Piharakennukset, puuvajat, leikkimökit yms

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Taidanpa tyytyä ensikevään ostamaan jonkun valmispaketin, joutuu ottaan kuitenkin sen 9,9 neliötä kun en ala moista varten lupia hakemaan.

Kaikki 4 ovea ovat keskenään samankokoisia. Luulitko että ois menny vituiks?

En luullut että vituiks oli mennyt, mutta tuo yksi aukko näyttää kuvassa pienemmältä ja syyksi paljastuikin että ovi on osittain sisällä luoden jonkinlaista perspektiivivirhettä.

Taidanpa tyytyä ensikevään ostamaan jonkun valmispaketin, joutuu ottaan kuitenkin sen 9,9 neliötä kun en ala moista varten lupia hakemaan.

Samaa oon miettiny. Simppelin >10m2 varaston taitaa saada niin edullisee, ettei rahan takii kande ite tehä. Jos ei tekemisen ilosta. Mut syksyn budjetil saa riittää 100m aitaa.

Huppe, paljos menee bisselle ja lonkerolle? :P

En luullut että vituiks oli mennyt, mutta tuo yksi aukko näyttää kuvassa pienemmältä ja syyksi paljastuikin että ovi on osittain sisällä luoden jonkinlaista perspektiivivirhettä.

Juu, niin näyttää. Karmipuut puuttuivat kuvanottohetkellä. Nyt ovet ovat vaaterissa kun on "sisäkarmit" paikallaan.
Eli ihan tein vain oviaukon, pistin oven paikalleen ja kiilasin sopivaan kohtaan ja naputtelin sisäpuolelta sitten karmipuut naulaten kiinni. Pitänee ottaa kuva vielä.

Samaa oon miettiny. Simppelin >10m2 varaston taitaa saada niin edullisee, ettei rahan takii kande ite tehä. Jos ei tekemisen ilosta. Mut syksyn budjetil saa riittää 100m aitaa.

Juuri tätä itsekin miettinyt. Laskeskelin joskus vähän suunta antavasti puumateriaalia ja aikalailla siihen palaa rahaa.

Ei nuot valmiit nyt mitään vankinta matskua ole, mutta tuo on siis ihan pihavarasto jossa säillyttää talvella käyttöön menevät polttopuut (mukavampi hakea sisältä kuin ulkoa pinosta) ja sitten nämä ruohonleikkurit, lapiot, kirveet, jne jne jne sälät mitä on nurkat täynnä. Ei siis kovin isoja vaatimuksiakaan.

Värkkäilin mökille lisätilaksi pienen (12m2) vierasmökin ruotsalaista friggebod-meininkiä mukaillen. Perustuksena sorapatja+betonilaatat, runko kakkosnelosesta, pulpettikatto, villat väliin ja c-laadun hirsipaneelit pintaan molemmin puolin. Paikallinen puuseppä teki vielä ison parioven täyskorkeilla laseilla. Hemmetin hieno tuli ainakin näin toimistotyöläisen tekemäksi ja viikonloppuna oli ekat vieraat sisällä. Rahaa kyllä palo tuossakin alkuperäisen 1500€ budjetin sijasta varmaan reilut 3000€ (sähkötyöt sun muut mukaanlukien). Ens vuonna värkkään saman mallin mukaan vielä uuden varaston/verstaan vanhan pystyyn lahonneen tilalle.

Valmisvarastot on kyllä niin helgen rumia, heiluvia ja muutenkin kämäsiä, että ei paljon semmoseen kannata rahojaan upottaa. Kattokaapa joskus vaikka niitä marketin pihassa yhden kesän ulkoilleita Luoman tekeleitä kun västäräkit lentelee hirsien raoista ja ovista roikkuu toinen reuna niin ettei kiinni saa...

Olipas mukava soitto rakennuslupia antavalle virkamiehelle...prkl että pistää vihaks. Mulla on tontilla tiilitalo ja siihen kiinteästi rakennettu katos ja katoksen toisessa reunassa(kuin talo) on varasto, kaikki samaa rakennusta. Nyt olisin halunnut ns. jatkaa pienen, kevyen katoksen varaston seinästä toiseen suuntaan eli olisi tullut vain viistokatto varaston seinästä poispäin ja reunalle 3 tolppaa esim. 2x4 tai 4x4. Pohjana on nyt asfaltti ja tolppien alle olisi tullut vain joko harkot tai ruuvi"perustukset". Ei siis seiniä laisinkaan, vain 3 tolppaa ja viistokatto pellistä. Todella kevyt rakennus siis. Niin tämä tarvitsee Vantaa Herran mukaan RAKENNUSLUVAN, vaikka joka puolella nuo tehdään toimenpideluvalla tai ilmankin jopa. Maksa nyt muutaman satasen katoksesta lupia 500€, piirustuksista ja ties mistä vielä sit satasia/tuhansia. Vit** Suomi on syvältä tämän byrokratian kanssa!!!

Juuri tätä itsekin miettinyt. Laskeskelin joskus vähän suunta antavasti puumateriaalia ja aikalailla siihen palaa rahaa.

Ei nuot valmiit nyt mitään vankinta matskua ole, mutta tuo on siis ihan pihavarasto jossa säillyttää talvella käyttöön menevät polttopuut (mukavampi hakea sisältä kuin ulkoa pinosta) ja sitten nämä ruohonleikkurit, lapiot, kirveet, jne jne jne sälät mitä on nurkat täynnä. Ei siis kovin isoja vaatimuksiakaan.

Perusvajan rakennusohjeet löytyy Vaja | Puuinfo , malleina 6 ja 10m2 tarvikeluettelon, piirustusten ja ohjeen kera. Peruskaavasta voi sitten viritellä oman maun mukaan eli esim. lattiapalkit voi olla vaikka 2x4" jos laittaa harkkoja/pilareita myös väliin riittävästi jne.
Itse tein kesän aikana tuon pohjalta sovelletun 6m2 tiilikatolla ilman ikkunoita ja omatekoisella ovella (ei kuitenkaan niin hieno kuin Hupella) ja sähköineen maksoi n. 800e. Kaupunkialueella vajankin pitää sopia rakennuksiin eli viimeistely samalla kaavalla kuin talossa. Materiaaleista taloprojektin jäljiltä ylijäämissä säästettynä mursketta pohjaan, routaeristeet, harkkoja sokkeliksi, vähän lautatavaraa, aluskate, kattotiilet ja sähkökaapelit. Eli ei nyt välttämättä niin kallista (varsinkin jos osaa tehdä itse), paitsi tietysti Hupella kun se heitti hätäpäissään puolen vajan tarvikkeet pois ennenkuin muisti että pitää tehdä vaja.. :)

Kiitti tuosta linkistä, täytyy tässä talven mittaan tuumailla minkälaisen tekisi. Ei tuon tartte just talon kanssa samanlainen olla, mutta saan kyllä talotehtaalta järkevään hintaan tuota samaa paneelia kuin talossa, että voishan sitäkin ostaa ja takos vaan ihan kakkosnelosesta rungon siihen. Pulpettikaton jos tekisi niin olisi sekin helppo tehdä sitten, eikä tarttisi kuin yhden rännikourun ja voisi vaikka pistää saavin alle niin saisi todella hyvään paikkaan keräiltyä kasteluvesiä ja rajaojaankin olisi muutama metri niin oispa helppo joku tulvaputki vetästä sinne.

Helppohan tuollainen tehdä on, kun vaan saa aikaiseksi aloittaa. ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Perusvajan rakennusohjeet löytyy Vaja | Puuinfo , malleina 6 ja 10m2 tarvikeluettelon, piirustusten ja ohjeen kera. Peruskaavasta voi sitten viritellä oman maun mukaan eli esim. lattiapalkit voi olla vaikka 2x4" jos laittaa harkkoja/pilareita myös väliin riittävästi jne.
Itse tein kesän aikana tuon pohjalta sovelletun 6m2 tiilikatolla ilman ikkunoita ja omatekoisella ovella (ei kuitenkaan niin hieno kuin Hupella) ja sähköineen maksoi n. 800e. Kaupunkialueella vajankin pitää sopia rakennuksiin eli viimeistely samalla kaavalla kuin talossa. Materiaaleista taloprojektin jäljiltä ylijäämissä säästettynä mursketta pohjaan, routaeristeet, harkkoja sokkeliksi, vähän lautatavaraa, aluskate, kattotiilet ja sähkökaapelit. Eli ei nyt välttämättä niin kallista (varsinkin jos osaa tehdä itse), paitsi tietysti Hupella kun se heitti hätäpäissään puolen vajan tarvikkeet pois ennenkuin muisti että pitää tehdä vaja.. :)

Tuo ohje on täyttä paskaa. Mä tiedän, mulla tippu lattia alas kun pistin tommoseen 20m3 puuta.
Sain tossa eräänä päivänä kahvatkin paikoilleen:

puuovi1.jpg

puuovi2.jpg

Tuo ohje on täyttä paskaa. Mä tiedän, mulla tippu lattia alas kun pistin tommoseen 20m3 puuta.
Sain tossa eräänä päivänä kahvatkin paikoilleen:

Ohje on täysin kurantti, tosin siihen tulisi lisätä disklaimeri "älä laita tätä vajaa mikroaaltouuniin, suuhun (tukehtumisvaara), älä pidä sen lattialla nuotiota, ... , äläkä lastaa siihen lapion ja lumikolan sijaan 20 tonnia märkää puuta".

Minä en ylipäätään keksi miksi märkää puuta pitää viedä seinien sisään, mutta kukin tekee kuten parhaakseen näkee...

Niin, se ohje ei todellakaan sano että täyteen puutavaraa... :) Ohjeessa lattiavasat oli 50x150 about 2,4m jännevälillä, itse laitoin sokkeliksi kolme harkkoriviä + kattohuovan päälle ja lattiavasana 50x125 n. 1,3m jännevälillä. Tarkoitus on kuitenkin laittaa vajaan joku 4m3 kuivaa puuta yms. tavaraa eli painoakin kertyy....toisaalta ei sitten tuuli vie vajaa pois :D

Tarvis takapiha aidata/piilottaa ohikulkijoilta. Mikä ois sellanen "puska"puu, joka kasvais nopsaa ja ois halpa ostaa?

Onko kukaan törmännyt "seinätelineeseen" hämähäkkikeinulle? Yritin tuossa etsiskellä ratkaisua jonka saisi seinäkiinnityksellä kiinnitettyä ja siitä ikään kuin "sivuvarjo" tyyppisesti telineeseen voisi kiinnittää keinun ja pistää vielä lapset keinumaankin. Voi olla ihan hakuammuntaa, mutta olisi meidän pihalla toimivin ratkaisu..

Huomenna pitäis mennä katsomaan yhden paikallisen hirsiveistäjän tekeleitä. Mielenkiintoinen laavunrunko sillä ainakin oli ja jos sais järkihintaan rakoliiterin niin voisi harkita.

Varmaan saa joo itte halvemmalla kun hakkaa kakkosnelosesta rungon jne, mutta tähän metsäiseen maisemaan passaisi hyvin tuollainen hirsi.

Back
Ylös Bottom