Piharakennukset, puuvajat, leikkimökit yms

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Itselle tulee puuvaja autotalli/-katos & varastorakennuksen päätyyn. Seinät tehtiin viistetyllä 2x2 rimalla ja 10mm rako, niin ilma kiertää. Lumi ja vesi saa tulla vaakasuoraan jos meinaa sisälle päästä. Tuli vähän liiankin hyvä kun on 200mm laatta ja pari paaluakin sen alla :D Lattialle meinasin vielä tehdä ritilät niin tuulettuu puut sieltäkin.

En tiedä onko oikea ketju, jos ei niin pahoittelut siitä. Mutta pihakeinua lapsille tulevana kesänä. Olisiko jollain vinkkiä, millaista hökötystä kannattaisi suunnitella, että isikin pääsisi tekemään vaikka leukoja samaisessa laitteessa?

Lähinnä mietityttää se, että saako siitä tarpeeksi suoraa ja tukevaa, jos laittaisi vain kaksi pystypilaria betonikakuilla maahan..? Tietty ankkuroitu "A-mallin" härveli olisi varmasti tukevampi ja turvallisempi. Viekö se sitten vaan liikaa tilaa, jos tekisi siitä sen verran korkean, että saisi vaikka voimistelurenkaat. Mutta, jos jollain olisi ideoita, kenties jo itselle toteutettuja visioita, niin otan niitä mieluusti vastaan! :)

Ja jos joku ei meikäläisen tekstistä huomaa, niin en tiedä juurikaan mistään raksahommiin liittyvästä mitään. Mutta jokunen aika sitten hankittu vanha ok-talo pakottaa oppimaan, varsinkin kun katselee remonttimiesten hintapyyntejä. Itse tehtyhän on yleensä paras...

P.S Timba79, oon sun fani :hyper:

Jos nyt vaikka katselisit millaisia hökötyksiä ne keinut yleensä on, se A-malli on melko lailla optimoitu malli, eikä siitä kovin helposti "parempaa" saa.

Pilarimallisenakin onnistuu, vaikkapa metrin mittaiset anturat maahan, 0,5m3 / antura. Niitä sitten saattaa routa myllätä tai sitten ei.

En tiedä onko oikea ketju, jos ei niin pahoittelut siitä. Mutta pihakeinua lapsille tulevana kesänä. Olisiko jollain vinkkiä, millaista hökötystä kannattaisi suunnitella, että isikin pääsisi tekemään vaikka leukoja samaisessa laitteessa?

Lähinnä mietityttää se, että saako siitä tarpeeksi suoraa ja tukevaa, jos laittaisi vain kaksi pystypilaria betonikakuilla maahan..? Tietty ankkuroitu "A-mallin" härveli olisi varmasti tukevampi ja turvallisempi. Viekö se sitten vaan liikaa tilaa, jos tekisi siitä sen verran korkean, että saisi vaikka voimistelurenkaat. Mutta, jos jollain olisi ideoita, kenties jo itselle toteutettuja visioita, niin otan niitä mieluusti vastaan! :)

Ja jos joku ei meikäläisen tekstistä huomaa, niin en tiedä juurikaan mistään raksahommiin liittyvästä mitään. Mutta jokunen aika sitten hankittu vanha ok-talo pakottaa oppimaan, varsinkin kun katselee remonttimiesten hintapyyntejä. Itse tehtyhän on yleensä paras...

P.S Timba79, oon sun fani :hyper:

Heh, no se on sitten mun elämän ensimmäiset fanitukset että kiitos siitä. Vaikka minua ei kyllä kannata fanittaa!

No mutta keinuihin, Toys´r´us ainakin myy kuvissa järkevän oloista keinusettiä. Pitäisi itsekin ehtiä kattomaan että minkälainen setti on. Jos 199 eurolla hyvän saa niin ei paljon maksa vaivaa alkaa värkkään. Tosin siihen ei kyllä ihan helpolla saa leuanvetotankoa jos kaksi keinua pitää olla.

Heh, no se on sitten mun elämän ensimmäiset fanitukset että kiitos siitä. Vaikka minua ei kyllä kannata fanittaa!

No mutta keinuihin, Toys´r´us ainakin myy kuvissa järkevän oloista keinusettiä. Pitäisi itsekin ehtiä kattomaan että minkälainen setti on. Jos 199 eurolla hyvän saa niin ei paljon maksa vaivaa alkaa värkkään. Tosin siihen ei kyllä ihan helpolla saa leuanvetotankoa jos kaksi keinua pitää olla.

Ite kun tekee niin saa paremman, halvemmalla:
http://www.pakkotoisto.com/kotitalo...kset-puuvajat-leikkimoekit-yms-3/#post3691956

Hupen keinu on kyllä vaikuttava. Samanlaista hämähäkkikeinua ajatellut itse. Toys R us myi vastaavaa 219 euron hintaan, kuitenkin luulisin että itse tehtynä kunnon puutavarasta saisi vankemman. Ja itse tehtynä voisi tietty keulia ja tehdä vaikka 4 metriä leveän, kustannusten sen enempää noustua... Tällöin saisi isikin omat koukut, johon laittaa vaikka ne jumpparenkaat. Leukoja varten väkästelen tangon vaikka varastoon.

Valmispakettiin kuuluisi tietty pari keinua plus kahden istuttava "kiikku", mutta rouvankin mielestä hämiskeinu olisi aika pop, joten täytyy kyllä laittaa Hupen projekti korvan taakse ja käydä kyselemässä paikalliselta puutavaraliikkeeltä hintoja. Tuon poikkipuunhan voisi tehdä paksummasta tavarasta, niin saisi porata siihen koukkuja oman maun mukaan.

Ja tietty tässä pikku projektissa omat pikku kätöset joutuis hommiin, joten ehkäpä niitä käden taitojakin kertyisi

Edit. Heh, no puusilmähän ei nähnyt, että Hupellahan on yli 4m leveä :nolo:

Ajelin kylällä ja yhdessä talossa tekivät kattoremonttia. No marssin sisään ja ostin pellit sieltä lähes ilmatteeks. Just sopivia meidän varastoon. Taas säästi 500 euroo.

Pitäs rueta tekee kesällä autokatosta nykyisen katos/varasto rakennuksen kylkeen. Olen jo pikkasen miettinyt asiaa ja miltä nämä kuulostaa, korjatkaa kaikki mikä ei mee niin ku pitäs. :D
Koko olisi suurin piirtein 3.5m x 5-6m ja pääty + toinen sivu omille jaloille ja vasen puoli kiinni entiseen katos/varastorakennukseen.
Pohjat:
-kaivetaan maata noin 50-60cm, sit kangas ja päälle pikkasen hiekkaa. Sit routaeristyslevyjä ja taas pikkasen hiekkaa. Sit soraa melkein "täyteen" vai täyteen, kun pinnaks tulee asfaltti...?
-katoksen pystypuut, laitetaanko ton pohjan teon jälkeen vai onko ennen parempi?
-pystypuut(4x4?) siis sellasilla pyöritettävilä metallisilla jaloilla, mitkä uppoaa syvälle. Onko kellään kokemuksia ja onko asennus vaikeaa? Näistä kaikki tieto tervetullutta.
-sit kevyt laudoitus pilareiden välille ja jonkinlaiset tueti vinokatolle niin ku tähän tyyliin \ eli vasen puoli katosta kiinni ylemmäks entiseen rakennukseen ja sit sieltä laskevana oikealle. Kaveri tekee katon pellista ku on alan firma.
-lopuksi asfaltointi(kysytty jo hinta)

Lisäksi kevään ohjelmassa olisi terassin maalaaminen valkoiseksi??? Pysyykö tuossa mikään maali, onko järkevää? Nykyinen on tehty 2009 ja se on sellasta ruskeaa puuta, en tiedä onko lämpökäsiteltyä vai jotain petsattua vai mitä? Miten tuohon sais varmuuden ja miten valita oikea maali, jos tuon meinaa saada valkoiseksi. Kaikki info on tervetullutta näin etukäteen. :) Itse asiassa katoksen tekemisen voi myös tehdä joku kohtuullista maksua vastaan(pääkaupunkiseutu), pohjat teen varmaan joka tapauksessa itse.

Piharakennuksen pohjista: aattelin kaivaa pintamaat/mullat pois vain pilariharkkojen alta ja valaa pienet anturat siihen. Mitenkäs muuten koko sen rakennuksen alta? Voinko jättää mullat vai pitääkö kantaa 13m3 multaa käsipelissä pois? Rossipohja siis ja 1-2 harkkoa maanpinnan yläpuolelle. Pohjan runko kestopuuta ja lattia filmivaneria.

Jos laittaisin nurtsille suodatinkankaan vaan ja päälle ohut kerros sepeliä?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Paljonko tuollaisen katosken pohja routii jos sinne jättäs vaan ne nurtsit ja vetäs pintaan kankaan ja sepelit? Se itse rakennus ei tietty roudi jos siihen kunnon anturat tekee routaeristein.

Ja silloinhan tuo routiminen on estettävä todella hyvin jos se tulee johonkin entiseen rakennukseen kiinni tai ihan samalla tavalla jos osa rakennuksesta on kylmää ja osa lämmintä. Meillä ainaki oli ohje että kylmän rakennuksen anturan allekin vielä routaeristeet. Muuten paukkuu sokkelit paskaksi jos pääsee yhtään routa nostamaan. Ei ole päässyt, vaikka tuon kylmän osan ulkosivukin on täysin lumeton syystä että siinä tallin päädyssä pidetään toista autoa.

Tuossa on alla 2 metriä routimatonta soraa tärytettynä. Päällä pintamullat. Lähinnä mietin että voiko tuon nurmikon/mullan jättää pohjan alle, haittaako se mitään kun pohjakin on kestopuuta ja filmivaneria.

Anturat kyllä valan ja nostan pilareilla sitten pintamaan "yli" nuo alajuoksut. Mitenkäs tuo anturan routasuojaus, siinä ei 1m2 tai edes 4m2 eristettä auta mitään kun on kylmästä rakennuksesta kyse. Mökki rakennettiin samalla tavalla 30v sitten ja laajennus 4v sitten, ei ole eristeitä ja hyvin kestänyt kuosissaan.

Rakennus on lisäksi suht kevyt ja voihan sitä tunkilla nostella jos se nyt vaikka jostain kumman syystä pääsisi kallistumaan.

Rakennus on lisäksi suht kevyt ja voihan sitä tunkilla nostella jos se nyt vaikka jostain kumman syystä pääsisi kallistumaan.

Tai pistät kierretangot valuun kiinni suoraan?

Kaivinkonekuski kertoi, että jos laittaa muovia mullan päälle ja antaa vuoden olla, niin siinä kohdassa ei kasva enää ikinä mikään. En ole kokeillut.

No ei tosta nurtsista haittaa kai siellä alla ole. Kosteushan siitä nousee mutta ei kai niin paljon että haittaisi ko. pohjarakennetta? Jos pistäisi rakennusmuovin, kaadot taaksepäin ja 5cm sepeliä. Valuu vesi pois.

No ei tosta nurtsista haittaa kai siellä alla ole. Kosteushan siitä nousee mutta ei kai niin paljon että haittaisi ko. pohjarakennetta? Jos pistäisi rakennusmuovin, kaadot taaksepäin ja 5cm sepeliä. Valuu vesi pois.

Se nurtsi vaan kasvaa siellä vajan alla siihen saakka kunnes valo tai lämpö loppuu ;) Ettei tarvitse jälkeenpäin taas kiroilla niin nurtsi/mullat pois ja sepeliä tilalle, routaeristys ei liene tässä tapauksessa pakollinen.

Se nurtsi vaan kasvaa siellä vajan alla siihen saakka kunnes valo tai lämpö loppuu ;) Ettei tarvitse jälkeenpäin taas kiroilla niin nurtsi/mullat pois ja sepeliä tilalle, routaeristys ei liene tässä tapauksessa pakollinen.
Ja suodatinkangas varmuuden vuoksi väliin, mieluummin kuin muovi.

En jaksa enää tohon rakentami^^^^^pätemisketjuun kirjoitella niin laitan vaikka tänne. Piharakennusta on rakenneltu taas ja nyt on ovetkin paikallaan sekä lattia vahvistettu:

vaja11.jpeg

Landetalo - Talo pieneen kaupunkiin: Ovet valmiina pihavajassa

Ovissa oli kyllä aivan jumalaton homma mutta ovatpahan hyvät.

Kaikki 4 ovea ovat keskenään samankokoisia. Luulitko että ois menny vituiks?

Laskin hieman budjettia piharakennukselle jonka koko 4x10m ja pulpettikatto. Mitäs en ole huomioinut?

Runkotarpeet:
-seinärunko 2x4” 48kpl 3m pitkiä = n.150e
-Lattia ja kattorunko 2x6” pulpettikatolla: 300e
-Lattiatarpeet 40m2: 300e
-23x145mm ulkovuoripaneeli 84m2, 7,4jm/m2 = 1,4e/jm = 870e
-kattopellit 15e/m2, 55m2: 825e
-Maalit: 150e?
-Pientarpeet 300e

+ovet ja ikkunat?

Varmaan 3500e kaiken kaikkiaan? Sisäseinät saattaa joutua vetämään gyprocille kun on niin lähellä rajaa toi hökkeli.

Kerro vielä 1,3:lla "tarkka" laskelma niin ei vituta niin paljoa. Mullla toi toimii hyvin, vaikka miten otan kaiken huomioon.

Tämmösen piirtelin. Parannusehdotuksia ehtii vielä antaa. Budjettiarvio 2297 euroa maaleineen.

Vituiks män. Melkein 5000e paloi massii. Vajastakin tuli pienempi. Joku 3,5x7m.

4300e taitaa olla tarkka summa.

Back
Ylös Bottom