Piheys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Pihit ihmiset yleensä ovat sitä vain jossain asiassa.

Esim. minulla duunissa eräs työkaveri ei varmasti osta kahvipakettia (kimppakahvi)
ellei ensin varmista että taatusti on hänen vuoro.
Kerran käveli 300 metriä takaisin hakemaan duunipaikalle unohtunutta muovikassia, siis tyhjää (ettei tarvitse kaupasta ottaa uutta).

Kuitenkin tyyppi vaihtaa autonsa uuteen 2 vuoden välein, ja menee etelään viikoksi joka talvi.
Ei tunnu oikein loogiselta, että raaskii laittaa rahaa autoon tai matkoihin kun muuten on niin saatana nuuka! :curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Arska
Pihit ihmiset yleensä ovat sitä vain jossain asiassa.

Esim. minulla duunissa eräs työkaveri ei varmasti osta kahvipakettia (kimppakahvi)
ellei ensin varmista että taatusti on hänen vuoro.
Kerran käveli 300 metriä takaisin hakemaan duunipaikalle unohtunutta muovikassia, siis tyhjää (ettei tarvitse kaupasta ottaa uutta).

Kuitenkin tyyppi vaihtaa autonsa uuteen 2 vuoden välein, ja menee etelään viikoksi joka talvi.
Ei tunnu oikein loogiselta, että raaskii laittaa rahaa autoon tai matkoihin kun muuten on niin saatana nuuka! :curs:

Varmaan tuon piheyden vuoksi se siellä etelässä käykin ja ajaa uusilla autoilla. :rolleyes:

Originally posted by Fat Rat
Varmaan tuon piheyden vuoksi se siellä etelässä käykin ja ajaa uusilla autoilla. :rolleyes:

Toi pointti näyttää menevän ohi kaikilta täällä. :D

No en nyt tiedä onko se keneltäkään pois (paitsi pummaajilta ;)) jos on pihi. Usein piheillä tyypeillä on kokemusta aika köyhästä elämästä. Tosin se on aika typerää jos veikkaa parilla sadalla eurolla ja sitten ei viitsi ostaa kolmen euron lehteä. Sellaisiakin on olemassa.

Yhtä paljon ärsyttää tyypit jotka tienaa ihan kohtuullisesti mutta kaikki pitää silti pummata ihan harrastuksen vuoksi. Esimerkiksi yksi opiskelukaveri oli kesäisin paperitehtaalla töissä ja opiskeluaikana oli myös töissä. Rahaa oli siis varmasti, mutta silti pyrki aina pummaamaan kaiken ja jotenkin esitti muka köyhää.

Eli piheys sinänsä ei ole ärsyttävää IMHO, mutta sellainen käyttäytyminen joka muistuttaa jotakin mielisairautta on!

Ja onhan näitä, pihejä 24/7 yleensä, kunnon ruokaa ei osteta jne, mutta kun ollaan vähänkin humalassa ollaan kuin pahimmatkin kroisokset :lol2:

Ite voisin sano olevani pihi joidenkin asioiden suhteen, en osta asioita joita en tunne tosissani tarvitsevani. Harrastukseen liittyen taas hinta ei yleensä ole eka mitä katson.

Ymmärrän pihistelyn ainakin sota-ajan ihmisiltä, joilla oli aikanaan kaikesta pulaa. Isovanhempani säästävät näkkileipäpaketin pahvipakkauksetkin, kun niitä voi sitten talvella käyttää takan sytyttämiseen. Onko tämä väärin? Enpä oikein usko, vaikka touhu välillä menee mun käsityskyvyn ylitse.

Joillakin ihmisillä se pihistely tuntuu olevan harrastus, joka asetetaan realistisen elämän edelle. Yhtenä esimerkkinä lapsiperhe, jonka vanhemmat ostavat parin vuoden välein uuden mersun mutta kasvuikäisillä lapsilla on samat - hieman kiristävät - talvikengät jo 4 vuotta jalassa. Järki ohoi... saatana. :curs:

Toisena esimerkkinä voisin mainita keski-ikäisen naisihmisen joka ostaa kultakoruja ja pihistelee ne rahat ruuasta. Voitte vain arvata mitä se nainen syö. Ei paljon mitään...

Mua sanotaan pihiksi. Ihmettelen kyllä että minkä takia, jos kerran syön melko runsaasti monipuolista ruokaa ja päivittelen tietokonettani pari kertaa vuodessa. Periaatteenani on, että ostan sen mitä tarvitsen, ilman tuskan irvistyksiä ja muita ostoksia harkitsen huolella.

Originally posted by screwdriver
Jos näin jälkeenpäin alkaa miettimään sitä kannattiko ottaa opintolainaa niin totta helvetissä kannatti.

Ne muistot, reissut ja tapahtuma rikkaat vuodet olisivat jääneet kaikki tekemättä ja kokematta jos olisin alkanut pihistelemään.
Tänä päivänä kun suurin osa kaveriporukasta alkaa olla vakiintunutta ja muutenkin ikä alkaa tekemään tehtävänsä ja elämä menee tasaisemmaksi niin ei paljon varmaan olisi iloa siitä, että nyt olisi rahaa tehdä kaikkea kivaa mitä silloin jäi tekemättä ja ei olisi lainaa maksettavana.

Säästämällä ei pääse takaisin ajassa menneisyyteen, eikä pääse rahallakaan.

Totta. Vaikka penniäkään en ole lainaa ottanut. Mutta kyllä se aika koittaa kun ollaan kaverin kanssa Brasilian viidakossa katsomassa väärinpäin olevaa kuuta;)

Originally posted by SuperStar
En itekkää ymmärrä noita millä on rahaa mutta sitte on pakko pihistellä jossain niin pienissä asioissa. Paras esimerkki tästä mitä oon kuullu oli joku ikean perustaja/omistaja, millä omaisuus on miljardeissa euroina, mutta kaveri ajelee jollain vm90 volvolla ja tiskaa kertakäyttöastioita. Itellä taas rahaa ei pahemmin ole ja esim ruokaostoksilla valitsen niitä halvempia kamoja, mutta sitten kun sitä rahaa taas ilmaantuu ni se tuppaa menemään aika nopeesti johonkin isompaan hankintaan.

Eikös auton tarkoitus ole päästä paikasta A paikkaan B, ehkä se Ikean boss on sen ymmärtänyt. Kerskakulutushan on länsimaiden suurimpia ongelmia tällä hetkellä. Ympäristöä pitäisi säästää ja ihmiset elää kuin siat pellossa. Hatunnosto Ikean bossille, että raha ei ole kokonaan sumentanut järjen valoa.

Originally posted by Repe Sorsa
Eikös auton tarkoitus ole päästä paikasta A paikkaan B, ehkä se Ikean boss on sen ymmärtänyt. Kerskakulutushan on länsimaiden suurimpia ongelmia tällä hetkellä. Ympäristöä pitäisi säästää ja ihmiset elää kuin siat pellossa. Hatunnosto Ikean bossille, että raha ei ole kokonaan sumentanut järjen valoa.

No eiköhän tuo ikea edusta itse tuota kerskakulutusta? Viimesten trendien mukasia kalusteita niin halvalla, että köyhempikin pysyy mukana ja pystyy uusimaan kalusteensa joka vuosi semmosiks mitä uusimmassa sisustuslehdessä on.

Originally posted by Calle
No eiköhän tuo ikea edusta itse tuota kerskakulutusta? Viimesten trendien mukasia kalusteita niin halvalla, että köyhempikin pysyy mukana ja pystyy uusimaan kalusteensa joka vuosi semmosiks mitä uusimmassa sisustuslehdessä on.

Olet aivan oikeassa! Sen takia maininta: KOKONAAN sumentanut...

Originally posted by hkaroliina
Mä oon sitä mieltä että raha on luotu kiertämään :)

Veit jalat suustani. Teen opintojen ohella töitä muutaman tunnin viikossa. Vanhemmat joskus huomauttavat että tuhlaan turhiin hömpötyksiin rahojani, kallis salikortti (halvempiakin olisi), kannettava tietokone (tehokkaamman pöytäkoneen saisi halvemmalla), hintavia lisäravinteita, äkkilähtö etelään yms. Mielestäni näin opiskelijana ei olisi mitään järkeä kituuttaa ja ehkä säästää muutama onneton euro kun säästöön jäävä summa olisi kuitenkin käytännössä mitätön. Kun olin kersa, porukoilla ei yleensä ollut rahaa kuin ihan pakollisiin menoihin,
joten tuntuu hienolta kun voin nyt omilla rahoillani hankkia kaikenlaista pientä ja harrastaa mitä haluan.
Sikäli olen tarkka rahoistani etten osta enempää kuin mihin on varaa enkä ole myöskään lainaillut vaan aina maksan ostokset heti pois. Tarpeen tullen voin pihistelläkin jos haluan jotain vähän kalliimpaa. Onhan se tietenkin hyvä että tilillä on hiukan rahaa jos tulee jotain yllättävää menoa, mutta eiköhän sitä näin nuorena täydy vähän reissata ja tehdä kaikkea kivaa mitä voi joskus vanhana mummona muistella.

Originally posted by Repe Sorsa
Eikös auton tarkoitus ole päästä paikasta A paikkaan B

Jep, ja ruoan tarkoitus on pitää nälkä loitolla. Tämän takia onkin ihan sama syödä joka päivä pelkästään halvinta mahdollista makaroonia ja tonnikalaa, vaikka olisi varaa käydä ravintolassa syömässä. Mitäpä sitä turhaan tästä lyhyestä elämästä nautiskelemaan. :down:

Originally posted by lej
Vittumaisia on nekin jotka pihtaa joissain asioissa, mutta sitten löytyy joku asia johon voi käyttää vaikka kuinka paljon rahaa.

Omat vanhemmat on sellaisia, että syön nyt opiskelijana paremmin vaikken käy edes töissä, kun silloin kun asuin kotona. Saatana rustosia broilerin pastisuikaleita pidetään siellä oikeen gourmet-ruokana. Ja vissytkin pitää hakea 40 km:n päästä Lidil:stä vaikka bensaa kuluu varmaan enemmän kuin ostoksissa säästää.

Ja ukko voi taas sitten laittaa 100 €/viikko johonkin v**un totoon eikä ikinä voita. Ja taloonhan on normaalia hankkia vielä toinen lautasantenni, että näkyy 1 ravikanava lisää. Ne on aina saanu hyvää palkkaa, mutta aina on säästetty ruoassa ja vaatteissa. Ne ei varmaan uskois mitä kaikkea me syödään tyttöystävän kanssa.

Ei vitsi nauran täällä vedet silmissä, oletkohan sä mun broidi?
Mun vanhemmat on aivan samanlaista porukkaa rahaa löytyy
mutta sitä ei voi tosiaan käyttää mihinkään, paitsi Totoon ja lottoihin ja just 150-300 egee viikko.
Faija on hyvä kun se on rakennus alalla töissä niin välistä se vielä raahaa töistä kotiin esim vanhoja ikkunoita, kamaa millä ei ole mitään arvoa kenellekkään.
Ja isän edellistä autoa korjautettiin varmaan 2 uuden hinnalla koska uuden auton osto on niin kallista.

MuayThai oon BTCF:ssä ja autosta on kuvia tässä http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=532
Hyvä et joku muukin clubilainen harrastaa salia

Ja korjaan asiaa sen verran, että porukat ei maksa mun bensoja vaan maksan ne itse.. Palkka tulee taas täs parin päivän sisällä ni nou hätä :D Sanoin et porukat sponssaa ruuan ym.. ni ei tartte niitä maksaa :david:

Originally posted by Zakk
Jep, ja ruoan tarkoitus on pitää nälkä loitolla. Tämän takia onkin ihan sama syödä joka päivä pelkästään halvinta mahdollista makaroonia ja tonnikalaa, vaikka olisi varaa käydä ravintolassa syömässä. Mitäpä sitä turhaan tästä lyhyestä elämästä nautiskelemaan. :down:

Jos jollekin auto on harrastus, niin kai siihen silloin tuhlaa. Mutta on järjetöntä pitää ihmistä pihinä, jos auto on vain kulkuväline ja riittää, että sillä pääsee liikkumaan. Siitähän alkuperäisessä viestissä oli kysymys. Pyhien peltilehmien maassa on tietenkin vaikeaa ymmärtää, että kaikki eivät halua hienoa ja kallista autoa vaikka siihen olisi varaa...

Tässäkin tapauksessa ne äärimuodot eli sairaalloinen piheys ja todella kevytmielinen rahankäyttö ovat pahasta. Pieni säästäväisyys on pelkästään fiksua, mutta joskus ihmetyttää ne nuukailun kohteet. Esimerkiksi ruoasta pihistely ylittää minun käsityskykyni täysin, enkä tarkoita että pitäisi joka päivä syödä ulkona tai ostaa jotain sisäfilettä, mutta se, että lasketaan ja vertaillaan jotain maitopurkkien hintoja kolmessa eri liikkeessä, kunnes löydetään se 10 senttiä halvempi vaihtoehto ja sitten kuitenkin mennään viikonloppuna baariin ja hakataan sinne se 100 egeä :wall:

En ole niinkään pihi, mutta säästeliäs olen ja ostan sit parempaa kun rahaa enemmän. Lähes kaikki kaverit aina valittaa, että ovat ihan persaukisia.. ei voi lähtee minnekään, ei ole rahaa jne..
En pidä kovinkaan järkevänä ostaa kaikkea turhaa vaan ostan mieluummin jotain tarpeellista.

Mielenkiintoinen keskustelu ja omakohtaisesti erittäin ajakohtainen!

Oon nyt töissä ulkomailla ja rahnaa jää kännyyn noin kaksi kertaa enemmän kuin suomessa ollessa, silti tulee ostettua paljon vähemmän mitään kivaa (CD tai DVD levyjä, kirjoja, lehtiä) tai edes tarpeellista (lisäravinteet, ruoka, matkustaminen) kuin suomessa ollessa. Miksi? Pitää säästää autoon!

Itse asiassa alkaa jo hermo mennä tähän touhuun. Vaikka tietää että varaa on enemmän kuin koskaan niin jokaisen pikkujutunkin ostamista miettii tosi kauan ja sitten kun se on ostettu niin vituttaa kun tuli sorruttua haaskaamiseen. En voi sanoa että olisin pahemmin nauttinut elämästäni viimeisen 6 kk aikana. Hermo kiristyy töissä liikaa, arki tuntuu tasaisen harmaalta. Tekisi hyvää lähteä välillä viihteelle kun sen on oikeasti ansainnut.

Toisaalta, haluan sitä autoa (BMW E46 M3) enemmän kuin mitään koskaan tähänastisen elämäni varrella ja nyt on paras tilaisuus toteuttaa pitkäaikainen unelma ja jos se kaatuu siihen että oon törsännyt rahaa viinaan/naisiin tai johonkin turhuuteen niin että ei olekaan varaa ostaa sitä niin varmasti kaduttaa koko loppuelämä!

Ilmeisesti olen alitajuisesti päättänyt kärvistellä vuoden ja ostaa sen auton ennemmin kuin elää niinkuin ennenkin ja tosipaikan tullen huomata että ei olekaan varaa ja huomata miten unelma valuu käsistä.

Ongelma on vaan se että todennäköisesti en osaa ottaa rennommin sen auton oston jälkeen vaan säästän rahaa samaan tyyliin kotiteatteriin, asunnon remppaan ja Ducati 916 motskariin (vaikka mulla ei oo siihen edes korttia vielä) :(

Rennosti ottaminen ei oo mun vahvimpia puolia, asetan vaan aina aika korkeita taloudellisia tavoitteita ja niihin pääsemiseksi pitää luopua jostain... Kyllä se tasapaino vielä löytyy, luulen minä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom