Pienelle naiselle itsepuolustustaidot tutuksi - mikä laji?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yannara
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ensinnäkin jo tuo sukupuoli vaikuttaa...mut ehdottaisin naiselle:

-kehitä fysiikkaa (voimaa, nopeutta)

-pitää olla tarvittaessa häikäilemätön, ei pidä jäätyä...mutta ei pidä puhkoa silmiä ihan pikku erimielisyydestä..

-opettele välttämään tilanteisiin joutumista, ajattele eteenpäin, ammatilisuus..

-ei tartte välttämättä treenata mitään LAJIA, vaan asiaatuntevien realistien kanssa, skenaarioita jne. Kyllähän lajitreenaus on ok, mut sitä saa treenata kauan, jos nuo 3 edellämainittua asiaa ei ole kunnossa..

Raiskauksista vielä;

Mä luulen, että epäilemättä suurin osa raiskauksista tapahtuu humalassa puolitutun ansiosta, tai sitten pimeällä kadulla jos naisella ei ole yksinkertaisesti YHTÄÄN MUNAA pistää vastaan. Vaikka olisi miten vahva kaveri tahansa, niin huutamalla, hakkaamalla, raapimalla ja riehumalla saa sen pois kimpusta. Ainoa riski siinä on, että jos hyökkääjä lyö uhrin ensin tajuttomaksi tai tainuttaa sen piikillä, jolloin ei ole kykene vastustaa. Mun mielestä raiskaus on sen verran paha ja julma asia mitä ihminen voi toisilleen tehdä, että mä naisena mieluumin ottaisin pahasti turpaan kuin että joku väkisin työntäisi jotain mun sisään. Eräässä ranskalaisessa elokuvassa oli raaka raiskauskohtaus joka juuri alkoikin sillä tavalla, että nainen ei vaan uskaltanut tehdä mitään ja itki vaan että "älä tee mulle mitään".

Sitten, itsepuolustuslajeista....
Ruotissahan ne meinaa nyt tehdä että peruskoulussa olisi pakollinen itsepuolustuskurssi, koska viime vuonna juuri raiskauksien määrä on noussut (en yhtään ihmettele miksi). Tämä on yleisesti hyvä asia, mutta aina riskinä on, että 6kk kurssin jälkeen ihminen kuvittelee osaavansa kaiken, eikä pelkää mitään.... sitten tulee yllätyksenä se, ettei pärjääkään vastaan. Eli pelko ja varovaisuus on valttia aina! Olipa se sitten musta tai kelainen vyö.

Työympäristö ja vaarat.
Kuten aikaisemminkin mainitsin, todennäköisesti tämä minun tyttöni tulee olemaan jossain mikä lie hoitolaitoksessa. Tänään Metrolehdessä (ja varmaan muuallakin) julkistettiin tutkimus että 2/3 hoitajista joutuu fyysisen väkivallan kohteeksi kun potilaina on vanhuksista myös alkoholisteja tai muita häiriintyneitä ihmisiä. Mieluumin saisi fudut väkivallan käytöstä, kuin joutuu väkivallan kohteeksi itse.

Tuohon työympäristö ja vaarat kohtaan huomauttaisin, että mikäli tekee töitä psyykkisesti sairaiden vanhusten, alkoholistien ym. kuntoutujien kanssa, pitää muistaa että he ovat nimen omaan sairaita ihmisiä. Eivät he tajua tarttumisensa ym. pelottavan sitä hoitajaa joka "hyökkäyksen" kohteeksi on joutunut. Tämän vuoksi olisi hyvä opetella myös "pehmeämpiä tekniikoita" tällaisten tilanteiden varalle. Esim. sorminivelten manipulaatiot/ jalkapöydän tallaamiset ovat huomattavasti turvallisempia konsteja irrottautua tarttumisista/repimisistä (muistaakseni suurin osa hoitajiin ym. kohdistuneista hyökkäyksistä on tällaisia tilanteita) kuin "sormet silmiin"-tekniikka. Ja toimivat lähes yhtä suurella varmuudella.

Tuohon työympäristö ja vaarat kohtaan huomauttaisin, että mikäli tekee töitä psyykkisesti sairaiden vanhusten, alkoholistien ym. kuntoutujien kanssa, pitää muistaa että he ovat nimen omaan sairaita ihmisiä. Eivät he tajua tarttumisensa ym. pelottavan sitä hoitajaa joka "hyökkäyksen" kohteeksi on joutunut. Tämän vuoksi olisi hyvä opetella myös "pehmeämpiä tekniikoita" tällaisten tilanteiden varalle. Esim. sorminivelten manipulaatiot/ jalkapöydän tallaamiset ovat huomattavasti turvallisempia konsteja irrottautua tarttumisista/repimisistä (muistaakseni suurin osa hoitajiin ym. kohdistuneista hyökkäyksistä on tällaisia tilanteita) kuin "sormet silmiin"-tekniikka. Ja toimivat lähes yhtä suurella varmuudella.

Joo, toi on totta! Mä nyt ajattelin jotaan keski-ikäsiä henkisesti sairaita ihmisiä! Niitä ehkä vielä voi heitellä käsivarsi heitolla pää edellä lattiaan. Mutta joku 70v papparainen kyllä kuolis siihen. Ei oikeestaan pitäis tosta sanoa mitään ku ei kumminskaan tajua.

Sekin vielä, että ne kerrat mitä olen nähnyt että nainen on ollu fyysisen uhan alla, niin on olleet tyyliin mies pitää rinnuksista kiinni ja karjuu naama punaisena ja uhkailee ja nainen pelkää eikä pistä hanttiin. Ja tilanne sitten laukeaa kun on lauetakseen. Voisin kuvitella, että tuollaisessa tilanteessa kun jalat vapisten yrittää hamuta polveä säkeille ja mies tajua että sehän haluaa tapella vastaan, niin turpaan tulee että tukka pölisee ja nimen omaan sille naiselle.
Toi on ihan totta. Jos nainen päättää alkaa potkia tai työntää sormet silmiin, niin sitten ne suoritukset on tehtävä todellakin loppuun saakka. Jos homma ei onnistu niin hyökkääjä käy varmasti päälle 100-kertaa kovemmalla raivolla ja sitten ei hyvä heilu. Täytyy siis olla myös henkisesti valmis satuttamaan sitä toista jos tilanne niin vaatii.

Kyllä mie uskon että naiselle on hyötyä toimivasta kamppailulajista ip mielessä. Niinkuin täällä on jo sanottu, niin vaikea naisen on pärjätä miehelle kamppailutilanteessa (varsinkin jos koko ero on), mutta se on tärkeää ettei lamaudu. Voi olla että hyökkääjä/raiskaaja luopuu aikeistaan törmätessään tiukkaan vastarintaan. Ja toisaalta yllättävä tekniikka saattaa antaa sen verran aikaa, että ehtii karkuun. Kamppailutilanteissa pääkopalla on todella suuri merkitys, fysiikka ei ratkaise kaikkea.. eikä kemiakaan :)

Jep, tuo vanhukset ja psykiatrisella olevat eivät ehkä ole kaikista suurin riski. Tyttöystävän mielestä se on aika paha, että jos esim. vastaanotolle tulee isonkokoinen mies, joka on jo ärsyyntynyt tai alkoholisti tai muutenkin henkisesti epävakaa, ja sitten joutuu pahimmillaan odottamaan 12 tuntia niin kyllä siinä on hyvät todennäköisyydet alkaa riehumaan jossain vaihessa.

Muutama mieleen juolahtanut pointti:

Kamppailulajien harrastamisesta on hyötyä, aina. Ja jos voi valita harrastamansa lajin niin mieluiten joku yksinkertainen (ei akrobatiapelleilyä), suoraviivainen ja kontaktiharjoitteita sisältävä laji. Ilman kontaktiharjoitteita harjoittelu menettää aika paljon siitä potentiaalista ja tehosta johon sillä voitaisiin päästä.

Ja että miksikö kamppailun harrastamisesta on hyötyä? Esimerkiksi siksi, että:
-siksi että on edes jokin toimintamalli kriisitilanteessa, jo pelkällä mentaaliharjoittelulla voidaan saada aikaan muutoksia toimintatavoissa
-harjoittelulla voidaan tehokkaasti vähentää stressireaktion vaikutusta ja ehkäistä "jäätymistä"
-harjoittelu parantaa fyysistä kuntoa
-harjoittelulla voidaan nostaa kipukynnystä
-harjoittelulla voidaan kohottaa uskallusta ja madaltaa kynnystä koskea/tarttua toiseen ihmiseen itsepuolustustilanteessa
-harjoittelussa voidaan tuoda ilmi tiettyjä realiteetteja liittyen itsepuolustukseen

Ainakin omalla krav maga-salillani käytiin myös asiaan liittyvää lainsäädäntöä läpi suhteellisen hyvin. Mielestäni itsepuolustustaito koostuu fyysisestä, henkisestä ja lainsäädännön osaamisesta. Itse suosittelen Krav Magaa IP-lajiksi.

Hyvä IP-laji pitää sisällään harjoittelua salilla ja myös realistisissa olosuhteissa. Tässä tapauksessa tuo sali jossa itse kävin, oli esimerkillinen. Treenejä vedettiin salin lisäksi ajoittain parkkipaikalla, puistossa, autossa jne. RBSD (Reality Based Self Defense) on tietyssä mielessä aika kova sana.

Itsepuolustuksen henkiseen osaamiseen lainsäädännön ja tilanteessa vaadittavan päättäväisyyden lisäksi kuuluu mielestäni myös termi "itsevarjelu". Itsevarjelu on kykyä ennakoida tilanteita ja välttää joutumasta konflikteihin. Siis vähän samaan tapaan kuin autolla ajamiesessa: Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin joista taitava selviää.

Tyttöystäväni on tollainen pieni 160/47kg palikka joka joutuu kulkemaan iltaisin hurjan kaupunkiosan läpi ja lisäksi työssään (hoitaja psykiatrisella) voi joutua potilaiden ahdistelemaksi.

Itse suosittelin hänelle Krav Magan aloittamista, sen perusteella että hän osaisi reagoida vaaratilanteessa mahdollisimman nopeasti. Itselläni sellainen käsitys, että jos hyökkääjä paljon isompi/vahvempi tai heitä on useampi, niin munat-kurkku-silmät-sarjalla pääsee tilanteesta nopeammin pois. Itse jos sattuisin tappelemaan samankokoisen kaverin kanssa niin kickboxingin tyylillä taas menisi.

Kertokaappi mielipiteitä, minne kannattaa hänen lähteä treenailemaan? Asumme Helsingissä ja Combat Academystä minulla on huonoja kokemuksia.

Moro!

Suosittelen judoa. Omat kokemukseni sairaitten/mielenvikaisten päällekäymisestä on, että he lähinnä tarttuvat käsiin kiinni, ja judossahan erityisen tärkeä osa sparria on otteiden irroittaminen hihoista, pystyssä pysyminen ja vastustajan ohjaileminen - pitäisin siis ihanteellisena lajina selvitä noista suht HELPOISTA tilanteista kun lääketokkurainen tms. tulee käpälöimään.
Hoitajana tietysti munille potkiminen ei tule ensimmäisenä kysymykseen, vaan rauhallisella olemuksella ja kärsivällisyydellä saatetaan potilas takasin vuoteeseen tms...

Selvitymiseen hurjan kaupunginosan läpi sanosin että kävelee (selvin päin) suorinta tietä kotiin, eikä jää puhumaan ventovieraille

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
-pitää olla tarvittaessa häikäilemätön, ei pidä jäätyä...mutta ei pidä puhkoa silmiä ihan pikku erimielisyydestä..
Tuo puoli on mielestäni kaikkein olennaisin, ja samalla vaikeimmin opittava ominaisuus. Ihan sama minkä lajin alkeiskurssille menee, niin ei siellä salilla opi kylmäpäiseksi oikeasti vaarallisessa tilanteessa. Se vaatii täysin jotain muuta kuin kivat massatreenit joissa kaikilla on niin mukavaa. On erittäin vaikeaa opettaa jotain sellaista, mitä moni pitää synnynnäisenä tai olosuhteiden mukanaan tuomana.

Kannattaa lukea tämän päivän hesari, lopussa oli juttua jostain ihme feministein lajista.. :hyper:
En kumminkaan suosittele tätä ainakaan sen lehtijutun perusteella.
Taispa olla vielä jokin ruotsalainen, tai sitten ruotsista tullut jenkki"laji".
Kyllä.. :love:

Jees, nyt sitten siirrytään keskustelussa osaan II, eli minne? Kuten aikaisemmin mainitsin, niin Combat Academiin en häntä lähetä. Asumme Malmilla. Ja Krav Maga tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta. Toki toi Judokin on hyvin perusteltu, mutta käsittääkseni Judo vaatii vuosia, ennen kun sen hallitsee kunnolla, kuin minä taas opin jo paljon pelkästään KM:n peruskurssilla.

Jees, nyt sitten siirrytään keskustelussa osaan II, eli minne? Kuten aikaisemmin mainitsin, niin Combat Academiin en häntä lähetä. Asumme Malmilla. Ja Krav Maga tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta. Toki toi Judokin on hyvin perusteltu, mutta käsittääkseni Judo vaatii vuosia, ennen kun sen hallitsee kunnolla, kuin minä taas opin jo paljon pelkästään KM:n peruskurssilla.

Kyllä mä luulen että aika pitkälle hän pääsee töissä ihan pelkällä double legillä ja jujilla! Ei siihen mitään ihme tekniikoita tarvita. Niin kauan kuhan riehuja nyt ei ole joku 100kg mörssäri! Ja sitte KM opettaa loput tarpeelliset...

Kyllä mä luulen että aika pitkälle hän pääsee töissä ihan pelkällä double legillä ja jujilla! Ei siihen mitään ihme tekniikoita tarvita. Niin kauan kuhan riehuja nyt ei ole joku 100kg mörssäri! Ja sitte KM opettaa loput tarpeelliset...
Mitähän mahtaa tapahtua sen jujin jälkeen ip-tilanteessa, jos ei ole omia apuvoimia paikalla? Asiakas taputtaa antautumisen merkiksi ja kaikki palaavat sen jälkeen kiltisti toimiinsa?

On ollut vähän hassua lukea "asiantuntijalausuntoja" judon ja bjj:n hyvyydestä ip-tilanteissa. Tokihan näiden lajien harrastajat teknisesti pärjäävät erittäin hyvin maassa tapahtuvassa kamppailussa mutta sen harjoitteluhan päättyy vastustajan taputukseen, minkä jälkeen molemmat kömpivät ylös. Puhumattakaan siitä faktasta, että ip-tilanteessa pitäisi välttää kaikin keinoin joutumista maahan...

Sumulta ja v-essolta ja muilta hyvä pointti tuosta henkisestä jäätymisestä. Jossain päin maailmaa olikin ip-kursseja joissa ensiksi katsottiin että uhrilla olisi edes sitä halua satuttaa päälle käyvää kaveria ja vasta sitten mietittiin miten se tehtäisiin. Itse luultavasti jumiutuisin kuin jääpuikko jos äkkitappeluun joutuusin, vaikka takana olisi vähän enemmänkin dojotreeniä kuin tällä hetkellä. Siinä mielessä vähän perse edellä puuhun menoa se että ensin mietitään tehokasta lajia. Joskin onhan lajeissa isoja eroja siinä miten "tositilanteeseen" treenataan, mutta vaikka kuinka treenaisi noitakin tilanteita niin luulisin että menee jokunen vuosi ennenkuin kontrolloidut IP-tekniikat voittavat apinan raivon jos puhutaan puskaraiskauksesta...

Mitähän mahtaa tapahtua sen jujin jälkeen ip-tilanteessa, jos ei ole omia apuvoimia paikalla? Asiakas taputtaa antautumisen merkiksi ja kaikki palaavat sen jälkeen kiltisti toimiinsa?

On ollut vähän hassua lukea "asiantuntijalausuntoja" judon ja bjj:n hyvyydestä ip-tilanteissa. Tokihan näiden lajien harrastajat teknisesti pärjäävät erittäin hyvin maassa tapahtuvassa kamppailussa mutta sen harjoitteluhan päättyy vastustajan taputukseen, minkä jälkeen molemmat kömpivät ylös. Puhumattakaan siitä faktasta, että ip-tilanteessa pitäisi välttää kaikin keinoin joutumista maahan...

Kerroppahan sitte eksperttinä mikä olis paras mahdollinen ratkasu? Sormilyönti kurkkuun? Tökkäsy silmiin?

En mä vieläkään tajua miksi hän ei vois pistää potilasta nurin ja jujittaa! Siitä se kaveri ei sitten lähdekkään minnekkään. Pitää sitä jujia sillee nätisti ettei nyt kumminskaan käsi katkee ja huutelee työkaverit apuun. Sitte ku sinne saa pari isoa korstoa paikalle ni ne saakin sitte hoitaa homman siitä eteenpäin.

Ja en mä olen missään vaiheessa väittäny että judo tai bjj olisi paras ip-laji. Hyötyä niistä varmastikkin olisi monessa tilanteessa. Mutta en mä todellakaan ole niin objektiivinen että luulisin jotaan noin tyhmää, enkä usko että olen missään välissä väittäny mitään ton tapastakaan. Taisin jo ekassa postissani kehottaa menemään KM kurssille. Joten jos sä ottaisit pääs perseestä ni olis varmaan sunki eläminen vähä helpompaa... :david:

Kerroppahan sitte eksperttinä mikä olis paras mahdollinen ratkasu? Sormilyönti kurkkuun? Tökkäsy silmiin?

En mä vieläkään tajua miksi hän ei vois pistää potilasta nurin ja jujittaa! Siitä se kaveri ei sitten lähdekkään minnekkään. Pitää sitä jujia sillee nätisti ettei nyt kumminskaan käsi katkee ja huutelee työkaverit apuun. Sitte ku sinne saa pari isoa korstoa paikalle ni ne saakin sitte hoitaa homman siitä eteenpäin.

Ja en mä olen missään vaiheessa väittäny että judo tai bjj olisi paras ip-laji. Hyötyä niistä varmastikkin olisi monessa tilanteessa. Mutta en mä todellakaan ole niin objektiivinen että luulisin jotaan noin tyhmää, enkä usko että olen missään välissä väittäny mitään ton tapastakaan. Taisin jo ekassa postissani kehottaa menemään KM kurssille. Joten jos sä ottaisit pääs perseestä ni olis varmaan sunki eläminen vähä helpompaa... :david:
Hehheh, hyvä että olit laittanut ikäsi näkyviin tuohon, niin osaa suhteuttaa nuo kommenttisi sitä vasten... :thumbs:

Eiköhän aleta taas vääntään tästä iänikuisesta asiasta kamppailu-urheilu vs IP-lajit. Siitä ei oo ikinä väännetty ja aina ne väittelyt on rakentavia sekä kehittäviä.

EDIT. Niin ja magasta. En tiedä onko hommat muuttunu vuosien aikana, mut sillon ku ite apuohjaajan tittelin hommasin niin touhu oli sitä täysillä päälle ilman kontaktia hommaa. Siinähän sitä oppii tietämään hyvin omasta kyvystään vahingoittaa toista. Tulee uskomattoman realistinen näkemys.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom