunnutkaan muuttaa sieltä pois siksi, että olisi niin pienet piirit. On vaan ollut pakko opintojen takia.

Ja mitä tarkoittaa eteenpäin pääsy elämässä? Onko vain se oikeaa etenemistä, että muuttaa jonnekin pääkaupunkiseudulle, ”isoihin piireihin”? Miksi sen pitäisi olla ainoa tavoittelemisen arvoinen eteneminen ja asia elämässä? En voi ymmärtää. Enkä ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat pienemmistä paikoista pois VAIN sen takia, että on muka niin pienet piirit. Työ ja opiskelujutut on tietty eri asia, niitä kun ei joka paikasta löydy.

Kuten arvata saattaa, niin mä en ainakaan vähättele yhtään omaa taustaani. Päinvastoin, kerron aina kysyttäessä mistä olen kotoisin, sen pitäjän, jossa on lapsuudenkotini. Mulla on sellainen fiilis, että usein nämä oman kotiseudun vähättelijät ovat sellaisista keskisuurista kaupungeista. Jos on oikeasti maalta, ei se yleensä ole niin suuri ”häpeä”. No, tää nyt on vaan mun tuntuma asiaan, ei faktaa.

No, loppujen lopuksi mä olenkin sellainen metsänpeikko, joka viihtyy omassa rauhassa luonnon keskellä...

Ps. Joo, se on totta, että kyllä matkailu avartaa ja maailmaa on hyvä nähdä, vaikka pienestä paikasta onkin. Se avaa silmät ja sivistää, mutta samalla myös näkee, mitä hyvää siitä kotipitäjästä löytyy.

Hyvä teksti sulla! Liikun työssäni paljon pk-seudulla, enkä todellakaan peittele lahtelaisuuttani. Vaikka välillä saankin kuulla, että "oot Lahesta.. eli ihan tottunu käymään ulkohuussissa ja riu'ulla"-läppää.

Mä aina mietin, että kyllä mä haluaisin vielä takaisin sinne muuttaa, vaikka siellä alle 10000 asukasta onkin. Sitten, kun siellä käy, niin kyllä tulee aina sellainen "ei helvetissä takaisin tänne asumaan" olo. Eli pikkukaupunki on mukava vaan pieninä annoksina. Mielellään vielä kesäisin. Osa kavereista on kyllä sinne jäänyt, ja ihan mukavasti niillä tuntuu menevän. Taitaa olla enemmänkin tottumuskysymys.

Kai sitä voi olla muitakin "hyväksyttäviä" syitä muuttaa pois kuin työ ja opiskelu? Mitä tulee "pieniin piireihin", niin kenties joku haluaa vaihtelua niihin? Esim. tapauksessa jossa voisi jäädä samaa alaa opiskelemaan kotikonnuille, mutta päättääkiin mennä muualle opiskelemaan. Sinällään vaikea ottaa kantaa kun en tälläisiä "kotiseudun vähättelijöitä" tunne, mutta jotenkin tuntuu että joidenkin mielestä on jotenkin väärin jos kaipaa jotain vaihtelua, tai kenties haluaa vaan nähdä ja kokea eri paikkoja. Kenties se koetaan jotenkin hyökkääväksi tms.

Joo, en mäkään siis mitenkään vääränä pidä sitä, että lähtee kotiseuduilta pois ihan vaan vaihtelun/kokemusten/tms vuoksi! Kukin tyylillään, eikä multa ole se pois, että kaikki eivät synnyinseuduillaan viihdy. Mulle vaan vanhempani ja lapsuudenkoti on niin tärkeitä ja rakas paikka, että haluan käydä siellä usein ja viihdyn siellä.

En mäkään siellä metsän ja peltojen keskellä AINA viitsi olla. Mutta sitten mä ajan sen 50km isompaan kaupunkiin. Eli sama juttu kuin niillä, jotka haluavat elää isossa paikassa ja vaan käydä kotikonnuilla, mutta päinvastoin. Ja kuten ekassa postissa sanoin, niin kyllä on todella tärkeää käydä maailmalla ja nähdä vähän muitaakin menoa kuin omaa kylää! Muuten on juuri sellainen nurkkakuntainen tollo, joka ei tajua maailmanmenosta mitään.

Eipä ole muakaan ikinä haitannu kommentit maalaisuudestani. Lähinnä naurattaa ja heitän itse vettä myllyyn jutuillani :D Jos joku on oikeasti niin stadilainen (tai mikä tahansa urbaani-ihminen), ettei tajua läppää ja että normaaleita järkeviä ihmisiä tulee maaltakin, niin antaa olla.

Helsinkiin haluisin joskus muuttaa..MUTTA millä helvetillä te helsinkiläiset pystytte elämään siellä, oletetaan että tienaa n.30 000 vuodessa. Koska jo vuokrat on suht kalliita, menee jo iso osa palkasta vuokraan. Mulla on oma kämppä täällä maalla ja makselen sitä pikkuhiljaa pois, ja lomailuunkin riittää rahaa, mutta jos asuisin helsingissä, niin luulen ettei yhtään Bangokin lentoa tarvitsisi ostaa ja lomalle lähteä.

Tuntuu,että jos haluaa asua Helsingissä niin täytyy tienata vähintään sen 50 000, että eläminen ei ole pelkkää vuokranmaksua ja makaroonin syöntiä..

Kertookas Helsinkiläiset vähän?

Helsinkiin haluisin joskus muuttaa..MUTTA millä helvetillä te helsinkiläiset pystytte elämään siellä, oletetaan että tienaa n.30 000 vuodessa. Koska jo vuokrat on suht kalliita, menee jo iso osa palkasta vuokraan. Mulla on oma kämppä täällä maalla ja makselen sitä pikkuhiljaa pois, ja lomailuunkin riittää rahaa, mutta jos asuisin helsingissä, niin luulen ettei yhtään Bangokin lentoa tarvitsisi ostaa ja lomalle lähteä.

Tuntuu,että jos haluaa asua Helsingissä niin täytyy tienata vähintään sen 50 000, että eläminen ei ole pelkkää vuokranmaksua ja makaroonin syöntiä..

Kertookas Helsinkiläiset vähän?
Miten sä asut siellä pikkukylässä kun Nuorgamista saa halvemmalla. Elämä on katsos muutakin kuin kotona istumista. En ole koskaan tajunnut ihmisiä, jotka muuttavat hevonvittuun koska siellä saa enemmän neliöitä. Sijoitus määrää, ei se onko 2 neliöö enemmän vai ei. Stadissa on kalliimpaa ihan syystä kun on enemmän ihmisiä. Mut sit taas kaikki pääkaupungin edut, ovat täällä heti. Enemmän ihmisiä meinaa enemmän palveluita, kauppoja, parempia aukioloaikoja jne. En esim osaa edes laskea montako punttisalia tässä on pari kilsan säteellä. Tai montako kahvilaa tässä on samalla alueella, tai monestako paikasta saa 24/7 ostettua ruokaa. Mä meen leffaan, niin kävelen 5min tennispalatsille. Pikkukylästä saa lähteä leffaan satoja kilometrejä, että saa edes stereoäänen.

Ymmärrän toki ne jotka tykkää elää maalaisesti, mutta että ehdointahdoin passataan miellyttävä asuinpaikka siksi, että kämpän hinnat on korkeempia. Itekin voisin pistää pari omakotitaloa tämän kaksion hinnalla Köyliöstä, mutta mitäs sitten? Istuisin himassa sormi perseessä kun ei internettiäkään saa.

Pääkaupunkiseudulla voi asua edullisemminkin jos vähän sivumpaan muuttaa. Ytimessä nyt neliöt on aina kalliita.

Niin ja mä olen tamperelainen, enkä jumalauta ikinä muuttais sinne enää.

Helsinki on aivan liian pieni paikka, mä oikeasti kuuluisin Tokioon.

Itsehän kärsin nulikkana tälläisestä ikävästä ilmiöstä:

Vanhemmat erosi ja äiti vei minut täältä pk seudulta synnyinpaikkakunnalle rovaniemen keskustaan. Siellä tämä "etelänmies" sai kuulla puhetyylistään ja tapeltua tuli aika paljon ja päihteidenkäyttö ym. astui kuvioon jo 10 vuotiaana.
No sitten kun tulin aina kesälomat isän luo kotokulmille niin sain kuulla olevani "poronpallinpurija" ja "jänkäjoonas" yms. No ainaki tytöt tykkäs jos jotain positiivista piti asiasta löytää.. se vain ku kylän pojat taasen monesti tahto käydä haastamaan (varmaan enimmäkseen just ton ekan jutun takia).
No kaiken summanna puhun vissiin aika erikoisella sekamurteella joka saa monet kysymään mistä olen kotoisin johon ruukaan vastata että mä en ole oikeen mistään kotosin :)

Sen vain sanon ettei tonne lappiin ole mitään hinkua ollut koskaan ja heti ku koulut sai käytyä niin huis vittuun ja lähties kusipäille(ja näitähän oli ihan ripakopallinen) tiedottaen et jos ja kun näkyy stadis nii älkää moikatko (eli tulko kerjäämään röökiä/luuria/kaljaa/autokyytiä/hiivua/yösijaa ym.) koska en mäkään aijo moikkaa. Vittu sellaisia sielun imijöitä ettei mitään rajaa.. akatki niinkuin noitia.
Terveisiä sinne perseeseen.. imaskaa mun kuulia sääli nibulit ja muut vitun bensanimppaajat.. kaikki te jotka ette viellä ole onnistunut joko hirttämään/överöimään tai tappamaan toisianne.. niille monille jotka olette sovittaneet syntinne.. kepeät mullat.. olkoon routa rakastajanne.

Pohdiskelen usein että mikähän perkele mutsillaki oli mielessä kun se vei meidät juuri isän rakentamasta isosta hienosta omakotitalosta hienosta lähiöstä johonki vitun pakolaisten ja juoppojen kansoittamaan gettoon, katkeraksi vetää totta puhuen.. sit kehtas viel roundaa himaan jotain vitun luuseri äijiä monta vuotta. No onneks löys sit lopulta ihan ok äijän.

Sanon suoraan, Suomi on juntti maa ja en pystyisi asumaan juuri missään muualla kuin kolmion (tre/lahti/pks) tai turku.. kaikenmaailman seinäjoet ja muut niin täys näitä coretex mc jore sone hole in one subbarit kontis ja rahtari lätsät otsalla ja sätkätopat takataskusta paistelee tyyppei huutelemassa jotain fiksuu kuten nostakaa niit housuja tai laskekaa persettä. Näitä on niin paljon ja ei kestä pää. Ei riitä raharikkaus muuttaa vittuun Suomesta johonki lämpimään niin joutuu kyl pysytteleen näissä hieman vähemmän amishomostelu kaupungeissa. Ei pahalla jos tunnistit itsesi.. ei siinä ole mitään väärää jos autoon on ahdettu 6tonnilla poppivehkeitä.. saapahan nistit vähän räpellettävää ku ruuvaavat niitä irti :D

Helsinkiä en hylkää, jos lähdenkin johonki maailmalle asumaan niin sanotaanko että;
Nähny noi huudit, eli been there done that.
Ollu vuosii veke, ja nyt huudan: "Bitch I'm back!"
Ota se kova se enkä päästä ikin täst kaupungist irti. -MG

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom