Pieni matemaattinen pähkinä :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Hippa sanoi:
Kun rupesin testailee eri luvuilla, totesin, että ne aina jakaantuu tasan.. Sitten mietin olisiko olemassa alkulukua, joka olisi toi abcabc muotoa, jolloin saisin edes jonkun jakojäännöksen sen sijaan, että tulos menee aina tasan.

Mutta haluaisitko kertoa, mikä toi 1001 juttu on? :) Tajusin kyllä sen verran, että jos se jakaantuu sillä, se jakaantuu myös noilla muilla, ja sen tajusin, että nuo kaikki abcabc numerot jakaantuu sillä.

Miksi ne jakaantuu sillä?

EDIT: poistin tyhmän möläytyksen :) Nimim. kaukana matemaatikosta, mutta matematiikka on hauskaa

Siis miksi abcabc-luvut jakaantuu 1001:llä?
abcabc = abc000 +abc eli esim 153153 / 1001 = 153 (153153 =153000+153)

edit: Olen niiiin hidas ja pitkät piuhat tänään että lähden lenkille :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hippa sanoi:
Mistä te keksitte ton 1001:n?

Onks se joku yleinen tieto, joka mun pitäisi kanssa tietää, vai mistä se oikeen ilmestyi?

grimJesterihän se tuolla heitti sen ja aika selkeähän se on huomata kun ajattelee lukua joka on muotoa abcabc... Eli se kai tuossa tehtävässä oli pointtina että hoksaako sen. Juu ja on yleinen tieto joka tietenkin sunkin pitää tietää..:kippis1:

Mä en tajua kyllä yhtään... :(

Tiedostan kyllä kaiken, mitä te kirjoitatte, mutta sellaista syvempää ymmärrystä en kyllä koe.

Osaisko kukaan sanoa, mikä ton tehtävän vastaukseen pitäisi sanoa, että MIKSI ne kerjäläiset ei saa koskaan yhtään kultaa?

Noiden jaettavien summa on 1001 ja noi kaikki abcabc luvut on jaollisia 1001.. Ei se silti mun mielestä vastaa kysymykseen miksi..

Hippa sanoi:
Osaisko kukaan sanoa, mikä ton tehtävän vastaukseen pitäisi sanoa, että MIKSI ne kerjäläiset ei saa koskaan yhtään kultaa?

Noiden jaettavien summa on 1001 ja noi kaikki abcabc luvut on jaollisia 1001.. Ei se silti mun mielestä vastaa kysymykseen miksi..

Ihan sama minkä luvun siihen sanoo, kuitenkaan ei saa mitään. Eli koska ne jaot (7:llä, 11:llä ja 13:llä) menee aina TASAN niin ei jää mitään jakojäännöstä mikä niille kerjäläisille luvattiin. Koska ne abcabc luvut on jaollisia 1001:llä niin ne on myös aina jaollisia 7:llä, 11:llä ja 13:llä jotka ovat 1001:n kantalukuja.

Hippa sanoi:
Onko tämä 1001 pienin yhteinen jaettava noille luvuille?

Sisäinen matematiikan opettajani nostaa taas päätään.

7, 11 ja 13 ovat alkulukuja, joten noiden pienin yhteinen jaettava on 7*11*13=1001

Monimutkaista :) Enköhän luovuta tähän ja ole onnellinen, ettei mun tarvitse näitä asioita todella ymmärtää, vaan riittää, että pääsen tentistä läpi..

:lol2: Kun hoksasin ton 1001-jutun luulin että tää threadi olisi roskiksessa ennen kun pääsen kotiin, mutta pitihän tarkistaa...

Mikä ihmeen matikkatentti toikin on? Ei ainakaan tuossa tehtävässä mitään muuta osaamista tarvitse kun jakolaskua, mutta alkuun pääseminen vaatii just tuon yhden jutun hoksaamisen. Puolet sellaisista jolla on jotain muistikuvaa koulumatikasta hoksaa, puolet ei, eikä se kerro mitään matikantaidoista.

Tuo ei ole tenttikysymys eikä meillä koulussa ole mitään perusmatikkaa, jossa täytyy vaan laskea mekaanisesti laskuja ymmärtämättä ollenkaan mistä on kyse.

Itse olen ainakin tosi tyytyväinen, että meidän täytyy koulutuksessamme miettiä ja ajatella tuollaisia tehtäviä, joihin ei vastaus heti löydykään mekaanisesti laskemalla. Kun eräs opiskelukaverini (joka inhoaa matikkaa) kysyy usein, miksi me opiskellaan tollaisia juttuja, joilla ei ole mitään tekemistä tulevan työmme kanssa, vastaan aina, että sen tarkoitus on laajentaa meidän ajatusmaailmaa.

Niin sen ajattelen itsekin. Ei sillä ole mitään väliä, etten niitä heti ymmärrä, tai en välttämättä ymmärrä ollenkaan. Tärkeintä on se, että aivot on raksuttaneet.

Eikös kysymyksen loppu kuulunut "miten tässä kävi" eli vastaus on että kukaan kerjäläinen ei saanut mitään, koska jakojäännöstä ei jää... ja todistus tälle oli tossa sivulla 2 vai 3 jonkun toimesta jo valmiina(se jossa osoitettiin että luvut on aina 1001 monikertoja joka on jaollinen 7, 11 tai 13

Integrandi sanoi:
No nyt oot ymmärtänyt tehtävän vähän väärin. Tuossahan on ideana etsiä sellainen luku, jonka jakojäännös on mahdollisimman suuri -->mahdollisimman paljon kultarahoja. Koska luvun pitää olla annettua muotoa niin siinä käy niin, että jakojäännös on aina nolla (koska kaikki muotoa abcabc luvut ovat jaollisia luvulla 1001 ja se taas on jaollinen luvuilla 7, 11 ja 13). Eli rikas mies oli aika fiksu.

Edit: Integrandihan sen vastauksen laittoi heti sun kysymyksen perään :D joten älä nyt luovuta kun vastaus on jo saatu.

veijari sanoi:
Edit: Integrandihan sen vastauksen laittoi heti sun kysymyksen perään :D joten älä nyt luovuta kun vastaus on jo saatu.

Kyllä, mutta mulle ei riitä pelkkä valmis vastaus. Haluan myös ymmärtää asiat :)

Jatketaas tähän ketjuun...

Eli mikä on todennäköisyys saada Kenossa (www.veikkaus.fi/keno) seitsemän oikein seitsemästä. (Valitaan 7 numeroa, arvotaan 20 numeroa 70:stä mahdollisesta.)

Anyone? Integrandi?

Pakko kyllä repeillä tähän sata vuotta vanhaan löytöön :D Luen noita mun viestejä enkä tajua mitään, LOL!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom