Piristeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sYnte
  • Aloitettu Aloitettu
Olette varmasti käyttäneet jonkinlaisia piristeitä salilla, kuten tauriinia, kofeiinia tms. Itseäni on vaivannut väsymys salilla viimeaikoina, ja tätä esiintynyt ennenkin. Häiritsee melko paljon kun valmistaudut sarjoihin haukotellen vedet silmissä..

Olisi mukava tietää onko näistä mitään apua/haittoja, että kannattaako itse hankkia kyseisiä aineita.. :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei noista nyt tietääkseni ainakaan haittaa ole. Itse olen huomannut kaffeen tai tabun helpottavan tuota haukotteluongelmaa.

mulla oli sama ongelma,hain purkin kofu tabuja ja noin 30min ennen treeniä 2-3 nappulaa naamariin,niin alkaa treeni potkia kummasti eri lailla.

Huonona puolena ainakin se, että kun noihin tottuu, et varmasti pysty enää vetämään treenejä ilman. Mutta perus kofi tabseilla pärjää pitkälle, apteekista 100kpl x 100mg about 3.5e

Millais muuten ihan pelkkä kaffin juominen? Mulla on ainaski semmonen tunne, etten piristy kuin siittä ekasta mukillisesta kahvia samana vuorokatena. Loput kupit sen jälkeen ei tunnu enään piristävän yhtään.
Ei ole kokemusta noista kofeiini tableteista, tarttee kokeilla kun ei tunnu olevan mitään hirmu kalliita. Tosin ilmeisesti normi kahvi kupista saa jo useamman kofutabun verran kofeiinia, muistaakseni näin luki tällä palstalla joskus?
niin ja yksi halpa ja toimiva konsti piristyä ennen salia, on kylmällä vedellä naaman peseminen, toimii.

Reilun puolen tunnin päikkärit on sopiva piriste itselleni. Tuppaa menemään pakki helposti sekaisin kahvista tai energiajuomista eikä ne niin ihmeellisesti edes piristä. Vois harkita noita kofutabletteja+tauriinia ja koittaa niiden yhteisvaikutusta.

Joskus kokeilin maltoa ruokalusikallisen veteen sekoitettuna n. 15min ennen treeniä. Kyllä se taisi toimia, jos vain muistaisi tuon aina ennen kun menee salille..

rahvas sanoi:
Millais muuten ihan pelkkä kaffin juominen? Mulla on ainaski semmonen tunne, etten piristy kuin siittä ekasta mukillisesta kahvia samana vuorokatena. Loput kupit sen jälkeen ei tunnu enään piristävän yhtään.
Ei ole kokemusta noista kofeiini tableteista, tarttee kokeilla kun ei tunnu olevan mitään hirmu kalliita. Tosin ilmeisesti normi kahvi kupista saa jo useamman kofutabun verran kofeiinia, muistaakseni näin luki tällä palstalla joskus?
niin ja yksi halpa ja toimiva konsti piristyä ennen salia, on kylmällä vedellä naaman peseminen, toimii.

Kyllä yhessä kofutabussa on moninkertanen määrä kofua normi kaffekuppiin verrattuna. Tarkkaa määrää en muista koska en oo yli vuoteen tabuja käyttäny mutta eiköhän se vielä kohta selviä...

Kofeiini + tauriini + c-vitamiini + glutamiini on mun perussetti vähän ennen treeniä. Tulee tosi hyvä fiilis ja jaksaa vääntää hyvin. Ainoa huono juttu mikä tulee mieleen on se, ettei kannata ottaa tuota settiä jos käy myöhään illalla salilla. Iteltä menee yöunet. Yleensä kun on se 6 tuntia noiden ottamisen jälkeen hereillä niin hyvin nukkuu.

On sitä pystynyt käymään ilmankin noita piristeitä välillä kun pitää taukoa ettei elimistö pääse tottumaan kofeiiniin.

loops sanoi:
Kyllä yhessä kofutabussa on moninkertanen määrä kofua normi kaffekuppiin verrattuna. Tarkkaa määrää en muista koska en oo yli vuoteen tabuja käyttäny mutta eiköhän se vielä kohta selviä...

Ei ole. Yhdessä kofutabussa (100mg) on suurin piirtein sama määrä kofeiinia kuin kahvikupissa:

-----
Paljonko kahvissa on kofeiinia?
Kupillisessa suodatinkahvia (1,25 dl) 90 - 110 mg
Kupillisessa pannukahvia (1,25 dl) 70 - 90 mg
Kupillisessa espressoa (0,3 dl) 80 - 90 mg
Kupillisessa cappuccinoa (0,3 dl espressoa) 80 - 90 mg
Lasillisessa lattea (0,3 dl espressoa) 80 - 90 mg
Kupillisessa pikakahvia (1,25 dl) 30 - 90 mg
-----

Lähde: http://www.kahvi.net/kysymyksia_kahvista/

Yleensä enintään juon mukillisen vihreää teetä ennen reeniä. Jos kauhia väsy, niin noin 2-3dl kahvia (vastustan kuppimääristä puhumista, liian epätarkkaa).

Paras on minimoida piristeiden käyttö, eikä ottaa siitä "PAKKO ottaa ennen JOKA reeniä! Ilman EI VOI olla!!" -asennetta. Fiksuinta olisi ennakoida väsymys/pirteys asiat siten, että todella pyrkii nukkumaan riittävästi yöllä, jolloin piristeiden ja päikkäreidenkin tarpeen pitäisi olla aika pieni.

Ja kun sanon "minimoida", en tarkoita välttämättä, että pitäisi lopettaa kokonaan. Piristeisiin vain kasvaa toleranssi nopeasti ja haittaavat yöunia, joten niistä tulee kierre helposti. Kannattaa lukea tuoltakin doping/antidoping puolelta kaikki mahdollinen piristeistä, opettavaisia tarinoita. Esim. Tomi puhui aikoinaan kovastikin siitä, kuinka pitempi paussi kaikista piristeistä teki hyvää unen ja reenin laadulle. Pitäisi itsekin toteuttaa joskus moinen, viimeistään sitten, kun pääsen virassa olevan opettajan 2,5kk:n kesälomalle. :D

Muutama Treo tulee heitettyä huiviin ennen treenejä...

Cthulhu sanoi:
Muutama Treo tulee heitettyä huiviin ennen treenejä...

No mikäs järki tuossa on? Sehän on särkylääke, vaikka sisältääkin kofeiinia. Mutta luulis sen kofeiinin saavan vatsaystävällisemminkin.

Yhdessä Treossa on 50 mg kofeiinia, joten eipä siitä paljon iloa ole. Asetyylisalisyylihappoa on 500 mg, joten muutaman tabletin ottaminen takaa ainakin sen, että pidemmän päälle saattaa tulla mahaongelmia.

En kannata. Olen joskus testaillut ja huomannut, että kroppa vain tottuu noihin piristeisiin ja lopulta treenistä ei tule mitään ilman niitä. Jos väsyttää, kannattaa miettiä mistä se johtuu ja sitä kautta koettaa vaikuttaa siihen.

Maso sanoi:
En kannata. Olen joskus testaillut ja huomannut, että kroppa vain tottuu noihin piristeisiin ja lopulta treenistä ei tule mitään ilman niitä. Jos väsyttää, kannattaa miettiä mistä se johtuu ja sitä kautta koettaa vaikuttaa siihen.

Aika pitkälti samaa mieltä mutta silti on välillä päiviä, joina ei ehdi lepäämään ennen treeniä mutta silti on salille mentävä, silloinhan nuo on oiva apu, ettei mee koko jumppatuokio perseelleen.

pidemmän päälle ei ole järin kannattavia mitkään piristeet. ylikuntoon niillä ainakin pääsee. uni on paljon parempi jos siihen vain on mahdollisuus.

puoli purkkia raejuustoa ja purkki ananasmurskaa puoltatuntia ennen treeniä piristää kätevästi pidemmissä treeneissä.

Mulla ainakin loppui salilla haukottelu, kun aloin nukkumaan kunnolliset yöunet. Aiemmin ne olivat luokkaa 4-6h/yö ja aina haukotutti salilla, nykyään nukun 7,5-10h ja ei tartte salilla haukotella vaan voi keskittyä treenaamiseen :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom