Totta puhut, eikä tässä itsellä ole tarve tehdä asioista vaikeita, kuhan yleisellä tasolla kyselen.
Itse olen sitä mieltä, että jos sinne lääkäriin/sairaalaan on kiire, kuten vaikka tossa Hipan mäkkäriesimerkissä, niin itse tilaisin ambulanssin. Kyllähän ne priorisoi siellä kyydin kiireellisyyden kun asian selittää. Eli ei se paikkaa vie keltään sydänkohtauspotilaalta. Kuljettaahan ambulanssit kaikenmaailman vempuloitakin paikasta toiseen.
Kyllä me 112 soitettiin, mutta sanoivat, että taksi riittää, kun lapsi huutaa eli hengenvaaraa ei pitäisi olla.
Noita esimerkkejä on miljoon. On ne kerran 112:ssa päättäneet, ettei ole kiireellinen tarve ambulanssille, vaikka lapsella meni oksentamisesta hengitystie tukkoon ja rupesi sinertää. Eli kannattaa vanhempien olla tarkkana ja tiukkana, koska paikan päällä olevana kuitenkin tietää tilanteen paremmin kuin se henkilö linjan toisessa päässä (joka ei välttämättä osaa esittää oikeita kysymyksiä ja siten selvittää tilanteen kiireellisyyttä).
En tiedä onko täällä mainostettu sellaista webbiosoitetta kuin www.sairaslapsi.com, jossa on hyvää tietoa lasten vaivoista ja myös kerrottu milloin on kiire lääkäriin ja milloin ei.