Originally posted by MissFlightattendant
Kimmo, honey, en tietenkään voi väittää osaavani kaikesta kaikkea. Mutta tuo viesti nyt koskee muutakin treeniä, kuin raskasta punttia. Kyllä minulla on homma niin hyvin hanskassa, kuin mitä se tämän ikäisellä yleisurheilijalla voi olla. Eihän meillä toki puntti ole se määräävin ominaisuus harjoittelussa, vaan vain yksi osa siitä. Mutta sekin osa-alue pitää olla teknisesti hallussa, jotta treenistä saa kaiken tarvittavan ja tarkoituksen mukaisen rasituksen irti. Ja on myös hyvä ottaa huomioon, että liikkeet, joita vaikkapa hyppääjät ja pikajuoksijat tekevät, ovat yleensä aina jollakin tapaa yhteydessä itse varsinaiseen suoritukseen.
Kaikki suoritettavat liikkeet on tehtävä teknisesti mahdollisimman puhtaasti, jotta hyöty suorituksen tekniikkaan saataisiin irti.
Teemme mm. pikajuoksun erästä tekniikkaharjoitusta painot niskassa. Tarkoitus punttitreenissä vaikka pikajuoksijan ja kehonrakentajan välillä on täysin eri. :arvi:
edit: Valmentajan minulla on oltava hallussa esimerkiksi kaikki hyppääjän harjoittelun osa-alueet, koska jokainen osa-alue on hyppääjän päämäärään nähden yhtä tärkeä.