Pikkukrapulassa töihin, voiko pomo irtisanoa?

Jos kerran 3kk joutuu potemaan pienen krapulan maanantaina ni se ei kyllä todellakaan ole keltään pois. Samat työt tehdään, vaikka verenmaku suussa. Ja siihen ei kellään ole mitään sanomista.

Jos taas joka maanantai on naama kun sialla ja kebabit kengillä ni sit vois jo miettiä työntekijän vaihtoa.

Tämä kaverini joka sai potkut 0,15 promillesta teki varastohommia ja oli ensimmäinen kerta, kaikista eniten tossa ketuttaa se että joku duunikaveri oli mennyt valittamaan esimiehelle tuosta.

Puukko selkään vaan perkele :arvi:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Totta kai se oli aiheellinen. Ei saa haista. Paitsi hieltä ehkä.
Silti.. en rikkonut mitään lakia kun tulin töihin 0,1 promillen kaatokännissä. Vai rikoinko?

En muista pykälää enkä momenttia mutta onhan se niissä työntekijän velvollisuuksissa ettei alkoholin vaikutuksen alaisena olla työaikana. Lakia se rikkoo ainakin sen verran että antaa työnantajalle oikeuden irtosanomiseen ilman napinoita.

Nousisitko vanhalta viinalta tuoksahtavan taksi-/bussikuskin kyytiin?
Olen ajanut taksiakin ja en koskaan ole haissut. Asiakkaat joskus sitäkin enemmän.
On se perkele jos kerran intoutuu iltaa istumaan, ja vastuunsa tuntien tekee pienenpienen laskuvirheen.

Tunnen kyllä jos promilleja on lähellekään puolta. Ei tartte kuin peiliin katsoa ja jos silmät on kuin turskalla, ei mennä minnekään muualle kuin petiin takasin :david:

Tämä kaverini joka sai potkut 0,15 promillesta teki varastohommia ja oli ensimmäinen kerta, kaikista eniten tossa ketuttaa se että joku duunikaveri oli mennyt valittamaan esimiehelle tuosta.

Puukko selkään vaan perkele :arvi:

Aika :david: Kyllä kaikille kuuluis ainakin se varoitus suoda. Tais olla oikeen emämulukku se pomomies. Mut onneks se työkaveri oli reilu!

:O

En halua mitenkään vaikuttaa puhtaalta pulmuselta, mutta entäs ne sitten ne pomomiehet, jotka viettää pitkiä lounaita ja vetävät siinä kahvin päälle konjakit?

Promillet menee helposti semmosella touhulla jopa yli puolen. Ja kukaan ei vittuile.

Krapula haittaa kyllä työtehoa satavarmasti. En mä ainakaan tahtoisi maksaa omasta pussistani vajaasta työsuorituksesta!

Työsuoritus ei kärsinyt millään lailla. Se kärsii enemmän nipotuksista.
(Edelleen olen kovin vittuuntunut siitä etten jättänyt viimeisen drinkin puolikasta juomatta).
Olisinhan mä voinut vaikka hillua koko yön kun oli kaikkea tarjolla. Mutta voi perse. Meniköhän luottamus nyt ton takia :(

Voin olla totaalisen väärässä, mutta mielestäni ainakin julkisen puolen työnantajalla on a) velvollisuus ohjata alkoholiongelmainen hoitoon b) antaa vähintään yksi kirjallinen varoitus, jonka edellytyksenä on osoittaa, että työtä on laiminlyöty tai työaikoja ei ole noudatettu, ennen kuin tyyppiä voi viinan takia lempata. Ja tässä tapauksessa ei käsittääkseni ollut alkoholiongelmaisen jatkuvasta työskentelyn laiminlyönnistä, vaan yksittäisestä käsittämättömyydestä työnantajan puolelta. Kuskihommissa taitaa kyllä olla nolla rajana joka paikassa.

Ja perskules, eikös ne promillet nouse 0,1:een jo jostain kirnupiimästäkin??

Jos et pysty suoriutumaan työtehtävistäsi esim. alkoholin takia, niin suoraan irtisanominen on mahdollista. Yleinen käytäntö on alkoholitapauksissa 1) varoitus ja hoitoonohjaus 2) irtisanominen. Meillä on duunissa 0-raja promilleissa. Jos tulee suoraan irtisanomisesta "nokkapokkaa" työnantajan kanssa, niin raastupa sen lopulta määrittelemään onko toimittu lain mukaan.

Ote työsopimuslaista:

7 luku
Työsopimuksen irtisanomisperusteet
1 §
Yleissäännös irtisanomisperusteista

Työnantaja saa irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen vain asiallisesta ja painavasta syystä.
2 §
Työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet

Työntekijästä johtuvana tai hänen henkilöönsä liittyvänä asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena voidaan pitää työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi työntekijä ei enää kykene selviytymään työtehtävistään. Syyn asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa on otettava huomioon työnantajan ja työntekijän olosuhteet kokonaisuudessaan.

Asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena ei voida pitää ainakaan:

1) työntekijän sairautta, vammaa tai tapaturmaa, ellei hänen työkykynsä ole näiden vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista;

2) työntekijän osallistumista työehtosopimuslain mukaiseen tai työntekijäyhdistyksen toimeenpanemaan työtaistelutoimenpiteeseen;

3) työntekijän poliittisia, uskonnollisia tai muita mielipiteitä tai hänen osallistumistaan yhteiskunnalliseen tai yhdistystoimintaan;

4) turvautumista työntekijän käytettävissä oleviin oikeusturvakeinoihin.

Työntekijää, joka on laiminlyönyt työsuhteesta johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen tai rikkonut niitä, ei kuitenkaan saa irtisanoa ennen kuin hänelle on varoituksella annettu mahdollisuus korjata menettelynsä.

Työnantajan on kuultuaan työntekijää 9 luvun 2 §:ssä tarkoitetulla tavalla ennen irtisanomista selvitettävä, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla työntekijä muuhun työhön.

Jos irtisanomisen perusteena on niin vakava työsuhteeseen liittyvä rikkomus, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista, ei 3 ja 4 momentissa säädettyä tarvitse noudattaa.

Jaahas, kerrankin on aihe mistä Oon omakohtasia kokemuksia. Tottakai käytäntö vaihtelee työpaikoittain mutta tollasta asiaa ei varmaan kannata työhaastattelussa ottaa esille. Olen itse viimesen 6 kk aikana tullu kymmeniä kertoja 3 pv:n putken jälkeen duuniin ja olen hoitanut omakohtaisesti asian siten, että su pidän huolen, että en dokaa enää 18-21 jälkeen, jolloin ainoa huoli on, se, että herää kelloon, ja pääsee duunipaikalle. Lopun voi feikata Itse muissa tapuksissa olen ottanut tiukan linjan, eli jos tajuan olevan kännissä, soitan duunipaikalle, ja menen diacoriin saman päivän kuluessa. Aina valittamalle 1-2 pv saikkua, ja homma hoituu. Eli jos tiedät pomon noudattavan nollatoleranssia,osta vaikka alkometri, jos asia toistuu, ja älä ota riskiä. Duunipaikkaa ei kannat juoda, ellei siihen ole muuten varaa, mulla ei tosin luontokaan anna periks asialle. Mut jos pomo dokaa, ja tuutte yhdes samalla taksilla duuniin, voi se jopa edistää työuraa. Läppä lentää pikkudarrassa aika napakasti...:david:

Eikö tuommoisesta lievästä löyhkästä pääse eroon kun pistää uudet vaatteet niskaan, käy suihkussa ja putsaa suunkin kunnolla niin ei viina haise?

Eikö tuommoisesta lievästä löyhkästä pääse eroon kun pistää uudet vaatteet niskaan, käy suihkussa ja putsaa suunkin kunnolla niin ei viina haise?

Kyllä tolla alkuun pääsee. Popsii vielä pari askillista mynthonia ennenkun tepastelee työmaalle.

Punanen, turvonnut sikanaama ja verestävät silmät onki pahempi homma. :D Paitti jos tekee hitsaustöitä jossain pimeessä bunkkerissa.

Ite oon ollu kyllä tänä kesänä melkeen yhtä monesti krapullassa töissä ku vesiselvänä. Koskaan ei oo kukaan naurua pahempaa sanonu eikä todennäköisesti sanokkaan.

Onneks kohta loppuu kesä että voi alkaa taas elään niinku normi ihmiset.

Jos kuskin hommiin saapuu "kännissä" niin heti kenkää kyselemättä enempiä. Mun omalla alalla taas on enempi sääntö kuin poikkeus, että välillä vanha viina tuoksahtaa jopa keskellä viikkoa. Näissä tapauksissa voi huoletta sanoa pomolle ennakkoon, että taitaa huomenna olla NORMIPÄIVÄ.

Jos kuskin hommiin saapuu "kännissä" niin heti kenkää kyselemättä enempiä. Mun omalla alalla taas on enempi sääntö kuin poikkeus, että välillä vanha viina tuoksahtaa jopa keskellä viikkoa. Näissä tapauksissa voi huoletta sanoa pomolle ennakkoon, että taitaa huomenna olla NORMIPÄIVÄ.
Sä et taida tietää niistä kuskin hommista mitään?

Koko sun posti meni oikeestaan yli hilseen, en tiedä oliko se provo vai mikä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom