Fat Abbott sanoi:
Naurettavaa mistään rahasta jauhaa, kun laser-leikkaus on vaihtoehtona. Maksaa itsensä takaisin tosi nopeesti. Oih tätä autuutta, kun ei tarvi aamuna ensimmäisenä asiana heräämisen jälkeen ruveta tökkimään piilaria silmään.
Laitetaan nyt yksi vastaväitekin tänne.
Leikkautin silmäni Lasik-menetelmällä syksyllä 2001. Hintaa oli 15000 mk + esitarkastus 1000 + jälkitarkastukset 2-3 x 400 mk + lääkkeet.
Lähtökohta oli -4,75 ja -5,25, lisäksi julmettu taittovika.
Oli hetken ihan mukavaa kun näki ilman laseja, leikkaus onnistui kaikin puolin hyvin, mutta jo kuukauden kuluttua alkoi tuntua etten näe kunnolla. Toisessa silmässä oli näkö palautunut jopa -1,5-1,75 -tasolle. Toinen silmä oli -0,25:n lasin tarpeessa. Taittovika oli korjaantunut.
Pakettiin kuului, että korjausleikkaus tehdään "kaupan päälle", joten eikun vanha läppä auki ja lisää laseria.
Tilanne nyt:
Tällä hetkellä näköni vaatii -0,5 ja -1,25 korjauksen. Yhteisnäkö korjattuna on 0.8, välillä 1.0. Aika turhauttavaa, kun näköni oli ennen leikkausta erittäin hyvä korjattuna, eli >1.5. Ensimmäiset pari vuotta meni tihrustaessa, ennen kuin huomasi ettei siitä ole mitään hyötyä. Näkö vaan ei parane samalle tasolle koskaan.
Näen toisella silmällä hyvin kauas, mutta en lähelle, toisella taas päin vastoin. Oikea silmä zoomailee, eli lukiessa toinen (uudelleen leikattu) silmä saattaa "unohtaa" tarkennuksen, ja se menee täysin sumeaksi. Vaikea selittää, mutta vastaa näkymältään sitä kun kameran objektiivia vääntelisi. Tämä vaiva ei välttämättä häviä koskaan.
Silmälaseja tarvitsen aina hämärällä (leikkaus vaikuttaa radikaalisti hämäränäköön), ja aina esim. ajaessa.
Elämänlaatuni parani kyllä, olin aiemmin täysin riippuvainen laseista ja nyt pystyn toimimaan ilman laseja, mutta kyllä tuo näkö on siinä määrin tärkeä juttu, että jos olisin tiennyt lopputuloksen, en välttämättä olisi leikkauttanut silmiäni ollenkaan.
Kannattaa muistaa leikkausta harkitessa se mitä minä en tehnyt: Jos 90% potilaista pääsee laseista eroon, niin jokuhan se on joka siihen 10 %:iin kuuluu, ja se voit olla sinä. Joillakin näkö on huonontunut, ja urbaanit legendat kertovat jopa sokeutumisesta.
Leikkaukseen meneminen on mielestäni iso riski. Kannattaako sitä ottaa? Se on jokaisen harkittava ihan itse. Minä en enää menisi.