Pienelle naiselle itsepuolustustaidot tutuksi - mikä laji?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yannara
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaikille teräaseita yms välineitä harkitseville pieni muistutus:
-laki kieltää teräaseiden kantamisen julkisella paikalla ilman hyväksyttävää syytä, itsepuolustus ei ole hyväksyttävä syy
-kamppailun alussa teräase voi olla sinulla, vaan kuka tietää kenellä se on 30sek päästä? On melko noloa saada omasta puukosta ja vielä nolompaa jos siihen sattuu kuolemaan...

Kaikille teräaseita yms välineitä harkitseville pieni muistutus:
-laki kieltää teräaseiden kantamisen julkisella paikalla ilman hyväksyttävää syytä, itsepuolustus ei ole hyväksyttävä syy

Hitto vie, mulla lojuu repun pohjalla aina Leatherman yllättäviä tilanteita varten. Eivät ainakaan oikeussaliin mennessäni turvatarkastuksessa sitä ottaneet pois, eli miten tällaisesta jää kiinni ja mitä siitä rapsahtaa? (Tosin lienee sanomattakin selvää, ettei siitä olisi mitään iloa itsepuolustustilanteessa vaan se on siellä lähinnä pulloja, purkkeja, ruuveja, katkenneita kynsiä ja juuston leikkaamista varten.)

Nuo Leathermanit ovat oma luku sinänsä. Veitsiähän ne oikeasti ovat vaikka niillä voi montaa muutakin asiaa tehdä ja hyväksyttävä selitys moisen härpäkkeen kantamiseen löytyy perus veistä helpommin.

Täytyy kuitenkin ihmetellä miksi ihmiset tulevat esimerkiksi ravintolaan leathermanin kanssa, ravintola kun ei missään nimessä ole oikea paikka edes monitoimityökalun kantamiseen. Itsepuolustukseen se ei hitautensa puolesta sovi, hyökkäävään toimintaan sopii aivan varmasti.

Ja ihmettelen myös miksi oikeuteen mentäessä turvatarkastajat eivät tuota pois ottaneet. Minä en keksi yhtään hyvää syytä pitää sitä hallussa oikeussalissa tai -talossa.

Ja ihmettelen myös miksi oikeuteen mentäessä turvatarkastajat eivät tuota pois ottaneet. Minä en keksi yhtään hyvää syytä pitää sitä hallussa oikeussalissa tai -talossa.

Sienimetsällä mulla oli perhosveitsi... olisiko se selitys kelvannut kun mukana oli sieniäkin?

Edit. Ei mulla siis ole mitään muuta syytä kanniskella Leathermania aina mukana kuin se, että se on unohtunut repun pohjalle ja tarvitsen sitä noin noin kerran kuussa johonkin pikku näpertelyyn. Voisi sitä kotonakin säilyttää. Enpä ole juuri tullu ajatelleeksi koko asiaa.

Edit. Ei mulla siis ole mitään muuta syytä kanniskella Leathermania aina mukana kuin se, että se on unohtunut repun pohjalle ja tarvitsen sitä noin noin kerran kuussa johonkin pikku näpertelyyn. Voisi sitä kotonakin säilyttää. Enpä ole juuri tullu ajatelleeksi koko asiaa.

Ja sitten käy perinteisesti jos se ei ole mukana; yritetään hampailla, kynsillä, kynällä, saksilla, ihan millä vain käteen osuvalla tehdä jotain pientä mihin oikeasti tarvitsisi kunnon työkalua mutta kun ei ole... ja sitte ketuttaa.

Oma ehdotus tähän olisi vaikkapa Bujinkan Budo Taijutsu. Tämän näköistä settiä.

Tuossahan tekevät aika perustekniikanomaisesti, mutta ehkä tämä on jopa hyväksyttävää settiä näille RBSD-ihmisille kun tuolla vilahtaa maastohousut muutamalla treenaajalla.:provo::rolleyes:

Paha mennä arvioimaan mikä kaikista lajeista olis just se paras naiselle.
Ite (naisena) harrastan hokutoryua, sekä puolustusta että kunnon kohottamista varten.

Miten naisena sitten reagoi tuollasessa uhkaavassa tilanteessa? Paha sanoo kun olen niin riidanhaluinen ja pahapäinen, varmaan uhittelisin viimeiseen asti ja nokkaan tulis että naukuu. Onneks ei oo tosi tilannetta sattunut kohdalle.

Mitä tulee tuohon puukon kantoon, niin en kyllä suosittele sitä kenellekään, sukupuolesta riippumatta. Ite kannoin moraa mukana joskus muutama vuosi sitten kun kävin öisin (!?) lenkillä. Sillon oli aivan paska kunto ja itsepuolustuksesta ei tietoakaan, aattelin varmaan että iso paha setä iskee mut nurin sillä kahden kilometrin kierroksella. No, sillon tuntu että parempi kattoa ku katua.

Pienelle naiselle ois ihan kiva lisälaite sellanen piipaava juttu, mikä se nyt sitten on viralliselta nimeltä. Niitä on kai avaimenperinä ja ne huutaa niin pirun lujaa.
Pippurisumute (jota ei enää myydä, en muista uutta vastaavaa tuotetta) olisi muuten kanssa aika hyvä, mutta se pitää olla käsillä jo sillon kun toinen on tulossa päin. Käytännössä olen kokeillut eikä sen purkin kanssa toimiminen ole niin nopeaa kun toinen juoksee muutaman metrin päästä päin. Sitten se pitäisi paniikissa osata suunnata oikeinkin.

Teleskooppipamppu voisi olla aika hyvä! XD

Edellisen kirjoittajan postiin liittyen kommentti:

Jos kantaa mukanaan astaloa, tulee sitä astaloa osata käyttää jotta siitä olisi jotain hyötyä. Jos omaa heikot käyttötaidot astalolle, niin tilanne voi silmänräpäyksessä kääntyä siten, että se astalo on hyökkääjän työkaluna. Väitän, että useimmat random-tyypit jotka jotain mukanaan kantavat, eivät osaa välinettä käyttää ja ovat näin suuremmaksi vaaraksi itselleen kuin ympäristölleen.

Edellinen kappale huomioonottaen totean, että itse otan mieluummin nyrkistä nokkaan kuin mahdollisesti pudottamastani puukosta viillon tai piston kaulaan.

Lisäksi välineitä harkitessa tulee muistaa se, että erilaiset oikeasti toimivat sumuttimet ovat luvanvaraisia, teleskooppipatukkaa saa kantaa vain tietyissä työtehtävissä ja teräasetta vain ja ainoastaan hyväksyttävästä syystä. Itse puolustus ei ole hyväksyttävä syy teräaseen kantamiselle.

edit: Toistan näköjään itseäni.

:offtopic:

Jos viitsii lukea (ajatuksen kanssa) kirjoittamani niin aika selkeästi kerron etten suosittele puukon tai muunkaan teräaseen kantamista kenellekään. Ja totean myös tehneeni itse näin vuosia sitten, taisinpa olla hurjat 18.

Hupsista että pääsi unohtumaan tuo laillinen puoli tuosta sumutepuolesta. Lupa pitää olla, totta.

Ja viimeinen heitto teleskooppipampusta oli tarkoitettu vitsiksi. Harmi ettei tekonaurua voi kirjoittaa, helpottaisi varmaan kummasti ymmärtämistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
shaidis, ymmärsin kyllä että et kirjoittanut kaikkea aivat tosissasi. Muistuttelen kuitenkin asioista esimerkiksi siitä syystä, että en halua kuulla yhtään mistään että "näin mulle pakkiksella sanottiin, tää on kova peli olla mukana". Enkä toisaalta halua kuulla sitäkään, että joku loukkaantuu vakavasti tai menettää henkensä kantaessaan ja yrittäessään käyttää jotain astaloa johon on saanut inspiraation täältä.

Jokainen luvaton kädenjatke kaduilla on liikaa. Tack och adjö.

Voisin vielä nostella yhtä pointtia joka tässä ketjussa on jo muutamaan kertaan tullut esiin ja mikä omasta mielestäni pätee hyvin: yksi tärkeimpiä minkään ip-lajin antamia etuja on tottuminen kontaktiin ja tilannetietoisuus, siis siinä mielessä että ei mennä lukkoon siinä tilanteessa kun joku onkin iholla tai läimäyttää.

Tässäkin asiassa monipuolisuus on valttia, hyvässä ip-lajissa pitäisi tulla tutuksi sekä nyrkkeilyhanskan ja potkutossun vastaanottavassa päässä oleminen (eli pystysparri) että matossa pyöriminen. Kaukana tämän jälkeen tulevat spesifiset tekniikat; se on ihan sama millaista se mattopaini on, kunhan sitä harjoittelee tarpeeksi. Mutta jos lajista löytyisi vielä harjoitteita miten lyöntitilanteesta saadaan kaveri tatamiin ja itse ollaan vielä pystyssä ja irtautumiskelpoisena niin se on plussaa ja todellista ip:ta. Optimitilanteessa ollaan jo tossut vinkuen 20m päässä siinä vaiheessa kun vastustaja vielä miettii selällään horisontin kellahtamista!

Ei muuten kannata vähätellä sitä pikajuoksunkaan vaikutusta, kyllä se yllättävän paljon itseluottamusta kohentaa kun tietää että pystyy pinkaisemaan 400m matkan nopeampaa kuin 80% mahdollisista tappelupukareista :thumbs:

Itse olen ollut aivan siinä käsityksessä, että naisten kimppuun harvemmin käytäisiin, oli kyseessä sitten millainen alue tahansa. Suurimpana vaarana naiselle pitäisin raiskaajia (tai ryöstöjä, jolloin paras itsepuolustus on varmaan lompakon antaminen), joita vastaan väittäisin esim. BJJ:n olevan jopa älyttömän tehokas laji. Maahan/lähikontaktiin hyökkääjä joka tapauksessa haluaa.

edit: Vaikka osa täällä ei varmaan ajatusta kannatakkaan, niin osta tytölle hyvä veitsi. Alkavat voima- ja kokoerot tasoittua viimeistään siinä vaiheessa kun hyökkääjällä on Gerber kulkiluiden välissä.

Kyllä niiden naisienkin kimppuun käydään... Tai sitten itse vain sattuman johdosta kuullut ja "kokenut" että näin tehdään.

Viimeksi avovaimon sek ähänen kehden kaverin kimppuun kävi 3 20-28 vuotiasta miestä sekä yksi 20 vuotias nainen.
Avovaimon kaveria potkittiin mahaan ja vedettiin hiuksista ynm.
Avovaimolle ei käynyt juuri mitään muuta kuin hiertymä poskeen mutta tuolla yhdellä kaverilla sittne oli enemmänkin jälkeä jne.

Järjestysmiehet baarin ovelt aolivat sitten huomanneet tuon ja juosseet paikalle jolloin sitten tilanne oli rauhottunut ja poliisi oli soitettu paikalle mutta tekijät nyt sitten oli juosseet karkuun ja niitä ei vieläkään tiedetä.

Sitten on monia vähän tuntemattomia naikkosia joiden kimppuun on käyty joko niin että ovat olleet ihan yksin tai sitten esim. jätkäkaverinsa kanssa liikenteessä.

tottahan se varmasti on että useimmin miesten kimpuun käydään mutta kuitenkin. Ja tosiaan ryöstön uhrina nainen on houkuttelevampi ja ennenkaikkea raiskauksen.

Laji valintaan en mene sanomaan mitään kun en ole mitään vielä harrastanut mutta luulisi Krav Maga, Defendo ja Practical Defensive Fighting System olevan juuri tuollaisiin tarkoitettuja.

Sumu, minä vain olen nillittäjä ja pilkunviilaaja, älä hermostu. :D

Tuosta kontaktista sen verran, että ainakin omissa treeneissä on kehotettu ottamaan kiinni kunnolla, esim. jossain kuristuksessa tai hiusotteessa, ottamaan oikein kunnon ote toisesta. Tekeekö naiset sitä sitten (anteeksi julma yleistys, mutta tämä on tosiaan minun kurssini arki)? Ei. Eikä tee kyllä osa miehistäkään.

Parasta oppia tositilanteen varalta olisi osata toimiakin kuin tositilanteessa. Jälleen esimerkkinä omat treenit; kun muiden muijien kanssa treenaa niin se on sellasta hihittelyä ja anteeks-anteeks-sattuko-sun-käteen - lässytystä että alkaa itsekin muistuttaa naista, prkl.
Ehkä naisten olisi parasta käydä jonkinlainen "asennekurssi" ip-kurssin yhteydessä. Sellanen jossa opetetaan ettei jokaista nipistystä tartte pyytää anteeksi ja että harjoitellessa pitää kuvitella olevansa tositilanteessa, ei vain leikkimässä huippuosaajaa tatamilla.

Jos ei osaa harjoitellessa ottaa kiinni "tappomeinigillä", ei sitä osaa tositilanteessakaan.

Ihminen pelkää varsinkin niitä asioita joita ei tunne. Tämän johdosta kamppailulajien voisi kuvitella olevan hyvästä, koska niissä joutuu väkisinkin ottamaan kontaktia toiseen ihmiseen ns. ikävään sävyyn ja astetta reippaammin. Useimmille ihmisille kontaktin ottaminen tässä mielessä on vierasta tai jopa pelottavaa.

Eli itsepuolustuksen kannalta on mielestäni hyvä että harrastaa edes jotain kamppailulajia jossa otetaan kontaktia, oli laji sitten mikä tahansa. Ja jos lajien suhteen on avoin, niin sitten kannattaa miettiä tarkemmin mikä laji palvelee omia tarkoitusperiä parhaiten. Varsinkin kasvukeskuksista vaihtoehtoja löytyy yllin kyllin.

Lähtökohdat ottaen huomioon eli kokosi(aika pikkuruinen olet) suosittelisin Jujutsun kaltaista lajia jossa irtautumiset ja muut lajiin kuuluvat tekniikat voisivat olla apuna sinulle. Asenne on viimekädessä se joka ratkaisee. Jos pystyt kriittisessäkin tilanteessa olemaan itse rauhallinen ja rauhoittamaan tilannetta suurin osa näistä päättyy ilman kontaktia. Tämä asenne tulee sitten kylkiäisenä siitä, että on treenannut aika tovin ja tietää mihin kykynee. Toisaalta jos on muuten vain asennetta omasta takaa aina parempi ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom