Photoshop CS3

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu

slc

Omenakauppias
Ikä
52
Ilmaiseksi jaossa. Beta. 30 päivää trial kaikille ja vanhan fotarin omistajille löytyy Adoben sivuilta sarjanumerogeneraattori.

PS CS3

Mac käyttäjille natiivi Intel-tuki.

Katsotaan mitä muuta kivaa. Ainakin Camera RAW 4 ja uusi Bridge. Joku Device Centralkin näkyi olevan kännykkähommeleita varten. Pistäkääs tähän threadiin mitä muuta löydätte. Ulkoasu hieman muuttunut.

Joo ja suora linkki vielä Adoben Betoihin: Labs

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jahas, saapa nähdä kuinka bulkatussa kunnossa photoshop tällä kertaa on. Harmi vaan että tuntuu photoshop suuntautuvan koko ajan enemmän valmiin kuvan käsittelyyn ja varsinainen rakentava työkalupuoli on jäänyt taka-alalle. Vai löytyykö CS3sta jotain oikeasti hyviä juttuja sillä osastolla?

Haa :rock:

Ja imuri käyntiin. Tosin jostain syystä se vanhempi on ollut aina parempi. Kunnes tottuu uuteen.

Ainakin paletit saa hyvin pienennettyä nyt. Jää enemmän tilaa kuvalle yhdellä näytöllä. Tämä ominaisuushan oli jo mm. InDesignissa. Helpottaa läppärillä käyttöä...

Jahas, saapa nähdä kuinka bulkatussa kunnossa photoshop tällä kertaa on. Harmi vaan että tuntuu photoshop suuntautuvan koko ajan enemmän valmiin kuvan käsittelyyn ja varsinainen rakentava työkalupuoli on jäänyt taka-alalle. Vai löytyykö CS3sta jotain oikeasti hyviä juttuja sillä osastolla?
Mitäs ominaisuuksia kaipaisit? Mitä mä noita uusia ominaisuuksia luin niin aika tarpeellisiltä ne tuntui. PhotoShop on tehty kuvankäsittelyyn.

Mitäs ominaisuuksia kaipaisit? Mitä mä noita uusia ominaisuuksia luin niin aika tarpeellisiltä ne tuntui. PhotoShop on tehty kuvankäsittelyyn.

On toki noinkin mutta kyllähän sitä käytetään monesti ihan 2D grafiikan tekoon.

Jos nyt äkkiseltään heittäsin jotain utopistista featurea niin kaipaisin 2 hiiren/wacomin yhteistyötoimintoa esim. maskien osalta... ei ole vielä silmiini tällaista sattunut. Liekö edes mahdollista itse softan puolesta.

Pitääpä ladata ja testata.
Tuleekin sitten Acerille lähtöpassit ja uus powerbook tilalle, kun photarin saa Intelmäkeissä toimimaan

On toki noinkin mutta kyllähän sitä käytetään monesti ihan 2D grafiikan tekoon.

Jos nyt äkkiseltään heittäsin jotain utopistista featurea niin kaipaisin 2 hiiren/wacomin yhteistyötoimintoa esim. maskien osalta... ei ole vielä silmiini tällaista sattunut. Liekö edes mahdollista itse softan puolesta.

whu? 1 per käsi? mitä seuraavaksi, varpaisiinkin omat pikku-wacomit niin johan workflow tehostuu! :eek:

mun näkemys on se, että jo aika pirun monta vuotta fotari on ollut softa, joka ei teknisiltä ominaisuuksiltaan rajoita graffan vääntöä. pullonkaulana on kuitenkin aina se tekijä ja tekijän näkemys + luovuus valjastaa softa käyttöönsä.

nimim. En vaan osaa

whu? 1 per käsi?

Kyllä, ymmärsit oikein :) Usko tai älä mutta monessa traditionaalisessa taidelajissa 2 käden yhtäaikainen käyttö on enemmän sääntö kuin poikkeus. Nyt photari rajoittaa sen vain johonkin ctrl-napin paineluihin yms. pikavalintoihin. Lähinnä kaipaisin siis liikuteltavaa maskia työkalun rinnalle että vaikutettavia alueita samalla layerillä ei tarvitsisi aina määritellä erikseen.

No, tämä nyt on aika kuriositeetti normikuvanväännössä, kuitenkin siitä haaveilen päivin sekä öin :wall:

Kyllä, ymmärsit oikein :) Usko tai älä mutta monessa traditionaalisessa taidelajissa 2 käden yhtäaikainen käyttö on enemmän sääntö kuin poikkeus. Nyt photari rajoittaa sen vain johonkin ctrl-napin paineluihin yms. pikavalintoihin. Lähinnä kaipaisin siis liikuteltavaa maskia työkalun rinnalle että vaikutettavia alueita samalla layerillä ei tarvitsisi aina määritellä erikseen.

Mä oon kyllä suhteellisen eri mieltä noista perinteisten maalaustekniikoiden (näitä kaiketi tarkoitit) lainalaisuuksista digivääntöön. softa toimii kuitenkin vähän eri periaattein. itellä ainakin vasen käsi käy ihan koko ajan ctrl, shift ja alt -näppäimillä (ja tietty näiden yhdistelmillä), ja en edes varmasti osais tehdä mitään jos noi näppäinkombot ei olisi enää käytössä.

en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla liikuteltavalla maskilla. pystytkö antamaan jonkin hieman tarkemman esimerkin? layer maskeilla saa ihan hitosti aikaan ja jos esim tarkoitit, että haluaisit yhden layerin kamalle eri maskeja niin sehän onnistuu esim. usean layer maskin (tai alfa-kanavan) luomisella, joita sitten vain aktivoit (ctrl+klikki maski-ikonin päällä) kun kutakin tarvitset.

tässä onkin just se fotarin ääretön hienous, sillä mä oon nähny ihan perkeleesti ihmisillä erilaisia työtapoja, jotka johtaa samaan lopputulokseen. joskus voi nähdä jonkun ns. aloittelijan keksivän jonkun ihan nerokkaan tavan tehdä joku juttu - pointtina siis se, että suurin osa jutuista, joita pitää mahdottomina, ovat oikeasti mahdollisia, keinoja ei vain ole tajunnut ajatella tai keksiä. mä oon yhtä pätevää AD:ta seuraavalla oppinut viimeisen vuoden aikana ehkä enemmän kuin koskaan aiemmin, ja juuri nimenomaan työskentelytavoista ja erilaisista ratkaisumalleista. fotari on mun mielestä kuin jättimäinen rubikin kuutio - kaikki tarvittavat palat ovat olemassa, ne pitää vain osata järjestellä oikein. tää ei siis ollut mikään disautus, vaan ihan yleinen huomio siitä, että on ihan pirusti asioita, joita ei aina tule ajatelleeksi.

oon nimittäin myös ensimmäinen puhumaan uuden tekniikan puolesta. esim. wacomilla voi viedä brushauksen niin eri tasolle paineentunnistuksen kautta; noita juttuja ei vaan voi hiirellä tehdä. Nintendon Wii-ohjainhan on mitä loistavin esimerkki uuden tekniikan mullistavasta voimasta. Jätkäthän on jo puukottanut ohjaimen toimimaan hiiren tavoin, eli käyttistä voidaan ohjata wii-ohjaimella. Levoton yhdistelmä kaukosäädintä, hiirtä ja ns. virtuaaliwacomia!

Siinä mielessä käyttöliittymät tulee kehittymään jatkossa niin saatanasti...väitän että Minority Reportissa ollut käyttis tulee olemaan realiteetti aiemmin kuin odotammekaan. No, toi ei liity enää photariin mitenkään. Ja tässä muuten aika hyvä esimerkki wacomin ja perusfotarin voimasta: http://www.pingstate.nu/kuvat/106485 Chek it aut, suomi-pojat vääntää!

KP: tarkoitin että olisi mukava jos voisi liikutella jonkunmuotoista maskia työkalun alla dynaamisesti itse työn aikana. Vert. vaikkapa perinteiseen airbrush työskentelyyn jossa toinen käsi peittää aluetta samalla kun toinen spreijaa. En siis ymmärrä miksi pitää olla staattinen pohja jutulle jonka päälle viedään itse työkalu, ne voisivat yhdessä liikkuen saada aikaan nimenomaan wiimäisen toimintatavan jossa ei tarvi koko ajan kikkailla valikosta toiseen.

EDIT: siis itse tuota kaipaisin kun rakennetaan pikselitasolla olemassaolematonta matskua.

Pitääpä ladata ja testata.
Tuleekin sitten Acerille lähtöpassit ja uus powerbook tilalle, kun photarin saa Intelmäkeissä toimimaan

Pistäppä TLP yv:tä kun alat konetta vaihtelemaan. Nimimerkkillä "omenakauppias" :)

Nyt sitten viimeinkin asensin itselleni tuon CS3 betan kokeiluun. Vähäisten käyttökokemusten perusteella sanoisin:

- Camera Raw 4 tuo paljon hyödyllisiä toimintoja lisää, joita ei ole ehkä edes tajunnut kaipaavansa. Sharpness-slideri jopa tekee jotain. Saturationin kaveriksi on tullut Vibrations, joita yhdessä säätämällä saa väreistä kyllä mukavamman näköisiä. Shadows on korvattu Blacksilla, joskin efekti on sama.

Uusina slidereinä RAW-pluginissa myös Fill light ja recovery. Myös Curves on saanut lisää toiminnallisuutta, point-käyrää voi säätää edelleen itse, ja samanaikaisesti (toistensa asetuksiin vaikuttamatta) voi säätää myös highlights, lights, darks ja shadows-slidereitä, jotka vaikuttavat toiseen curves-käyrään. Värien saturaatiot ja luminanssit ovat nyt 8 eri värille. Noise reduction löytyy luminanssille sekä väreille.

- Käyttöliittymästä on lähtenyt paljon karkkia pois, ja asettelu tuntuu vähän paremmalta. Ihan ei ole vielä sinut noiden kaikkien muutosten kanssa, mutta eiköhän se vielä tästä

- Ainakin yksi uusi työkalu on tullut, Quick selection tool. Työkalulla saa leikattua helposti esimerkiksi kohteen taustasta - yhdellä kuvalla kokeilin, niin aika hieno lopputulos saavutettiin leikkaamalla tausta etualalla olleesta tytöstä 3 sekunnin piirtelyllä. Kyseinen työkalu on vähän kuin magic wand, joka tekee add selectionin koko piirretyn viivan alueelle.

- Ohjelma tuntuu olevan samperin vikkelä. Mammuttimaisuus, joka CS2:ssa risoo tuntuu hälvenneen. Softa starttaa (Centrino-kannettava, prossa pakotettu 600MHz:aan, 1GB DDR1-muistia ja kannettavan tyypillisesti huippunopea... kovalevy) 13 sekunnissa. CS2:lla aikaa menee paljon enemmän, en tiedä haluanko enää edes laskea :D

- Myös isompien (8Mpix) kuvien käsittely tuntuu paljon kevyemmältä kuin CS2:n kanssa.

- Stabiilius ei ole ihan samaa luokkaa ;) Kaatui kertaalleen, kun halusin sulkea avatun RAW-kuvan tallentamatta sitä.

Mutta ainakin odotan finaalia innolla, toivon totisesti etteivät ainakaan riko mitään Adobella... jooko. Tämän kerran. Pliis?

Eiköhän tuo eka versio CS3:sta ole taas aivan susi ja työkäyttöön sopimaton. Ekan päivityksen jälkeen ehkä voisi tuota harkita.

Mitäs raw-convertteria Mike käyttää? Itse ihastuin tuohon photoshopin omaan CS2 plugarin kera. Ja nelonen taas näyttäisi vievän vähän etiäpäin. Itse kun teen lähes kaiken editoinnin raw-pluginissa, oikeastaan kaikki kuvat mitkä ps:än puolelle edes avaan menevät yhdellä valmiilla batch-scriptillä (lähinnä koon muutokset ja tallennus jpegiksi).

Olisi kuitenkin kiva etsiä sitä parempaa vaihtoehtoa, ja nyt pitää nolosti myöntää, etten tiedä sellaisia juurikaan..

Photoshopin Lightroomin betaa mitä kokeilin, niin jäi lähinnä yksi sana mieleen: "MIKSI???". Sen verta kamala kokemus oli... hidas, kankea, epäkäytännöllinen ja etenkin hyödytön. Taisi olla turhan aikainen beta mihin menin sormeni tunkemaan.

Adobe sanoi:
Bridge CS3 Beta 2 Update

The following downloads will update the installation of Bridge CS3 to version beta 2 for Mac OS (OS X 10.4.8 or later) and Windows XP.
English

* dlDownload for Macintosh (DMG, 157 MB)
* dlDownload for Windows (ZIP, 72 MB)

Important: The Photoshop CS3 beta must be installed before installing the Bridge CS3 beta 2 update. Ensure that you have downloaded and installed the Photoshop CS3 beta before installing the Bridge beta 2 update.

Itsehän karsastan bridgeä viimeiseen asti, ja jätän sen suosiolla pois asennuksessa. Nille jotka tuota käyttävät varmaan hyödyllistä päivitellä betansa.

Rawshooter premium(maksullinen) on käytössä, mutta se nyt sitten integroitiin Lightroomiin. Ylivoimaisen hyvä konvertteri, ei voi puhua samana päivänäkään photarin oman kökön kääntäjän kanssa.

http://www.pixmantec.com/

Essentials on ilmaisversio, siinä on jotain puutoksia verrattuna Premiumiin, mutta siis ei mitään radikaalia. Käytin itse varmaan puoli vuotta ilmaisversiota, eli se toimii ihan täydessä käytössäkin.

Be aware that RawShooter | essentials 2006 is FREE without any limitiations or build in time bombs!

Lightroom jumii mullakin tässä koneessa, liian varhaisessa vaiheessa ollaan, eivät ole luvanneet stabiilia, joten ei tuomita vielä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom