Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mut asiaan. Meidän poitsulla oli viime keväänä rota-virus ja jouduttiin nesteytykseen. 3h tunnin ajan 5min välein pakotettiin poika imemään ruiskusta Osmosalia. Sälli on aika huonissa hapessa ja nukkui nuo väliajat ja huusi kuin päätä olisi leikattu kun annettiin annos. Oli välillä aika hc-meininki, mutta kylläpä auttoi ja kotona otti sitten Osmot suosiolla huikalla lasista :D

Tästä uhkaa tulla "mulla on suurempi arpi kuin sulla" vääntö, mutta senkin uhalla... :D

Tuo sama Osmosal-kuvio on käyty läpi, mutta vi*** pitkään sitä piti vääntää. Kaksi aikuista siinä tarvittiin. Minulla tai vaimolla ei ole turhaa herkkyyttä sen suhteen, että emme saisi lääkittyä lasta, jos terveys sen vaatii, vaikka huutoa tulisi kuinka. Silti minua ihmetytti sairaalassa se, että lähtökohtaisesti henkilökunta ei olisi auttanut yksinäistä aikuista em. toiminnassa. Se olisi ollut yksin täysin mahdotonta (sellainen hetki oli kunnes ehdin töistä sairaalaan). Lapsella oli yli 40 lämpöä, eikä ollut juonut aikoihin syömisestä puhumattakaan. Kuivumisen alku oli jo todettu.

Ellei asia ole ketjun isille tuttu niin on kyse siis siitä, että lapsi pitää saada juomaan melko iso ruiskullinen nestettä... oliko se 5min välein. Voitte kuvitella mikä duuni se on, kun lapsi on todella sairas ja vaipuu tajuttomuuden tienoille heti kun tuo on aina tehty. Samantien alkaa uusi kierros.

Myöhemmin saman monta sairaalapäivää kestäneen keikan aikana sain lapsen vasta omalla vakaalla vaatimuksella saamaan ravinnon suoraan kiertoon, kun ripuloi kaiken pois ja kuivuminen paheni. Eli kaikille terveisiä: itse siitä lapsesta ja lapsen saamasta hoidosta on vaatimukset esitettävä viimekädessä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eli kaikille terveisiä: itse siitä lapsesta ja lapsen saamasta hoidosta on vaatimukset esitettävä viimekädessä.

Korotan panoksia :D

Tästä toinen esimerkki:
Oltiin viime syksynä korvatulehduskierteessä ja päästiin korvien putkitukseen yksityiselle lastenlääkäriasemalle. Samalla pojalta leikattiin iso kitarisa. Leikkaus ja heräily meni ihan hyvin, mutta kotona nenäverenvuoto ei alkanut loppua. Tässä vaiheessa poika oli ollut syömättä jotain 6h. Yötä vasten sitten lähdettiin korvaklinikalle ja yllättäen jouduttiin odottamaan verta vuotavan lapsen kanssa 2h ennen kuin lääkäri tuli poikaa katsomaan. 9h syömättä tässä vaiheessa. Poika jäi äitinsä kanssa osastolle yöksi ja äitille pedattiin lattialle patja huoneeseen jossa oli KOLME tyhjää sänkyä seuraavan päivän puoleen väliin asti. Minut pakotettiin osastolta kotiin vaikka sanoin nukkuvani vaikka lattialla. Tässä vaiheessa huomasimme kännykän valolla pojan kurkussa ison verihyytymän, mutta hoitaja ei osannut tehdä sille mitään, piti odottaa aamuun ja lääkärin kierrokseen.

Kävin kotona nukkumassa 3h ja menin 6.00 takaisin sairaalaan. Lääkärin kierros osastolla piti alkaa 8.00 jonka jälkeen saattaisimme päästä kotiin. Tässä vaiheessa poika oli ollut syömättä 20h ja oksentanut vatsansa tyhjäksi nielemästään verestä. Klo 10.00 olimme vielä syömättä osastolla kun mulla paloi käämi. Soitin pojan leikanneelle yksityiselle lääkärille ja avauduin. Siitä meni 15min kun joku lääkäri tuli katsomaan poikaa ja pääsi suoraan jonojen ohi kurkkuklinikan leikkaussaliin jossa kurkusta kaavittiin nukutuksessa pois iso verihyytymä.

Yksityisen lääkäri oli nakittanut jonkun kolleegansa leikkaaman meidän pojan ohi jonon.

Tilannekatsaus:

Pojan korva- nielu- ja silmätulehdusta hoidettiin antibiootilla ja silmätipoilla. Lisäksi jotani normaalia Nasolinia tms nuhaan. Eilen illalla tilanne huononi entisestään ja yöllä hengityskin alkoi käydä raskaammaksi. Silmistä tuli kyyneleiden mukana jotain punaista (näytti ihan vereltä), ja lisäksi silmäluomien punoitus levisi silmien valkuaisiin. Ihoon ilmestyi kauttaaltaan punaista ihottumaa. Kuume edelleen lähellä 40C vaikka suppoakin on käytetty niin paljon kuin sitä voi käyttää. Soitin tädilleni, joka on lastenlääkäri, ja hän osasi puhelinkonsultaationa kertoa että kyseessä on virus eikä bakteeri, eikä antibiootti näin ollen auta.

Mentiin TYKSin lasten polille, jonne äiti ja vauva jäivät tarkkailuun. Joutuvat olemaan ainakin vielä yön yli. Kohta otetaan verikokeet ja sitten ollaan varmaan paljon viisaampia. Epäilivät jotain Kawasaki(?)-virusta mitä pitää hoitaa täsmälääkityksellä.

Toivottavasti kaikki sairastumiskerrat eivät tule olemaan tällaisia :(

Edit: Toi Kawasaki- virus tappaa 1-2% sitä sairastavista lapsista sydänvaivojen vuoksi. Eli siis kyseinen virus VOI aiheuttaa sydänvian. Valtaosa kuitenkin paranee entiselleen. Oireet ainakin sopisivat kun googletin ko. taudin. Pelottaa...

http://www.terveysportti.fi/kotisivut/docs/f18528/eeva_salo_kawasaki_vuosikokous180305.pdf

Shagrath, yksi juttu omien ja lasten sairauksien kohdalta: jos netistä alat etsimään tietoa, löydät vain toinen toista hirveämpiä sairauksia ja kuvauksia.

Lapsesi on nyt hoidossa Suomessa ja lasten polin kautta. Parempaa paikkaa ei ole. Yritä olla pelkäämättä liikoja, vaikka se vanhemman rooli onkin.

Tsemppiä.

Päivän aikana on tehty paljon kokeita, ja lääkärit olivat melko varmoja että kyseessä EI ole Kawasakin tauti (eivät tosin vielä uskaltaneet poissulkea sitä mahdollisuutta). Taudin aiheuttajaa etsitään vielä, mutta lääkitys on aloitettu olettaen että kyseessä on joku tavallisemman lasten viruksen ärhäkkä muoto (alkoi A-kirjaimella, en muista mikä). Jotain IV-tippoja pistetään neulalla otsaan. Aika ilkeän näköistä :(

Hankala olla kun ei pysty itse tekemään yhtään mitään vaikka lapsi kärsii silminnähden. Mutta kyllä nyt on kuitenkin paljon levollisempi olo kun tietää että muksu saa parasta mahdollista hoitoa. Toivottavasti nyt sitten vaan nämä uudet lääkkeet purisivat ja pikkumiehen saisi pian takaisin kotiin.

Sori kun nyt menee yksinpuheluksi...

Yöllä pari raajaa oli turvonnut ja lääkärit totesivat kyseessä olevan sittenkin Kawasakin tauti, johon he aloittavat tänään lääkityksen. Hyvä puoli on se, että lääkkeen pitäisi poistaa kaikki oireet muutamassa tunnissa, eli pojan saisi jo tänä iltana kotiin. Huono puoli tietenkin se, että jos pöpö on ehtinyt verenkiertoon ja näin ollen sydämeen, riski pysyvästä sydämen vaurioitumisesta on suuri. Toivottavasti tämä yhden päivän "vetkuttelu" Kawasakin toteamisessa ei ole aiheuttanut mitään vahinkoa. Lääkärit kuitenkin mainostivat että TYKSssä on aina hoidettu Kawasakit kokonaan kuntoon. Hoppas...

Sori kun nyt menee yksinpuheluksi...

Yöllä pari raajaa oli turvonnut ja lääkärit totesivat kyseessä olevan sittenkin Kawasakin tauti, johon he aloittavat tänään lääkityksen. Hyvä puoli on se, että lääkkeen pitäisi poistaa kaikki oireet muutamassa tunnissa, eli pojan saisi jo tänä iltana kotiin. Huono puoli tietenkin se, että jos pöpö on ehtinyt verenkiertoon ja näin ollen sydämeen, riski pysyvästä sydämen vaurioitumisesta on suuri. Toivottavasti tämä yhden päivän "vetkuttelu" Kawasakin toteamisessa ei ole aiheuttanut mitään vahinkoa. Lääkärit kuitenkin mainostivat että TYKSssä on aina hoidettu Kawasakit kokonaan kuntoon. Hoppas...

Voimia teidän perheelle! Toivotaan että saadaan muksu kuntoon!

Zone-sarja -42%
Kylläpä tuntuu "normaalit" lastentaudit mitättömiltä tuohon verrattuna, tsemppiä koko perheelle!

Täällä vielä 32 päivää laskettuun aikaan. Henkilökohtaisesti nyt useampikin rauta tulessa. Nimittäin olen myös vaihtamassa duunia.

Kysymys: Irtisanomisaikani on kuukausi, mutta meinasin viimeiset 2 viikkoa olla isyyslomalla. Noinkohan onnistuu? :)

mäkin otin loparit juuri ennen laskettua aikaa... ja aion pitää isyysloman uudessa työpaikassa! irtisanomis ajalla pitäs onnistua samalla tavalla... eihän työnantaja maksa siltä ajalta vaan kela!? siis isyysloman ajalta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mäkin otin loparit juuri ennen laskettua aikaa... ja aion pitää isyysloman uudessa työpaikassa! irtisanomis ajalla pitäs onnistua samalla tavalla... eihän työnantaja maksa siltä ajalta vaan kela!? siis isyysloman ajalta.
Mä tein juuri noin, olin pari päivää uudessa duunissa ja suoraan isyyslomalle. Onnistuu ihan hyvin kun muistaa kertoa sille uudelle työnantajalle ajoissa.

Me saatiin kanssa perjantaina potra poika:hyper: Yks kyssäri, kenen muun mielestä toi navan puhdistus on jotenkin vastenmielistä? Mä en ainakaan pysty sillä vanupuikolla sitä putsaamaan, kattominenkin tekee jo pahaa. Olin kuitenkin synnytyksessä ja siellä ei ollut mitään noin vastenmielistä.

Me saatiin kanssa perjantaina potra poika:hyper: Yks kyssäri, kenen muun mielestä toi navan puhdistus on jotenkin vastenmielistä? Mä en ainakaan pysty sillä vanupuikolla sitä putsaamaan, kattominenkin tekee jo pahaa. Olin kuitenkin synnytyksessä ja siellä ei ollut mitään noin vastenmielistä.

Onnea. Navan putsaaminen oli aika yököttävää. Odotas kun se irtoaa ja putoaa lattialla ja koira syö sen :eek:
Meidän neuvolantäti kertoi että joillekin oli käynyt näin :D

En tiedä pitäisikö kertoa, mutta sieltä vauvan b-puolelta tulee vielä ilkeämpää kamaa. Sitä alkaa tulla usein. Paljon. :thumbs:

Meidän 1.5 vuotias on alkanut paskomaan kolmesti päivässä, säännöllisesti joka ikinen päivä :kakka:

Meillä tulee arkena päiväkodin ja ruuan jälkeen yksi 20cm ranteenpaksuinen ja viikonloppuisin kaksi per päivä. Joskus nämä kaksi tulevat 3min välein ja tulee ihmeteltyä miten pienestä ihmisestä voi tulla noin paljon paskaa. Mun pitäisi tuupata yli puolen metrin pökäleitä suhteessa tuohon.

Vaihteeksi iloisempia uutisia. Poika pääsi äsken sairaalasta kotiin lähes terveenä (pieni korvatulehdus vielä johon antibioottia). Otsan kautta tippana annettu gammaglobuliini tehosi todella nopeasti, eikä sydänultrassa näkynyt mitään poikkeavaa. Vuoden verran joutuu tosin käymään kerran kuukaudessa sydänfilmissä, sillä on mahdollista että valtimonpullistuma tulee myöhemminkin. Lääkärit kuitenkin sanoivat että koska lääkitys aloitettiin niin pian kuin mahdollista, on epätodennäköistä että mitään tulee jälkeenpäin. Disperiiniä annetaan ruiskeena muutama viikko. Se ehkäisee jotain verihiutaleiden kasaantumista.

Nyt on melko helpottunut olo :hyvä:

Vaihteeksi iloisempia uutisia. Poika pääsi äsken sairaalasta kotiin lähes terveenä (pieni korvatulehdus vielä johon antibioottia). Otsan kautta tippana annettu gammaglobuliini tehosi todella nopeasti, eikä sydänultrassa näkynyt mitään poikkeavaa. Vuoden verran joutuu tosin käymään kerran kuukaudessa sydänfilmissä, sillä on mahdollista että valtimonpullistuma tulee myöhemminkin. Lääkärit kuitenkin sanoivat että koska lääkitys aloitettiin niin pian kuin mahdollista, on epätodennäköistä että mitään tulee jälkeenpäin. Disperiiniä annetaan ruiskeena muutama viikko. Se ehkäisee jotain verihiutaleiden kasaantumista.

Nyt on melko helpottunut olo :hyvä:

Hieno homma! Tän kokemuksen jälkeen tuskin jaksaa pikkuvaivoista enää stressata. Jaksamista sinne edelleen.

Back
Ylös Bottom