Pesäpalloilijan voimaohjelma

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
mä toisaalta ymmärrän hyvin sitä, että ei välttämättä oo niin halua jakaa saman tien ilmaseks kaikille pölläilijöille kaikkee vaivalla ja kokemuksella hankittua tietotaitoo varsinkaan, jos sillä kohdeporukalla ei oo minkäänlaista lähdekunnioitusta, vaan ne kuvittelee kaiken tuotavan hopealautasella valmiiks pureskeltuna eteen...

mä toisaalta ymmärrän hyvin sitä, että ei välttämättä oo niin halua jakaa saman tien ilmaseks kaikille pölläilijöille kaikkee vaivalla ja kokemuksella hankittua tietotaitoo varsinkaan, jos sillä kohdeporukalla ei oo minkäänlaista lähdekunnioitusta, vaan ne kuvittelee kaiken tuotavan hopealautasella valmiiks pureskeltuna eteen...

Täh.

Jos luulee saavansa kaiken hopealautasella, niin tulee huomaamaan olevansa väärässä. Ite se työ pitää kuitenkin tehdä ja jos joku sen oikein tekee, niin keneltä se on pois. Jos joku luulee pääsevänsä helpolla, niin hommasta ei tule mitään ja keltä se taas on pois?

Mitä väliä sille kertojalle on, jos kuulijoiden/lukioiden joukossa on jotain pöllöilijöitä. Kuitenkin siellä on myös niitä, jotka yrittää parhaansa ja siitä tiedosta voisi olla hyötyä.

no eipä se nyt noin aina mene. kyllä mä tiedän, että huipulle pääsee vaan kovalla työllä oli sitten lahjakas tai ei. mutta eipä juuri ainakaan ittee kiinnosta pätkääkään tehdä mitään ohjelmia maksusta tai ei semmosille, joilla ei motivaatio ole kohillaan. täysin eri asia on sitten aidosti innostuneet tyypit. nykynuorisossa vaan tuntuu olevan aika paljon semmosia tyyppejä, joilla ei ole minkäänlaista pitkäjänteisyyttä ja jos siitä huomauttaa, aletaan antamaan turhan verbaalista palautetta mun makuun. mä en korota itteeni millekään jalustalle, enkä hyväksy sitä muiltakaan, mutta kyllä tietty kunnioitus tulee olla sitä tiedon jakajaa, valmentajaa jne kohtaan.

off topic: kuis ne pertin sjmv:t nyt sujuu?

no eipä se nyt noin aina mene. kyllä mä tiedän, että huipulle pääsee vaan kovalla työllä oli sitten lahjakas tai ei. mutta eipä juuri ainakaan ittee kiinnosta pätkääkään tehdä mitään ohjelmia maksusta tai ei semmosille, joilla ei motivaatio ole kohillaan. täysin eri asia on sitten aidosti innostuneet tyypit. nykynuorisossa vaan tuntuu olevan aika paljon semmosia tyyppejä, joilla ei ole minkäänlaista pitkäjänteisyyttä ja jos siitä huomauttaa, aletaan antamaan turhan verbaalista palautetta mun makuun. mä en korota itteeni millekään jalustalle, enkä hyväksy sitä muiltakaan, mutta kyllä tietty kunnioitus tulee olla sitä tiedon jakajaa, valmentajaa jne kohtaan.

off topic: kuis ne pertin sjmv:t nyt sujuu?

Tuohan on selvää, ettei sellasta jaksa valmentaa, joka ei panosta hommaan pitkällä tähtäimellä. Muutenkin valmennuksen suhteen ymmärrän tuon.

Itse puhuin tuosta, että miksi joku ei anna esim. lehteen haastatteluja omasta harjoittelustaan ja perjaatteistaan. Siinä ei tartte kuitenkaan sitoutua kenenkään valmentamiseen.

off topic: Selässä olen koittanut pitää sen kaaren. Se liikerata vaan on tolla tyylillä sen verran lyhyt, että tuntuu, että ei oikeestaan tee mitään. Pitää varmaan laittaa vaan painoa enemmän. Polvikulman pysymiseen olen yrittänyt myös keskittyä ja valkku sano, että on ihan hyvä. Tietysti jos taas kuvais itteään, niin vois itse kattoa, että onko muuttunut.

