Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yhtään turvallisuutta väheksymättä tuntuu jotenkin hassuille nämä nykyajan ongelmat. Itse kun vähän yli 25 vuotta sitten hypin tasajalkaa pikku Fiatin eli pompannapin takapenkillä, kun ajettiin 500 kilometrin päähän sukulaisiin.

21911089_1c1a3bcbd8.jpg

Meillä kans tuollainen silloin about 30vuotta sitten. Ja takapenkillä mahtunut edes pomppimaan kun veli istui vieressä ja sylit oli täynnä tavaraa kun mökille ajettiin. Ja ollaan muuten vieläkin hengissä.

Ja taitaa olla niin, että noista turvaistuimista/kaukaloista ei ole paljon hyötyä muuta kuin pienissä vauhdeissa tai esim. perään ajoissa. 80-120km/h pusikkoon, niin lapselta katkee vähintään niskat takuu varmasti, vaikka kuinka olis istuimessa. Ja vielä sekin, että suuri osa aikuisista ei osaa kiristää vöitä kunnolla tai saati sitten itse turvaistuinta kiinnittää paikoilleen.

tänään pojan saldoon voi lisätä jälleen yhden kannettavan tietokoneen :D
Täytti herra tossa joulun alla 3v ja aika terminaattorin on tulossa!

Ei mun lapsuudessa ollut autoissa turvaistuimia saati edes turvavöitä...

Jätät pienemmän turvaistuimen kotiin?

Tämä olis helppo ratkaisu, siinä tapauksessa vain pitäisi olla enää auto johon istuimen kiinnittää. :)

Kysyin tätä siksikin, koska kaikilla ei varmastikaan ole autoa ja luulisin ettei silloin ole turvaistuintakaan? Eli taksilla sitten vaan ja pieni lapsi sylissä jos ei vöihin pysty laittaan?

Jos ei ole omaa istuinta, niin sitten sitä voi yrittää saada ennakkotilaamalla taksi ja ilmoittaa tarpeesta. Kuski hakee sitten oman istuimen tallilta tai jostain(jos hakee)? Hesari kirjoitteli asiasta n. viikko sitten.

Jokunen taksi varmaan on, jossa tällainenkin on mahdollista. Se, että onko niitä vapaana kuin vasta "muutaman tunnin kuluttua" onkin sitten jo aina toinen juttu. Helsingissä varmaan tämäkin helpompaa?

Lain mukaan taksissa on mahdollista kuljettaa lasta takapenkillä pelkissä turvavöissä, vaikkakaan se ei kaikista turvallisin vaihtoehto ole. Mutta eipä taida kaikissa ambulansseissakaan turvakaukaloita/istuimia olla.

Itsekin tota mietin. Eli mitenköhän se ambulanssi on yleensäkään sen turvallisempi mitä esim. se taksi (tai oma auto) jos kolari sattuu ja istuinta ei ole?

Meillä kans tuollainen silloin about 30vuotta sitten. Ja takapenkillä mahtunut edes pomppimaan kun veli istui vieressä ja sylit oli täynnä tavaraa kun mökille ajettiin. Ja ollaan muuten vieläkin hengissä.

Ja taitaa olla niin, että noista turvaistuimista/kaukaloista ei ole paljon hyötyä muuta kuin pienissä vauhdeissa tai esim. perään ajoissa. 80-120km/h pusikkoon, niin lapselta katkee vähintään niskat takuu varmasti, vaikka kuinka olis istuimessa. Ja vielä sekin, että suuri osa aikuisista ei osaa kiristää vöitä kunnolla tai saati sitten itse turvaistuinta kiinnittää paikoilleen.

Meillä oli Datsun Sherry ja siinä matkusti neljä kersaa takapenkillä. Eipä sielläkään paljon pyörimään sopinut. Pienimmät istu keskellä yhdessä siinä lannevyössä. Eli kaikilla vyöt, tänäpävänä tollasesta sais varmasti sakot.

Ja mä oon kans tota miettinyt, että jos kunnolla rysähtää niin huonosti käy. Joskushan väiteltiin tosta kasvot vai selkä menosuuntaan istumisestakin. Ja tollakaan ei mielestäni oleellisinta merkitystä ole, vaan sillä että mihin kolahtaa rintamasuuntaan nähden. Jos selkä on menosuuntaan, on turvallisempaa nokkakolarissa mitä peräänajossa tai päinvastoin.

No niin, tänään se alkoi, isäkuukausi. Mamma töihin tienaamaan ja itse "vedän elbaa" kotona... Not. Ei taida aivan lekottelu onnistua...

Itse teimme viimeksi tuon isäkuukauden siten että vaimo oli lomalla tuon ajan ja jatkoi sen jälkeen taas vanhempainvapaalla, vaatii toki huomattavaa joustavuutta vaimon työpaikalta. Koko sakki siis yhdessä kotona. Olimme 3kk Thaimaata kiertelemässä tuolloin :D

Oli aivan superii. Katsotaan mitä nyt keksii.

Meille ois toinen tulossa huhtikuussa.Saako ne isyysvapaat (3kk) aloittaa heti siitä hetkestä ku muksu on pihalla?? vai päästääkö työnantaja vasta sit lomille, ku on saanu sijaisen hommattua..ilmoittaahan siitä pitää ajoissa työnantajalle, mut mistä sitä tarkkaa päivää voi ikinä tietää?? .. taas on näiden asioiden kanssa ihan hukassa vaikka vasta pari vuotta sitten syntyi esikoinen..

kertokaas mites nää nyt menikään?

Ainakin meillä tuli ilmoittaa työnantajalle väh.2kk ennen laskettua aikaa. Ja sitten isyysvapaalle voi jäädä heti syntymän jälkeen, kun itestä siltä tuntuu. Jos ei sitten pidä putkessa sitä isyysvapaata, niin pitää siitä lopusta sitten sopia erikseen.

Sain tänään joululahjoista parhaimman. Minusta tuli puoli yhdeksän aikoihin poikavauvan isä. Kyllä oli hieno kokemus olla synnytyksessä mukana. :)

Onnea vain - meillä oli keskimmäisen muksun kanssa sama tilanne 9v sitten :)

Illalla 23.12. vielä koristeltiin vaimon ja vanhemman tytön kanssa joulukuusta, eikä ollu synnytyksestä tietoakaan...ja laskettu aikakin oli ylitetty jo kahdeksalla päivällä...

Lastenkutsut järkätään aina n. viikko ennen joulua ja omat lahjat annetaan heti aamulla. Joululahjat sitten illemmalla, kuin myös synttärilahjat sukulaisilta. Eipä ole likka ainakaan ääneen valitellut "onnetonta" sattumaa, mutta eiköhän se viimeistään teini-iässä ala?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meille ois toinen tulossa huhtikuussa.Saako ne isyysvapaat (3kk) aloittaa heti siitä hetkestä ku muksu on pihalla?? vai päästääkö työnantaja vasta sit lomille, ku on saanu sijaisen hommattua..ilmoittaahan siitä pitää ajoissa työnantajalle, mut mistä sitä tarkkaa päivää voi ikinä tietää?? .. taas on näiden asioiden kanssa ihan hukassa vaikka vasta pari vuotta sitten syntyi esikoinen..

kertokaas mites nää nyt menikään?

3kk koostui 3 viikosta säästövapaista, hiihtolomasta 1vk, isyysvapaasta 4vk sekä kesälomasta 4vk.

Varmaan taksiin saa kiinni istuimen?

Teoriassa joo. Mutta jos on kiinnittänyt tollasen kaukaloa suuremman selkä menosuuntaan olevan istuimen, tietää ettei se käytännössä onnistu kipeä lapsi + taksi yhdistelmässä. Ja missäs siellä sairaalassa roudaat sitä painavaa istuinta?

Meillä meni joulusta eteenpäin sairastellessa, eikä ihan kunnossa ole porukka vieläkään. Mahatautia ja flunssaa, kellä missäkin järjestyksessä. Kahdesti käytettiin nuorempi lääkärissä, mutta aikalailla turhaan. Samat neuvot ois saanut netistäkin. Onneksi nuo lapset sai ne influenssapiikit, sitä ei tähän enää kaipais...

Meillä on joulusta lähtien podettu enterorokkoa. Kaikki vuorollaan. Nyt viimeisenä allekirjoittanut.

Suosittelen välttämään tautia, mikäli vain mahdollista. Lapsilla meni aika helposti, mutta aikuisilla todella v-mäinen tauti. Naama on tällä hetkellä kuin haulikolla ammutulla teinipojalla. Muistuttaa ehkä lähinnä salamipizzaa.

Teoriassa joo. Mutta jos on kiinnittänyt tollasen kaukaloa suuremman selkä menosuuntaan olevan istuimen, tietää ettei se käytännössä onnistu kipeä lapsi + taksi yhdistelmässä. Ja missäs siellä sairaalassa roudaat sitä painavaa istuinta?

Niin no, mä veisin taksilla lääkäriin. Jos osaa istua niin omiin vöihin,(vain lantiolle) jos ei niin syliin mutta ei samoihin vöihin.

Ei tossa nyt jää absoluuttisen hyvää vaihtoehtoa jäljelle.

Ja kun loppujen lopuksi henki voi lähteä vaikka lattialle liukastumalla, vaikka ihan aikuiseltakin.

En tiedä miten muualla, mutta meillä löytyy taksiasemalta kaukalo, istuin ja koroke. Muistaa vaan taksia tilatessaan mainita, että sen ja sen kokoinen lapsi mukana. Eli ihan yhteisessä käytössä ja tarvittaessa menee autoon kuin autoon. Ei noita varmaankaan löydy joka paikasta.

Jos hirveästi haluaa niin kaiken saa tosi vaikeaksi, mutta jos lapsi on oikeasti niin kipeä, että lääkäriin on pakko päästä nyt eikä heti autolla niin sitten se on se ambulanssikyyti. Ja vaikka menisikin taksilla/autolla ja lapsi on oikeasti tosi kipeä ja tarvitsee välitöntä lääkärihoitoa niin mä voin luvata, että se turvaistuin on siinä se vihoviimeinen huolenaihe.

Jos taas ei ole niin kipeä ja päivystykseen on hirveän vaikea mennä niin sitten voi odotella arkea ja mennä terveyskeskukseen, joka yleensä on kävelymatkan päässä eikä siinä vaiheessa tarvitse miettiä turvaistuimia, kun voi paketoida lapsen rattaisiin/vaunuihin.

Kipeän lapsen kanssa asioiminen on aina enemmän tai vähemmän hankalaa eikä mikään taida onnistua ongelmitta, joten kun minimoi haitat ja vaivat ja priorisoi asiat niin kyllä asioilla on tapana järjestyä.

Näitä on päässyt vierestä katsomaan n+1 kertaa siskon lasten kanssa. Viimeksi kun 3vee poika juoksi mäkkärissä korva edellä pöydän kulmaan ja sai korvaansa pahan haavan ja kaiken kukkuraksi lensi takaraivo edellä kivilattialle niin ei tosiaan tullut mieleenkään turvaistuimen puute, kun tilattiin taksi ja lähtivät suoraa päätä päivystykseen.

Jos hirveästi haluaa niin kaiken saa tosi vaikeaksi, mutta jos lapsi on oikeasti niin kipeä, että lääkäriin on pakko päästä nyt eikä heti autolla niin sitten se on se ambulanssikyyti. Ja vaikka menisikin taksilla/autolla ja lapsi on oikeasti tosi kipeä ja tarvitsee välitöntä lääkärihoitoa niin mä voin luvata, että se turvaistuin on siinä se vihoviimeinen huolenaihe.

Jos taas ei ole niin kipeä ja päivystykseen on hirveän vaikea mennä niin sitten voi odotella arkea ja mennä terveyskeskukseen, joka yleensä on kävelymatkan päässä eikä siinä vaiheessa tarvitse miettiä turvaistuimia, kun voi paketoida lapsen rattaisiin/vaunuihin.

Kipeän lapsen kanssa asioiminen on aina enemmän tai vähemmän hankalaa eikä mikään taida onnistua ongelmitta, joten kun minimoi haitat ja vaivat ja priorisoi asiat niin kyllä asioilla on tapana järjestyä.

Näitä on päässyt vierestä katsomaan n+1 kertaa siskon lasten kanssa. Viimeksi kun 3vee poika juoksi mäkkärissä korva edellä pöydän kulmaan ja sai korvaansa pahan haavan ja kaiken kukkuraksi lensi takaraivo edellä kivilattialle niin ei tosiaan tullut mieleenkään turvaistuimen puute, kun tilattiin taksi ja lähtivät suoraa päätä päivystykseen.

Totta puhut, eikä tässä itsellä ole tarve tehdä asioista vaikeita, kuhan yleisellä tasolla kyselen.

Itse olen sitä mieltä, että jos sinne lääkäriin/sairaalaan on kiire, kuten vaikka tossa Hipan mäkkäriesimerkissä, niin itse tilaisin ambulanssin. Kyllähän ne priorisoi siellä kyydin kiireellisyyden kun asian selittää. Eli ei se paikkaa vie keltään sydänkohtauspotilaalta. Kuljettaahan ambulanssit kaikenmaailman vempuloitakin paikasta toiseen.

Suositut

Back
Ylös Bottom