Pikkupojat salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hani
  • Aloitettu Aloitettu
Pakko purkaaa itseään tänne... Hermot menee muutaman 14.v kundin kanssa salilla. Eilen hermostuin niin, että päätin vaihtaa treenipäiviä. Kundit rahtaa käsipainot ja mutkatangon yhteen nurkaan, jossa he sitten vääntävät reilun tunnin pelkkää hauista!
Tämä ei ole huomio yhdestä kerrasta vaan joka ikinen kerta kun samaan aikaan ollaan treenaamassa.
Helvetti ei niitä painoja omita ja sitten kun kysyy voinkon tehdä välissä niin vastaukseksi saa hyvin ynseän "no me kyllä meinattiin vielä tehdä niillä niin ja niin monta sarjaa". Ilmeisesti on pojilla hakusessa termi "tehdä välissä". Vittu ku vituttaa :david:
Kyllä ne hyvät tavat täytyy sielä salilla olla, muuten kaikki kohta vainoaa niitä. Päätin seuraavalla kerralla, jos tätä vielä tapahtuu, lukea hieman lakia heille. Saan kylla vihat niskaani...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meiän salilla on jo vähän aikaa kuljeskellut eräs kloppi, joka heti eka päivänään (tai kun mie hänet näin eka kertaa) laittoi mutkatankoon n. 30 kg painoa ja rupesi Scottipenkillä vääntämään tätä painoa narukäsillään noin 15 cm liikelaajuudella. Tässä taannoin näin hänen kiskovan hauista alataljassa suunnilleen samalla liikelaajuudella ja joka toistossa cheataten. Heilui koko poitsu. Alkoi jo naurattamaan.

Sitten olen nähnyt hänen tekevän "hauiskääntöjä" n. 14 kilon käsipainoilla. Kiskaisee ensiksi hartioilla painot niin ylös kuin mahdollista ja sitten kääntää käsivarret nopeasti oikeaan loppuasentoon. Alaslaskusta ei voi puhua: hän humpsahuttaa painot alas, ja joka humpsauksella hän heilahtaa itsekin tehden jonkinlaisen kumarruksen. Kait se on pakko, kun ne painot ovat ihan liian raskaat. Saattaa poju muutakin salilla tehdä, mutta en ole ainakaan nähnyt.

Jaa, tosiaan, ojentajaa taljassa naruilla. Eipä paljon käsivarret koukistuneet toistojen välissä, hän vain nousi varpailleen ja kallistui pieneen takanojaan ennen kuin runttasi omalla (vähäisellä) ruuminpainollaan narut taas alas. Mahtaako seuraavana päivänä kertoa opinahjossa kavereilleen, kuinka "eilenkin meni kymmenen toistoa Scottipenkissä kolmellakympillä". :( :D

Kerran kysäisin parilta rinnallevetoa tekevältä pojalta, olisiko neuvo kelvannut. No, kelpasi, ja neuvoin tangon oikean liikeradan, joka pojilla aluksi oli mennyt liian kaukana vartalosta. Ottivat onkeensa ja saivatkin kohta isommat romut liikkeelle. Että sellaistakin on nähty.

Miten voi kiinnostaa mitä muut tekee salilla..?
Mun puolesta vetäkööt supersarjaa tangolla x10 käsille tai osatoistoja kyykystä10cm.
No jos pitää paikat varattuina tai häiritsee omaa treeniä niin ymmärrän mutten muuten.
Painojen jättäminen tankoon ei ole häiritsemistä, mikäli ne painot on siinä olleet, kenenkään jälkiä ei tarvitse siivota jollei ole duunissa.

Muistan kuinka ala-asteen opettajani varoitti, notta ette pojat saatana rupea painojen kanssa kolistelemaan! Leukoja, punnerruksia ym. (siis oma paino vastuksena) saatte tehdä vaikka maailman tappiin asti, oli ohjeet. Kuudennella luokalla kun jotkut ovat tosiaan jo isoja kolleja.

Voiko siitä tosiaan luut/lihakset paukahdella rikki, kun tuon ikäsenä alottaa?

Ei mua muuten kiinnosta mitä kukin tekee, mutta minäkin olen sielä treenaamassa ja siihen tarvitaan yleensä painojakin.
Kukaan jolla on vähänkään tervettä järkeä ei varaa tunniksi itselleen käsipainoja ja tankoja tai jos sali pyörii täynnä porukkaa.

Sen verran noista virheellisistä tekniikoista, että useimmat meistä on aluksi vääntänyt vähän niin ja näin. Mun puolesta saavat treenata niinkuin haluavat, mutta kauhistuttaa vaan edessä olevat vammat mitä virheellisesti suoritetuista liikkeistä saattaa olla seurauksena. En ole kenenkään äiti, joten en mene neuvomaan.

Kyllä minua kiinnostaa, jos joku tekee ihan päin peetä ja isoilla painoilla. Varsinkin, jos joudun odotteleen vuoroani samaan laitteeseen, jossa toinen tempoo polvet paukkuen tehottoman näköisiä sarjoja.

She Devil sen oikeastaan tuossa yläpuolella sanoikin.

Originally posted by She Devil
Mun puolesta saavat treenata niinkuin haluavat, mutta kauhistuttaa vaan edessä olevat vammat mitä virheellisesti suoritetuista liikkeistä saattaa olla seurauksena. En ole kenenkään äiti, joten en mene neuvomaan.

En ole minäkään kenenkään äiti, mutta silti on pakko mennä väliin, jos näkee jonkun tekevän ihan miten sattuu! Joku nassikka tai kuka nyt hyvänsä, vääntää yhden jalan kyykkyä tanko niskassa, ja polvet sojottaa miten sattuu, ja katse on suoraan alanpäin...Hetken näyttää siltä, että nyt se keikahtaa nurin tuon tangon kanssa..

Ehkä sitä nyt tuntee vastuuta valmentajana vähän jokaisesta treenaajasta.. Teini-ikäiset pojanklopit ovatkin sitten asia erikseen.. Vaikka olen kyllä valmentanut 14-16 vuotiaita murkkuja, ja pitänyt tekniikkatreenejä nuorille miehille useita useita kertoja. Mutta, jos en ennestään jotenkuten tunne sitä punttia vääntävää murkkuikäistä nuorta miestä, ja jos ei nyt ihan niin akuutti tilanne ole, että näyttää jo enemmän kuin vaaralliselta, niin en silloin viitsi mennä neuvomaan. Pitää sitä nyt hieman ajatella sitä nuoren miehen, vielä varmasti hiukan epävarmaa itsetuntoa..:)...Ajatelkaapa nyt, millaisen maineen siitä saisi, jos kaverit saisivat tietää/näkisivät, että nainen on neuvonut liikkeissä..;)..
Vaikkakin on pakko myöntää, että aika hyvin ne nuoret miehet niitä neuvojani kuuntelevat! ;)...Jos nimittäin haluaa jatkossakin saada valmennusapuani ja hyötyä tietotaidoistani, niin ei kannata ruveta hankalaksi..:)

Voiko siitä tosiaan luut/lihakset paukahdella rikki, kun tuon ikäsenä alottaa?

En osaa tuohon nyt sen kummemmin sanoa muutakuin oman kokemukseni.
Aloitin treenit 12-vuotiaana... jälkeenpäin kun ajatteleen niin aivan hirvittävää treenaamistahan se oli (mutta jostainhan se on aloitettava) tuloksena oli että olin kyllä hyvässä kunnossa ja poikkeuksellisen voimakas kokoisekseni, mutta seurausta siitä oli että pituuskasvuni kärsi..ja paljon. (jos lainkaan on niihin pituusennusteisiin uskomista niin jäin siitä rapiat 20cm)
14-vanhana loukkasin selkäni (muistaakseni maastavedossa) pahasti ja sitä oltiin sitten puoli vuotta aika rullalla...hypättiin fysioterapiassa ja vaikka missä, lopulta selkä kuitenkin parani ja luulen että se oli juuri treenaamisen ansiota. (kuhan vain vähän muutteli ohjelmaa kuntoutukseen sopivaksi)

Tuon kummempia vaivoja sitä nyt ei sitten ole tullut. Vaikka onhan sitä jo tuossakin.

Originally posted by She Devil
Ei mua muuten kiinnosta mitä kukin tekee, mutta minäkin olen sielä treenaamassa ja siihen tarvitaan yleensä painojakin.
Kukaan jolla on vähänkään tervettä järkeä ei varaa tunniksi itselleen käsipainoja ja tankoja tai jos sali pyörii täynnä porukkaa.

Joo tätä näkee liian usein. Pitäsköhän saleille palkata portsarit jotka kattoo kellosta että koska tulee 5 minuuttia hauista täyteen. Sitten vaan potku perseelle ja seuraavat kaverit vääntämään :D

Originally posted by massa
Pikkutytöt salilla. Tuolla http://www.bodybuilding.com/fun/muscle/muscleupdate.htm
on juttua 7-vuotiaasta tytöstä joka treenaa penkkipaidan kera kisoja varten.

No johan on ihme meininkiä. Mini Militia, oikein teetetty Single Denim paita...joka auttaa 0 kiloa :D
Tuo näytti myös hauskalta, että ensin kuvassa on 19kg painava pikkutyttö penkkaamassa +20kg ja seuraavassa kuvassa on 160-kiloinen Gene Rychlak nostamassa kautta aikojen suurimpia rautoja penkistä. Sitä seuraavassa kuvassa 185-kiloinen Mike Miller kyykkäämässä 476 kiloa. :worship:

Voi v...u. En muuta sano. Voiko joku olla noin torspo. Pakko tänne avautua, kun jippiille en kirjota vaikka maksettas. Eli nousi mullakin penkki 20 kg kuukaudessa, tekemällä penkkiä kerran viikossa, sillon kun alotin treenaamaan. Ja sen jälkeen on ollukki vähän hitaampaa toi kehitys. Mistäs toi muuten johtuu, että alittelijan esim. penkkitulos voi nousta lyhyessä ajassa parikymmentä kiloa? Hermotuksesta? Vai siitä että oppii ottamaan itestään paremmin kaikki irti? Mistä?

Originally posted by Powerhousu
Mistäs toi muuten johtuu, että alittelijan esim. penkkitulos voi nousta lyhyessä ajassa parikymmentä kiloa? Hermotuksesta? Vai siitä että oppii ottamaan itestään paremmin kaikki irti? Mistä?

Jos ihan aloittelijasta puhutaan, niin kiloja tulee siitä, että oppii yksinkertaisesti tekemään liikkeen. Eli periaatteessa hermotuksesta.

Originally posted by kvi
Ja mitä itse asiaan tulee, niin kyllähän noita on kaiken ikäisiä. Esimerkiksi itse olen pari kertaa nähnyt salilla erään kaverin joka tekee jokaisen liikkeen aivan liian isoilla painoilla. Liikeradat jäävät vajaiksi ja aina jos mahdollista niin koko kroppa heiluu kun yritetään heijata painoja ylös. Tosin enpä usko että kaveria paljon kiinnostaisi jos menisin neuvomaan. Ikää on varmaan jonkun verran yli 20.
Joo tuu vaa sanoo ihan suoraan kyll mie kuuntelen....:nolo:

Vähän :offtopic:

Kyse on melko usein pikkupojista, mutta kyllä muutkin voivat näin käyttäytyä: Häiritsee kauheasti, jos jotenkin huomaan jonkun porukan odottavan ilmiselvästi pääsyä paikalle, jossa treenaan, mutta tyypit eivät sano mitään !! Siis odottavat seisoskellen jossain kauempana ja kyttävät jatkuvasti kun puhisen painojen kanssa. Sitten lopettettuani syöksyvät paikalle. Miksi, oi MIKSI he eivät uskalla tulla kysymään voiko tehdä välissä tai montako sarjaa minulla on vielä jäljellä? Olen kai tosi pelottava :eek: Ja olisihan siellä salilla varmaan muitakin paikkoja treenata odotellessa, sali kun on iso eikä useinkaan kovin täynnä.

Lisää naisnäkökulmaa.. Kirjoitin oikeastaan samasta asiasta jo pitkät listat tonne "punttisaliharrastuksen aloitusikä"-threadiin. Kyllä se sen verran kiinnostaa tuo 13-v poitsujen 'treenaus' kun siitä on tosissaan alkanut kärsimään itse.. Siis juuri tämä salin nurkkaan läjään kasautuminen, laitteiden varailu.. RASSAAVAA! Eniten kuitenkin harmittaa katsoa hädintuskin murrosikään tulleita poikia jotka niska kurnussa vetää ylätaljaa +50kg liikaa pakassa.. Jokainen ihmisen fysiologiaa tunteva tietää, että seuraukset tämänkaltaisesta 'treenauksesta' saattaa olla hyvinkin kohtalokkaat. Mutta se siitä. Täytyypä tuossa kuitenkin mainita, että kotisalillani treenaa näiden *wanna be big* pojujen ohella eräs miehenalku, ikää vain 15 mutta touhu on tosiaankin totista. Tunnen pojan taustat, ollut aina urheilija, kilpailee judossa ja kaikki on todellakin kohdallaan. Järkevä ohjelma, ruokailu, ja kaitseen muutkin elämäntottumukset.. Yritän siis sanoa sitä, että tämäkin on yksilökohtaista. Nykyaikana lapset kehittyy niin eri tavalla, toiset on tosiaan kuudennella jo miehen mitoissa (tosin HARVAT) ja suurin osa samalla tasolla kuin kolmannella luokalla.. Oikeaoppinen harjoittelu ok, mutta tämä vihainen täti tulee poikia ojentamaan vielä monta kertaa..

Kaikkein parasta olisi jokaiselle alottelevalle treenavalle 14 kesäselle antaa lappu jossa lukee mene Pakkotoisto.com
ja opi! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom