Kyllä, ymmärsit oikein
Usko tai älä mutta monessa traditionaalisessa taidelajissa 2 käden yhtäaikainen käyttö on enemmän sääntö kuin poikkeus. Nyt photari rajoittaa sen vain johonkin ctrl-napin paineluihin yms. pikavalintoihin. Lähinnä kaipaisin siis liikuteltavaa maskia työkalun rinnalle että vaikutettavia alueita samalla layerillä ei tarvitsisi aina määritellä erikseen.
Mä oon kyllä suhteellisen eri mieltä noista perinteisten maalaustekniikoiden (näitä kaiketi tarkoitit) lainalaisuuksista digivääntöön. softa toimii kuitenkin vähän eri periaattein. itellä ainakin vasen käsi käy ihan koko ajan ctrl, shift ja alt -näppäimillä (ja tietty näiden yhdistelmillä), ja en edes varmasti osais tehdä mitään jos noi näppäinkombot ei olisi enää käytössä.
en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla liikuteltavalla maskilla. pystytkö antamaan jonkin hieman tarkemman esimerkin? layer maskeilla saa ihan hitosti aikaan ja jos esim tarkoitit, että haluaisit yhden layerin kamalle eri maskeja niin sehän onnistuu esim. usean layer maskin (tai alfa-kanavan) luomisella, joita sitten vain aktivoit (ctrl+klikki maski-ikonin päällä) kun kutakin tarvitset.
tässä onkin just se fotarin ääretön hienous, sillä mä oon nähny ihan perkeleesti ihmisillä erilaisia työtapoja, jotka johtaa samaan lopputulokseen. joskus voi nähdä jonkun ns. aloittelijan keksivän jonkun ihan nerokkaan tavan tehdä joku juttu - pointtina siis se, että suurin osa jutuista, joita pitää mahdottomina, ovat oikeasti mahdollisia, keinoja ei vain ole tajunnut ajatella tai keksiä. mä oon yhtä pätevää AD:ta seuraavalla oppinut viimeisen vuoden aikana ehkä enemmän kuin koskaan aiemmin, ja juuri nimenomaan työskentelytavoista ja erilaisista ratkaisumalleista. fotari on mun mielestä kuin jättimäinen rubikin kuutio - kaikki tarvittavat palat ovat olemassa, ne pitää vain osata järjestellä oikein. tää ei siis ollut mikään disautus, vaan ihan yleinen huomio siitä, että on ihan pirusti asioita, joita ei aina tule ajatelleeksi.
oon nimittäin myös ensimmäinen puhumaan uuden tekniikan puolesta. esim. wacomilla voi viedä brushauksen niin eri tasolle paineentunnistuksen kautta; noita juttuja ei vaan voi hiirellä tehdä. Nintendon Wii-ohjainhan on mitä loistavin esimerkki uuden tekniikan mullistavasta voimasta. Jätkäthän on jo puukottanut ohjaimen toimimaan hiiren tavoin, eli käyttistä voidaan ohjata wii-ohjaimella. Levoton yhdistelmä kaukosäädintä, hiirtä ja ns. virtuaaliwacomia!
Siinä mielessä käyttöliittymät tulee kehittymään jatkossa niin saatanasti...väitän että Minority Reportissa ollut käyttis tulee olemaan realiteetti aiemmin kuin odotammekaan. No, toi ei liity enää photariin mitenkään. Ja tässä muuten aika hyvä esimerkki wacomin ja perusfotarin voimasta:
http://www.pingstate.nu/kuvat/106485 Chek it aut, suomi-pojat vääntää!