Kyllä ne takareidet tuli kipeiksi niillä näkemilläsikin nostoilla, eli kyllä osoite on oikea. Niin ja vähän rauhallisemmalla temmolla olen nyt tehnyt :D

juu ei tollaset pihtaajat oikeen multakaan saa sympatioita.

laita uus video. se liikerata on sen 90 astetta vajaa selän osalta varmaan. ja kyl ne kinkut tulee kipeeks, kun hiemankin suorempana on. se negaosa ne tekee kipeeks. sen verran outo liike ihmiselle.

Sellainen näkökulma keskusteluun, että on olemassa varmasti Suomessakin paljon entisiä huippuja, jotka olisivat otettuja jos joku tulisi kysymään heiltä neuvoa. Monikaan ei kehtaa oppejaan tyrkyttää, mutta jos joku kysyy niin lähtee varmasti innolla mukaan.

Eli sen asenteen lisäksi, että tietoa ei jaeta, niin ei sitä kovin monesti taideta pyytääkään, vaan mennään itsepäisesti päin betoniseinää...

Tärkeintä olisi avoin keskustelu. Urheilussa ja valmentautumisessa ei taida juurikaan olla absoluuttisia totuuksia. Vaikka ei olisikaan toisen kanssa samaa mieltä esim. jostain harjoittelumetodista, niin avoimen keskustelun kautta varmasti kaikkien osapuolien ajattelutapa avartuu. Jos siis keskusteluissa ei lähdetä vain eipäs-juupas linjalle...

Entäs keihäänheittäjälle... Pull Overiahan noi vetää ihan työkseen, mutta mitä muita juuri keihäänheittoon soveltuvia liikkeitä kannattaisi treenata?

Minulla näet loppui joskus (monta vuotta sitten) tuo heittely siihen kun piti vaihtaa painavampaan keihääseen :)

Eiköhän se voimaharjoittelu ole keihäänheittäjillä aikalailla samanlaista kuin muillakin yleisurheilijoilla tai palloilijoilla.

Tuo yliveto on heittämiseen yksi parhaista liikkeistä. Sitten nämä perinteiset: kyykky, rive, tempaus, penkki, leuanvedot,... Ruotsin Arvidson tekee kuulemma aika paljon mavea, tai ainakin mave ennätys taisi olla aika kova.

Paljon loikkia ja kuntopallotreenejä.

Keihäänheiton valmennuksesta en hirveästi osaa sanoa, mutta varmaan olkapäille kannattaa tehdä PALJON tukevia/vahvistavia liikkeitä, sillä keihästä heittäessä käsi joutuu aivan kohtuuttoman suureen rasitukseen. Eihän niitä täysipainoisia heittoja ilmeisesti edes tehdä mitenkään älyttömän paljon. Ja sitten paljon heittoja keveämmillä välineillä. Ainakin Taina Kolkkala heittelee pesäpalloa...

Keihäs on selän, lantion ja jalkojen ohella kyynär- ja olkapäälle aika murhaa ja kyllä noi tukevat ja kuntouttavat liikkeet on aika suuressa osassa. yleisvoimatasot pitää olla kunnossa, mutta ei oo mun mielestä hirveen tärkeetä miettiä mikä yks liike nyt olis keihäänheittoa kehittävä. eiköhän se nimenomaan kehity heittämällä. kyseessä on kuitenkin aika tarkkaa ajoitusta vaativa nopeusvoimalaji.

Eiköhän se voimaharjoittelu ole keihäänheittäjillä aikalailla samanlaista kuin muillakin yleisurheilijoilla tai palloilijoilla.

Tuo yliveto on heittämiseen yksi parhaista liikkeistä. Sitten nämä perinteiset: kyykky, rive, tempaus, penkki, leuanvedot,... Ruotsin Arvidson tekee kuulemma aika paljon mavea, tai ainakin mave ennätys taisi olla aika kova.

Paljon loikkia ja kuntopallotreenejä.

Keihäänheiton valmennuksesta en hirveästi osaa sanoa, mutta varmaan olkapäille kannattaa tehdä PALJON tukevia/vahvistavia liikkeitä, sillä keihästä heittäessä käsi joutuu aivan kohtuuttoman suureen rasitukseen. Eihän niitä täysipainoisia heittoja ilmeisesti edes tehdä mitenkään älyttömän paljon. Ja sitten paljon heittoja keveämmillä välineillä. Ainakin Taina Kolkkala heittelee pesäpalloa...

Jep. Yhdyn tähän täysin. Mave ei kyllä kuulu keihäänheittäjän ohjelmaan. Arvidsonilla se on sen takia kova, koska hän oli voimanostaja nuorempana. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pesäpallo on mullakin lajina ja tarkoitus olis aloittaa uusi harjoittelukausi uusin eväin. Voisiko joku ystävällinen sielu luoda mulle harjoitusohjelman sisältäen seuraavat liikkeet:

Penkki
Mave
Rive
Takakyykky (välillä askelkyykky)
Leuat myötäotteella
Pään yliveto
Yhden jalan kyykky
Kulmasoutu
Hauis (scott + vasaraote)
Olkapäät
Heittoliike taljassa

Tarkoituksena olisi käydä salilla pääasiassa kolme kertaa viikossa. Penkin sisällyttäisin mielellään kahdelle eri päivälle. Toivottavasti jollakulla riittää aikaa ja intoa vastata. Kiitoksia jo etukäteen.

Pesäpallo on mullakin lajina ja tarkoitus olis aloittaa uusi harjoittelukausi uusin eväin. Voisiko joku ystävällinen sielu luoda mulle harjoitusohjelman sisältäen seuraavat liikkeet:

Penkki
Mave
Rive
Takakyykky (välillä askelkyykky)
Leuat myötäotteella
Pään yliveto
Yhden jalan kyykky
Kulmasoutu
Hauis (scott + vasaraote)
Olkapäät
Heittoliike taljassa

Tarkoituksena olisi käydä salilla pääasiassa kolme kertaa viikossa. Penkin sisällyttäisin mielellään kahdelle eri päivälle. Toivottavasti jollakulla riittää aikaa ja intoa vastata. Kiitoksia jo etukäteen.

No, miten ois tällainen 1-jakoinen, jossa 2 treeniä vuorotellen tehtäväksi...

1.
Rive
Kyykky (välillä askelkyykky, niinkuin ilmeisesti haluat?)
Penkki
Leuat
Pään yliveto
+vatsaa, selkää,...

2.
Mave
1 jalan kyykky
Kapea penkki
Kulmasoutu
Dippi
+vatsaa, selkää,...

Vähän lisäsin liikkeitä tuohon sinun "valikoimaan". Noita olkapäitä, hauiksia yms. voi tehdä sitten lisäksi tuntuman mukaan. Itse en ole koskaan tuntenut kovin tärkeäksi tehdä heittoliikkeitä taljassa tai hauksia yms. erikseen. Heittää sitten vaikka painopalloja tai kuntopalloja. Sarjoja 2-3/ liike ja kun tämä ei ole kehonrakennusta, niin toistot 1-6/ sarja.

Pesistä harrastan C-ikäisissä tänä vuonna. Kuntopiiriä teen, salilla en käy.

:wanha:Tiedetäänhän, että jäykemmät ja painavammat mailat sopivat vahvemmille pelaajille jne. Mutta kysymys kuuluukin: Kuinka vahvalle (voima ja räjähtävä voima) sopii mikäkin maila? Ja voisitte samalla kertoa omista mailoistanne.

Pesistä harrastan C-ikäisissä tänä vuonna. Kuntopiiriä teen, salilla en käy.

:wanha:Tiedetäänhän, että jäykemmät ja painavammat mailat sopivat vahvemmille pelaajille jne. Mutta kysymys kuuluukin: Kuinka vahvalle (voima ja räjähtävä voima) sopii mikäkin maila? Ja voisitte samalla kertoa omista mailoistanne.

Kysymyksesi on aika laaja, eikä suoraa vastausta voi sanoa sen mukaan, kuinka voimakas kukin pelaaja on.

Pääsäännön mukaan voisi kuitenkin sanoa, että "taitolyöjät" pelaavat kevyemmillä ja joustavemmilla mailoilla kuin "voimalyöjät". Esim. etenijät ja vaihtajat, jotka lyövät pystäriä, pomppua, pieniä ja varsia tarvitsevat kevyemmän mailan, koska se helpompi käsitellä. Ts. esim. näpyn lyöminen 600 g mailalla on huomattavasti helpompaa kuin 650 g mailalla. Ei voida kuitenkaan sanoa, että "taitolyöjä" olisi voimiltaan välttämättä heikompi kuin "voimalyöjä".

Sen sijaan "voimalyöjät", jotka lyövät perinteistä vaakamailaa kovaa saumoihin ja luukkuihin pelaavat yleensä raskaammilla ja jäykemmillä mailoilla. Hyvä esimerkki tästä pelaajatyypistä lienee Simo Eerikäinen.

Kevyemmillä ja joustavemmilla mailoilla pallon lähtönopeus on kovempi kuin raskaammilla ja jäykemmillä, mutta pallon vauhti vastaavasti hidastuu nopeammin.

Itse olen/olin taitava pienten ja varsien lyöjä ja kovista lyönneistä löin pääasiassa pystäriä ja kupperia. Mailani on vähän alle 600 g ja malli on FG1.

olis varmaan kova juttu jos vaan ottais jestaksen painavan rauta "pesismailan" ja sillä harjottelis pesis lyöntiä vois varmaan pallo lentää sitte normaalilla mailalla ainaskin kilometrin

Kevyemmillä ja joustavemmilla mailoilla pallon lähtönopeus on kovempi kuin raskaammilla ja jäykemmillä, mutta pallon vauhti vastaavasti hidastuu nopeammin.

Täysin :offtopic:, mutta miten pallon vauhti voi hidastua nopeammin? Kun pallo painaa n. 160g ja sen lähtönopeus on vaikka 150km/h, niin sillä on helposti laskettava määrä liike-energiaa (nopeus x paino). Sama pallo sitten lähtee eri mailasta vaikka 170km/h, niin sillä on vastaavasti enemmän liike-energiaa, eikä taatusti "hidastu nopeammin." Tai sitten rikotaan fysiikan lakeja.

Täysin :offtopic:, mutta miten pallon vauhti voi hidastua nopeammin? Kun pallo painaa n. 160g ja sen lähtönopeus on vaikka 150km/h, niin sillä on helposti laskettava määrä liike-energiaa (nopeus x paino). Sama pallo sitten lähtee eri mailasta vaikka 170km/h, niin sillä on vastaavasti enemmän liike-energiaa, eikä taatusti "hidastu nopeammin." Tai sitten rikotaan fysiikan lakeja.

Niinpä. Mitähän minä ajattelin...

Mutta siis... jäykempi ja painavampi maila on paljon herkempi koville lyönneille. Eli se vaatii paremman osuman kuin joustavampi maila, mutta kun sillä osuu kunnolla niin se lähtee kovempaa.

Niinpä. Mitähän minä ajattelin...

Mutta siis... jäykempi ja painavampi maila on paljon herkempi koville lyönneille. Eli se vaatii paremman osuman kuin joustavampi maila, mutta kun sillä osuu kunnolla niin se lähtee kovempaa.
Hyvä, korjasit oikeaksi. Itselläni on G light (flex 16mm-18mm), ja kovaa lähtee maalyönnit, vaikkakin ilmalyönneissä on hiomista vielä.

:worship:Muistakaa, että penkkitulos 100< ei auta pesäpallossa, vaan täytyy olla räjähtävää voimaa. Varsinkin nuoremmille -16: tehkää nopeita toistoja paljon. Esim. penkistä mielummin 20 kg nopeasti vaikka 10 kertaa, kuin että kohotatte sitä maksimia. Ja silloin kun käytte radalla tai lenkillä, on parempi tehdä intervallia (välillä nopeammin, välillä hitaammin), kuin tasaista vauhtia (toki se auttaa mutta ei niin tehokkaasti pesäpallon kannalta)

Eihän Fg1:stä ole alle 600g? Jollei ole jotenkin viritetty

Tarvitsisin ohjelmaa pienelle koulun kuntosalille. Harrastan siis pesistä ja ensimmäinen talvi kun rupean tosissaan tekemään punttia. Olen 15 vuotias ja pituutta päälle 182 ja painoa jtn 76.

Salilta lyötyy ylä ja alatalja (ylätaljassa paljon niitä härpäkkeitä millä tehdä liikkeitä), tankopaikka (mistä pystyy rinnallevedot jne. tekemään), jalkaprässi, penkki,paljon käsipainoja ja niitten nostoon liittyviä apuvälineitä,selälle ja vatsoille "suorituspaikat" (vatsat puolapuita vasten olevalla nostettavalla alustalla ja selkäpenkki) ja sitten sellainen monitoimi härpäke jolla voi ainakin reisiliikettä/liikeitä tehdä.

Salille pääsen niin usein kun haluan, mutta lisäksi tulee vielä joukkueen puntit niin ei siellä kumminkaan tarvitsisi asua. :D

Back
Ylös Bottom