Pissaa suihkussa, pelasta maailma!

Niin kun eihän Suomesta lopu vesi koskaan :rolleyes: (edit: Rankkuri oli nopsampi :) )

Ihan hyvä idea imho. En ymmärrä, miksi jotkut repii tästä semmoisen seinille kusemisjutun. Ikään kuin ei voisi siististi pissata paikallaan seisoen niin, että sitä pissaa ei ole joka paikassa.

Joku sanoi, että suihkussa pissaaminen on kuvottavaa. Istuuko tämä joku (oletan, että on mies) pöntölle niin kuin tytöt, kun itse käy vessassa? Koska mun mielestä aidosti kuvottavaa on se, kun vessanpöntön rinkula on täynnä kuivunutta pissaa. Yök. Se näkyy ja haisee eikä sitä ole kiva siivota.
Eiku mä olin kyl ihan tosissani, Suomesta ei lopu vesi. Suomella on isot pohjavesivarat ja sen lisäksi myös pintavesivaroja riittää ihan helvetisti. Eikä se vesi missään muuallakaan lopu. Siellä vaan ei oo juomakelpoista vettä. Ei se vesi maapallolta mihinkään katoa vaan jatkaa ikuisesti kiertokulkuaan.

Juomavesipulasta kärsivään maailmanosaan tuo saattaa olla ihan hyväkin idea.

Originally posted by Neuvostoliitto
Niin, mutta on übertrendikästä säästää luontoa ja olla niin vitun eko.
Niin totta :D Tulee puhdas omatunto...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toki vesilaskua kannattaa tarkkailla, mutta ekosäästäminen aivan huuhaata.

Se säästää rahaa ja energiaa joten kannattaa vettä säästää.
1) veden puhdistus/kuutio vettä ei ole kovinkaan kallista.

2) veden kulutuksen pitäisi laskea aika radikaalisti, että siitä saataisiin jotain taloudellista hyötyä.

3) mitä tehdään rakennetuille talousvettä valmistaville laitoksille, jotka on mitoitettu huomattavasti suuremmalle kapasiteetille?

4) tiedätkö mitä tapahtuu vesijohtoverkoston latvaosilla, kun veden kulutus pienenee? no, vesi jää seisomaan verkostoon ja menee pilalle, joten vesijohtoverkoston latvaosissa asuvat ihmiset nauttivat kroonisesta paskataudista.

5) tiedätkö, kuinka vesilaitokset ehkäisevät kohdan 4 toteutumista ylimitoitetuilla alueilla? no huuhtelemalla verkostoa eli kun porukkaa lopettaa käyttämästä vettä, vesilaitos huuhtelee omaan laskuun vastaavalla vesimäärällä verkostoa. Huuhteluvedestä vesilaitos ei voi laskuttaa, joten veden hinta per kuutio nousisi vastaavasti.

Toi sun johtopäätökses oli taas luokkaa rahaa --> taikaseinästä, sähköä --> pistorasiasta eli puhutaan asioista joista ei mitään tiedetä.

1) veden puhdistus/kuutio vettä ei ole kovinkaan kallista.

2) veden kulutuksen pitäisi laskea aika radikaalisti, että siitä saataisiin jotain taloudellista hyötyä.

3) mitä tehdään rakennetuille talousvettä valmistaville laitoksille, jotka on mitoitettu huomattavasti suuremmalle kapasiteetille?

4) tiedätkö mitä tapahtuu vesijohtoverkoston latvaosilla, kun veden kulutus pienenee? no, vesi jää seisomaan verkostoon ja menee pilalle, joten vesijohtoverkoston latvaosissa asuvat ihmiset nauttivat kroonisesta paskataudista.

5) tiedätkö, kuinka vesilaitokset ehkäisevät kohdan 4 toteutumista ylimitoitetuilla alueilla? no huuhtelemalla verkostoa eli kun porukkaa lopettaa käyttämästä vettä, vesilaitos huuhtelee omaan laskuun vastaavalla vesimäärällä verkostoa. Huuhteluvedestä vesilaitos ei voi laskuttaa, joten veden hinta per kuutio nousisi vastaavasti.

Toi sun johtopäätökses oli taas luokkaa rahaa --> taikaseinästä, sähköä --> pistorasiasta eli puhutaan asioista joista ei mitään tiedetä.

Jossain vaiheessa varmaankin vesilaitoksetkin herää siihen, että kapasiteettia täytyy pystyä säätämään. Esimerkiksi jos joku teollisuuslaitos lopettaa mikä on kuluttanut vettä aivan helvetisti. Tietääkseni kiinteistölle ei ole edes vaikeaa puolittaa vedenkulutus jos asiaan ei ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota.

Aika reilua tuo, että vesilaitoksen tulos riippuu melko suoraan kapasiteetista eikä kulutuksesta. Tehdäänkö tuollaisia huuhteluita miten paljon?

Toki voidaan lisätä loppuun, että jos on oma kaivo niin sitä kannattaa käyttää.

Jossain vaiheessa varmaankin vesilaitoksetkin herää siihen, että kapasiteettia täytyy pystyä säätämään. Esimerkiksi jos joku teollisuuslaitos lopettaa mikä on kuluttanut vettä aivan helvetisti. Tietääkseni kiinteistölle ei ole edes vaikeaa puolittaa vedenkulutus jos asiaan ei ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota.

Aika reilua tuo, että vesilaitoksen tulos riippuu melko suoraan kapasiteetista eikä kulutuksesta. Tehdäänkö tuollaisia huuhteluita miten paljon?

Toki voidaan lisätä loppuun, että jos on oma kaivo niin sitä kannattaa käyttää.
Kyllähän kapasiteettia pystytäänkin säätämään, mutta mitä järkeä on ylläpitää aivan liian suurta laitosta? Sekö säästää energiaa ja kustannuksia?

Ei vaan laitos saa rahansa kulutuksesta, mutta täytyyhän sen kattaa omat kulunsa. Tottakai vesikuution hinta nousee, jos vettä joudutaan juoksuttamaan ns. turhaan. Eihän mikään laitos hyvällä tahdolla pyöri. Jos kulutus tippuisi radikaalisti, olisivat kaikki putkilinjat vahvasti ylimitoitettuja ja sille asialle pitäisi tehdä jotain. Ei se vesijohtojen saneeraaminenkaan ihan ilmaista ole...

Ja sanoisin, että Suomessa ei oo kyllä kenelläkään varaa inistä veden hintavuudesta. Vesihuoltolaissa on määritetty, että vesilaitos ei saa tehdä voittoa kuin "kohtuullisesti" johtuen sen monopoliasemasta. Että kyllä ne asiat vois heikomminkin olla...

Kyllä mä sanoisin, että halvemmaksi tulee, kun kuluttaa entisen lailla, koska suomessa ei ole tarvetta säästämiseen.

Joskus joku vesijamppa vaahtosi telkkarissa, että suomessa on varoiltetu ihmisiä veden tuhlaamisesta ihan liikoja ja että lämmittämätöntä vettä pitäisi käyttää paljon enemmän. Rohkaisi esimerkiksi pihojen sadettamiseen yms.

Perusteli kantaansa juurikin sillä, että vesi seisoo liian kauan ja verkostoa joudutaan huuhtelemaan.

Kusen silti välillä suihkussa.

Joskus joku vesijamppa vaahtosi telkkarissa, että suomessa on varoiltetu ihmisiä veden tuhlaamisesta ihan liikoja ja että lämmittämätöntä vettä pitäisi käyttää paljon enemmän. Rohkaisi esimerkiksi pihojen sadettamiseen yms.

Perusteli kantaansa juurikin sillä, että vesi seisoo liian kauan ja verkostoa joudutaan huuhtelemaan.

Kusen silti välillä suihkussa.
Jamppa oli aivan oikeassa.

Ja niin kusen minäkin.

Kyllähän kapasiteettia pystytäänkin säätämään, mutta mitä järkeä on ylläpitää aivan liian suurta laitosta? Sekö säästää energiaa ja kustannuksia?

Ei vaan laitos saa rahansa kulutuksesta, mutta täytyyhän sen kattaa omat kulunsa. Tottakai vesikuution hinta nousee, jos vettä joudutaan juoksuttamaan ns. turhaan. Eihän mikään laitos hyvällä tahdolla pyöri. Jos kulutus tippuisi radikaalisti, olisivat kaikki putkilinjat vahvasti ylimitoitettuja ja sille asialle pitäisi tehdä jotain. Ei se vesijohtojen saneeraaminenkaan ihan ilmaista ole...

Ja sanoisin, että Suomessa ei oo kyllä kenelläkään varaa inistä veden hintavuudesta. Vesihuoltolaissa on määritetty, että vesilaitos ei saa tehdä voittoa kuin "kohtuullisesti" johtuen sen monopoliasemasta. Että kyllä ne asiat vois heikomminkin olla...

Kyllä mä sanoisin, että halvemmaksi tulee, kun kuluttaa entisen lailla, koska suomessa ei ole tarvetta säästämiseen.

Muuten jos kerran tiedät niin miten sitä vettä edes juoksutetaan. Ei kai samalla tavalla kuin Nokialla, että puhtaalta puolelta viemäriin ja vaan ventiili välissä. Jos pitäisi satoja kuutiota juoksuttaa niin ei se ihan pienestä reiästä mene läpi.

Vedestä pitäisi laskuttaa samalla tavalla kuin sähköstä. Olisi "siirtomaksu" ja kulutusmaksu erikseen.

Ainoa vaihtoehto mitä itselle tulee nopeasti mieleen tuosta ylikapasiteetista olisi se, että jos olisi tuplattuja runtovesilinjoja niin pistetään toinen kiinni niin vesi vaihtuu useammin jos on vajaakäyttöä.

Kastelen kyllä pihaa sade- ja kaivovedellä.

Muuten jos kerran tiedät niin miten sitä vettä edes juoksutetaan. Ei kai samalla tavalla kuin Nokialla, että puhtaalta puolelta viemäriin ja vaan ventiili välissä. Jos pitäisi satoja kuutiota juoksuttaa niin ei se ihan pienestä reiästä mene läpi.

Vedestä pitäisi laskuttaa samalla tavalla kuin sähköstä. Olisi "siirtomaksu" ja kulutusmaksu erikseen.

Ainoa vaihtoehto mitä itselle tulee nopeasti mieleen tuosta ylikapasiteetista olisi se, että jos olisi tuplattuja runtovesilinjoja niin pistetään toinen kiinni niin vesi vaihtuu useammin jos on vajaakäyttöä.
No vettä juoksutetaan niin, että verkostoon pumpataan vettä niin paljon, että latvaosillakin vesi vaihtuu. Latvaosilla on ns. huuhteluhaara, josta avataan venttiili ja johdetaan vedet yleensä sadevesilinjaan.

Verkoston huuhtelulla ei ole mitään tekemistä Nokian skenaarion kanssa.

Se vaan ku eihän ykskään vesilaitos rakenna kahta linjaa vierekkäin. Tuommosen köykäsen 400 millisen PVC-putken hinta asennuksineen on sellanen 500 €/m ja jos sä sellasta meinaat vetää esim. 10kilometriä maastoon (joka ei suomenkaan mittakaavassa riitä mihinkään) niin siitä voi jokainen laskea, kuinka paljon se tekee + keskusta-alueella asfalttien repiminen auki ja paikkaaminen...etc etc Ja nykyiset verkostothan on pääosin rakennettu joskus 1960-1970-luvulla.

Voi jeesus, joku yksi vessanvetäisyjuttuko nyt olisi niin merkittävä :hyvä:
Nimenomaan ei ole merkittävä, tuo juttu siis. Mä vaan korjasin muutamia virheellisiä asioita. Vesihuolto sinänsä on kyllä erittäin merkittävä juttu.

Olis tainnut jäädä suihkut väliin junnuna lätkässä..Tulee ihan mieleen intissä lohtajan leirin viikkosauna, jossa tais olla joku 100 äijää vartin sisään, viemäri tukkoon ja pesutiloissa polveen asti ruskeeta pesuvettä ja kaikkea paskaa mitä nyt viikon metsäleirillä tarttuu:urjo:

Minä olen jo vuosia peseytynyt virtsaamisen yhteydessä itseni vessanpöntön vesikusiseoksessa. Rahaa ja vettä on säästynyt kuutiokilometreittäin. Sairastelut ovat jääneet kokonaan pois, sillä virtsahan on tunnetusti antibakteerista.

Nyt tosin olen rahapulassa joutunut myymään virtsaani puolen litran pakkauksissa desinfiointiaineeksi mm. kauppojen ja työpaikkojen auloihin.

Oon mä sellastakin kuullut, että kun vesilaitos nostaa jatkuvasti hintaa, niin ihmiset (talonyhtiöt) vähentää kulutusta.
->paineet laskee verkostossa ->pitää rakentaa enemmän pumppuasemia ->kustannukset/hinnat nousee.
Eli aivan älytöntä säästää meillä vettä, kun siitä ei koskaan tule olemaan pulaa.

Oon mä sellastakin kuullut, että kun vesilaitos nostaa jatkuvasti hintaa, niin ihmiset (talonyhtiöt) vähentää kulutusta.
->paineet laskee verkostossa ->pitää rakentaa enemmän pumppuasemia ->kustannukset/hinnat nousee.
Eli aivan älytöntä säästää meillä vettä, kun siitä ei koskaan tule olemaan pulaa.

Miksi paine ylipäätään laskee verkossa jos vettä ei käytetä niinpaljon kuin ennen?

Jos vesitornissa on viivaan asti vettä. Taloyhtiö puolittaa kulutuksensa, mutta vesitornissa vesi on edelleen viivassa, ja koska vettä on kulunut vähemmän kuin oletettu jopa viivan yllä joka vain kasvattaa painetta. Näin vain maalaisjärjellä ajateltuna.

Kusen suihkuun jos kusihätä saattuu olemaan, yleensä kuseskelen kuitenkin ulkona nurkkiin.. Lannoitetta ja tulee rinkula päänpäälle kun luulee pelastavansa maailman.

No perskutarallaa, ei tosiaan kuullostakaan kovin loogiselta...
edit. En muista mistä asia tarttunut takaraivoon ..onkohan juttu liittynyt sitten jäteveden käsittelyyn??

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom