Pienelle naiselle itsepuolustustaidot tutuksi - mikä laji?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yannara
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
42
Tyttöystäväni on tollainen pieni 160/47kg palikka joka joutuu kulkemaan iltaisin hurjan kaupunkiosan läpi ja lisäksi työssään (hoitaja psykiatrisella) voi joutua potilaiden ahdistelemaksi.

Itse suosittelin hänelle Krav Magan aloittamista, sen perusteella että hän osaisi reagoida vaaratilanteessa mahdollisimman nopeasti. Itselläni sellainen käsitys, että jos hyökkääjä paljon isompi/vahvempi tai heitä on useampi, niin munat-kurkku-silmät-sarjalla pääsee tilanteesta nopeammin pois. Itse jos sattuisin tappelemaan samankokoisen kaverin kanssa niin kickboxingin tyylillä taas menisi.

Kertokaappi mielipiteitä, minne kannattaa hänen lähteä treenailemaan? Asumme Helsingissä ja Combat Academystä minulla on huonoja kokemuksia.

Combat Academista. Itse kävin Krav Maga alkeiskurssin siellä. Kesto ~2kk. Päävetäjällä suu kävi koko ajan, en valehtelisi jos väittäisin että about puolet harjoitteluajasta kuuntelimme hänen "hauskoja" vitsejä johon lapsukaiset nauroi. Oli lähinnä sellaista hupimeininkiä kuin oikeata harjoittelua.

No eiköhän joku ihan puhdas itsesuojelulaji ole hyvä, kuten KM! Ku tommonen tyttö joutuis muita lajeja treenaamaan niin maar perkeleesti että pystyis iskemään jonkun 185/90 kaverin kanveesiin! Joten kyllä ihan se että pitää pään kylmänä, polvee munille, sormia silmiin, kynsiä kasvoihin yhdistelmällä pärjää hyvin. Mutta just se että ei panikoi on varmaan tärkein. Töissä en sitte lähtis noita tekniikoita menis käyttämään :P Mutta kyllähän KM hallintaotteita sun muitakin oppii... Et ihan hyvä laji se tytölle varmaan on.

Itse olen ollut aivan siinä käsityksessä, että naisten kimppuun harvemmin käytäisiin, oli kyseessä sitten millainen alue tahansa. Suurimpana vaarana naiselle pitäisin raiskaajia (tai ryöstöjä, jolloin paras itsepuolustus on varmaan lompakon antaminen), joita vastaan väittäisin esim. BJJ:n olevan jopa älyttömän tehokas laji. Maahan/lähikontaktiin hyökkääjä joka tapauksessa haluaa.

edit: Vaikka osa täällä ei varmaan ajatusta kannatakkaan, niin osta tytölle hyvä veitsi. Alkavat voima- ja kokoerot tasoittua viimeistään siinä vaiheessa kun hyökkääjällä on Gerber kulkiluiden välissä.

Itse olen ollut aivan siinä käsityksessä, että naisten kimppuun harvemmin käytäisiin, oli kyseessä sitten millainen alue tahansa. Suurimpana vaarana naiselle pitäisin raiskaajia (tai ryöstöjä, jolloin paras itsepuolustus on varmaan lompakon antaminen), joita vastaan väittäisin esim. BJJ:n olevan jopa älyttömän tehokas laji. Maahan/lähikontaktiin hyökkääjä joka tapauksessa haluaa.

Mietteitä maaottelusta ja itsepuolustuksesta:

http://www.donrearic.com/brokenglass.html

Mietteitä maaottelusta ja itsepuolustuksesta:

http://www.donrearic.com/brokenglass.html
Diipadaapa. Luettu on. Vaikka pointit ajoittain ovatkin melko oivaltavia, niin kaverin mielipide on kaikessa jyrkkyydessään täysin käsittämätön. Tietysti mattotekniikoihin liittyy paljon ongelmia tilanteen ja ympäristön ollessa muu kuin oman seuran tuttu ja turvallinen matto. Viihdyn itsekin pystyssä ja siellä kehottaisin mielelläni muitakin pysymään, mutta voiko joku tosissaan väittää, että 50 kiloinen nainen pärjäisi pystyssä edes treenaamattomalle keskivertomiehelle - paitsi ehkä juosten? Voima puhuu, ikävä kyllä.

En siis kehota vapaaehtoisesti painimatsiin ryhtymään, mutta painiksi se menee suurella todennäköisyydellä kuitenkin. Tällöin on alimmaksi joutuneen hyvä osata muutakin kuin rukoilla, jos sieltä alta tahtoo joskus vielä ylöskin päästä. BJJ oli ehdotukseni koska se on mattotekniikoihin keskittyvistä lajeista ainoa johon itse olen päässyt tutustumaan hieman pintaa syvemmälle - toimivaksi todeten tietysti.

...ja suosittelen muuten vieläkin sitä veitsen hommaamista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
r.w sanoi:
Itse olen ollut aivan siinä käsityksessä, että naisten kimppuun harvemmin käytäisiin, oli kyseessä sitten millainen alue tahansa. Suurimpana vaarana naiselle pitäisin raiskaajia (tai ryöstöjä, jolloin paras itsepuolustus on varmaan lompakon antaminen)

Juu naisia uhataan harvemmin. Tuollaiset puskaraiskaajat ovat tosi harvinaisia. Suurin osa raiskaajista on joku naisen tuntema henkilö. Puskaraiskaus vain sattuu olemaan sellainen pelottava mörkö naisen alitajunnassa.

edit: Vaikka osa täällä ei varmaan ajatusta kannatakkaan, niin osta tytölle hyvä veitsi. Alkavat voima- ja kokoerot tasoittua viimeistään siinä vaiheessa kun hyökkääjällä on Gerber kulkiluiden välissä.

Ei todallakaan kannata. Veitsen kantaminen julkisilla paikoilla on laitonta, oikeudessa veitsen käyttö tappelussa on raskauttava asianhaara ja tappaminen on vähän huono tapa puollustaa itseään jokaisessa tilanteessa. Jos vaikka joku känniääliö tulee halailemaan ja mielii irti, eikä osaa mitään irtuatumisia niin pitääkö sitä mennä puukottamaan?

Joku Krav Maga tai ehkä Defendo voisi sopia. Kannattaa etsiä hyvä seura, sellainen missä lukkotekniikoita ei harjoitella niin, että kaveri kellahtaa vapaaehtoisesti kun vähän kääntää kädestä.

Suurimpana vaarana naiselle pitäisin raiskaajia (tai ryöstöjä, jolloin paras itsepuolustus on varmaan lompakon antaminen), joita vastaan väittäisin esim. BJJ:n olevan jopa älyttömän tehokas laji. Maahan/lähikontaktiin hyökkääjä joka tapauksessa haluaa.

BJJ?

Raiskaajista puheenollen. Minulla on sellainen käsitys, että enimmistö raiskaajista liikkuu yksin, ja kun he hyökkäävät, niin ovat itsekin peloissaan, että joku yllättäisi. Vai mitä?

Tuosta veitsestä. Ei hyvä, ensinnäkin kun se on kylmä ase, ja sitten sen kaivaminen laukusta kesken vaaratilanteen ei toimi. Puhumattakaan siitä, että veistä pitää oikeasti osata käyttää, eikä vaan sohita sinne tänne.

Töissä en sitte lähtis noita tekniikoita menis käyttämään :P

Mieluumin toisen henki kuin oma henki. Siis toki järjenkäyttöä kaikessa, ettei heti ekaksi vedetä hyppypotkua naamaan heti kun toinen vähänkin huutaa, mutta oli tuossa hoitokodissa sellainen tilanne, että siellä juoppo onnistui "puoleksi" pahoinpitelemään hoitajan. Se oli tosin harvinainen ja äärimmäinen tilanne.

r.w, kyllä magassakin käydään mattotekniikoita läpi, mutta enemmänkin puolustautumis- kuin ottelunäkökulmassa. Tuota veitsijuttua en voi allekirjoittaa mitenkään, koska se on niin arveluttava niin juridistisesta näkökulmasta kuin käytännössäkin. Jonkun teräaseen esiin kaivamiseen ja auki taittamiseen stressitilanteessa menee aivan järjettömän pitkä aika, jos se onnistuu ollenkaan. Veitsen kanssa heiluminen kokemattomana stressitilanteessa on myös heiluttajalle vaarallista. Veitsen käyttökin pitäisi opetella jotta sitä voitaisiin käyttää tehokkaana puolustuskeinona. Juridisen puolen ongelmien pitäisi olla niin selkeitä kaikille, ettei niitä pitäisi edes joutua selittämään.

Itse suhtaudun suhteellisen skeptisesti koko ajatukseen, että nainen voisi kovin tehokkaasti puolustaa itseään vaikka lajitaustaa olisikin takana. Ainaki itse kun joskus treenailin hieman kamppailulajeja, niin vaikka itse olin vasta saanut ju-jutsun keltaisen vyön ja käytännössä ilman mitään painitreeniä kävin painimassa pitkään harrastaneiden naisten kanssa, niin ei niillä naisilla ollut mitään jakoja. Sillon oli kyllä punttitreeniä jonku verran takana jo ja voimatasot selkeästi normaali miestä paremmat (tais penkki olla luokkaa 130 ja mave 200). Silti tuo ero oli niin suuri, että en usko että nuo naiset kenen kanssa satuin kokeileen olisivat käytännössä edes pärjänneet normaali voimatasoilla varustetuille miehille mitenkään erityisen hyvin. Ja nuo olivat sentään muutaman vuoden treenanneet harrastusmielessä. Jos motivaationa on pelkkä itsepuolustus, niin vaikea kuvitella että joku jaksaisi vuosia vääntää treeneissä että voisi mahdollisesti joskus selvitä paremmin itsepuolustustilanteesta.

Sekin vielä, että ne kerrat mitä olen nähnyt että nainen on ollu fyysisen uhan alla, niin on olleet tyyliin mies pitää rinnuksista kiinni ja karjuu naama punaisena ja uhkailee ja nainen pelkää eikä pistä hanttiin. Ja tilanne sitten laukeaa kun on lauetakseen. Voisin kuvitella, että tuollaisessa tilanteessa kun jalat vapisten yrittää hamuta polveä säkeille ja mies tajua että sehän haluaa tapella vastaan, niin turpaan tulee että tukka pölisee ja nimen omaan sille naiselle.

Eli jos oikeasti haluaa turvata itsensä, niin järkevä riskien minimointi ja jos silti jotain sattuu, niin sit kova äänen käyttö että varmasti lähistöllä olevat huomaa.

Ainaki itse kun joskus treenailin hieman kamppailulajeja, niin vaikka itse olin vasta saanut ju-jutsun keltaisen vyön ja käytännössä ilman mitään painitreeniä kävin painimassa pitkään harrastaneiden naisten kanssa, niin ei niillä naisilla ollut mitään jakoja.

No selvä se, että jos nainen alkaa piehen kanssa PAINIMAAN, niin peli on hävitty, mutta noissa tilanteissa avainsana on yllätyksellisestä tainuttamisesta/lamauttamisesta (putku munille, lyönti kurkkuun yms.) jolloin hyökkäys pysähtyy ja naisparka pääsee karkuun. Itsekin joskus sain turpaa kun rupesin vääntää baarissa jonkun isomman sällin kättä lukkoon ja se vaan lämäsi mua nyrkillä kasvoihin siinä - eli ei näin :rolleyes:

Mun mielestä Krav Maga opettaakin noita ääri-reaktioita, tuottamalla hyökkääjälle mahdollisimman paljon vahinkoa.

benun kans samoilla linjoilla! krav maga sopii hyvin tytöille, ainakin paremmin itsepuolustus tarkoituksessa kuin bjj.
ja raiskaustapauksessa sattui se sitten tuntemattoman puskaraiskaajan tai tutun toimesta kotona! samat keinot, silmiin sormia, iskuja munille, pureminen, raapiminen, huutaminen ja yleinen räpiköiminen :)
kynsien alta voi sitte kytät kaapia dna näytteet!

Saisi pienikokoinen nainen tahkota BJJ:a tooodella kauan että pystyisi vastustamaan fyysisesti vahvempaa miestä. Ja nyt puhun tilanteesta jossa hyökkääjä kävisi kimppuun siten että hyökkäykseen kykenisi reagoimaan, ts. suoraan edestä, välimatkan päästä ja vieläpä hyökkääjä seistä toljottaisi paikallaan odottaen tämän BJJ-naisen dyykkiä ja sitä seuraavaa maahanvientiä, sidemounttia ja jujia. Naisella ei olisi olallaan esim. toimintaa haittaavaa kassia, maassa ei olisi lunta, valaistus paikalla hyvä ja kadulla siinä kohtaa pehmeä tatamimatto. Hyökkääjä ei jatkaisi toimintaansa sen jälkeen kun käsilukko olisi irrotettu. Tämän kaiken mahdollistaisi maailman tehokkain ip-laji BJJ, jonka taitajat ovat voittaneet useita Ultimate Fighting-turnauksia. :kippis1:
BJJ-miehet, älkää vetäkö hernettä nenään. Ei mikään maailman laji ole hyvä ja täydellinen itsepuolustuksen näkökulmasta. Jos joku haluaa sinua vahingoittaa, hän siinä onnistuu mikäli olosuhteet ovat kuten elävässä elämässä eivätkä salilla. Ei kukaan pysty olemaan kellon ympäri sellaisessa valmiudessa ettei häntä pystyisi puukottamaan yllättäen porttikokongista käsin tai vaikka ryntäämään takaapäin kohti ja iskemään pulloa hajalle päähän.
Mikä avuksi? Välttää tilanteita joissa voi kohdata väkivaltaa. Suunnittelee kulkemisensa niin ettei joudu yksin pimeille kujille. Töissä välttää väkivaltaisiksi tai hankaliksi tiedettyjen asiakkaiden kohtaamista yksin. Ikävää, ettei tänäpäivänä voi välttämättä joka paikkaan mennä ilman pelkoa väkivallan kohtaamisesta, mutta valitettavasti se taitaa olla nykyaikaa eikä paluuta lintukotoon ole.

Ylläoleva taitaa olla aika sekavaa jauhantaa. Mutta tarkoituksena oli kirjoittaa ettei pienikokoinen nainen pysty realistisesti puolustamaan itseään vahvempaa miestä vastaan juuri mitenkään. Joskus tuntuu siltä että erilaiset itsepuolustuskurssit tai kamppailulajien peruskurssit antavat ihmisille vääränlaista turvallisuuden tunnetta. Ehdottomasti järkevin ja viisain tapa hoidella uhkaava tilanne on poistua siitä jos vain on hiukankin saumaa. Ego kärsii mutta terveys säilyy.

Kamppailu-urheilulajeissa onkin juuri se hieno puoli että se hento neito tosiaankin huomaa että kovasti saa tehdä hommia jos meinaa vahvemmalle ja kookkammalle pärjätä. Kaikista pahoja lajeja tuon itsepuolustuksen kannalta on ne lajit joissa ei juuri sparrata/väännetä/tehdä vapaita harjoitteita, kun sitä omaa osaamista ei konkreettisesti näe.

Mitä tuohon lajinvalintaan tulee, niin varmaan kannattaisi miettiä että paljonko on valmis käyttämään aikaa treenaamiseen. Varmaan joku "nopeasti opittava" IP-laji tulee kyseeseen jos ei ehdi käymään kuin sen pari kertaa viikossa treeneissä. Sitten jos on aikaa ja intoa treenailla, niin kamppailu-urheilulajeissa kyllä saanee tarvittavia taitoja joilla itseään puolustaa(en kiellä etteikö IP-lajeissa saisi). Kyllä sitä voi semmonen 50kg neitokin lyödä sen verran kovaa että saa 85 kilosen äijän sekaisin, tiedän kokemuksesta:) Painimaan en ole vielä päässyt itseäni enemmän treenanneen neidon kanssa, joten en siltä kannalta pysty kommentoimaan. Itseäni 15-20 kiloa kevyemmät miehet on kyllä matossa pyöritelleet.

EDIT: Meinasi tulla pelkkää kamppailupaasaamista. Eli kannattaa valita laji joissa treenataan myös tuota tilanteen välttämistä, aggressiivisen rauhoittelua ja muuta sellaista. Ilmeisesti senshidossa ainakin on näitä juttuja. Tämä olisi se IP:n kannalta ykkösjuttu. Kakkosena noi varsinaiset kamppailut.

Joo, samaa mieltä NaapurinMiehen kanssa! Se on todella eri juttu ruveta painimaan jossaan muualla kun tatamilla! Jos paikka on ahdas, on roskis, seinä tjms kyljessä kiinni, ni on muuten aika helvetin vaikee päästä kääntymään. Ja niin moni muukin asia vaikuttaa asiaan! Mutta helvetin kova kaveri sen pitää olla jos meinaa raiskata naisen pitämäll sen molemmista käsista kiinni! Joten kyllä mä luulen että se kaikista paras vaihtoehto on yksinkertasesti pitkät peukalonkynnet suoraan silmiin ja muut sormet uppoo päänahkaan! Jos vielä saa molemmat peukalot tökättyy ni ei ihan normi kaveri kauheen paljoo enää tee kun ei näe yhtään mitään. Ja jos vielä huutaa tossa sivussa ku viimestä päivää ni eiköhän joku siinä jossaan lähistöllä ole.

Tärkeetä on vaan pitää se pää kylmänä. Ja töitä varten vois varmaan treenata Judoa, kaveri tonttiin, juji kiinni ja työkaverit apuun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom