Piilolinsseistä

Vähän kun kiinnostaisi jos noita oikeasti voi pitää edes muutaman päivän putkeen... Mua ei ole leikkaus oikein kiinnostanut (ei 100% takuuta että näkö korjataan "täydelliseksi") ja illalla pois otettavat piilaritkin on olleet vaivalloisia, mutta jos nyt vihdoin alkaisi olla monta päivää putkeen pidettäviä niin niistä voisi jo maksaakin. Toi silmien kuivuminen on vissiin ongelma toimistoduunareilla, mutta sitäkin tietty voisi vähentää silmätipoilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
JSmith sanoi:
Vähän kun kiinnostaisi jos noita oikeasti voi pitää edes muutaman päivän putkeen... Mua ei ole leikkaus oikein kiinnostanut (ei 100% takuuta että näkö korjataan "täydelliseksi") ja illalla pois otettavat piilaritkin on olleet vaivalloisia, mutta jos nyt vihdoin alkaisi olla monta päivää putkeen pidettäviä niin niistä voisi jo maksaakin. Toi silmien kuivuminen on vissiin ongelma toimistoduunareilla, mutta sitäkin tietty voisi vähentää silmätipoilla.

Mulla ei silmätipoista ollut mitään apua. Silmät ärtyi tosi pahasti jo parin päivän käytön jälkeen (otin sentään ne yöks pois). Ei siis sovellu mulle jatkuvaan käyttöön.

JSmith sanoi:

Itsellä ei ainakaan näiden uusien O2, joustavankäytön-linssien kanssa ole ollut ongelmia työpaikallakaan. Entisissä kuukausi linsseissä oli joskus sitä, että työpäivän loppupuolella silmät meinasi pikkuisen kuivua. Ja jos meinaa kuivua, niin pari tippaa hoito/puhdistus nestettä silmiin niin auttaa.

Olen käyttänyt Purevisioneita siitä lähtien kun tulivat markkinoille ja täytyy sanoa että, ne ovat loistavia. Linssit ovat suorastaan loistavia. Hienosäätö silmien ärtymiseen onnistuu vaihtamalla nestettä.

Tänää sain ekat piilarini, voi jumalauta että on kiva tunne kun näkee jokapuolelle, ihan vaa silmiä liikuttelemalla, eikä tarvitse korjailla laseja nenän päälle vähän väliä. :rock: Mites muuten kun tilaan netistä piilareita, ja niissä kysytään sitä kaarevuutta, niin mulla lukee niissä lapuissa että 8,7, ja monissa piilareissa ei edes ole tuollaista mahdollisuutta? Ja samoin se halkaisija, se on 14,10, eikä tuollaistakaan ollu missään, vai eikö nuo mitat ole ihan vimpan päälle tarkkoja? :nolo:

JSmith sanoi:

Itselläni ollu noita Night & Day linssejä. Aivan loistava keksintö! Pystyy ihan heittämällä pitämään vaikka pari viikkoa päässä ottamatta niitä välillä pois.
Silmät eivät edes kuivuneet yöllä, jolloin normi linssien käyttäjällä saattaisi ilmetä ongelmia.
Suosittelen lämpimästi...

Täällä kanssa yksi tavallisten kuukausilinssien käyttäjä. Tietokoneen käyttö tuntikaupalla on ainoa, mistä en pidä piilarit päällä ollenkaan. No itse asiassa myös leffateatterissa tuppaa silmät kuivumaan. Ja oikeastaan myös telkkua katsellessa. Vitsailut sikseen, erittäin tyytyväinen olen ollut. Itsellä näkö noin -1,25 ja käytän ehkä viitenä-kuutena päivänä viikossa talvella, kesällä töissä en koskaan, kun ruudun ääressä joudun olemaan.

Vanek sanoi:
Mites muuten kun tilaan netistä piilareita, ja niissä kysytään sitä kaarevuutta, niin mulla lukee niissä lapuissa että 8,7, ja monissa piilareissa ei edes ole tuollaista mahdollisuutta? Ja samoin se halkaisija, se on 14,10, eikä tuollaistakaan ollu missään, vai eikö nuo mitat ole ihan vimpan päälle tarkkoja?

Ite olen tilaillut useimmiten niitä samoja joita se optikkokin on määräillyt ja jos olen eri merkkiä kokeillut niin olen vakoillut nuo tiedot siitä vanhasta pahviaskista. Kaarevuudella on merkitystä käyttömukavuuteen ja jos koko on kovasti perseellään, niin linssi alkaa ajelehtia silmässäsi kun räpyttelet.

Tuolta ainakin on pelannut homma ihan kohtuullisesti (isoja jättiaskeja tilatessa on tosin saattanut kestää 1-2 viikkoa):
http://www.lensway.com/

Fat Abbott sanoi:
Naurettavaa mistään rahasta jauhaa, kun laser-leikkaus on vaihtoehtona. Maksaa itsensä takaisin tosi nopeesti. Oih tätä autuutta, kun ei tarvi aamuna ensimmäisenä asiana heräämisen jälkeen ruveta tökkimään piilaria silmään.

Laitetaan nyt yksi vastaväitekin tänne.

Leikkautin silmäni Lasik-menetelmällä syksyllä 2001. Hintaa oli 15000 mk + esitarkastus 1000 + jälkitarkastukset 2-3 x 400 mk + lääkkeet.

Lähtökohta oli -4,75 ja -5,25, lisäksi julmettu taittovika.

Oli hetken ihan mukavaa kun näki ilman laseja, leikkaus onnistui kaikin puolin hyvin, mutta jo kuukauden kuluttua alkoi tuntua etten näe kunnolla. Toisessa silmässä oli näkö palautunut jopa -1,5-1,75 -tasolle. Toinen silmä oli -0,25:n lasin tarpeessa. Taittovika oli korjaantunut.

Pakettiin kuului, että korjausleikkaus tehdään "kaupan päälle", joten eikun vanha läppä auki ja lisää laseria.

Tilanne nyt:
Tällä hetkellä näköni vaatii -0,5 ja -1,25 korjauksen. Yhteisnäkö korjattuna on 0.8, välillä 1.0. Aika turhauttavaa, kun näköni oli ennen leikkausta erittäin hyvä korjattuna, eli >1.5. Ensimmäiset pari vuotta meni tihrustaessa, ennen kuin huomasi ettei siitä ole mitään hyötyä. Näkö vaan ei parane samalle tasolle koskaan.

Näen toisella silmällä hyvin kauas, mutta en lähelle, toisella taas päin vastoin. Oikea silmä zoomailee, eli lukiessa toinen (uudelleen leikattu) silmä saattaa "unohtaa" tarkennuksen, ja se menee täysin sumeaksi. Vaikea selittää, mutta vastaa näkymältään sitä kun kameran objektiivia vääntelisi. Tämä vaiva ei välttämättä häviä koskaan.

Silmälaseja tarvitsen aina hämärällä (leikkaus vaikuttaa radikaalisti hämäränäköön), ja aina esim. ajaessa.

Elämänlaatuni parani kyllä, olin aiemmin täysin riippuvainen laseista ja nyt pystyn toimimaan ilman laseja, mutta kyllä tuo näkö on siinä määrin tärkeä juttu, että jos olisin tiennyt lopputuloksen, en välttämättä olisi leikkauttanut silmiäni ollenkaan.

Kannattaa muistaa leikkausta harkitessa se mitä minä en tehnyt: Jos 90% potilaista pääsee laseista eroon, niin jokuhan se on joka siihen 10 %:iin kuuluu, ja se voit olla sinä. Joillakin näkö on huonontunut, ja urbaanit legendat kertovat jopa sokeutumisesta.

Leikkaukseen meneminen on mielestäni iso riski. Kannattaako sitä ottaa? Se on jokaisen harkittava ihan itse. Minä en enää menisi.

fish sanoi:
Kannattaa muistaa leikkausta harkitessa se mitä minä en tehnyt: Jos 90% potilaista pääsee laseista eroon, niin jokuhan se on joka siihen 10 %:iin kuuluu, ja se voit olla sinä. Joillakin näkö on huonontunut, ja urbaanit legendat kertovat jopa sokeutumisesta.

Leikkaukseen meneminen on mielestäni iso riski. Kannattaako sitä ottaa? Se on jokaisen harkittava ihan itse. Minä en enää menisi.

Minulle tehtiin kohta vuosi sitten aaltorintamamittausta hyödyntävä Zyoptix-LASEK (ei LASIK). Lähtöarvoni olivat vasemmassa silmässä -4 ja huikeat -3,5 sylinteriä, oikeassa -5,5 ja "vain" -1 sylinteriä. Näkö vasemmassa silmässä on loistava kaikin puolin, UCVA (näkö ilman lasikorjausta) parempi kuin BCVA (näkö korjattuna laseilla) ennen leikkausta, ei ongelmia kontrastiherkkyyden tai hämäränäön kanssa. Oikeaan silmään laser jätti jonkin verran irregulaarisuutta ja hajataittoa, joiden seurauksena näkö ei ole yllä ykkösen tarkkuuteen. Irregulaarisuuden seuraksena pupillin laajetessa hämärässä näen joissain vaaleissa teksteissä ja esineissä varjokuvan, osittaisen kaksoiskuvan. Irregulaarisuus ei näy topografiassa, aaltorintamakarttaa ei otettu leikkauksen jälkeen. Lasit eivät auta haamunäköön.Tämä ei juurikaan haittaa, koska vasen silmäni dominoi voimakkaasti. Yhteisnäköni on luokkaa 1,5. Olen tyytyväinen, että menin leikkaukseen, vaikka hinta oli noin 3000 euroa.

Huolimatta suurehkoista, ~-7 arvoistani päädyin LASEKiin (entinen PRK), koska hazen eli arpisamentuman riskeistä tiedetään nykyään enemmän, ja nykyään myös sitä osataan ehkäistä paremmin. Ja vaikka lääkärien mielipiteet vaihtelevat, nykyään monet pitävät vasta ~-8 D:n likinäköä riskirajana.

Todellakin, leikkauksissa on riskinsä. Näön menetys ei ole urbaani legenda missään tapauksessa. Maailmalla tunnetaan tapauksia, joissa leikkauksen jälkeinen infektio on vienyt näön käytännössä kokonaan. Kyseessä on siis ollut joko bakteeri-infektio, jonka riski on olemassa myös piilolinsseissä, tai LASIKin jälkeinen steriili-infektio (DLK), jonka aiheuttaa läpän alle jäänyt paska. Nämä ovat kuiten äärimmäisen harvinaisia tapauksia. Yleisempää on näön menetys laserin aiheuttaman tai epätasaisen paranemisen seurauksenä syntyvän irregulaarisen hajataiton tai korkeamman asteen vääristymien seurauksena. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sarveiskalvo on muhkurainen, ja taittaa valon väärin. Tuloksena on BCVA:n lasku, huono näkö, kaksois- tai kolmoisnäkö, kontrastiherkkyyden menettäminen jne. Yksin USA:ssa on muistaakseni satoja tuhansia ihmistä, jotka kärsivät irregulaarisesta hajataitosta. Joskus, vaikkakin harvoin, sarveiskalvon muhkurat voivat tehdä ihmisestä työkyvyttömän invalidin. Riskejä pitää todellakin puntaroida tarkkaan. Jos sattuu käymään huonosti, ei ehkä tule ikinä antamaan itselleen anteeksi, ettei harkinnut tarpeeksi.

Tarkoituksenani ei ole pelotella, haluan vain painottaa varovaisuutta. Kävinhän itsekin leikkauksessa, minulla on irregulaarista hajataittoa, ja näköni on loistava. Kannattaa hankkia paljon tietoa ennen leikkaukseen menoa, eikä vain klinikoiden sivuilta. Netistä löytyy valtava määrä tietoa ja paljon täysin luotettaviakin lähteitä.

Ihan äsken on tullut Acuvuelta markkinoille uusi linssi, "Oasys", jota markkinoidaan helposti kuivuville silmille ja esim. tietokoneen käyttäjille. On siis sentyyppisiä linssejä joita voi pitää putkeen viikon tai päivittäiskäytössä 2 viikkoa.

2 viikkoa sitten hain ekat kertakäyttöpiilarit. Linssit tuntuivat valuvan silmistä pois silloin kun silmiä ei räpytellyt. Melko ikävä tunne.

Linseillä ilmeisesti on 2 eri puolta, mutta en oikein tahtonut huomata, että kummalla puolella linssien reunat menevät pystysuoraan ylös. Onko teillä mitään merkitystä, että kummin päin ne laittaa silmiin?

Kaverilta kuulin juttua, että kuopiossa olisi melko halpa silmäleikkaus, noin alle 500€ silmä.

Vuoden oon kättänyt piilareita, eikä mitään valittamista.

ace-oo- sanoi:
Linseillä ilmeisesti on 2 eri puolta, mutta en oikein tahtonut huomata, että kummalla puolella linssien reunat menevät pystysuoraan ylös. Onko teillä mitään merkitystä, että kummin päin ne laittaa silmiin?

On, on! Kun katsoo linssiä sivusta kun se on vaikka siinä sormenpäässä kiinni, niin sen pitää olla kulhon muotoinen, eli reunat ei saa kääntyä ulospäin yhtään. Väärinpäin oleva linssi näyttää enemmän lautaselta ja varmaan tuntuu silmässä pahalta kun reunat ei istu kunnolla silmän pintaa vasten.

JSmith sanoi:
On, on! Kun katsoo linssiä sivusta kun se on vaikka siinä sormenpäässä kiinni, niin sen pitää olla kulhon muotoinen, eli reunat ei saa kääntyä ulospäin yhtään. Väärinpäin oleva linssi näyttää enemmän lautaselta ja varmaan tuntuu silmässä pahalta kun reunat ei istu kunnolla silmän pintaa vasten.
Ahaa, kiitti vinkistä.
Pitää tällä viikolla käydä optikolla jälkitarkastuksessa kattomassa, että tekikö piilarit mitään silmille. Ja sitten jos tilaisi netistä jotkut linssit.

ace-oo- sanoi:
Kaverilta kuulin juttua, että kuopiossa olisi melko halpa silmäleikkaus, noin alle 500€ silmä.

ÄÄRIMMÄISEN epäilyttävää. Väittäisin, ettei kukaan myisi leikkauksia noin halvalla ilman, että jostain tärkeästä osa-alueesta olisi lintsattu.

ace-oo- sanoi:
Kuten JSmith sanoikin ,että on väliä kuinka päin laittaa, mulle ainakin kun ekan kerran menin piilaria ostamaan, niin sielä jo neuvottiin kuinka päin ne pitää laittaa. Itse ainakin huomaan heti jos se on väärinpäin, kun ei meinaa saada räpsytettyä silmiä.

Kun ekan kerran menin piilareita hakemaan niin jouduin noin kuukauden ajan harjotella että sain sen silmään. Sen verran arat silmät oli.

Optikolta sain sellasen kolmen sivun nivaskan ohjeita piilolinssien käyttöön ja puhdistukseen. Auttohan se alkuun.

IronMind sanoi:
Ite olen tilaillut useimmiten niitä samoja joita se optikkokin on määräillyt ja jos olen eri merkkiä kokeillut niin olen vakoillut nuo tiedot siitä vanhasta pahviaskista. Kaarevuudella on merkitystä käyttömukavuuteen ja jos koko on kovasti perseellään, niin linssi alkaa ajelehtia silmässäsi kun räpyttelet.

Tuolta ainakin on pelannut homma ihan kohtuullisesti (isoja jättiaskeja tilatessa on tosin saattanut kestää 1-2 viikkoa):
http://www.lensway.com/

Jep, eli kun ajattelin tilata noita purevisioneita,, joissa kaarevuus 8,6 ja halkaisija 14,0. Nykyisissä kun on 8,7 ja 14,10 vastaavat mitat, niin noita varmaan uskaltaa tilata?, meinaan että ei jää sitte käyttämättä jos ei oikein istukkaan.

Nämä purevisionithan on aivan helvetin kalliita, miksi Night&day linssit ovat halvempia vaikka niitä voi pitää päässä pidempään kuin purevisioneita?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom