Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En tiedä pitäisikö kertoa, mutta sieltä vauvan b-puolelta tulee vielä ilkeämpää kamaa. Sitä alkaa tulla usein. Paljon. :thumbs:

:eek: Niinkö! No oon mä sitä pyllyä jo pessykin ja eilen poika pissas käsille, ei mua se kakka kuvota, vaan se kun sillä vanupuikolla pyöritellään sitä napaa, se näyttää kivuliaalta.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tänään pistivät 9:00 aamulla MPR-rokotteen 1.5vuotiaalle.
Eivätpä muistaneet kertoa yhteydestä esim. autismiin:
http://www.rokotusinfo.fi/rokotteet/mpr_html

Miten teillä on kokemusta, normaalisti eloisa ja villi ipana makaa nyt apaattisena lattialla/sohvalla, ei juttele, ei leiki, ei kävele. Nukkui monen tunnin päiväunet eikä tahtonut edes nousta sängystä, nostettiin se sohvalle nyt makaamaan. Silmät menevät vain edestakaisin ja näyttää omituiselta. Ei näytä olevan kuumetta.

Muilla kokemuksia MPR aiheuttamista oireista?

Muilla kokemuksia MPR aiheuttamista oireista?

Oletan, että tämä on nyt se puolitoistavuotiaan saama yleinen rokotus, kun ei ole tässä neuvolapapereita.

Muistaakseni nostattaa monilla kuumeen ja lapsi voi oireilla. Meillä aiheutti myös jonkinlaisen pienen ihottuman, joskin yhteyttä voi olla vaikea todistaa, enkä ole siitä varma.

Kuume voi tulla useiden päivien päästä ja melko rajuna. Voi kestää usean päivän.

Onko tuo se tuhkarokko, sikotauti yms. rokote? Ei meillä puhuttu kun just tosta kuumeen ja noiden kyseisten tautien lievien oireiden mahdollisuudesta.

Meillä muuten harjotellaan syömistä nyt kovaa vauhtia. Lusikka pitää olla kädessä koko ajan. Joskus lappaa nätistä ruokaa suuhunsa ja joskus yrittää viskellä sitä kaikkialle muualle kuin suuhunsa. Sotkua tulee kiitettävästi, mutta nythän sitä pitää antaa opetella kun on selvästi kiinnostusta asiaan.

Haa! Pakko hehkuttaa...

Viime tiistaina allekirjoittaneesta tuli kahden pienen pojan isä. Ja sellaista vääntöä meidän kaksos-keskospojat pitävät vaipanvaihdossakin, että kohta joudun vetämään anabolisia pärjätäkseni.

Kyllähän tuo tuosta vähän virkosi illan mittaan kunnes kävi koisimaan.
Syömistä tosiaan harjotellaan ja esim. jäätelö menee lähes sotkematta suuhun, muut ruoat sitten vähän sotkuisemmin ;)

Kyllähän tuo tuosta vähän virkosi illan mittaan kunnes kävi koisimaan.
Syömistä tosiaan harjotellaan ja esim. jäätelö menee lähes sotkematta suuhun, muut ruoat sitten vähän sotkuisemmin ;)

Me ei olla jäätelöä kokeiltu, mutta ihan perus puurot poika syö välillä tosi hyvin. Mutta melkolailla kaikki muu ruoka on mielenkiintoisempaa esim. sormissa kuin lusikoituna suuhun.

Mutta se ei suostu syömään yhtään mitään ilman omaa lusikkaa! Huuto alkaa heti jos ei sitä saa tai jos se sen nakkaa maahan eikä sitä sille heti anna takas.

Haa! Pakko hehkuttaa...

Viime tiistaina allekirjoittaneesta tuli kahden pienen pojan isä. Ja sellaista vääntöä meidän kaksos-keskospojat pitävät vaipanvaihdossakin, että kohta joudun vetämään anabolisia pärjätäkseni.

Onnea, onko ekat? Meikä on kolmosten isä joten pystyn arvaamaan tunnelmat :hyvä:.

Mutta se ei suostu syömään yhtään mitään ilman omaa lusikkaa! Huuto alkaa heti jos ei sitä saa tai jos se sen nakkaa maahan eikä sitä sille heti anna takas.

Tuossa syömishommassahan on tyypillistä se, että lapsella on kausia. Joskus syö itse, joskus ei. Osaamisesta ei ole kiinni oppimisen jälkeen.

Lapsi voi myös koetella vanhempia esim. juuri heittelemällä lusikkaa ja vaatimalla, että vanhempi hakee sen. On tietenkin vaikea sanoa minkä ikäinen lapsi ymmärtää palautteen ja se pitää jokaisen hahmottaa itse, mutta olen pitänyt tärkeänä pöytätapojen ja ruoan kunnioituksen opettelua.

Jos lusikan heittää pois, sitä ei saa. Jos ruoalla leikkii (tapahtuu usein kun nälkä on jo ohi ja lautasella vielä jotain), lautanen viedään pois. Jos syöminen ei huvita, lautanen pistetään kauemmas eli ei jää leikkikaluksi. Lapsi sitten osoittaa halunsa syödä, jos nälkä on. Vanhempi käyttäytyy koko ajan rauhallisesti ja lapsi oppii ruokapöydän syy-seuraussuhteet.

Lapsihan oppii myös katsomalla, joten yritämme pitää ruokailut mahdollisimman usein yhteisenä tapahtumana alkaen hetkestä, jolloin lapsi oppii auttavasti syömään itse. Joutaahan siinä autella samalla kun itse syö.

Hyvää tekstiä Luumulta. Olemme itse yrittäneet vähän samanlaista. Ei ruualla ei leikitä ja lusikkaa ei heitellä. Kerran saa lusikan takas, mutta jos toisen kerran heittää, niin sitten saa olla ilman. 1,5 vuotias tajuaa jo yllättävän paljon ja osaa tosiaankin tehdä kiusallaan asioita. Olkkarissa kiipeää rahille ja oiken katsoo että huomataanko me ja nauraa kun kielletään. Ja vielä hauskempaa on kun se haetaan siitä pois, jaksaa toistaa tota jopa kymmeniäkin kertoja perättäin. Joskus on vähän hermossa koettelemista. Ja tuo rahi on siis telkkarin edessä niin ettei poika koko ajan seiso nenä kiinni ruudussa ja sen päälle kiipeäminen on aina ollut kiellettyä ja se kyllä sen tietää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Samanlaisiahan nuo pikkuvesselit ovat. Oman lapsuuteni parhaiksi eväiksi katson kurin (laajassa mielessä). Sillä menee elämässä pitkälle. Yritän itsekin tarjota turvallisen, mutta päättäväisen kasvatuksen.

Näitä isien ja äitien kavereina kasvatettuja lapsia on nähty tarpeeksi. Lapsi tarvitsee rajat ja ahdistuu todella, jos joutuu päättämään suurista asioista ja johtamaan perhettä (voi jumalauta, että tuotakin näkee: "meidän jamipetterillä on nyt tänne tarhaan tullessa päällä vaan pipo ja sortsit kun se halus ja loput on tuolla repussa kun se halus ja mulla on nää jäniksenkorvat kun se ei suostunut muuten lähtemään...")

Hyvää tekstiä Luumulta. Olemme itse yrittäneet vähän samanlaista. Ei ruualla ei leikitä ja lusikkaa ei heitellä. Kerran saa lusikan takas, mutta jos toisen kerran heittää, niin sitten saa olla ilman. 1,5 vuotias tajuaa jo yllättävän paljon ja osaa tosiaankin tehdä kiusallaan asioita. Olkkarissa kiipeää rahille ja oiken katsoo että huomataanko me ja nauraa kun kielletään. Ja vielä hauskempaa on kun se haetaan siitä pois, jaksaa toistaa tota jopa kymmeniäkin kertoja perättäin. Joskus on vähän hermossa koettelemista. Ja tuo rahi on siis telkkarin edessä niin ettei poika koko ajan seiso nenä kiinni ruudussa ja sen päälle kiipeäminen on aina ollut kiellettyä ja se kyllä sen tietää.
Samaa on meillä syömisen kanssa. Aika samoilla säännöillä mennään. Ja tyttö syö välillä tosi hienosti lusikalla, mutta välillä ei kelpaa ollenkaan. Riippuu aika paljon ruostakin, koostumuksesta ja varsinkin mausta.

Meillä taas tapahtuu niin, että syöttötuolissa tyttö nousee seisomaan ja tuntuu, että oikein kanssa odottaa jonkun käskevän istumaan ja sitten virnuilee, kun ei tottele.

Me ei olla jäätelöä kokeiltu, mutta ihan perus puurot poika syö välillä tosi hyvin. Mutta melkolailla kaikki muu ruoka on mielenkiintoisempaa esim. sormissa kuin lusikoituna suuhun.

Meidän 1,5v poika on melkein vuoden vanhasta asti syönyt kaiken itse. Jossain vaiheessa se vaan päätti, että häntä ei syötetä. Sen jälkeen ei ole ollut mitään asiaa yrittää syöttää, muuten tulee huutoa ja huitomista. Jonkun jogurttipurkin pohjalta saa ehkä lopuksi kaapia yhden lusikallisen ja syöttää, mutta muuten ihan turha yrittää. Ihmeen hyvin se on jo pitkään syönyt itse, nykyään useimmista ruoista ei edes seuraa sotkua. Paitsi jos ruokahalu loppuu kesken lautasen, eikä sitä ei huomaa ottaa ajoissa pois. Sitten voi seurata melkoista läträystä. :jahas:

Muutenkin aika itsepäinen kaveri. Kun isi makaa sohvalla ja poika haluaa alkaa pelaamaan jalkapalloa, niin sitten tullaan huutamaan kiskomaan ja läpsimään niin kauan, että isi lähtee pelaamaan. Saa aina naurua pidätellä, kun poika tulee vakavan komentavasti töykkimään sohvalta ylös. Äitiä ei tosin koskaan töykitä ylös sohvalta, ilmeisesti äiti on ollut riittävän itsepäinen, tai sitten se vaan ei osaa pelata futista kunnolla.

Matkiminen on myös varsin hauskaa. Aina välillä huomaa pojan yrittävän tehdä jotain ihan kummallista ja sitten muistaa itse tehneensä niin aikaisemmin päivällä. Vähän joutuu jo varomaan mitä lapsen nähden tekee, kun kuitenkin se tarkkailee ja tekee perässä. :jahas:

Meillä juniorin valttikortti oli ensimmäisten sanojen joukossa opittu napakka "ISTU!" komento. Raahaa leegokorin isän viereen, katsoo isää silmiin, osoittaa etusormella maata ja karjaisee "ISTU!". Eli nyt leikitään saatana...

edit. meillä ei ole koiraa

Meillä juniorin valttikortti oli ensimmäisten sanojen joukossa opittu napakka "ISTU!" komento. Raahaa leegokorin isän viereen, katsoo isää silmiin, osoittaa etusormella maata ja karjaisee "ISTU!". Eli nyt leikitään saatana...

edit. meillä ei ole koiraa

Meillä poika on jostain syystä alkanut kovasti tapailla ensimmäisten sanojensa kärjessä "rahkaa".
Toistaiseksi äänihuulet ovat jo saaneet aikaan "rrhh! rraahh!!"
Hienoa. :nolo:

Nyt jänskättää jo ihan simona. Ns. laskettuun ajankohtaan on enää 9 yötä. Käytännössä kuitenkin kaikki on mahdollista ajalla + - 2 viikkoa?

Eli kertokaapas ukot kuinka ajallaan muksunne on tullut tai ollut tulematta.

Kaikki hokee, että ensisynnyttäjä, niinkuin meillä on kyseessä, menee aina "yli". Tilastojen mukaan 7% kersoista syntyy laskettuna aikana.

Meillä tärähti ensimmäinen reilut 3 viikkoa ennenaikaisesti maailmaan. Oletettiin vahvasti, että menee yli, vaan tyttö halusi jo aiemmin maailmaan. Vaikka kyseessä oli erittäin lievä keskonen (7 tuntia myöhemmin syntynyt olisi ollut virallisesti jo "täysiaikainen"), niin silti elämän alku oli todella takkuinen.

Nyt tyttö kohta 5 kuukautinen ja vetelee jopa kasvu- ja motoriikkatauluissa vähän edellä.

Yhtä kaikki: Lapsi tulee, kun se tulee ja kasvaa sitä vauhtia, kun se kasvaa. Eipä noihin voi hirveästi vaikuttaa.

Tsemppiä tulevaan!

Eli kertokaapas ukot kuinka ajallaan muksunne on tullut tai ollut tulematta.

Ainokainen odotutti kaksi viikko yli lasketusta ajasta ennenkuin synnytystä alettiin käynnistämään. Ja eikä siitäkään mitään tullut. Sydänäänet alkoi heikkenemään => hätäsektio. Oli jännät paikat, vaan loppu hyvin kaikki hyvin

Esikoinen tuli laskettuna päivänä (pelivaraa jäi vajaa 30min :) ) ja kakkonen tuli 11 päivää yliajan. Lapsi tulee ulos silloin kun haluaa.

Sairaanhoitajien lakko saattaa aiheuttaa hiukan lisäjännitystä?

Back
Ylös Bottom