Pitäisikö jättää hiilarit pois palautumisjuomasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cold_
  • Aloitettu Aloitettu
Luin massaa! ja voimaa! -kirjasta, että "väärin ajoitettu hiilihydraattipaukku, voi katkaista lisääntyneen kasvuhormonin erityksen! Joten sillä ei ole kiirettä heti ensimmäisen minuutin jälkeen treenistä."

Sen tiedän, että ennen nukkumaanmenoa en ota hiilareita, mutta pitäisikö ne jättää pois nyt palautumisjuomastakin? Ja juoda pelkkä nopeasti imeytyvä proteiini treenin jälkeen, ja hiilareita sitten vähän myöhemmin? Milloin, jos kerta myöhemmin, puolen tunnin päästä?
Kommentteja perusteluineen!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite otan ekana protskujuoman 50-70g heraa + vitamax ja puol tuntia sen jälkeen malton 70-100g + kreatiini n.7g. Noita tieteilyjä en pidä kovinkaan kovassa arvossa mutta mukavampi juoda kaksi ohutta juomaa kuin litra kiisseliä. Jo siitä voi päätellä imeytymisestä jotakin.. Ja periaatteessa bodarille on enemmän tärkeää heti treenin jälkeen saada protskua lihaksiin kuin glukoosia, ja heralla on samanlainen aminohappoja lihaksiin pumppaava vaikutus kuin maltolla eli ei ole ongelma ettei mukana ole hiilaria.

Mutta kuten oon aikasemmin sanonut niin ei noilla kikoilla yhtään enemmän massaa kasvateta kuin tavallisella palautusjuomalla.

Niitä hiilareita ei joka tapauksessa kannata korvata kiinteällä ruualla vaan jos haluaa niin ottaa noi juomat kahdessa osassa ja sit tunnin parin päästä kunnollista ruokaa.

Originally posted by Sakkeus

Niitä hiilareita ei joka tapauksessa kannata korvata kiinteällä ruualla vaan jos haluaa niin ottaa noi juomat kahdessa osassa ja sit tunnin parin päästä kunnollista ruokaa.
Eli meinaat, että parempi ottaa esim. puolen tunnin päästä malto kuin vaikka banaani?

Ja periaatteessa bodarille on enemmän tärkeää heti treenin jälkeen saada protskua lihaksiin kuin glukoosia, ja heralla on samanlainen aminohappoja lihaksiin pumppaava vaikutus kuin maltolla eli ei ole ongelma ettei mukana ole hiilaria.

Oon käsittänyt, että treenin jälkeisestä katabolisesta tilasta päästään eroon insuliinilla, jota elimistö saadaan erittämään hiilareiden avulla. Kun taas hiilareita ja proteiinia vedetään samaan aikaan, saadaan vielä enemmän insuliinia erittymään. Proteiinisynteesin nousuun taas tarvitaan tiettyjä aminohappoja. Eli mun mielestä kaikkein viisainta olis ottaa se "normaali" palautusjuoma, missä on proteiinit ja hiilarit kaikki samassa satsissa. Jos meinaa mennä kiisseliksi niin lisää vettä kehiin.

Samaa mieltä. Se on fakta että mahdollisimman nopean palautumisen aikaansaamiseksi tulisi nauttia hiilareita heti treenin jälkeen. Perusteluina on lihaksen kasvanut verenkierto jolloin tyhjentyneet energiavarastot täyttyvät tehokkaimmin. Jossain tutkimuksessa oli aikoja siitä miten hiilareiden nauttiminen treenin jälkeen lyhentää palautumista. Sit kun palautuminen on saatu käyntiin on hyvä antaa lihassoluille sitä rakennusainetta eli proteiinia.

Originally posted by jambo
Perusteluina on lihaksen kasvanut verenkierto jolloin tyhjentyneet energiavarastot täyttyvät tehokkaimmin.

Tämä kasvanut verenkierto johtuu käsittääkseni juuri insuliinista, jota saadaan hiilareiden avulla erittymään. Ilman insuliinia ei ravintoaineita pystytä kuljettamaan lihassoluille, joten se on siinä mielessä välttämätön. Eli ei ole mitään järkeä jättää hiilareita pois palautusjuomasta.

Originally posted by trebla
Oon käsittänyt, että treenin jälkeisestä katabolisesta tilasta päästään eroon insuliinilla, jota elimistö saadaan erittämään hiilareiden avulla. Kun taas hiilareita ja proteiinia vedetään samaan aikaan, saadaan vielä enemmän insuliinia erittymään. Proteiinisynteesin nousuun taas tarvitaan tiettyjä aminohappoja. Eli mun mielestä kaikkein viisainta olis ottaa se "normaali" palautusjuoma, missä on proteiinit ja hiilarit kaikki samassa satsissa. Jos meinaa mennä kiisseliksi niin lisää vettä kehiin.

Treenin jälkeen kataboliaa aiheuttaa rasvojen ja proteiinien purku ja nestevaje. Runsaasti hiilareita sisältävä palautusjuoma estää nesteen imeytymistä, ja se proteiini jää seisomaan mahaan suoleen; ja näin on ihan sama myös onko se tavallista heraa vai hydrolysoitua superheraa. Runsashiilarisen juoman sanotaan jopa imevän nestettä suoleen. Glukoosiylimäärä veressä treenin jälkeen myös laskee kasvuhormonitasoja mitkä on koholla treenin jälkeen ja hidastavat aminohappojen imeytymistä. Kyllä ne aminohapot siinä lihaksen tilassa pääsevät imeytymään aivan varmasti ilman hiilariakin.

20-30min päästä ton ekan juoman jälkeen juotava hiilari(+kreatiini)juoma nostaa sitten reilusti insuliinitasoa ja palauttaa glykogeenivarastot.

Mutta kuten oon sanottu, en usko että on käytännön merkitystä pidemmälläkään tähtäimellä miten juomansa nauttii. Mutta itse olen täysin vakuuttunut että tämä on paras vaihtoehto.

Originally posted by Away
Eli meinaat, että parempi ottaa esim. puolen tunnin päästä malto kuin vaikka banaani?

Joo, ja jos tuntuu siltä että eka juoma oli tarpeeks ohut niin ei tartte laskee kellosta 30:ntä täyttä minuuttia vaan sen toisen juoman voi ottaa 20-30min päästä ihan tilanteen ja fiiliksen mukaan.

Treenin jälkeen kataboliaa aiheuttaa rasvojen ja proteiinien purku ja nestevaje. Runsaasti hiilareita sisältävä palautusjuoma estää nesteen imeytymistä, ja se proteiini jää seisomaan mahaan suoleen; ja näin on ihan sama myös onko se tavallista heraa vai hydrolysoitua superheraa. Runsashiilarisen juoman sanotaan jopa imevän nestettä suoleen. Glukoosiylimäärä veressä treenin jälkeen myös laskee kasvuhormonitasoja mitkä on koholla treenin jälkeen ja hidastavat aminohappojen imeytymistä. Kyllä ne aminohapot siinä lihaksen tilassa pääsevät imeytymään aivan varmasti ilman hiilariakin.

20-30min päästä ton ekan juoman jälkeen juotava hiilari(+kreatiini)juoma nostaa sitten reilusti insuliinitasoa ja palauttaa glykogeenivarastot.

Mutta kuten oon sanottu, en usko että on käytännön merkitystä pidemmälläkään tähtäimellä miten juomansa nauttii. Mutta itse olen täysin vakuuttunut että tämä on paras vaihtoehto.

Tuo kasvuhormonitasojen lasku on todella minimaalista, sillä ne tasot ei treenin aikana niin hirveästi nouse jos vertaa esim. yön aikana tapahtuvaan tasojen nousuun. Ja vaikka ei ottaisikaan niitä hiilareita heti niin GH-tasot laskee normaaliin nopeasti joka tapauksessa.

Mielestäni treenin jälkeen on tärkeämpää pysäyttää lihasten purkaminen ja vasta sen jälkeen nostaa proteiinisynteesiä ylöspäin. Eli jos ottaa hiilarit ja protskut samassa niin lihasten glykokeenivarastot täyttyy ja lihaksia ei tarvitse enään purkaa energiaksi. Hiilareita ehkä hieman hitaammin imeytyvät proteiinit pistävät sitten proteiinisynteesiin taas käyntiin ja lihasta alkaa kasvamaan.

Homma alkaa tosiaan mennä niin hienosäätämiseksi, että suurempi kasvu tapahtuu varmaan kun on stressaamatta koko asiasta. Pointti lienee kuitenkin se, että nopeasti treenin jälkeen tarvitaan sekä proteiineja että hiilihydraatteja.

Originally posted by Anssi
Ilmeisesti olet vetänyt nuo "faktat" Evon esitteestä? Ovat lähinnä potaskaa :D

Kasvuhormonijuttua en pidäkään itse oikeastaan missään arvossa mutta mikä tuossa muuten on potaskaa? Minusta ihan hyvin perusteltuja juttuja joita on sivuttu opinnoissanikin. Itse asiassa join jo ennen Timo Immosen Immediate Action tutkimuksia tai koko tuotteen julkaisemista kaksivaiheista juomaa edellä mainittujen seikkojen takia mitä en pitänyt ylimielettöminä totuuksina vaan aivan loogisen päättelyn tuloksena. Silloin vain koostumus oli suurinpiirtein seuraavanlainen:

1. hiilaria 10g protskua 30g
2. hiilaria 70g protskua 20g

Kun se nykyään on:

1. hiilaria 3g (se mitä hera mukanaan tuo) protskua 50-60g
2. hiilaria 70-90g.

Originally posted by trebla
Homma alkaa tosiaan mennä niin hienosäätämiseksi, että suurempi kasvu tapahtuu varmaan kun on stressaamatta koko asiasta. Pointti lienee kuitenkin se, että nopeasti treenin jälkeen tarvitaan sekä proteiineja että hiilihydraatteja.

Näinhän se on, olen aikasemmin sanonutkin että itse juon kaks juomaa pääasiassa vain sen takia että kivempi juoda kaksi ohutta nopeasti imeytyvää juomaa jotka ei pysähdy mahaan ja suoleen yli puoleksi tunniksi, kuin yksi kiisseli, tai 1-2 litran ohutta juomaa ykkösellä. Samoin kun sen ettei tällä säätämisellä varmasti yhtään enemmän lihasta kasvata, missä mun mielipide eroaa jyrkästi esim Evon mielipiteestä. Enkä myöskään käytä kalliita hydrolysaatteja vaan perusheraturboo :).

Taa ehka vahan menee offtopicin puolelle,mutta kysympa silti:
Onko silla mitaan valia missa muodossa ne palautushiilarit nauttii kunhan ne vaan on nestetta? Eli siis kayko esim joku sokerilimu,ajaako saman asian? :confused:

Originally posted by CALISTOGA
Taa ehka vahan menee offtopicin puolelle,mutta kysympa silti:
Onko silla mitaan valia missa muodossa ne palautushiilarit nauttii kunhan ne vaan on nestetta? Eli siis kayko esim joku sokerilimu,ajaako saman asian? :confused:

Searchi ehkä löytäisi aika paljonkin tästä aiheesta. Eipä todellakaan käy sokerilimu. Hiilareitten pitää olla maltoa, tai osa maltoa ja osa glukoosia, maun vuoksi. Limpparien hiilihapot mm. hidastaa imeytymistä.

Nojoo, ehka taa oli vahan tallainen viikinki84-kysymys :D

Pitipa vaan varmistaa,kun en ole mikaan lisaaine-expertti...

Nautin nimittain palautusjuomani seuraavanlaisessa muodossa:

-n.40g designer whey protskua veteen
-endurox palautusjuoma veteen (sisaltaa n.50g hiilareita ja 17g protskua)

Nama kaks siis erikseen. Arvelin vaan ettei nuo hiilarit valttamatta riita,ja sitten jarkeilin maalaesjarjella etta eikos ne sokerit oo hyvin nopeesti imeytyvia hiilareita... tama johti siihen idioottimaiseen tekoon etta menin juomaan naiden lisaks treenin jalkeen limutolkin. How stupid of me!
Pitais vaan jostain saada sita maltoa, taalla jenkeissa se tuntuu olevan kiven alla. Oon kayny kaikki helvetin lisaravinnekaupat lapi eika sita tunnu loytyvan. Oh well, pitaa varmaan tilata netista..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom