Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Jos mun viestiin viittaat, niin en kyllä ymmärrä miten siitä voi ottaa herneitä.
Se vaan tuli mun mieleen kevennykseksi tuosta keskustelusta. Kyllä mä luulen että mun porukat olisivat mieluummin ajaneet jollain tilavammalla autolla jos rahat vain olisivat antaneet periksi...

No korjataan nyt että mä en vetänyt herneitä yhtään mistään enkä viitannut tossa kenenkään yhden henkilön postaukseen. Eli :piis: vaan sinnekin. :)

Ja todellakin autonostoon löytyy n. 100 huonompaakin syytä kuin lapsi tai lapset. Loppupelistä sitä varmaan pärjäis ilman koko härveliä, mutta kyllähän se kätevyyttä tuo elämään aika isolla kädellä kuitenkin.

No pistetään vaikka uus ketju pystyyn jos tästä on vielä vääntöä. Voin siirtää vaikka nämä viestit sinne sitten. Jos asia on loppuun käsitelty, niin annetaan olla täällä ja jatketaan itse aiheesta. Sopiihan tähän keskusteluun vähän kaikki jutut kuhan aihepiiri nyt edes otsikkoon viittaavana pysyy. Kaikki isit sitä autoista keskustelee kuitenkin. ;)

Anteeksi kun tunkeudun tähän ketjuun, vaikka en naista vielä ole löytänyt joka kantaisi omaa rakkauden siementäni.

Tuli tuosta autokeskustelusta mieleen miten asiat oli silloin kun itse oli toukka.
Faijalla ja mutsilla oli tilava Fiat 600:n, johon tungettiin kummatkin vanhemmat, minä ja systeri, lastenrattaat katolle, sekä vielä yksi labradorinnoutaja ja ajettiin stadista 450 km itäsuomeen isovanhempien luokse. :D
Juu, me teimme vastaavan reissun aikoinaan Saksaan, kilometrejä tuli about 3000 ja autona oli Fiat127 :D Mutta kuten Neukku tuossa vastasikin niin tottahan tuo allaoleva on:
Kyllä uudet vaunut yleensä mahtuu autoon kuin autoon, mutta pakkaaminen on hankalampaa sedaniin. Meilläkin tungetaan vaunut+kamat sedani Mondeon takaboksiin, muttei se herkkua ole.

Kyllähän siinä helpottuisi arki jos reissaisi paljon kun hommaisi jonkin tila-auton:
95-1.jpg

Meidän perheessä tuo reissaaminen (lue: perheen pakkaaminen autoon) rajoittuu noin yhteen kertaan kuukaudessa johonkin kauppakeskukseen 5km säteellä, joten tarvetta auton vaihtoon ei ole ja jos töissä olisin keskustassa niin en varmaan autoa edes omistaisi.

Tarvii sanoa että nyt on ollut helvetin raskasta tytön kanssa koska tyttö 3kk on huutanut synnäriltä asti yötä päivää. Mikään ei auta muuta kuin aika. Pitkin kämppää kävely ja hyssyttely laskee hetkellisesti huutamisen levelin 5:sta 3:een.
Muuten huuto on lähes tauotonta ja kun sen saa laskettua viimein pieneen natkutukseen ( jota moni pitää jo itkuna ) on se hiljaisin hetki päivästä. Varmaan jotain koliikin tynkää veikkaan.. mutta uskoisin että viim parin kuukauden päästä tilanne rauhottuu. Tai noh.. sitten tuleekin jo ne hampaat :D

Minkäs noille teet, et mitään. Vaipat vaihdetaan kuivaksi, välillä annan olla ilman vaippaa, ruokaa on maha täynnä, hyssyttely pitkin kämppää, mahalleen,
selälleen... Mut ei mua oo koskaan lasten huutaminen saanut skitsoilemaan vaikka hermot on tosi tiukalla välillä. Tottakai toisinaan tulee vanhemmalle pojalle oltua turhienkin asioiden takia kovasanainen kun poika on tosi villi. Se on rauhassa vain silloin kun se huomataan ja se saa aikaa isältä. Tässä on isän paras kaveri ja vierellä seisoja aika, joka muistuttaa aina että nää vaiheet on elämässä niinkuin hyttysen kusi meressä.
Kohta se kävelee ja rikkoo paikkoja. :D

ps. siinä lukee tosiaan aika, eikä akka..
viestiä editoitu

Putka. Tsemppiä!

Mun tilanne on se että mitään mainitsemisen arvoista ei ole ,mutta vituttaa väillä TODELLA pahasti kuitenkin!!

Ei syytä,vittu,vituttaa vaan!

Voimia vain sinne putka..täälläkin valvotaan välillä aika ahkerasti. Meidän pojalla ei nyt varmaan koliikkia ole, mutta jotain vatsaväänteitä kumminkin.

Vaihdoin heti alkuun tuon d-vitamiinin vesiliukoiseen Jekovit-merkkiin. Rela-tippoja on joskus annettu, mutta nyt on oltu 4 päivää ilman (vääntää hieman edelleen), kokeillaan, mistä johtuisi..

Tuo vaipan vaihto usein kyllä rauhoittaa meidän poikaa, samoin kylpy ja pyllynpesuoperaatiot. Poika tykkäisi olla vaippasillaan, käninä lakkaa, kun ottaa siltä housut pois. Myös tuollainen vatsallaan keinuttelu rauhoittaa (poikaa ilmassa käsien varassa vatsallaan)

Meilläkin tytöllä oli pienempänä vatsanväänteitä välillä aikalailla. Vitoleita ei käytetty synnytyslaitoksen jälkeen laisinkaan, koska Jekovititkin on olemassa. Myös Cuplaton-tipat auttoi myös mahavaivoihin, ilma tuli paremmin pihalle vatsasta. Samoin tytön keinuttelu mahallaan polvien/reisien päällä helpotti oloa.

Voimia putkalle ja äitille, aika tosiaan auttaa parhaiten. Vuoden päästä et enää muistakaan yövalvomisia ja itkuja :)

Meillä käytettiin molemmilla poitsuilla tota cuplatonia helpottamaan ilmavaivoja ja siitä oli oikeasti apua.

Nykyään vähän isompina vaan tuntuu uniongelmat ainakin itsellä jatkuvan. Nimittäin sängyn valtaamisen muodossa. Ensin mun ja emännän väliin kömpii yks taapero ja sitten menee hetki ja toinen tulee perässä. Yritä nyt siinä sitten nukkua kun kaks jätkää nukkuu sängyssä poikittain ja välillä tulee kantapäätä naamaan ja välillä koko kakara :D Onneks toi ei oo jokaöistä. Yleensä nukkuvat ihan hyvin omassa huoneessaan mutta välillä tulee noita valtausongelmia.

Voimia tosiin Putkalle, tossa on se hyvä puoli että menee ohi, kuten Putka jo mainitsikin.

Ja tota Cuplatonia kannttaa kokeilla, meilläkin ihan muutaman viikon ikäisenä oli niitä ilmavaivoja reilumminkin ja tuo tosiaan auttoi. Koliikkiin nyt ei varmaan auta mikään, mutta muuten ilmavaivoista ja vatsanväänteistä kärsivälle kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Cuplaton ja mallasuute auttoi meillä muutamiin vatsan vääntöihin.

Meillä nyt 1,5v poika ollut korvakierteessä reilut pari kuukautta ja välillä syö miestä oikein urakalla. Viikko sairaana, muutama päivä päiväkodissa ja uusi pöpö heti perään. Onneksi päästään korvien putkitukseen parin päivän päästä ja samalla saatetaan napsata kitarisat pois. Toivottavasti tuo auttaisi..

Cuplaton ja mallasuute auttoi meillä muutamiin vatsan vääntöihin.

Meillä nyt 1,5v poika ollut korvakierteessä reilut pari kuukautta ja välillä syö miestä oikein urakalla. Viikko sairaana, muutama päivä päiväkodissa ja uusi pöpö heti perään. Onneksi päästään korvien putkitukseen parin päivän päästä ja samalla saatetaan napsata kitarisat pois. Toivottavasti tuo auttaisi..

Meillä oli tytön kanssa sama ongelma. Korvatulehduksesta seuraavaan. Sitten päästiin onneksi korvien putkitukseen ja sen jälkeen ei tullut kuin pari tulehdusta ja nyt ovat jääneet kokonaan pois vaikka toisesta korvasta on lähtenyt putki pois. Sen lääkkeen antaminen silloin aikoinaan oli kyllä yhtä tuskaa kun lapsi rimpuilee minkä pystyy ja sylkee kaiken pois jos ei suoraan kurkkuun saanut sitä menemään spruutalla.
Alussa toimi se, että läkkeen sekoitti kolaan, mutta likka oppi erottamaan sen maun siitä hyvinkin äkkiä.:)

Kiitoksia vastanneille!:)

Ja hyvä kun toitte esille tuon cuplatonin, siitä saattaa tosiaan olla apua, en ole huomannut antaa sitä, kaikkea muuta kyllä. Juuri muistin että pojan kanssa siitä oli tosiaan vatsavääntöön apua. Pitääkin hakea sitä heti huomenna.

Mitäs D-vitamiinia muuten olette alle vuoden vanhoille antaneet? Ilmeisesti ne molemmat neuvoloiden suosittelemat, Jekovit ja se toinen, sisältää D2-vitamiinia, joka ei ole elimistön luonnollinen D-vitamiini. APteekista kuulemaa löytyy myös D-tippoja, joissa on sitä oikeata D3-vitamiinia. Ajattelimme ottaa tuon kokeiluun. Ilmeisesti huonona puolena on se, että D-tippoja pitää ottaa useampi tippa kuin Jekovit:ia. Mutta pitäisi kai olla tehokkaampi ja terveellisempi vaihtoehto.

Tarvii sanoa että nyt on ollut helvetin raskasta tytön kanssa koska tyttö 3kk on huutanut synnäriltä asti yötä päivää. Mikään ei auta muuta kuin aika. Pitkin kämppää kävely ja hyssyttely laskee hetkellisesti huutamisen levelin 5:sta 3:een.
Muuten huuto on lähes tauotonta ja kun sen saa laskettua viimein pieneen natkutukseen ( jota moni pitää jo itkuna ) on se hiljaisin hetki päivästä. Varmaan jotain koliikin tynkää veikkaan.. mutta uskoisin että viim parin kuukauden päästä tilanne rauhottuu. Tai noh.. sitten tuleekin jo ne hampaat :D

Itse olin kuulemma huutanut tenavana samalla tavalla syntymän jälkeen parin kk ajan, syynä oli nivustyrä. Loppui huutamiset kuin seinään leikkauksen jälkeen.

Hmm, ehkä pitäisi pitää turpa vaan visusti kiinni ja koputtaa puuta mutta uskallanpa sittenkin pistää tänne kokemuksiani: tuo reilu 3kk tyttö nukkuu 11h yöunia, itkemättä kertaakaan välillä, usein se nukkuu tuon ajan putkeen, noin 20-07 välisenä aikana. Sitten jos herää, alkaa "sylkipärinä" ja naurun jokellus kuulumaan sängystä, rahoittuu kun pistää pullon suuhun, röyhtäyttää ja nukahtaa uudelleen.
Päivisin otetaan sitten yhdet pitkät n. 4h unet ja parit torkut. Itkua ei kovin monesti kuullu, naurua ja päristystä sitäkin useammin. Nyt on huomannut omat kätensä ja ihmettelee niitä kovasti, ensimmäinen hammaskin on jo tullut ja osaa kääntyä vatsaltaan selälleen. Alkoi muuten nukkumaan kun tissimaito lakkasi tulemasta ja siirryttiin NAN-maitoon. Velliä menee purkki päivässä myös (maissivelliä). Muutaman kerran on maisteltu jo mangososettakin.

Peppu ei punoita ja iho tosi hyvä myös muualta...

"kop kop"... olen ilmeisesti (?) selvinnut suhteellisen helposti (toistaiseksi)?

D-vitol muuten aiheutti vatsanväänteitä ja käytämme sitä vesipohjaista d-vitamiinia, en muista nimeä, 2 niitä taitaa vain ollakin.

Heh, tänään taas tuli aika tehokas herätys. Joskus puoli kahdeksan aikaan superjunnu alkoi siinä meidän välissä päristelemään ja jokeltelemaan. Heräsin siihen, mutta koitin silti jatkaa vielä nukkumista, kun tuli mentyä aika myöhään nukkumaan. Sitten tein sen peruuttamattoman virheen, että katsoin superujunnua silmiin ja hymyilin. Sitten ei ollut nukkumisesta enää toivoakaan, kun superjunnu innoissaan ryömii tyynyn päälle, hakkaa avokämmenellä päähän, hönkii ja karjuu korvaan ja jyrsii poskea. :D :haart:

Hmm, ehkä pitäisi pitää turpa vaan visusti kiinni ja koputtaa puuta mutta uskallanpa sittenkin pistää tänne kokemuksiani: tuo reilu 3kk tyttö nukkuu 11h yöunia, itkemättä kertaakaan välillä, usein se nukkuu tuon ajan putkeen, noin 20-07 välisenä aikana. Sitten jos herää, alkaa "sylkipärinä" ja naurun jokellus kuulumaan sängystä, rahoittuu kun pistää pullon suuhun, röyhtäyttää ja nukahtaa uudelleen.
Päivisin otetaan sitten yhdet pitkät n. 4h unet ja parit torkut. Itkua ei kovin monesti kuullu, naurua ja päristystä sitäkin useammin. Nyt on huomannut omat kätensä ja ihmettelee niitä kovasti, ensimmäinen hammaskin on jo tullut ja osaa kääntyä vatsaltaan selälleen. Alkoi muuten nukkumaan kun tissimaito lakkasi tulemasta ja siirryttiin NAN-maitoon. Velliä menee purkki päivässä myös (maissivelliä). Muutaman kerran on maisteltu jo mangososettakin.

Peppu ei punoita ja iho tosi hyvä myös muualta...

"kop kop"... olen ilmeisesti (?) selvinnut suhteellisen helposti (toistaiseksi)?

D-vitol muuten aiheutti vatsanväänteitä ja käytämme sitä vesipohjaista d-vitamiinia, en muista nimeä, 2 niitä taitaa vain ollakin.

Meillä meni vauva-aika samaan tyyliin. Oli melkoisen helppoa. Nyt tytöllä ikää melkein 3,5 v, ja meno on tietenkin hiukan erilaista. Välillä isäänsäkin kärttyisempi, pääasiassa silti käyttäytyy mukavasti.

Ehkä nämä vauvana/pienenä helpot sitten kompensoi tota hommaa murrosiässä. Toivottavasti ei....

Mitä tulee farkun haluttavuuteen, niin mutuna uskoisin, että lähes jokainen lapsiperhe kyllä farkun haluaa (tai tila-auton). Eri asia on, riittääkö rahaa, onko asennevammaa farkkuja vastaan tai jotain muuta ostoa estävää.

Tätä en kyllä allekirjoittaisi ollenkaan. Itsellenikin tuli, kun lapset olivat "vauvoja", joku "tila-auto on jees" villitys. Ja ajattelin pistää pihaan niin tilavan kuin löytyy, ja hankin chevy vanin. Sopi kyllä hyvin, kun 8 hengelle rekisteröity.
Pian huomasin, että auto on käytännössä aina tyhjä, ja vaihdoin keskikokoiseen sedaniin. Edelleen olen huomannut, että takakontti on jatkuvasti tyhjä, ja jalkotiloissakin on tyhjää. Varsinkin nykyisin, kun lapset jaksavat kyllä kävellä vaikka kilometrin ilman mitään rattaita, ja harvoin on yhtä reppua vaihtovaatteita enempää mukana.
Tällä hetkellä katselen 2+2 paikkaisia autoja, koska se yksi reppu mahtuu sellaiseenkin ihan hyvin, ja itse nauttisin autoilusta paljon enemmän.

Joku voisi listata, mitä "erityistavaraa" lapsiperhe (lapset vaikka yli 4v) tarvitsee kuljettaa mukanaan, jos menee kauppaan, tai mummolaan, tai uimahalliin? Jos kerran vuodessa käy jossain reissussa, niin sen takia en itse olisi valmis "kärsimään" auton ajomukavuudesta ja tyylistä 364 päivää vuodessa.
Mutta ei minua häiritse se, jos joku oikeasti kokee tarvitsevansa farmaria, ja sellaisen hankkii, mutta itse en sellaista tarvitse, enkä ymmärrä miten "kesämökitön" lapsiperhe sellaista voi oikeasti tarvita enää sitten, kun lapset jaksavat kävellä itsekin.

Hyviä pointteja.

Paljon varmaan jokaisella perheillä vaihtelee tilantarve, niin asunnon, kuin autonkin osalta. Joku haluaa reissailla enemmän, esim. sukulaisten luona, toinen ei moiseen koe tarvetta. Joku mökkeilee, toinen on enempi tai kokonaan kaupunki-immeinen. Joku kasaa kamaa & sälää urakalla, toinen vähemmän. Jollain on yksi lapsi, ei kotieläimiä yhtään, ja toisella suurperhe, iso lauma niin lapsia, kuin eläimiäkin.

Hyvä pointti on sekin, että joutavat ipanat liikkua jalan, polkypyörällä ja julkisilla kulkuvälineillä heti, kun mahdollista ja niin paljon, kuin mahdollista. Opettaa vastuuta itestään ja liikkumisistaan ja pitää lapsen/nuoren fyysisesti aktiivisempana itsenäinen ja mahd. paljolti ei-moottoroitu liikkuminen, kuin se, että aina ja joka paikkaan autolla kuskailtaisiin.

Back
Ylös Bottom