Pienelle naiselle itsepuolustustaidot tutuksi - mikä laji?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yannara
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Suosittelen krav magaa. En usko, että kevyelle naiselle on hirveästi hyötyä vaparista vaikka puolta isompaa miestä vastaan. Tosin vaparista on ehkä enemmän hyötyä, jos joutuu töissä käyttämään voimakeinoja.. Kaikki on tosi tilanteessa erinlaista, kuin kehässä/treeneissä. Tilanne tulee aina yleensä yllätyksenä tai nopeasti, jolloin toimiminen on vaikeampaa. Myös suuri adrenaliini määrä väkivaltatilanteissa haittaa toimintaa..

ps. Päästäänkö tästä "Mun iskä on kovempi, ku sun iskä"-jutuista koskaan eroon eri lajien välillä?

Miksi siitä magasta on enemmän hyötyä puolta isompaa miestä vastaan?

En ole nainen enkä kovin pieni, mutta minulle on sattunut voimakeinoja vaatineita tilanteita, jotka eivät tulleet yllättäen, vaan ehdin valmistautua niihin. Millä perusteella tilanteet tulevat aina yllättäen Sammyt?

Koska Magan ideana on mm. käyttää ns. epäreiluja tekniikoita kohteisiin munat, kaula, silmät yms. Tottakai sparraus kokemusta(Maga sparraus( Vapari sparri ilman sääntöjä meillä) tai vapari sparraus) ja kokemusta muutenkin noista tilanteista on hyvä olla, koska helpottaa huomattavasti toimimista..

No ei voi yleistää, että aina tulevat yllättäen. Mutta ei uhkaavasti käyttäytyvä aina käy sun kimppuun. Töissä olen ravintolan ovella ja itselleni on tullut pari yllättävää tilannetta.. Mutta pahimpiahan ne tilanteet on, jotka tulevat nopeasti. Esim. nyrkki päähän selän takaa yms..

Juu puolustajan hermoista se on kiinni mitä pystyy tekemään " tosi" tilanteessa, no se siitä sitten.
Suosittelisin et käy kattoon paikanpäällä eri lajeja ja valkkaa jonkun niistä.
Kuitenkin kaikki lajit vaativat omaa mieltymystä asiaan et niitä jaksaa harrastaa sen verran että niistä saisi käytännön hyötyä.
:whip:
Käytäntöön vieminen kuitenkin vaati näkemystä eri hyökkäyksestä eikä reaalitilanteissa ole aikaa miettiä, että mihin suuntaan sitä piti vääntää kun se hyökkää tuolleen.
:hyper:

Joo ei tuossa nuo UFC-jutut mun mielestä se pointti ollu vaan se, että on lyötävä ihmistä ja painittava sen kans tosissaan, jotta saa realistisempaa näkemystä siitä mitä pystyy tekemään..

Niin kai se on. Parasta harjoitusta olis kai sellainen Dog Bros-tyylinen juttu? Harjoittelijoilla pitää vaan sillon olla selvä käsitys siitä mitä tehdään, muuten voi tulla aika vakaviakin vammoja. Harvalla on oikeasti mielenkiintoa tai uskallusta viedä harjoitteluaan niin pitkälle.
Mitä enemmän touta harjoittelujuttua kelaa, sen turhemmalta alkaa omat touhut tuntua :(

Vaikka onhan se ihan eri asetelma ruveta mylläämään baarissa ku kehässä.

Tämä keskustelu koskee itsepuolustuslajeja, ei baaritappeluita. Baaritappelut kun tuntuvat harvemmin olevan selkeitä itsepuolustustilanteita. Oman kokemuksen mukaan ne ovat useimmiten selkeitä pituuskusemis- ja reviirinpitokisoja. Otetaan mittaa siitä kumman kunnia on tärkeämpi ja kumpi on kovempi jätkä. Ja väitän, että suurin osa näistä tilanteista on puhtaita 1vs1 tilanteita, useimmiten molempien yhteisestä aloitteesta.

Mielestän itsepuolustustilanne on sitä että henkilö x joutuu puolustautumaan henkilön y häneen kohdistamaa selvästi oikeudetonta hyökkäystä vastaan. Tappelu on tappelua, ei itsepuolustusta.

Naisella varmaan yksi eniten pelottava ip-tilanne on joku raiskaustapahtuma, jossa siis vahvempi mieshenkilö kaataa ja yrittää könytä päälle. Se on melko kaukana siitä tilanteesta mihin miespuoliset kaljaspäissään joutuvat, eli joko a) pissaamiskisoihin (tappelu) tai b) ryöstö/pahoinpitely (itsepuolustustilanne).

Toki nainenkin voi yhtähyvin joutua ryöstön tai pahoinpitelyn kohteeksi, mutta kun on ollut joskus vaikka puhetta siitä kuinka paljon painoarvoa kannattaa antaa mattopainille ip-harjoittelussa, niin oma mielipiteeni on että naiselle mattopaini kannattaa arvottaa melkolailla ylös, verrattuna ip:tä kaipaavaan mieheen, jonka ehkä kannattaa käyttää enempi aikaa sitten johonkin pystymagailuun.

Baaritappelutkin ovat monelle itsepuolustustilanne. Baarissa saattaa olla (riipuen baareista jne) "öykkäri" joka ns etsii uhria jolle pönkittää omaa egoa ja miehisyyttään. Se voi alkaa harmittomasta "tuijotuksesta" ("tuleva uhri" tuijottaa vahingossa öykkäriä) tuopin kaadosta taikka jutustelusta mustasukkaisen kuumakallen muijan kanssa. Tilanteita on monia. Melkein kaikissa tilanteissa ainakin ns hyökkääjällä on alkoholia veressä. Tilanne voi tulla kenelle tahansa joka EI halua tapella. Itsepuolustus lähtee jo siitä että onko tarvetta mennä sellaiseen baariin jossa on uhka "tappelu" tilanteelle. Tai jos tilanne kehkeytyy niin lähteekö itse provosoimaan tilannetta ja antaa fyysiselle kanssakäymiselle aihetta vai yrittääkö de-eskaloida tilannetta.

Naisella varmaan yksi eniten pelottava ip-tilanne on joku raiskaustapahtuma, jossa siis vahvempi mieshenkilö kaataa ja yrittää könytä päälle. [--]

Sepä se. Ja ylipäänsäkin kuka on kovin jätkä -aihe on aika kaukana siitä, miten nainen voisi puolustaa itseään tuollaisessa tilanteessa. Sitä ainakin toivoisi, ettei tarvitsisi pienen naisen pelätä kun siellä puistossa yksinään kävelee. Naiseen kohdistuva väkivalta on ehkä luonteeltaan usein jo muutenkin erilaisia kuin miesten väliset mittelöt.

Olisi kyllä kiva kuulla naistenkin kommentteja asiasta. Itsellä ei ole ip-lajeista kokemusta. Sen ainakin tiedän, että nyrkkeilytaidoilla en tekis hevon vittua jos joku isompi tai vaikka saman kokoinenkin mies koettaisi tosissaan satuttaa. Tai no ehkä sen verran voimaa ja nopeutta on, että pystyisin puremaan ja potkimaan ja huutamaan vähän keskivertoa äkäsemmin. Kerran oon ihan reilusti lyömällä ahdistelijan saanut irrottamaan otteensa ja päässyt tilanteesta pois, silloin en vielä nyrkkeillyt. En itse pelkää, ei ole onneksi tarvinnut, mutta toivoisin ettei kenenkään tarvitsisi. Jos ip-lajeista on siihen edes apua, että itsevarmuutta tulee lisää, niin sekin on jo plussaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
onko tarvetta mennä sellaiseen baariin jossa on uhka "tappelu" tilanteelle.

Minkälaisessa baarissa erityisesti on uhka joutua "tappelu tilanteeseen" sinun mielestä? Missään baarissa ei ainakaan saisi näin olla ja sen takia ne järjestyksenvalvojat siellä on.

hmm.. No en käy tässä lajittelemaan mitään baareja, jokainen pystyy kyllä itse sen tajuamaan ja miettimään. Mutta auttaako sinua tämä, kummassa on isompi uhka: Pienen kylän lähiöbaari jossa kylän kingit ja öykkärit käy vetämässä pään täytee ja hakee tappeluita, ja joissa ei välttämättä ole kuin yksi poke. ..vai isompi tasokas clubi jossa on ihan erilainen kävijäkunta ja jossa on 10-20 (arvio) pokea? Ja tohon väliin mahtuu kaikenlaisia variaatioita. think.. Ja totta, missään baarissa EI saisi olla näin.. mutta aina ei voi voittaa.

Olisi kyllä kiva kuulla naistenkin kommentteja asiasta. Itsellä ei ole ip-lajeista kokemusta. Sen ainakin tiedän, että nyrkkeilytaidoilla en tekis hevon vittua jos joku isompi tai vaikka saman kokoinenkin mies koettaisi tosissaan satuttaa. Tai no ehkä sen verran voimaa ja nopeutta on, että pystyisin puremaan ja potkimaan ja huutamaan vähän keskivertoa äkäsemmin. Kerran oon ihan reilusti lyömällä ahdistelijan saanut irrottamaan otteensa ja päässyt tilanteesta pois, silloin en vielä nyrkkeillyt. En itse pelkää, ei ole onneksi tarvinnut, mutta toivoisin ettei kenenkään tarvitsisi. Jos ip-lajeista on siihen edes apua, että itsevarmuutta tulee lisää, niin sekin on jo plussaa.

Naisena voisin sanoa, että asennekasvatus on minusta tärkeämpää kuin joku tehokas tekniikka. Naisten itsepuolustuskursseista jotain tietävä kaverini kertoi, että siellä aloitetaan juuri sillä, että yritetään saada kurssilaiset tekemään edes jotain - kuulemma yleinen reaktio hyökkäykseen on mennä kyyryyn ja piipittää että pliis älä tee pahaa.

Minun kimppuuni on käyty kerran ja kyseinen tyyppi tyyppi lähti kävelemään, kun kiljuin ja huidoin nyrkillä naamaan (osumatta). Eli "edes jotain" oli hyvin toimiva puolustus, kun oli helppo uhri haussa. Nykyään olisin vielä hankalampi uhri, koska olen harrastanut pari vuotta karatea ja nostellut puntteja jonkin aikaa. En väitä, että karaten tekniikoista olisi minulle itsepuolustustilanteessa yhtään mitään hyötyä, mutta treeneissä lyöminen, potkiminen ja huutaminen sekä punttien nostelu on paitsi parantanut kuntoa ja koordinaatiota myös tuonut tietoisuuden siitä, että olen vahva (ainakin tytöksi) ja osaan lyödä (edes jotenkin). Eli itseluottamus ja valmius reagoida on tärkeämpää kuin se, mitä lajia harrastamalla niitä saa. Itse olen kiinnostunut krav magasta, sen käsityksen perusteella, että se olisi realistinen ja käytännönläheinen laji.

Mutta näihin baari/snagari/katutappeluihin naiset joutuvat erittäin harvoin ja muistaakseni noin yksi kymmenestä raiskauksesta on klassinen ns. puskaraiskaustilanne eli harvinaisia ovat nekin. Naiset hakataan ja raiskataan kaikken useimmin kotona ja tekijä on tuttu, ja näissä naisille kaikkein tyypillisimmissä tilanteissa itsepuolustustaidoilla on hyvin vähän merkitystä, koska motivaatio puolustautua puuttuu (taas yleistäen).

Naiset hakataan ja raiskataan kaikken useimmin kotona ja tekijä on tuttu, ja näissä naisille kaikkein tyypillisimmissä tilanteissa itsepuolustustaidoilla on hyvin vähän merkitystä, koska motivaatio puolustautua puuttuu (taas yleistäen).

Niinpä.

Lisäksi monet naiselle uhkaavat ja epämiellyttävät tilanteet voivat olla sellaisia, että ne vain tekevät olon tukalaksi mutteivät ole varsinaista (fyysistä) väkivaltaa. Itse olen esimerkiksi ollut sellaisessa tilanteessa, että on käyty lähentelemään, toistuvasti. Kielto ei toiminut ja olin lyödä, mutta kaveri (onneksi) esti. Vittumainen ja ikävä tilanne, koska minua selvästi häirittiin, mutta mitään kunnollista puolustautumiskeinoa ei ollut. Eikä auttanut edes se asenne että osasi sanoa että "näpit irti".

Oli pakottava tarve tunkea lusikkani tähänkin soppaan:rock:

Ensiksi totean että tässä ketjussa on tullut paljon faktoja esille ja myös :anssi:

Mikään laji ei tee autuaaksi ja enne kuin osaat puolustaa itseäsi tulee sinun osata harrastamasi lajin liikkeet ja tekniikat todella hyvin niin että ne tulevat luonnostaan.kuinka kauan tähän menee aikaa on vaikeaa sanoa mutta voisin kuvitella että ainakin 3-10 vuotta.

BJJ hypetys on tosiaan aivan turhaa niin on muidenkin lajien.
On toki hyötyä jos osaa tehdä jotain pystyssä ja osaa viedä maahan ja osaa sielläkin jotain mutta tositilanteessa toimiminen voi olla hyvin hankalaa ja päässä pyörii miljoona liikettä ja miettii mitä niistä toteuttasi tai sitten menee ihan kipsiin.

Suosittelen harjoittelemaan 1 korkeintaan 2 helppoa tapaa miten toimia jos joku käy kimppuun.

Itse olen 12 vuotta sitten harjoitellut lyöväni eka mahaan ja sitten päähän ja jalat alle sitten juostaan kunnes ollaan turvassa.
Kerran jouduttu käyttämään ja kerran toiminut.

Puukon kantaminen on vaarallista tosin en voi ajatellakkaan sitä kieltäväni koska nykyään tappelussa ei ole mitään tolkkua kaverin pään päällä hypitään kunnes aivot näkyy maassa vaikka kaveri on menettänyt tajuntansa jo aikoja sitten siksi oma mielipiteeni on että ennemmin tapan hyökkääjän kun kuolen itse vaikka sitä sitten oltaisiin linnassa jokunen vuosi mutta henki kuitenkin säilyi.
Puukoista ja niiden laittomuudesta ja käytöstä sen verran että Jos terä ei ole 10Cm pitkä on sitä laillista kantaa ja jos tosiaan ei halua linnaan niin oiva valinta on joku pikku veitsi esim: http://www.omegamanenterprises.com/images/liteimages/Cold Steel/cs43.jpg jota voi kantaa kaulassa ja sen saa käteen sekunnissa ja kuitenkaan terä ei ole niin pitkä että se tekisi erittäin pahaa jälkeä tärkeille elimille.
Aina pitää kuitenkin muistaa että ase saattaa kääntyä hyökkääjän eduksi jos hän sen saa käsiinsä.

Sen verran pitää sanoa tosta lopusta iha aluksi että jos "pitää" kantaa puukkoa taskussa niin mun mielestä ollaan hakoteillä ja pahasti. Normaalissa päivittäisessä elämässä tuskin tarvitsee kantaa veistä?? Jos et uskalla mennä paikkaan ilman veistä niin älä mene sinne myöskään veistä kantaen. Teräase tmv väline on hyvä tilapäisväline pahimmassa tapauksessa mutta se että rupeaa kantamaan vartavasten jotain ni huh.. ( ..ja älä kanna asetta jos et uskalla ottaa esille sitä, älä ota esille sitä jos et uskalla käyttää sitä, älä käytä sitä jos et uskalla oikeasti tehdä sillä vahinkoa/tappaa) Ja mitä tohon laillisuuteen tulee ni jopas oli puppua.. MITÄÄN teräasetta ei saa kantaa/käyttää julkisella paikalla. Ei ole olemassa mitään senttimetrejä. Ja toisekseen tuo tekniikan harjoittelu?? 1 tai 2 helppoa tekniikkaa? Ai joka tilanteeseen?? okei.. :) Sen verran sanon että tiettyjen tekniikoiden harjoittelu tiettyihin ongelmiin on hieman rajattua ja harhaanjohtavaa KOSKA tilanteita on miljoona ja kun hyökkääjä pistää vastaan niin tilanteet muuttuvat koko ajan ja nopeasti. Sen takia pitäiskin harjoitella elävää vastustajaa vastaan helpoilla menetelmillä ja periaatteilla ja konseptitasolla. Millä tavalla, sitä en lähde tässä puimaan.

Eli itseluottamus ja valmius reagoida on tärkeämpää kuin se, mitä lajia harrastamalla niitä saa.

Tähän se juuri kiteytyy, hyvä posti. Olen tämän ehkä aiemminkin jossain threadissa kertonut, mutta menköön uudestaan. Karateliiton ex-puhis kertoi joskus jossain illanistujaisissa kuinka nuorena likkana lenkillä ollessaan oli eteen metsäpolulla hypännyt joku jantteri. Tuore kelta- tai oranssivyö oli vetänyt siihen polulle vahvaan zenkutsu-dachiin ja karjaissut kiain
-> jamppa katosi kuin pieru Saharaan.

Hups

Nyt taisin puhua itse p*** laki on nähtävästi muuttunut nyt ei ole erikseen terä-ase lakia vaan yleinen järjestys sääntö laki tai mikä sit olikaan nimeltä missä kielletään kaikki tosin on siihenkin jätetty porsaanreikä:kantaa ilman pätevää syytä:kippis1: Ei ole kovin vaikeaa keksiä pätevä syy....

Kommentti tuohon jos on pakko kantaa niin sitten ei sellaiseen paikkaan mennä.
Kumpa tuo olisi mahdollista mutta jos asuu lähiössä jossa on "jengejä" sekä venäläisiä ja virolaisia ja toistuvasti viikonloppuisin jonkun kimppuun käydään ei ole oikein vaihtoehtoja tai on muuttaa pois mutta sekään ei aina onnistu.

Mitä tarkoitin sillä muutamalla liikkeellä on se että jos se kaveri tulee vastaan ja käy käsiksi potku munille ja lyönti aataminomenaan jos takaa päällä pukkaus nenään ja kyynerpäätä mahaan ja näillä sitten pärjätäänkin jo edestä ja takaa tuleviin hyökkäyksiin ja kun nämä opettelee ja tiedostaa sisäisesti niin ne myös tekee automaattisesti kun tilanne tulee.
Jos taas harjoittelee että eka irrottaudun otteesta a tekniikalla sitten lyön b lyönnin ja potkaisen c potkun ja hämään hiukan d tekniikalla sitten vien maahan e tekniikalla ja teen lukon f tekniikalla jonka jälkeen soitan poliisin niin 100% varmasti et pysty tekemään mitään tositilanteessa jos et ole harjoitellut noita vuosia

Kyllä itseasiassa pitää suht pätevä syy olla.. ei se niin helppoa ole "keksiä" sitä. Vaikka laissa sanotaankin vain ..ilman pätevää syytä. Ei se puolustautuminen ihan noin helppoa ole että noilla iskuille pärjää jokaiseen juttuun ;) ..ja sen jo sanoinkin että pitää treenataa elävää vastustajaa vastaan konsepti tasolla. Se ei paljoa hyödytä jos treenaa pelkästään kuollutta vastustajaa vastaan tyyliin: tee eka torjunta A sit vastahyökkäys B jne jne jne.

Meinasitko, että kun poliisi takavarikoi sinulta grillijonossa puukon lauantaina klo. 02.00, sanot olleesi menossa kalaan tai raksalle töihin? Syitähän voi keksiä, mutta kun sen pitäisi olla sellainen, että sen joku uskoo. Etenkin jos se puukko on tuommoinen aiemmin linkittämäsi kaltainen, niin sitä tuskin uskotaan kalaveitseksi, vaikka se löytyisi milloin.

Minkälainen kokemus sinulla on kamppailulajeista?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom