Piharakennukset, puuvajat, leikkimökit yms

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Kuinka moni muuten pitää polttopuitaan autokatoksessa tai talon seinustalla? :)

Minä ja niiden vieressä taitaa nytkin olla bensakanisteri :D En minä jaksa alkaa pyromaaneja yms. pelkäämään. Samoin pykäsin 6m^2 vajan 1m päähän rajasta. Kysyin naapurilta, että passaako ja hän käski rakentaa vaikka kaksi. Jos seuraava naapurin alkaa valittamaan, on tuo vaja sellainen, että se siirtyy trukilla. Tilalle tosin pistän avokompostin, jota möyhennän perse pitkällä naapurin puolelle.

4m oli meillä "no zone" mihin muka ei saisi rakentaa. Mutta jos kukaan ei valita, niin mitä väliä? Samoin meidän talon ja tien välillä on 8m kaupungin "puistoalue", jolle pistin ihan kylmästi oman lehtikompostin. Joku kateellinen tietty voi valittaa, mutta oikeasti tuo puistoalue on metsäinen ryteikkö, mihin kakarat heittelevät kaljakoppia, muovipusseja ym. roskaa.

Kuka niitä kattoo niin kauan kuin lupaa ei tarvita? Noissa usein säilytetään polttopuita jolloin palokuormaa alkaa olla ihan kivasti, että sikäli tietty olisi terveellistä olla vähän etäämmällä talosta, jos on esim tulitikkuihin mieltyneitä vihamiehiä.
Kuinka moni muuten pitää polttopuitaan autokatoksessa tai talon seinustalla? :)

No ne samat puut on samalla etäisyydellä nytkin pinoissa. Että periaatteessa tuo nyt ei muuta mitään muuta kuin että ovat käyttömukavammin noin.

Mulla siis ne polttopuut on pinossa n. 10 metrin päässä talosta ja osa kauempana. Mutta varmasti pitäisi talon tai tallin sivussa jos sellainen paikka olisi niille katottu.

4m oli meillä "no zone" mihin muka ei saisi rakentaa. Mutta jos kukaan ei valita, niin mitä väliä? Samoin meidän talon ja tien välillä on 8m kaupungin "puistoalue", jolle pistin ihan kylmästi oman lehtikompostin. Joku kateellinen tietty voi valittaa, mutta oikeasti tuo puistoalue on metsäinen ryteikkö, mihin kakarat heittelevät kaljakoppia, muovipusseja ym. roskaa.

Mikähän mahtaa olla vakuutusyhtiön kanta, jos naapurin puolen vaja syttyy palamaan ja sytyttää omalta tontilta jonkun vajan tms? Kummatkin liian lähellä rajaa. Kai siellä on taas joku pienellä kirjoitettu sanamuoto minkä voi tulkita vapautukseksi ihan mistä vastuusta tahansa.

Laskin hieman budjettia piharakennukselle jonka koko 4x10m ja pulpettikatto. Mitäs en ole huomioinut?

Runkotarpeet:
-seinärunko 2x4” 48kpl 3m pitkiä = n.150e
-Lattia ja kattorunko 2x6” pulpettikatolla: 300e
-Lattiatarpeet 40m2: 300e
-23x145mm ulkovuoripaneeli 84m2, 7,4jm/m2 = 1,4e/jm = 870e
-kattopellit 15e/m2, 55m2: 825e
-Maalit: 150e?
-Pientarpeet 300e

+ovet ja ikkunat?

Varmaan 3500e kaiken kaikkiaan? Sisäseinät saattaa joutua vetämään gyprocille kun on niin lähellä rajaa toi hökkeli.

40m2 pihavaja :D. ainakii sit unohtu rakennuslupa, arkkitehtikuvat leimattuna, vastaava mestari ja sen palkka :D ym. ym. Toihan on isompi ku mu autotalli ja tuplasti isompi ku monen keskustassa asuvan yksiö. Mä ku oon vittuillu noille et mu autotalli on isompi ni toi menee kyl överiks Huppe voi sanoo et sen vaja on tuplasti isompi ku jonkuu kerrostaloyksiö :D.

40m2 pihavaja :D. ainakii sit unohtu rakennuslupa, arkkitehtikuvat leimattuna, vastaava mestari ja sen palkka :D ym. ym. Toihan on isompi ku mu autotalli ja tuplasti isompi ku monen keskustassa asuvan yksiö. Mä ku oon vittuillu noille et mu autotalli on isompi ni toi menee kyl överiks Huppe voi sanoo et sen vaja on tuplasti isompi ku jonkuu kerrostaloyksiö :D.

Puuliiteriin vastaava mestari, arkkitehti, ilmanvaihto, eristykset jne? Meneeköhän teillä vähän turhan pitkälle toi. Pitäskö paaluttaa varuilta ja tehdä ontelolaatoista rossipohja? 4x4m liiteri niin eihän tohon kummoinen varasto-osa jää kylkeen? 6m lankut pitää mahtua sisälle katkaisematta. Vituikshan se menee joka tapauksessa, joten samapa toi.

Puuliiteriin vastaava mestari, arkkitehti, ilmanvaihto, eristykset jne? Meneeköhän teillä vähän turhan pitkälle toi. Pitäskö paaluttaa varuilta ja tehdä ontelolaatoista rossipohja? 4x4m liiteri niin eihän tohon kummoinen varasto-osa jää kylkeen? 6m lankut pitää mahtua sisälle katkaisematta. Vituikshan se menee joka tapauksessa, joten samapa toi.

No jos rakennusvalvonta toimii teilläpäin kuten muualla suomessa, niin tuon kokonen koppi vaatii ehdottomasti rakennusluvan. Noita alle 10m2 koppeja saa tehdä luvitta, mutta toi on jo 4x se. Ja rakennusluvan edellytyksenä on suunnitelmat ja niissä jonkun pätevöityneen suunnitelijan nimi. Ja maksaahan se lupakin kaikkine katselmuksineen jne...

Toinen vaihtoehto on tietysti lahjoa naapurit hiljaseksi ja tehdä se siihen ilman lupia.. Siin on vaan aina riskinsä.

No jos rakennusvalvonta toimii teilläpäin kuten muualla suomessa, niin tuon kokonen koppi vaatii ehdottomasti rakennusluvan. Noita alle 10m2 koppeja saa tehdä luvitta, mutta toi on jo 4x se. Ja rakennusluvan edellytyksenä on suunnitelmat ja niissä jonkun pätevöityneen suunnitelijan nimi. Ja maksaahan se lupakin kaikkine katselmuksineen jne...

Toinen vaihtoehto on tietysti lahjoa naapurit hiljaseksi ja tehdä se siihen ilman lupia.. Siin on vaan aina riskinsä.

Tähän kuntaan ei saa tehdä mitään ilman rakennuslupaa. Muuttui vuodenvaihteessa vuosi sitten. Ennen sai oliko se juuri tuo 10m2. Näin ainakin muistelen. Muutoinhan toi 10m2 riittäis mainiosti puuvarastoks.

Tähän kuntaan ei saa tehdä mitään ilman rakennuslupaa. Muuttui vuodenvaihteessa vuosi sitten. Ennen sai oliko se juuri tuo 10m2. Näin ainakin muistelen. Muutoinhan toi 10m2 riittäis mainiosti puuvarastoks.

No vituikshan se meni jo kättelyssä. Koko puuvaja pitäisi olla tuplagyprocitettu. Alle 10m2 saa tosiaan tehdä, mutta tuplagyproceilla. En minä ala mitään gyproc-kuutioita rakentamaan. Olkoon koko homma. Tuuppaan rakoliiterin tonne toiseen päätyyn mullan päälle neljän harkon varaan.

Jos seuraava naapurin alkaa valittamaan, on tuo vaja sellainen, että se siirtyy trukilla. Tilalle tosin pistän avokompostin, jota möyhennän perse pitkällä naapurin puolelle.
Kompostit ja ulkohuussit saattaa löytyä erikseen listattuina kaupungin rakennusjärjestyksestä, joka löytynee enemmän kuin todennäköisesti kunnan/kaupungin nettisivuilta rakentamista koskevista osioista. Meillä on rakennusjärjestykseen erikseen merkattu, että kuinka lähelle rajaa saa esimerkiksi kompostin laittaa haisemaan... Tahtoo sanoa, että asiasta on ilmeisesti ollut historiassa aika paljonkin riitoja, kun on rakennusjärjestykseen laitettu tiukat rajat. ;)

Puuliiteriin vastaava mestari, arkkitehti, ilmanvaihto, eristykset jne? Meneeköhän teillä vähän turhan pitkälle toi.
Jos vaaditaan, niin ei auta itku markkinoilla. Mäkin kävin ensin rakennusvalvonnassa juttelemassa asiasta rakennustarkastajan kanssa. Sanoi vaan, että kuvat pitää piirtää, lupahakemus täyttää ja pyytää naapureilta suostumus. Piirsin kuvat, hommasin naapureilta nimet papereihin ja täytin lupahakemuksen. Olin hiukan ihmeissäni, kun posti toi kuukauden päästä rakennusluvan postissa, jossa oli parit lisäehdot liiterille. :D Piti toimittaa vastaavan mestarin paperit asiasta, piirtää lisäksi rakennekuva seinärakenteesta, laatia värityssuunnitelma ja pitää perustuskatselmus. Niin, se saatanan liiteri oli kutakuinkin valmis tuossa vaiheessa... :D Maksoin rakennuslupamaksun pois ja totesin itsekseni, että jos joku rakennusvalvonnasta vielä asiasta jotakin joskus kyselee, niin hoidetaan noita asioita sitten vasta pois päiväjärjestyksestä.

Hiukanhan asia huvittaa, kun olin itse tuolloin töissä toisen paikkakunnan rakennusvalvonnassa... :D

Oliskos mitään hyviä leikkimökki-ehdotuksia hankittavaksi? Olen nettiä selaillut ja kiteytettynä:
- kaikki näyttää samalta
- kaikki on saman hintaisia (600-800e)
- kaikki saa tilattua kotiovelle elementteinä

Ei sillä rintamalla mitään uusia erikoisuuksia ole, jos massasta haluaisi poiketa. Esim. jotain liukumäki yhdistelmää tms. Lecaharkkojen päällehän toi tulee sijoitettua, niin ei siitäkään tarvitse sen enempää stressata. Keskustelua..

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mitä nyt itse olen seuraillut, niin jos ei jotain superhyvää tarjousta saa niin kandee tehä ite. Jostain kun saisi yleishyvät kuvat niin ois tietysti helpompaa. Jotenkin ainakin itselle helpompaa aloittaa jos on valmis suunnitelma kuin että pitää tehdessä suunnitella. Mulla tuppaa lähteen lapasesta ja 4 neliön mökki on äkkiä 14 neliötä. ;)

Mitä nyt itse olen seuraillut, niin jos ei jotain superhyvää tarjousta saa niin kandee tehä ite. Jostain kun saisi yleishyvät kuvat niin ois tietysti helpompaa. Jotenkin ainakin itselle helpompaa aloittaa jos on valmis suunnitelma kuin että pitää tehdessä suunnitella. Mulla tuppaa lähteen lapasesta ja 4 neliön mökki on äkkiä 14 neliötä. ;)

Se vaan saattaa äkkiä heilahtaa kalliimmaksi jos itse lähtee tekemään.. tai tiedä häntä.. suunnittelu olisi kai kaiken avain.. :)

Jaa piirrustuksia? Kannattaa kysellä pieniltä suunnittelu toimistoilta onko valmiita pohjia, oma suunnittelijani maksaa n.60€/h

Laskin hieman budjettia piharakennukselle jonka koko 4x10m ja pulpettikatto. Mitäs en ole huomioinut?

Runkotarpeet:
-seinärunko 2x4” 48kpl 3m pitkiä = n.150e
-Lattia ja kattorunko 2x6” pulpettikatolla: 300e
-Lattiatarpeet 40m2: 300e
-23x145mm ulkovuoripaneeli 84m2, 7,4jm/m2 = 1,4e/jm = 870e
-kattopellit 15e/m2, 55m2: 825e
-Maalit: 150e?
-Pientarpeet 300e

+ovet ja ikkunat?

Varmaan 3500e kaiken kaikkiaan? Sisäseinät saattaa joutua vetämään gyprocille kun on niin lähellä rajaa toi hökkeli.

Tämä pitääkin tehdä alle 25m2 kokoisena, jotta vältytään rakennusluvalta. Pitäs alkaa haarukoida paikkaa 4m rajoista ja 8m mistään rakennuksesta.

Tämmösen piirtelin. Parannusehdotuksia ehtii vielä antaa. Budjettiarvio 2297 euroa maaleineen.

piharakennus.jpg

Mää tekisin puuliiterin ehkä ihan avonaisena koko etuseinän. Ei kai puita kukaa puita varasta ja tuulettuis hyvin. Puut pääsis hakemaan sekä latomaan helpommin myös sisään. Sit jos budjettiratkasua miettis ni jättäsin ikkunan pois ja toisen oven. ne vähentää sisällä hyllytilaa. Jos budjettirajoitetta ei oo ja vimpan päälle tekis ni kapea nostoovi josta vois ajaa mönkijän tai lumilingon suoraan sisään:). Mut kateellinen silti noin isosta vajasta. Mulla ihan samannäköinen mut se näyttäis ton rinnalla ihan leikkimökiltä ja on lattiasta kattoon täynnä kaikkee romuu.

Mää tekisin puuliiterin ehkä ihan avonaisena koko etuseinän. Ei kai puita kukaa puita varasta ja tuulettuis hyvin. Puut pääsis hakemaan sekä latomaan helpommin myös sisään. Sit jos budjettiratkasua miettis ni jättäsin ikkunan pois ja toisen oven. ne vähentää sisällä hyllytilaa. Jos budjettirajoitetta ei oo ja vimpan päälle tekis ni kapea nostoovi josta vois ajaa mönkijän tai lumilingon suoraan sisään:). Mut kateellinen silti noin isosta vajasta. Mulla ihan samannäköinen mut se näyttäis ton rinnalla ihan leikkimökiltä ja on lattiasta kattoon täynnä kaikkee romuu.

Puuliiteriin meinasin jotta rakolattia riittäisi. Lunta tulee täällä päin niin paljon että siellä on motti lunta joka aamu kun tartteis puita hakea jos ei ole ovea. Tuplaovi tulee mönkkäriä/moottorikelkkaa varten, ovet ei maksa täällä mitään kun teetän ne tuolla "toimintakeskuksella". Oisko satkun noi kaikki ovet, about.

Hyllytilaa pitäisi olla 4.6m leveydeltä, eli ovista katsottuna "peräseinän" verran. Lisäksi sivuseinät. Etuseinään voi sitten ripustella trimmeriä ja muuta.

Fillarit tonne pitää mahtua talveksi, mönkkäri/kelkka, ruohonleikkuri, autonrenkaat, pari isoa sirkkeliä jne. Täyteen tulee toikin.

Ikkunan budjetti on jotain 5 euroa, leikkaan vanhasta lasista siihen lasia ja teen listat itse.

Näin mä aattelinkii, et tuplaovista tulee jotain vempelettä sisään(mut silti ois retee sähkötoiminen nostoovi:D) Mä sitä ovetonta liiterii varovasti ehdottelin sen takii ku mul oli tos vajassa ekana talvena puita puoliks täynnä ja ne keräs vähän valkosta möhnää itteensä. Lattia on kanssa auki, mut ei sit mul kiertänyt ilma riittävästi tai puut oli kosteita. Ne ku niputtaa tiiviiksi pinoksi 3 riviä ni rupes vähän hometehdas syntymään. Nykyää pidän ihan ulkosalla puut avonaisessa pressulla päällystetyssä katoksessa ni siitä mietin ite joskos avonaisempi tila ois noille parempi

Ite laitoin tohon leikkimökiltä näyttävään vajaan tiilikaton. Talon ylijäämäkamoista kasasin ja saranat oli kalleimmat osat koko hökkelissä ku muut talosta jääneitää jämäkamoja. Mut tein talon piirrustusten mukaan eli aluskate tiilikaton alla ja talon värinen ja samaa panelia. Se mikä monesti ihmisillä on ni on kotaa, pihavajaa, roskakatosta ja jokaisessa eri tyylisuunta. Eli jos talossa on tiilikatto niin suosittelen tiilikattoa sitten jokaiseen hökötykseen pihalle ja jos mahdollista niin talon sävyillä eikä sillee et lato on puun värinen, kota tummaksi petsattu huopakattonen ja roskakatos k-raudasta ostettu taas ihan eri tyylisuuntaa. Koko piha sellanen sekasikiö sit.

Näin mä aattelinkii, et tuplaovista tulee jotain vempelettä sisään(mut silti ois retee sähkötoiminen nostoovi:D) Mä sitä ovetonta liiterii varovasti ehdottelin sen takii ku mul oli tos vajassa ekana talvena puita puoliks täynnä ja ne keräs vähän valkosta möhnää itteensä. Lattia on kanssa auki, mut ei sit mul kiertänyt ilma riittävästi tai puut oli kosteita. Ne ku niputtaa tiiviiksi pinoksi 3 riviä ni rupes vähän hometehdas syntymään. Nykyää pidän ihan ulkosalla puut avonaisessa pressulla päällystetyssä katoksessa ni siitä mietin ite joskos avonaisempi tila ois noille parempi

Ite laitoin tohon leikkimökiltä näyttävään vajaan tiilikaton. Talon ylijäämäkamoista kasasin ja saranat oli kalleimmat osat koko hökkelissä ku muut talosta jääneitää jämäkamoja. Mut tein talon piirrustusten mukaan eli aluskate tiilikaton alla ja talon värinen ja samaa panelia. Se mikä monesti ihmisillä on ni on kotaa, pihavajaa, roskakatosta ja jokaisessa eri tyylisuunta. Eli jos talossa on tiilikatto niin suosittelen tiilikattoa sitten jokaiseen hökötykseen pihalle ja jos mahdollista niin talon sävyillä eikä sillee et lato on puun värinen, kota tummaksi petsattu huopakattonen ja roskakatos k-raudasta ostettu taas ihan eri tyylisuuntaa. Koko piha sellanen sekasikiö sit.

Tiilikaton pistäisin mutta kun heitin ylimääräiset tiilet pois. Niitä oli varmasti yli 100m2. Sinne meni tonni. Tosin tonni sinne tonni tänne, ei se tunnu kun rakentaa perkele!

Kesällä 2012 jos jollakulla ei puut homehtunu niin ne oli sisällä talossa +25 asteessa :D Oli suhteellisen märkä kesä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom