Piilolinsseistä

Ikä
54
En tiedä onko tästä aiheesta vielä kukaan kirjoittanut. Jos on niin poistakaa tämä thread samantien.
No jokatapauksessa kyselisin käyttäjien kommentteja millaiset nuo piilarit on yleensä käyttää ja onko niistä kenties ollut haittaa.
Nimittäin itse ajattelin heittää vihdoin vanhat rillit nurkkaan ja siirtyä kokopäiväiseksi piilolinssien käyttäjäksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite oon viimeset 7 vuotta käyttäny pelkästään piilareita ja eipä ole valittamista. Se on tosin miinuksena ainaki mulla että kun on kokopäivän pitänyt piilareita päässä ni alkaa vähän hämärtämään jo iltasella. Tosin on piilarit paljon kätevämmät kuin tavalliset rillit, eikä ne oo urheilussa tiellä.

No en kyllä suosittele jokapäiväiseksi piilareiden käyttäjäksi rupeamista ellei oo pakko. Itse käytin päivittäin jotain 7 vuotta ehkä ja silmät nyt niin pilalla, että piilareita saan käyttää max pari kertaa kuussa. Mut urheillessa ja bilettäessä käytän edelleen...

EDIT: ja alan myös säästää siihen laserleikkaukseen!

Helga sanoi:
No en kyllä suosittele jokapäiväiseksi piilareiden käyttäjäksi rupeamista ellei oo pakko. Itse käytin päivittäin jotain 7 vuotta ehkä ja silmät nyt niin pilalla, että piilareita saan käyttää max pari kertaa kuussa. Mut urheillessa ja bilettäessä käytän edelleen...

Silmät pilalla ??? :eek: Tulehduksiako ?

Itsellä nyt hurjas 4. päivä linssien kanssa menossa. Tunne on kyllä aika autuas, kun on full screen vision, näkee tarkasti (tai lähes, kun on taittovirhettä enkä halunnut taittokorjauksella laseja varjokuvien takia) kaikkialle.

Ainakin näin alussa on syytä olla hyvät hermot, ja kärsivällisyyttä. Ensimmäistä kertaa itse (työpaikalla) linssejä silmiin yrittäessäni meni yhteensä noin 200 yritystä, 3 linssiä repesi ja muuta mukavaa.. ;) Mutta olenkin nakkisormi.

Linssien poisottamisen jälkeen (käytössäni nyt siis ainakin kokeilusarjan ajan kertakäyttöiset) tulee sitten karu palautus todellisuuteen. Näkökyky on tosi sumea (itselläni on vain -0.5/-1.25 korjaukset). Silmät ärtyvät helposti, jos linssiä saa yrittää edes pari kertaa saada silmästä.. Työkaverini kauhisteli naama valkoisena operaatiotani, kun oli itse juuri tilannut myös piilolasit :)

Nämä linssit ovat kuitenkin itselleni lähes ainoa vaihtoehto, kun aikoinaan on murtunut nenä, jonka takia lasien pitäminen 3+ tuntia silmillä alkaa tuottaa särkyä nenään. Olenkin sinnitellyt ilman laseja viimeisten vuosien ajan, seurauksella että näköni on vain heikentynyt (lasit hankin, kun silmät olivat -0.25/-0.5).

Jos satut olemaan Nissenin kanta-asiakas, niin heiltä saa 15 eurolla kokeilupaketin, sis. tarkastukset, 5 päiväksi linssit, opastuksen käyttöön jne. Normaalihinta on 30e.

Miksi käyttää piilareita kun kerran laser-leikkauskin on keksitty? Itse kävin laser-leikkauksessa toukokuussa ja nyt on normaali näkö, aurinkolaseja pitää vielä tosin käyttää vuoden verran.

timberjack sanoi:
Silmät pilalla ??? :eek: Tulehduksiako ?

Mul on krooninen sidekalvontulehdus, yleinen piilolasien käyttäjillä. Oireina on ulkona "herkät silmät" eli niiden jatkuva kyynelvuoto ja sit se että piilarit tuntuu silmissä paitsi one-dayt. En oo muuten allerginen, lievä atooppinen taipumus ainoastaan. Kuulemma allergikoilla yleisempi. Toisaalta mun kaveri on astmaatikko yms. eikä sillä oo tätä ongelmaa vaikka on käyttänyt piilareita kauemmin ku mää.

Joo ei ehkä kannata käyttää joka päivä. Itsekin sitä harrastin pitkän aikaa mutta sitten näöntarkastuksessa silmälääkäri sanoi että pitää hommata lasit kaveriksi koska silmien sarveiskalvoissa (vai mikä se on, se pinta kuitenkin) oli vähän naarmuja. Ne sitten estäisi jatkossa linssien käytön, tulehdusriski kasvaa ja jotain muutakin haittaa muistaakseni. No ne naarmut hävisi täysin parin viikon tauon aikana ja ei mitään sen vakavampaa, käytän linssejä lähes päivittäin mutten enää kokoaikaisesti.

Itse olen käyttänyt piilareita reilut 10 vuotta, yhden vuoden taukokin siinä välissä oli johtuen iriitistä. [Värikalvon tulehdus]. Silmät pysyneet loistokunnossa KUN käytän piilareita oikeaoppisesti. [Itselläni viimeiset 3-5 vuotta olleet kuukausilinssit]. Jos laiminlyön hoitoa tai pidän liian kauan samoja linssejä [yli 2kk 1kk linsseillä] reagoivat silmäni heti ja nuorempana sain piilarien käyttökiellon noin puoleksi vuodeksi sillä silmän pinta oli haavainen ja repeillyt ja erittäin pahassa kunnossa.

Ilman piilareita en kyllä pärjäisi mitenkään sillä niillä näkee silmälaseja huomattavasti paremmin, myös sivuille, ylös ja alas! Urheillessa ihan loistavat ja muutenkin toimii 100krt paremmin. Esim aurinkoisella säällä kiva pistää tavalliset arskat päähän ja sisätiloissa pois ja taas näkee, jos olisi vahvuuksilla arskat pitäisi kokoajan kantaa myös normaaleja laseja mukana... Perseestä sellainen.

Olen joskus harkinnut että korjaisi näön laserilla mutta toisaalta on kiva joskus käyttää värillisiä piilareita yms, joten taida olla loppuelämäni piilareiden ystävä :)

Kuukausilinssit on ihan kätevät, mutta kannattaa harkita ns. joustavan käytön linssejä, kuten O2. Hieman kalliimpia, mutta päästävät happea paremmin läpi ja voi välillä pitää yönkin yli. Otin sellaiset käyttöön keväällä, kun ennen oli normaalit kk-linssit ja eron kyllä huomaa selvästi.

Salilla ja töissä tulee piilolinssejä käytettyä ja kyllä ne on on todella hyvät. Onhan se mukavaa, kun salillakin näkee moikata tuttuja, kun on piilarit päässä (silmälasien kanssa en tykkää treenata). Sen verran on mulla kuivat silmät ettei pysty jatkuvasti pitämään, mutta en sitten tiedä näistä uudemmista ja hengittävämmistä piilareista, mitä ne sanoisivat. Mutta suosittelen kyllä ehdottomasti piilareita urheiluun jne, joka päiväisestä käytöstä ei kokemuksia siis ole.

Itse vuorottelen laseja ja piilareita(kertakäyttö/one day mikälie) jonkun verran. Piilarit käteviä treeneissä ja ulkoillessa. Todella käteviä noi piilolinssit, kun oppii pistämään silmään niin se sujuu näppärästi ja nopeasti ja 5min päästä niihin on jo tottunut niin, että ne yleensä unohtaa. Ainoa juttu mikä häiritsee on se, että yleensä tökin sormella tuosta nenän kohdalta aina välillä, aivan kuin laseja yrittäisin nostaa, vaikka piilarit silmillä :D.

EDIT: niin ja tuntuu, että piilareilla erottaisi värit hieman paremmin kuin laseilla ja tietysti ihanaa kun täysi näkökenttä käytettävissä :).

Helga sanoi:
Toisaalta mun kaveri on astmaatikko yms. eikä sillä oo tätä ongelmaa vaikka on käyttänyt piilareita kauemmin ku mää.
Itse olen myös astmaatikko ja pidin piilareita pari vuotta ilman mitään ongelmia. Enää en voi pitää kun verkkokalvon repeämän korjausleikkauksessa toiseen silmään tulleen arpikudoksen vuoksi silmälääkäri ei ko. laseja suosittele. :itku: Edit: Siis pelkästään hyviä kokemuksia piilareista.

Kaikille piilareita pitäville voin suositella verkkokauppaa: http://www.nordiclenses.com/fi/index.shtml

Hyvin tuli tavara kotio laskun kanssa ja oli puolet halvempi kuin instrun vastaavista piilareista vaatima hinta.

Harmi kun itsellä optikko sanoi etten voi pitää noita 1kk jatkuvasti pidettäviä, ilmeisesti jotain silmissä sellaista..pitäisi varmaan käydä taas kysymässä mielipidettä, jos vaikka ihme tapahtunut ja silmät paremmassa kunnossa. Mukavampihan se olisi, kuin vaihdella päivittäin linssejä :)

cuscus sanoi:
Kuukausilinssit on ihan kätevät, mutta kannattaa harkita ns. joustavan käytön linssejä, kuten O2. Hieman kalliimpia, mutta päästävät happea paremmin läpi ja voi välillä pitää yönkin yli. Otin sellaiset käyttöön keväällä, kun ennen oli normaalit kk-linssit ja eron kyllä huomaa selvästi.

Itsekkin vaihdoin n.1,5kk sitten normaaleista kuukausilinsseistä noihin O2-linsseihin. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Näitä voi käyttää 6vrk putkeen, en ole kyllä pitänyt noin kauan. Hyvä nimenomaan jollakin viikonloppureissulla, kun ei tarvitse huolehtia linssien vaihtoa. Myös arkikäytössä kun ei väsyneenä viitsi ottaa linssejä silmistä, niin voi huoletta ruveta nukkumaan. Yleensä kuitenkin pidän yhden päivän silmissä. Ovat myös helpompi laittaa silmiin verratuna entisíin linsseihini. Ja ennenkaikkea ovat erittäin mukavat silmissä. Suosittelen joustavan käytön linssejä!

feikki-elvis sanoi:
Miksi käyttää piilareita kun kerran laser-leikkauskin on keksitty? Itse kävin laser-leikkauksessa toukokuussa ja nyt on normaali näkö, aurinkolaseja pitää vielä tosin käyttää vuoden verran.

Leikkauksiin sisältyy aina kuitenkin riski, vaikka riskit onkin pienet. Olen myös kuullut/lukenut, että hämäränäkö huononisi useilla potilailla.

Olen kuitenkin harkinnut leikkausta ja kenties tulevaisuudessa käynkin. Kaveri on menossa leikkaukseen ja pitänee hänelta kysellä vähän lisää tuntemuksia leikkauksen jälkeen.

Itse sain ekat piilarit 15-vuotiaana eli 10 vuotta sitten. Silloin nuorempana piilarit oli ihan must juttu ja pidinkin niitä aina, kun oli vaan mahdollista. Välillä tuli optikolta noottia, kun silmät alkoi kärsimään.

Vähän aikuisempana löysin mieleiset silmälasit eikä ollut niin kova hinku pitää piilareita, kun niistä ei silmät kovinkaan paljon tykkää.

Silmäleikkaukseen olisi kiva mennä, mutta ei mitenkään ole sellaisia rahoja. Tässä vastaús myös sille, joka ihmetteli, miksei silmäleikkaukseen mennä, vaan ostetaan piilareita.

feikki-elvis sanoi:
No mutta pitkässä juoksussahan leikkaus tulee halvemmaksi kun sen jälkeen ei enään tarvi ostaa ikinä silmälaseja tai piilareita.

Jos se onnistuu täysin. Tiiän tapauksen jolla rutiinileikkauksessa meni näkö

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom